583 468 läst · 12 580 svar
583k läst
12,6k svar
Tesla och kollektivavtal
Styr skutan åt öster😂S Styrman_jansson skrev:Javisst. Men om företaget inte är med i någon arbetsgivarorganisation varför ska det vara bundet av det någon annan förhandlat fram?
Vill du att jag ska förhandla fram ett nytt anställningsavtal åt dig? Annars kommer jag anlita mina kompisar som kommer tillse att du inte får handla någon mat eller får någon el till ditt hus.
Går man specifikt ut och köper ickeanslutna företag eller kommer det i en korg/fond? Är det det sistnämnda så är det sånt som händer när man handlar med volymer och inget att hetsa upp sig över.S Skopan skrev:
Hur sannolikt är det att alla på en arbetsplats har exakt samma kunskaper och erfarenheter? Det kräver ju att de är jämnåriga, har gått samma utbildning och jobbat på samma ställen lika länge. Och så är det ju inte, det vet vi ju.Rkarlsson skrev:Om alla i den gruppen är lika kunniga men har olika lön för samma jobb så ser du det inte som ett problem eller?
Även med kollektivavtalen som ger de fler förmåner så kan man förhandla sin egen lön utan facket.
Jag är mest nyfiken på det här att de inte har arbetstidsförkortning. Det hade jag inte på mitt förra jobb så för att gå till tandläkaren tex så fick jag ta en hel arbetsdag eller en hel semesterdag för att sitta i tandläkarstol i kanske en halvtimme.
Arbetstidsförkortning har inget med möjligheten att ta ledigt för tandläkarbesök, läkare eller annat, det är flextidsavtalet som styr det, och det brukar alltid vara mycket bättre om man INTE har kollektivavtal.
Semesterlagen gäller i Sverige oavsett kollektivavtal eller individuella anställningsavtal. Gäller även för Tesla anställda utan kollektivavtal.Nissens skrev:Struntprat, olika kollektivavtal ger olika mycket semester, och ersättningarna är olika också.
Det är du som påstår att Tesla har lika bra avtal som ett kollektivavtal ger, vilket naturligtvis inte är sant. Men bevisa gärna att ditt påstående stämmer. 😂 Lycka till med det!
Som sagt, som bonussystem är optioner ok, men inte som ersättning för annat. Däremot är det ju billigare för Tesla. Företag som struntar i kollektivavtal gör det för att de vill utnyttja de anställda, och komma billigare undan. Det är självklart, men du tror att det är av omtanke om de anställda? 😂😂
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Det beror på. De kanske kan erbjuda andra förmåner än just lön som kostar dem mindre än den faktiska lönekostnaden.kashieda skrev:
T.ex. 11000 före skatt och fritt boende med mat?
Men det är rätt meningslöst att diskutera hypotetiska fall utan helhet så det tillför inget.
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 878 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 878 inlägg
Det var inte jag som började spekulera i hypotetiska fall att mekanikerna på Tesla kan få anställning på Volvo om de inte nöjda med Teslas avtal.S Styrman_jansson skrev:
Problemet är ju att företag inte är intresserade av förhandla fram några speciella avtal för majoriteten av de anställda eftersom det är för dyrt. Inte har Tesla unika avtal för varje mekaniker de har anställt i Sverige utan den som vill bli anställd får acceptera ett avtal som gäller för de andra mekanikerna (utom för några enstaka detaljer som lön).S Styrman_jansson skrev:Jag anser bara att två parter ska kunna förhandla fram ett avtal själva om de vill eller om de inte kommer överens, inte alls. Det inkluderar den potentiellt anställda. Sedan är det naturligtvis fritt att istället välja att arbete på ett företag som själv valt att ha ett kollektivavtal om man hellre vill det.
Det är mycket sällan två jämbördiga parter och friheten, och därmed flexibiliteten, för de flesta anställda är väldigt liten.S Styrman_jansson skrev:
Det har ju inte gått så bra med det när det gäller bärplockning, byggarbetare och städare. Tre branscher där svartjobb och kriminellt utnyttjande har blivit mycket vanligt.S Styrman_jansson skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 878 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 878 inlägg
I så fall borde det vara kontinuerliga högljudda protester från Byggnads gällande t.ex. alla östeuropeiska arbetare, men det man hör är att de jobbar för att få bort byggarbetare som inte har avtalsenlig lön utan gravt utnyttjas med urusla dolda villkor.A ajn82 skrev:
Det var det en gång i tiden.. med blockad osv, men här har väl de goda tiderna i byggbranschen hjälpt till att hålla borta rädslanBirgitS skrev:
https://www.e-magin.se/paper/nj04k10c/paper/36#/paper/nj04k10c/36
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
De som jobbar inom vården, ofta drivna av våra regioner och då alltid MED kollektivavtal, skriker gärna högt om lönerna och tvekar inte för att gå ut i strejk, medans det i detta fall handlar om ett företag UTAN kollektivavtal, där facket har svårt att ens få med sig arbetarna i strejk?
Lite intressant ändå.
Lite intressant ändå.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 123 inlägg
Typ som att leka leken, hitta lönen under medel i branchen