565 563 läst · 12 045 svar
566k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
Nja, det tror jag inte.Nissens skrev:
Ibland är det så, ibland är det andra orsaker.
Skulle jag ha anställda (det kommer dock inte att hända), så skulle jag inte vara ute efter att utnyttja dem (mer än alla gör), men jag skulle nog gärna ändå skippa hela den där fackliga biten, inte för att komma undan billigare utan av ideologiska skäl.
Och när det kommer till företag som Tesla kan det verkligen vara så, dessutom kryddat med att de är aktiva i alla jordens länder, men på vissa ställen är fackorganisationerna mer eller mindre rent kriminella verksamheter (som det även har varit i USA).
Så det kan finnas även det skälet, att man har det som en övergripande princip att man inte ska låta sig bli inblandad i detta, oavsett vilket land man verkar i.
Detta med Tesla är i grunden en maktkamp, det är en principfråga och det gäller den "Svenska modellens" överlevnad.P Plutus skrev:
Och det är kanske lika mycket en principfråga för Tesla.
Ja vi får se var allt tar vägen till sist.
Hur dåliga villkor ska det vara okej att komma överens om? Du ser ingen risk för ett race to the bottom för de som har lägst konkurrenskraft?S Styrman_jansson skrev:Ja det fallet har säkert förekommit. Eller så kan det ju vara som med Ingeborgs bageri i Linköping. När de tvingats till kollektivavtal så hade de inte råd att ha kvar den anställde längre och fick säga upp den. Så där var alternativen; arbete kvar på bef. anställningsavtal eller tvinga fram ett kollektivavtal och bli arbetslös.
Om kollektivavtal är lämpligt eller inte beror på. Därför ska det inte påföras med hjälp av tvång (vilket heller inte är lagligt) och alternativ ska vara tillåtna rent praktiskt.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 746 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 746 inlägg
Vad är det som får dig att tro att rabatten inte är standard? Du tror väl inte att en fackligt ansluten, medioker medelmåtta hos en internetleverantör har mandat att förhandla utanför givna ramar? Men grattis för att de fick dig att känna dig speciell.S Styrman_jansson skrev:Nja, jag har omförhandlat avtal flertalet gånger vid brytdatum och fått bättre villkor. I andra fall har jag bytt till annan leverantör där jag förhandlat fram något som passar mig. Senast förhandlade jag mig till en gratis mobil i samband med att jag bytte telefonleverantör.
Bara för att det finns standardvillkor så betyder det inte att man kan avtala om något annat.
Det var en välvillig tolkning, jag tror LO är emot arbetskraftinvandring i de branscher som deras medlemmar är verksamma inom.kashieda skrev:Min tolkning är att S/LO är emot lönedumpning/konkurrens genom import av billig lågkvalificerad arbetskraft men inte emot invandring av hög kompetens.
SD är emot att det kommer farliga utlänningar, oavsett kompetensnivå.
Företagen och därmed traditionell höger vill ha högkompetent och/eller billig personal.
Allvetare
· Östergötland
· 4 283 inlägg
Det vet jag förstås inte med säkerhet. Min uppfattning av förhandlingen var dock att detta "satt långt inne" och behövde beröra fler än bara första säljaren. Oavsett så fick jag uppenbarligen något mer än om jag bara accepterat första erbjudandet eller inte spelat ut flera leverantörer mot varandra.F fsn skrev:
Jag tror ingenting förutom det som står i avtalet. Hur deras attesträtt/delegeringar ser ut väljer jag att inte spekulera i.
Redigerat:
Allvetare
· Östergötland
· 4 283 inlägg
Som med mycket annat skulle jag svara det beror på. Vilken part du avser villkoren är dåliga för, och hur dåliga? Ett villkor kan ju vara dåligt men ändå ha väldigt låg påverkan i det stora hela.kashieda skrev:
Risk finns alltid och hur stor den är vill jag inte spekulera i. Önskvärt vore väl ett system när detta är självsanerande och de som försöker leda det du kallar "race to the bottom" till slut inte får någon att arbete för dem. Men det är ju också bra att inse att de med lägst konkurrenskraft alltid i någon mån kommer få sämre villkor än de med högre. Alternativet är någon form medborgarlön/planekonomi.
Tja, ska det vara ok med heltidslön på 11000 kr före skatt? 7000? 5000?S Styrman_jansson skrev:Som med mycket annat skulle jag svara det beror på. Vilken part du avser villkoren är dåliga för, och hur dåliga? Ett villkor kan ju vara dåligt men ändå ha väldigt låg påverkan i det stora hela.
Risk finns alltid och hur stor den är vill jag inte spekulera i. Önskvärt vore väl ett system när detta är självsanerande och de som försöker leda det du kallar "race to the bottom" till slut inte får någon att arbete för dem. Men det är ju också bra att inse att de med lägst konkurrenskraft alltid i någon mån kommer få sämre villkor än de med högre. Alternativet är någon form medborgarlön/planekonomi.
Det kanske är en sund mekanism att de som inte har råd att betala enligt kollektivavtal lägger nej?
Det är väl bara att konstatera att det finns inte någonstans ett förtroende för arbetsgivarsidan för att man ska kunna lämna arbetsmarknaden åt deras godtycke, det är förmodligen på goda grunder efter en lång och sorglig historia. Det betyder att såna här avtal, alternativt en sträng och ännu mer trubbig lagstiftning behövs.
Jag skulle inte vilja genomlida en populistisk valrörelse om villkoren för de allra flesta väljarna låg i vågskålen, inte roligt att vara arbetsgivare då, politikerna hade överträffat varandra i försöken att köpa röster från de med anställning, huh.
Jag skulle inte vilja genomlida en populistisk valrörelse om villkoren för de allra flesta väljarna låg i vågskålen, inte roligt att vara arbetsgivare då, politikerna hade överträffat varandra i försöken att köpa röster från de med anställning, huh.
Men att Unionen inte har rensat bort företag utan kollektivavtal ur sin investeringsportfölj är något riktigt illa med Unionen, tycker du, eftersom du tog upp det? Något som alla bör ha i åtanke när dom följer debatten? Ååh, denna fackliga korruption som får blodet att koka!S Styrman_jansson skrev: