565 600 läst · 12 046 svar
566k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
Intressant, semester är lagstadgad till 25 dagar i Sverige och semesterersättningen är likaså. Detta oavsett kollektivavtal eller inte. I de fall man har fler är det oftast kopplat till att man förhandlar bort övertidsersättning alt kopplat till antal tjänsteår.Nissens skrev:Struntprat, olika kollektivavtal ger olika mycket semester, och ersättningarna är olika också.
Det är du som påstår att Tesla har lika bra avtal som ett kollektivavtal ger, vilket naturligtvis inte är sant. Men bevisa gärna att ditt påstående stämmer. 😂 Lycka till med det!
Som sagt, som bonussystem är optioner ok, men inte som ersättning för annat. Däremot är det ju billigare för Tesla. Företag som struntar i kollektivavtal gör det för att de vill utnyttja de anställda, och komma billigare undan. Det är självklart, men du tror att det är av omtanke om de anställda? 😂😂
Jag påstår inget alls men det är inte Tesla som startat detta utan det är Metall och då ligger det på dem att presentera det totala kompensationspaketet för båda parterna vilket man tydligt inte kunnat göra.
Jag är förespråkare för kollektivavtal, men bara där det behövs alt där de anställda i majoritet är fackligt anslutna och önskar kollektivavtal vilket inget av de gäller för detta fall.
För dig är optioner ok som bonussystem och för en annan är det mer önskvärt med optioner än tex lite extra övertidsersättning, det är ju precis vad jag skriver och nedsidan med just kollektivavtal. Det egna valet försvinner.
Orkar inte bemöta allt, men det är självklart Tesla som startat det hela eftersom de inte accepterar hur den svenska arbetsmarknaden fungerar. Och nu får de betala priset.N Nimbus20nova skrev:Intressant, semester är lagstadgad till 25 dagar i Sverige och semesterersättningen är likaså. Detta oavsett kollektivavtal eller inte. I de fall man har fler är det oftast kopplat till att man förhandlar bort övertidsersättning alt kopplat till antal tjänsteår.
Jag påstår inget alls men det är inte Tesla som startat detta utan det är Metall och då ligger det på dem att presentera det totala kompensationspaketet för båda parterna vilket man tydligt inte kunnat göra.
Jag är förespråkare för kollektivavtal, men bara där det behövs alt där de anställda i majoritet är fackligt anslutna och önskar kollektivavtal vilket inget av de gäller för detta fall.
För dig är optioner ok som bonussystem och för en annan är det mer önskvärt med optioner än tex lite extra övertidsersättning, det är ju precis vad jag skriver och nedsidan med just kollektivavtal. Det egna valet försvinner.
Min tolkning är att S/LO är emot lönedumpning/konkurrens genom import av billig lågkvalificerad arbetskraft men inte emot invandring av hög kompetens.AndersMalmgren skrev:Sossarna och LO har traditionellt motarbetat arbetskraftsinvandringen därför att deras väljare (arbetarna) är oroliga de inte kan konkurrera på en internationell arbetsmarknad. Högern har å andra sidan alltid varit positivt inställd då vi vet det är en viktig komponent för företagens tillväxt. Åkessons parti är traditionellt arbetarparti så han är likt sossarna emot arbetskraftsinvandring.
SD är emot att det kommer farliga utlänningar, oavsett kompetensnivå.
Företagen och därmed traditionell höger vill ha högkompetent och/eller billig personal.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Tesla accepterade inte heller hur fordonsmarknaden fungerar, eller hur man ”ska” distribuera bilar till konsumenter. Nu fortsätter Tesla med vad de gör bäst, utmanar hur saker ”ska” fungera.Nissens skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 601 inlägg
De är principiellt emot all arbetskraftsinvandring som kan konkurrera med S-väljare, men tyvärr spiller detta även över på kvalificerad arbetskraftsinvandring tex inom tech.kashieda skrev:Min tolkning är att S/LO är emot lönedumpning/konkurrens genom import av billig lågkvalificerad arbetskraft men inte emot invandring av hög kompetens.
SD är emot att det kommer farliga utlänningar, oavsett kompetensnivå.
Företagen och därmed traditionell höger vill ha högkompetent och/eller billig personal.
Allvetare
· Östergötland
· 4 284 inlägg
Javisst. Men säkert för några och då ska de ha möjlighet att teckna ett sådan om man kommer överens. Några andra med liknande uppgifter på en arbetsplats kanske vill gå ihop och försöka få till ett annat avtal som passar dem och några andra vill ha ett mer centralt generellt avtal. Flexibilitet och frihet för var och en att organisera sig eller inte. Det är friheten för både anställa och företagare som jag vill värna om.BirgitS skrev:Varför är det inte konstigt med avtal som inte är heltäckande och inte tar hänsyn till de anställda?
Du skrev:
"Att kollektivavtal i alla förekommande fall för alla förekommande personer i förhållande till alla på marknaden förekommande företag skulle vara bästa lösningen köper jag inte."
Men tydligen så är enskilda avtal inte heller bästa lösningen för alla de förekommande personerna.
OT men min erfarenhet är att de inte alla gånger förstår sina egna regelverk. Har fått olika svar beroende på vem som svarar där så jag håller dem inte alltför högt. Högst anekdotiskt förstås men det kanske är OK om vi lämnar detta OT?BirgitS skrev:
Ptj, eller utbildning? Flytt till ort där arbete finns? Byta Bransch? Det är rätt meningslöst att spekulera i hypotetiska fall.BirgitS skrev:
Det kanske verkar så för dig och så som du läser. Jag anser bara att två parter ska kunna förhandla fram ett avtal själva om de vill eller om de inte kommer överens, inte alls. Det inkluderar den potentiellt anställda. Sedan är det naturligtvis fritt att istället välja att arbete på ett företag som själv valt att ha ett kollektivavtal om man hellre vill det.BirgitS skrev:
Redigerat:
Allvetare
· Östergötland
· 4 284 inlägg
Ja det fallet har säkert förekommit. Eller så kan det ju vara som med Ingeborgs bageri i Linköping. När de tvingats till kollektivavtal så hade de inte råd att ha kvar den anställde längre och fick säga upp den. Så där var alternativen; arbete kvar på bef. anställningsavtal eller tvinga fram ett kollektivavtal och bli arbetslös.BirgitS skrev:
Om kollektivavtal är lämpligt eller inte beror på. Därför ska det inte påföras med hjälp av tvång (vilket heller inte är lagligt) och alternativ ska vara tillåtna rent praktiskt.
Allvetare
· Östergötland
· 4 284 inlägg
Nja, jag har omförhandlat avtal flertalet gånger vid brytdatum och fått bättre villkor. I andra fall har jag bytt till annan leverantör där jag förhandlat fram något som passar mig. Senast förhandlade jag mig till en gratis mobil i samband med att jag bytte telefonleverantör.F fsn skrev:
Bara för att det finns standardvillkor så betyder det inte att man kan avtala om något annat.
Allvetare
· Östergötland
· 4 284 inlägg
Javisst. Men om företaget inte är med i någon arbetsgivarorganisation varför ska det vara bundet av det någon annan förhandlat fram?P Putte 9497 skrev:
Vill du att jag ska förhandla fram ett nytt anställningsavtal åt dig? Annars kommer jag anlita mina kompisar som kommer tillse att du inte får handla någon mat eller får någon el till ditt hus.
Allvetare
· Östergötland
· 4 284 inlägg
Ja och jag är fine med det om båda parterna är överens. Sedan är det inte alltid företagen själva ut arbetsgivarorganisationer som förhandlar med facken.P Putte 9497 skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 284 inlägg
Ja grundprincipen är ju att ett avtal ska hållas av båda parter. Men sedan kommer man till det pikanta att avtal ingångna under tvång inte är giltiga. Om ett företag tvingas till kollektivavtal för att inte gå i konkurs anser jag att det är ingånget under tvång. För att om kollektivavtal inte skrivs så kommer, och jag citerar IF Metall själva "de elaka killarna från Stockholm" (https://www.di.se/nyheter/facket-tvingar-in-smaforetagare-i-ledet/)P Putte 9497 skrev:
Jag tycker det är maffiametoder att tvinga på företag kollektivavtal, Det har inget med avtal att göra, det är mer som "gör som vi vill, annars får du ett nackskott" Jag tror de flesta i tråden inser att det i botten handlar om en maktkamp.