580 869 läst · 12 498 svar
581k läst
12,5k svar
Tesla och kollektivavtal
Men nu förvränger du det ju. Om alla i en grupp gör samma sak, och lika mycket så skall det inte vara löneskillnad. Så är det på många ställe och det vet vi, det finns även övre gräns för typ alla normala jobb för vad din kunskap kan ge för lön.Anna_H skrev:Hur sannolikt är det att alla på en arbetsplats har exakt samma kunskaper och erfarenheter? Det kräver ju att de är jämnåriga, har gått samma utbildning och jobbat på samma ställen lika länge. Och så är det ju inte, det vet vi ju.
Arbetstidsförkortning har inget med möjligheten att ta ledigt för tandläkarbesök, läkare eller annat, det är flextidsavtalet som styr det, och det brukar alltid vara mycket bättre om man INTE har kollektivavtal.
Arbetstidsförkortningen har med möjligheten att kunna ta ledigt för ärende eller bara vilja vara ledig. Det kan vara MYCKET sämre utan kollektivavtal, har för tusan själv jobbat inom sveriges sämsta bransch där det kan liknas med slavarbete. (taxi/färdtjänst/serviceresor) Fick 0 komp/arbetstidsförkortning, och behövde man vara ledig för ett viktigt ärende så förlorade man automatiskt 12 timmars arbetsdag (ja 12 timmar nonstop, ingen rast) Så att ta ledigt för att gå till tandläkaren där var totalt omöjligt.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 815 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 815 inlägg
Nej, det förväntar jag mig inte, jag var väl mer inne på att belysa att det är viktigare för Putte att det finns kollektivavtal än vad de anställda faktiskt har för villkor. Det finns kommentarer från mekar på Tesla att dom har bättre villkor.D djac skrev:Dina funderingar är såklart relevanta i diskussionen men förväntar du dig verkligen att någon här är så pass centralt placerad i Teslas svenska bolag så att hen kan redogöra för alla anställningsavtal i detalj, och om denna nu fanns här, tror du att det vore lämpligt att dela den informationen med oss?
Jag tror vi får acceptera att vi inte känner till nuvarande avtal eller i vilken omfatting Tesla har och kommer hålla vad som ingåtts.
Allt handlar i stort om att några bolag vill skaffa sig konkurrensfördelar genom att inte spela på samma villkor som de andra på marknaden, därför ser du heller inget stort stöd från arbetsgivarsidan för såna här aktioner, uppenbarligen anser sig arbetsgivarkollektivet vara mer betjänta av nuvarande modell.
I just Teslas fall handlar det sannolikt också om oförstånd, okunskap och ovanpå det en väldigt envis och kontroversiell ledning.
Och har man postat hundratals inlägg hur omöjligt det är att inte ha kollektivavtalet, och hur mycket bättre villkoren är hos Volvo-verkstaden så bör man ha lite insikt i vad det är som är dåligt.
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Du inser att du motsäger dig själv i inlägget ovan?D djac skrev:Dina funderingar är såklart relevanta i diskussionen men förväntar du dig verkligen att någon här är så pass centralt placerad i Teslas svenska bolag så att hen kan redogöra för alla anställningsavtal i detalj, och om denna nu fanns här, tror du att det vore lämpligt att dela den informationen med oss?
Jag tror vi får acceptera att vi inte känner till nuvarande avtal eller i vilken omfatting Tesla har och kommer hålla vad som ingåtts.
Allt handlar i stort om att några bolag vill skaffa sig konkurrensfördelar genom att inte spela på samma villkor som de andra på marknaden, därför ser du heller inget stort stöd från arbetsgivarsidan för såna här aktioner, uppenbarligen anser sig arbetsgivarkollektivet vara mer betjänta av nuvarande modell.
I just Teslas fall handlar det sannolikt också om oförstånd, okunskap och ovanpå det en väldigt envis och kontroversiell ledning.
Först säger du att ingen här känner till vilka avtal de Tesla-anställda har för att sedan tvärsäkert säga att de skaffar sig konkurrensfördelar genom att inte spela med samma villkor. Du har ju precis sagt att du inte vet vilka villkor de har...
Antingen läste du inte eller så förstod du inte.S Styrman_jansson skrev:Du inser att du motsäger dig själv i inlägget ovan?
Först säger du att ingen här känner till vilka avtal de Tesla-anställda har för att sedan tvärsäkert säga att de skaffar sig konkurrensfördelar genom att inte spela med samma villkor. Du har ju precis sagt att du inte vet vilka villkor de har...
[bild]
Jag förväntar mig inte att en enskild medarbetare har den arbetsrättsliga erfarenheten att på ett relevant sätt jämföra konsekvenserna av olika formuleringar i anställningsavtal speciellt inte eftersom det rör en större grupp där de kanske inte ens är likadant formulerade för alla.F fsn skrev:Nej, det förväntar jag mig inte, jag var väl mer inne på att belysa att det är viktigare för Putte att det finns kollektivavtal än vad de anställda faktiskt har för villkor. Det finns kommentarer från mekar på Tesla att dom har bättre villkor.
Och har man postat hundratals inlägg hur omöjligt det är att inte ha kollektivavtalet, och hur mycket bättre villkoren är hos Volvo-verkstaden så bör man ha lite insikt i vad det är som är dåligt.
Det finns ju i stora drag två plausibla anledningar till starkt motstånd mot kollektivavtal, antingen så tror man att man tjänar på att inte teckna det eller så är det en ideologisk fråga, kan också såklart vara en kombination av de två.
Gällande Tesla och den offentliga bild som Musk valt att kommunicera så känns det som att han bryr sig inte om den första men han är en dokumenterad "kärring mot strömmen", så bara att de finns och att det förväntas kanske triggar honom att vägra, han vill visa att han kan och att ingen kraft på jorden är större än han.
Varför är det dösnack? Varför straffa ägare av Tesla, kanske är ägarna själva fackligt anslutna. Varför straffa verkstäder som har kollektivavtal bara för att de tar emot en viss sorts bilar? Vad tror du händer om detta blir en långvarig historia och att verkstäder m.fl behöver varsla och säga upp folk, dvs att facket kastar sina egna framför tåget...P Putte 9497 skrev:
Jag tror en stor del av deltagarna i denna tråden, inklusive mig faller i en tredje kategori. Vi som inte ser något fel på kollektivavtal, men inte tycker det är rätt att tvinga på företag det på det sättet som försöks med Tesla-verkstäderna.D djac skrev:
Har du en arbetsplats där majoriteten av de anställda är med i facket och vill ha kollektivavtal så ser jag inget problem med att de strejkar för det, men om man inte representerar en tillräckligt stor andel av de anställda utan behöver börja dra in stöd från andra genom sympatiåtgärder i andra verksamheter så bör man låta bli. Man bör heller inte kräva av de icke-fackligt anslutna på företaget att strejka, och man ska definitivt inte hota dem eller kalla dem svartfötter. De är inte en del av facket, och är de nöjda så ska facket låta dem och arbetsgivaren sköta sitt utan att lägga sig i.
Sympati åtgärder tycker jag kan vara rimligt när det rör sig om grova missförhållanden, men ingen fakta har presenterats som tyder på att så är fallet, och det måste faktiskt ligga på fackförbundet att presentera det om man ska börja vidta sådana åtgärder, diffusa påstående räcker inte på långa vägar.
Jag har själv inte mycket till övers för Tesla, och den arbetskultur så verkar gälla på deras arbetsplatser i USA tex, men här hanteras så dåligt från facklig sida att jag ändå hejar på Tesla i denna konflikten.
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Vettig artikel av Benson i AFV:
Och även vettigt i bulletin från tidigare professor i civilrätt vid LU:
(tyvärr har den gått i lås nu, var öppen när den var ny)
Sandström: Att strejka mot Elon Musk för partiets skull
Teslastrejken handlar inte om arbetsvillkoren eller lönerna på de svenska verkstäderna utan om den heliga svenska modellens bevarande. Den modell som genom höga lägstalöner stänger oerfarna och lågkvalificerade ute från arbetsmarknaden, samtidigt som den håller LO och Socialdemokraterna kvar vid köttgrytorna, skriver Torsten Sandström.
Gängledarnas parallella rättskipning
LO och Socialdemokraterna ser uppenbarligen föreningsfrihet och avtalsfrihet som hot mot sin makt. Det är så man bäst förstår blockaden och fulspelet mot Tesla. I denna tappning innebär den svenska modellen ett ovillkorligt krav på tystnad och betalning av beskyddarpengar till LO, och för den delen även Svenskt Näringsliv. Det rationella för Tesla är att hellre lämna Sverige helt än att ge efter för utpressningen och skriva på kollektivavtal.Och även vettigt i bulletin från tidigare professor i civilrätt vid LU:
(tyvärr har den gått i lås nu, var öppen när den var ny)
Sandström: Att strejka mot Elon Musk för partiets skull
Teslastrejken handlar inte om arbetsvillkoren eller lönerna på de svenska verkstäderna utan om den heliga svenska modellens bevarande. Den modell som genom höga lägstalöner stänger oerfarna och lågkvalificerade ute från arbetsmarknaden, samtidigt som den håller LO och Socialdemokraterna kvar vid köttgrytorna, skriver Torsten Sandström.
Är nog rätt många företag som är sura över detta. Som har tecknat kollektivavtal men ändå drabbas hårt av sympatiåtgärderna.Jonatan79 skrev:Varför är det dösnack? Varför straffa ägare av Tesla, kanske är ägarna själva fackligt anslutna. Varför straffa verkstäder som har kollektivavtal bara för att de tar emot en viss sorts bilar? Vad tror du händer om detta blir en långvarig historia och att verkstäder m.fl behöver varsla och säga upp folk, dvs att facket kastar sina egna framför tåget...
Jag håller inte med om skribenternas briljans, tycker de är korkade och har stora svårigheter att tänka i större banor men jag tror nog att du har rätt i att "den svenska modellen" har så pass stora företräden att bägge sidor kan förhålla sig pragmatiskt i frågan och därför inte vill avskaffa den.mnils skrev:Vettig artikel av Benson i AFV:
Gängledarnas parallella rättskipning
LO och Socialdemokraterna ser uppenbarligen föreningsfrihet och avtalsfrihet som hot mot sin makt. Det är så man bäst förstår blockaden och fulspelet mot Tesla. I denna tappning innebär den svenska modellen ett ovillkorligt krav på tystnad och betalning av beskyddarpengar till LO, och för den delen även Svenskt Näringsliv. Det rationella för Tesla är att hellre lämna Sverige helt än att ge efter för utpressningen och skriva på kollektivavtal.
Och även vettigt i bulletin från tidigare professor i civilrätt vid LU:
(tyvärr har den gått i lås nu, var öppen när den var ny)
Sandström: Att strejka mot Elon Musk för partiets skull
Teslastrejken handlar inte om arbetsvillkoren eller lönerna på de svenska verkstäderna utan om den heliga svenska modellens bevarande. Den modell som genom höga lägstalöner stänger oerfarna och lågkvalificerade ute från arbetsmarknaden, samtidigt som den håller LO och Socialdemokraterna kvar vid köttgrytorna, skriver Torsten Sandström.
Kan det bero på att dessa stängs ute från den reguljära arbetsmarknaden av just kollektivavtalen och de höga lönenivåerna för okvalificerade arbeten?S skogaliten skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 481 inlägg
Extremhögern som term är ett vänsterkonstrukt. Finns inget höger med dem.A ajn82 skrev: