A
Anna_H Anna_H skrev:
Hur sannolikt är det att alla på en arbetsplats har exakt samma kunskaper och erfarenheter? Det kräver ju att de är jämnåriga, har gått samma utbildning och jobbat på samma ställen lika länge. Och så är det ju inte, det vet vi ju.

Arbetstidsförkortning har inget med möjligheten att ta ledigt för tandläkarbesök, läkare eller annat, det är flextidsavtalet som styr det, och det brukar alltid vara mycket bättre om man INTE har kollektivavtal.
Men nu förvränger du det ju. Om alla i en grupp gör samma sak, och lika mycket så skall det inte vara löneskillnad. Så är det på många ställe och det vet vi, det finns även övre gräns för typ alla normala jobb för vad din kunskap kan ge för lön.

Arbetstidsförkortningen har med möjligheten att kunna ta ledigt för ärende eller bara vilja vara ledig. Det kan vara MYCKET sämre utan kollektivavtal, har för tusan själv jobbat inom sveriges sämsta bransch ;) där det kan liknas med slavarbete. (taxi/färdtjänst/serviceresor) Fick 0 komp/arbetstidsförkortning, och behövde man vara ledig för ett viktigt ärende så förlorade man automatiskt 12 timmars arbetsdag (ja 12 timmar nonstop, ingen rast) Så att ta ledigt för att gå till tandläkaren där var totalt omöjligt.
 
F
D djac skrev:
Dina funderingar är såklart relevanta i diskussionen men förväntar du dig verkligen att någon här är så pass centralt placerad i Teslas svenska bolag så att hen kan redogöra för alla anställningsavtal i detalj, och om denna nu fanns här, tror du att det vore lämpligt att dela den informationen med oss?

Jag tror vi får acceptera att vi inte känner till nuvarande avtal eller i vilken omfatting Tesla har och kommer hålla vad som ingåtts.

Allt handlar i stort om att några bolag vill skaffa sig konkurrensfördelar genom att inte spela på samma villkor som de andra på marknaden, därför ser du heller inget stort stöd från arbetsgivarsidan för såna här aktioner, uppenbarligen anser sig arbetsgivarkollektivet vara mer betjänta av nuvarande modell.

I just Teslas fall handlar det sannolikt också om oförstånd, okunskap och ovanpå det en väldigt envis och kontroversiell ledning.
Nej, det förväntar jag mig inte, jag var väl mer inne på att belysa att det är viktigare för Putte att det finns kollektivavtal än vad de anställda faktiskt har för villkor. Det finns kommentarer från mekar på Tesla att dom har bättre villkor.

Och har man postat hundratals inlägg hur omöjligt det är att inte ha kollektivavtalet, och hur mycket bättre villkoren är hos Volvo-verkstaden så bör man ha lite insikt i vad det är som är dåligt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Dina funderingar är såklart relevanta i diskussionen men förväntar du dig verkligen att någon här är så pass centralt placerad i Teslas svenska bolag så att hen kan redogöra för alla anställningsavtal i detalj, och om denna nu fanns här, tror du att det vore lämpligt att dela den informationen med oss?

Jag tror vi får acceptera att vi inte känner till nuvarande avtal eller i vilken omfatting Tesla har och kommer hålla vad som ingåtts.

Allt handlar i stort om att några bolag vill skaffa sig konkurrensfördelar genom att inte spela på samma villkor som de andra på marknaden, därför ser du heller inget stort stöd från arbetsgivarsidan för såna här aktioner, uppenbarligen anser sig arbetsgivarkollektivet vara mer betjänta av nuvarande modell.

I just Teslas fall handlar det sannolikt också om oförstånd, okunskap och ovanpå det en väldigt envis och kontroversiell ledning.
Du inser att du motsäger dig själv i inlägget ovan?
Först säger du att ingen här känner till vilka avtal de Tesla-anställda har för att sedan tvärsäkert säga att de skaffar sig konkurrensfördelar genom att inte spela med samma villkor. Du har ju precis sagt att du inte vet vilka villkor de har...
Gul ansikte-emoji som gör en facepalm, ser frustrerad eller besviken ut.
 
  • Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
F
P Putte 9497 skrev:
Glöm inte KD, liberalerna och M (hade liberalernas nuvarande partiledare som kund när jag drev eget. Skitbra gube).
Ahh, du jobbar i en korvkiosk.
 
  • Haha
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Du inser att du motsäger dig själv i inlägget ovan?
Först säger du att ingen här känner till vilka avtal de Tesla-anställda har för att sedan tvärsäkert säga att de skaffar sig konkurrensfördelar genom att inte spela med samma villkor. Du har ju precis sagt att du inte vet vilka villkor de har...
[bild]
Antingen läste du inte eller så förstod du inte.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
D
F fsn skrev:
Nej, det förväntar jag mig inte, jag var väl mer inne på att belysa att det är viktigare för Putte att det finns kollektivavtal än vad de anställda faktiskt har för villkor. Det finns kommentarer från mekar på Tesla att dom har bättre villkor.

Och har man postat hundratals inlägg hur omöjligt det är att inte ha kollektivavtalet, och hur mycket bättre villkoren är hos Volvo-verkstaden så bör man ha lite insikt i vad det är som är dåligt.
Jag förväntar mig inte att en enskild medarbetare har den arbetsrättsliga erfarenheten att på ett relevant sätt jämföra konsekvenserna av olika formuleringar i anställningsavtal speciellt inte eftersom det rör en större grupp där de kanske inte ens är likadant formulerade för alla.

Det finns ju i stora drag två plausibla anledningar till starkt motstånd mot kollektivavtal, antingen så tror man att man tjänar på att inte teckna det eller så är det en ideologisk fråga, kan också såklart vara en kombination av de två.

Gällande Tesla och den offentliga bild som Musk valt att kommunicera så känns det som att han bryr sig inte om den första men han är en dokumenterad "kärring mot strömmen", så bara att de finns och att det förväntas kanske triggar honom att vägra, han vill visa att han kan och att ingen kraft på jorden är större än han.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Vilket dösnack. Om nu teslaclubsweden istället tar parti med facket så behöver de inte vänta så länge.
Varför är det dösnack? Varför straffa ägare av Tesla, kanske är ägarna själva fackligt anslutna. Varför straffa verkstäder som har kollektivavtal bara för att de tar emot en viss sorts bilar? Vad tror du händer om detta blir en långvarig historia och att verkstäder m.fl behöver varsla och säga upp folk, dvs att facket kastar sina egna framför tåget...
 
  • Gilla
Peter Petterson och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det finns ju i stora drag två plausibla anledningar till starkt motstånd mot kollektivavtal, antingen så tror man att man tjänar på att inte teckna det eller så är det en ideologisk fråga, kan också såklart vara en kombination av de två.
Jag tror en stor del av deltagarna i denna tråden, inklusive mig faller i en tredje kategori. Vi som inte ser något fel på kollektivavtal, men inte tycker det är rätt att tvinga på företag det på det sättet som försöks med Tesla-verkstäderna.

Har du en arbetsplats där majoriteten av de anställda är med i facket och vill ha kollektivavtal så ser jag inget problem med att de strejkar för det, men om man inte representerar en tillräckligt stor andel av de anställda utan behöver börja dra in stöd från andra genom sympatiåtgärder i andra verksamheter så bör man låta bli. Man bör heller inte kräva av de icke-fackligt anslutna på företaget att strejka, och man ska definitivt inte hota dem eller kalla dem svartfötter. De är inte en del av facket, och är de nöjda så ska facket låta dem och arbetsgivaren sköta sitt utan att lägga sig i.

Sympati åtgärder tycker jag kan vara rimligt när det rör sig om grova missförhållanden, men ingen fakta har presenterats som tyder på att så är fallet, och det måste faktiskt ligga på fackförbundet att presentera det om man ska börja vidta sådana åtgärder, diffusa påstående räcker inte på långa vägar.

Jag har själv inte mycket till övers för Tesla, och den arbetskultur så verkar gälla på deras arbetsplatser i USA tex, men här hanteras så dåligt från facklig sida att jag ändå hejar på Tesla i denna konflikten.
 
  • Gilla
  • Älska
Gimp och 10 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Antingen läste du inte eller så förstod du inte.
Jag ser med stort nöje fram emot ett förtydligande.
 
D
S Styrman_jansson skrev:
Jag ser med stort nöje fram emot ett förtydligande.
Om du kombinerar acceptansen av att jag inte känner till Teslas anställningsavtal med sista meningen, så har du nyckeln i din hand.
 
A
Vettig artikel av Benson i AFV:

Gängledarnas parallella rättskipning

LO och Socialdemokraterna ser uppenbarligen föreningsfrihet och avtalsfrihet som hot mot sin makt. Det är så man bäst förstår blockaden och fulspelet mot Tesla. I denna tappning innebär den svenska modellen ett ovillkorligt krav på tystnad och betalning av beskyddarpengar till LO, och för den delen även Svenskt Näringsliv. Det rationella för Tesla är att hellre lämna Sverige helt än att ge efter för utpressningen och skriva på kollektivavtal.

Och även vettigt i bulletin från tidigare professor i civilrätt vid LU:
(tyvärr har den gått i lås nu, var öppen när den var ny)
Sandström: Att strejka mot Elon Musk för partiets skull
Teslastrejken handlar inte om arbetsvillkoren eller lönerna på de svenska verkstäderna utan om den heliga svenska modellens bevarande. Den modell som genom höga lägstalöner stänger oerfarna och lågkvalificerade ute från arbetsmarknaden, samtidigt som den håller LO och Socialdemokraterna kvar vid köttgrytorna, skriver Torsten Sandström.
 
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför är det dösnack? Varför straffa ägare av Tesla, kanske är ägarna själva fackligt anslutna. Varför straffa verkstäder som har kollektivavtal bara för att de tar emot en viss sorts bilar? Vad tror du händer om detta blir en långvarig historia och att verkstäder m.fl behöver varsla och säga upp folk, dvs att facket kastar sina egna framför tåget...
Är nog rätt många företag som är sura över detta. Som har tecknat kollektivavtal men ändå drabbas hårt av sympatiåtgärderna.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 2 till
  • Laddar…
D
mnils skrev:
Vettig artikel av Benson i AFV:

Gängledarnas parallella rättskipning

LO och Socialdemokraterna ser uppenbarligen föreningsfrihet och avtalsfrihet som hot mot sin makt. Det är så man bäst förstår blockaden och fulspelet mot Tesla. I denna tappning innebär den svenska modellen ett ovillkorligt krav på tystnad och betalning av beskyddarpengar till LO, och för den delen även Svenskt Näringsliv. Det rationella för Tesla är att hellre lämna Sverige helt än att ge efter för utpressningen och skriva på kollektivavtal.

Och även vettigt i bulletin från tidigare professor i civilrätt vid LU:
(tyvärr har den gått i lås nu, var öppen när den var ny)
Sandström: Att strejka mot Elon Musk för partiets skull
Teslastrejken handlar inte om arbetsvillkoren eller lönerna på de svenska verkstäderna utan om den heliga svenska modellens bevarande. Den modell som genom höga lägstalöner stänger oerfarna och lågkvalificerade ute från arbetsmarknaden, samtidigt som den håller LO och Socialdemokraterna kvar vid köttgrytorna, skriver Torsten Sandström.
Jag håller inte med om skribenternas briljans, tycker de är korkade och har stora svårigheter att tänka i större banor men jag tror nog att du har rätt i att "den svenska modellen" har så pass stora företräden att bägge sidor kan förhålla sig pragmatiskt i frågan och därför inte vill avskaffa den.
 
A
S skogaliten skrev:
Det finns fullt med exempel på hur arbetsgivare utnyttjar individer och/eller grupper som har en svag ställning på arbetsmarknaden.
Kan det bero på att dessa stängs ute från den reguljära arbetsmarknaden av just kollektivavtalen och de höga lönenivåerna för okvalificerade arbeten?
 
  • Gilla
Tubes och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Lustigt det där hur ett parti blir extremhöger av att ta vänsterpolitik och lägga till rasism, men ett bra sätt att koppla ihop en negativ term med "motståndarlaget" i folks medvetande. Extremhöger lika med rasism, då måste ju höger också vara dåligt
Extremhögern som term är ett vänsterkonstrukt. Finns inget höger med dem.
 
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.