J JohanLun skrev:
Du borde bojkottat dem för länge sedan!
De fungerar kanon. 30 dagars betaltid på det som understiger 500 och då kan jag betala dessa i slutet på månaden när man får påfyllning i kassan

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett tips för dem som startar/har företag, och tänker ha anställda.
Ha två AB, ett som rymmer själva affärsverksamheten, utan anställda (ja ägarna kan ju vara anställda).
Det andra håller personalpoolen, och säljer tjänst till det första företaget.
Då kan man när som helst avveckla personaldelen när facket börjar krångla osv.
Man startar ett nytt AB, och anställer de man vill ha kvar, och sen avvecklar man det gamla bolaget.
Det är ju en utmärkt ide, sen har jag för mig jag hört att vissa saker kan man inte komma undan om bolagen är förknippade, dotterbolag osv. Men är det två helt skilda bolag varav ett agerar konsult/bemanning borde det ju gå. Många småföretagare har ju en handfull bolag, jag gissar det är för riskspridning.

Tesla borde ju kunna göra samma sak, dvs äga verkstäder, verktyg mm och låta franchisetagare sköta den dagliga verksamheten, med eller utan kollektivavtal...

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
De fungerar kanon. 30 dagars betaltid på det som understiger 500 och då kan jag betala dessa i slutet på månaden när man får påfyllning i kassan
Teslor funkar utmärkt också. Om det är tack vare brist på kollektivavtal eller inte vet vi inte.

• Haha
ajn82
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
[länk]

Bra inlägg i debatten!
Vilket dösnack. Om nu teslaclubsweden istället tar parti med facket så behöver de inte vänta så länge.

Alfredo Alfredo skrev:
Naturligtvis! Har man avtal om en viss ersättning och den inte utbetalas kan man naturligtvis driva in denna fordran som vilken annan fordran. Varför skulle man inte kunna det? 🤔

En fråga i detta ämne finns på Lawline där de skriver:

[bild]

Hur det påverkar stämningen på arbetsplatsen lämnar jag dock därhän...
Tjena, om företaget ändå vägrar?

Nissens Nissens skrev:
Hur får du myndigheter och ”alla” att skicka fakturor via Klarna?
Jag använder E-faktura via banken nästan allt fungerar den vägen. Kanske ett par räkningar per år kommer andra vägar…
Har aldrig gillat Klarna.
Nu får jag all myndighetspost via kivra samt lönebesked, har även e faktura på några få men jag syftade kanske mer på inköp man gör i fysiska butiker och på internet

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Tjena, om företaget ändå vägrar?
Vägrar indrivningen? Ja exakt hur Kronofogden löser detta överlämnar jag till dem.

D djac skrev:
Där är vi i motsats, jag har kreditkort och varje transaktion blir bökigare och genererar mer email etc, om man går via Klarna, helt obegripligt värde för mig.
Jag har klarna kortet i mobilen och betalar alla inköp med den. Får påminnelse ett par dagar innan att fakturan snart förfaller. Bästa bank ever

Alfredo Alfredo skrev:
Du kallar det sidospår. Jag kallar det totalt off topic!
Nja, och det är inte 50% av inläggen redan då?

Alfredo Alfredo skrev:
Vägrar indrivningen? Ja exakt hur Kronofogden löser detta överlämnar jag till dem.
Ja, och du lär nog få mer problem än om du vore med i facket då de sköter det åt dig

P Putte 9497 skrev:
Nja, och det är inte 50% av inläggen redan då?
Bara 50% ? 😀

P Putte 9497 skrev:
Ja, och du lär nog få mer problem än om du vore med i facket då de sköter det åt dig
Men vad menar du egentligen? Skulle ett solvent företag kunna "neka" Kronofogdens indrivning? Jag förstår inte alls vad du menar.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att gambla med aktieoptioner kan funka som bonusprogram, men det kan aldrig ersätta avtalade kompensationer för övertid, semestrar etc.

Har man lika bra abvtal som kollektivavtal så kan man lika gärna ha kollektivavtal, men i verkligheten försöker man utnyttja de anställda.
Semester är lagstadgad i Sverige så den har inget med detta att göra. Övertid är just övertid, ingen rättighet och ersättning för övertid erhålls på Tesla. Visa gärna hur du menar att det inte betalas ut övertid, anekdotiska bevis kan du lämna utanför.

Och nej, man kan inte alltid erhålla bättre avtal som anställd med kollektivavtal. Vissa anställda föredrar högre risk och vill ha optioner snarare än några procent till övertidsersättning. Potten personalkostnader är lika men kan fördelas på olika sätt utan kollektivavtal, vilket för vissa, notera vissa, är att föredra.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
JanneJanne123
P Putte 9497 skrev:
Tror nog att jag litar mer på experten som var med på Aktuellt 21.00 igår än på dig.
Det står dig såklart fritt att göra. Jag hade inte heller litat på någon random snubbe på internet, men jag känner flera höga chefer på Klarna, IT-branschen i Sverige är rätt liten trots allt. De blev helt tagna på sängen kring kraven på kollektivavtal och många överväger nu att sluta för att den dynamiska startupkänslan där allt är möjligt nu kommer gradvis att försvinna.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det står dig såklart fritt att göra. Jag hade inte heller litat på någon random snubbe på internet, men jag känner flera höga chefer på Klarna, IT-branschen i Sverige är rätt liten trots allt. De blev helt tagna på sängen kring kraven på kollektivavtal och många överväger nu att sluta för att den dynamiska startupkänslan där allt är möjligt nu kommer gradvis att försvinna.
Jag känner folk i ledningsgruppen på PriceRunner som känner samma oro då kollektivviruser brukar sprida sig inom koncernen

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.