Vet inte i vilka yrken de här höga ingångslönerna det pratas om finns... De flesta kollektivavtalen i låglöneyrken utan krav på utbildning har ju precis lyckats kravla sig över 20000 kr/månad...
 
  • Gilla
Putte 9497 och 4 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jag får leverans hem varje söndag som gått i ”obruten kylkedja” så det är inget konstigt.
Och du bor på landsbygden förstår jag?

Och i leveranserna ingår mediciner?

Glassbilen brukar inte ta med sig medicin.

Där jag bor, också Östergötland, finns ingen glassbil, ingen kollektivtrafik, och DHL och Schenker kommer med veckovis eller månadsvis fördröjning, efter att först ha spelat Svarte Petter om vilken omlastningscentral som ska behöva köra sista biten ut i obygden.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag får också hem medicin med kylbil med jämna mellanrum, det är inga som helst problem.
Jaså?

Vilket företag är det som hem medicin till dig? Var bokar du leveranserna?
 
M mnils skrev:
Vettig artikel av Benson i AFV:

Gängledarnas parallella rättskipning

LO och Socialdemokraterna ser uppenbarligen föreningsfrihet och avtalsfrihet som hot mot sin makt. Det är så man bäst förstår blockaden och fulspelet mot Tesla. I denna tappning innebär den svenska modellen ett ovillkorligt krav på tystnad och betalning av beskyddarpengar till LO, och för den delen även Svenskt Näringsliv. Det rationella för Tesla är att hellre lämna Sverige helt än att ge efter för utpressningen och skriva på kollektivavtal.

Och även vettigt i bulletin från tidigare professor i civilrätt vid LU:
(tyvärr har den gått i lås nu, var öppen när den var ny)
Sandström: Att strejka mot Elon Musk för partiets skull
Teslastrejken handlar inte om arbetsvillkoren eller lönerna på de svenska verkstäderna utan om den heliga svenska modellens bevarande. Den modell som genom höga lägstalöner stänger oerfarna och lågkvalificerade ute från arbetsmarknaden, samtidigt som den håller LO och Socialdemokraterna kvar vid köttgrytorna, skriver Torsten Sandström.
Får du all din "samhällsinformation" från högerextrema propagandasajter?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vet inte i vilka yrken de här höga ingångslönerna det pratas om finns... De flesta kollektivavtalen i låglöneyrken utan krav på utbildning har ju precis lyckats kravla sig över 20000 kr/månad...
Vilka kollektivavtal hittar du med månadslön för heltid på 20 000?

Det sämst betalda yrket idag är soldat vilket ger från 23 400 och uppåt. Till och med personlig assistent ligger några tusenlappar högre.
 
M mnils skrev:
Kan det bero på att dessa stängs ute från den reguljära arbetsmarknaden av just kollektivavtalen och de höga lönenivåerna för okvalificerade arbeten?
Jaha, så bra att du äntligen förklarar vad du ser som viktiga mål på arbetsmarknaden.

Nämligan att det är att pressa ner löner och arbetsvillkor så långt det går, för dem som inte kan välja och vraka mellan jobben på arbetsmarknaden.

Klassisk retorik från arbetsgivare som vill exploatera folk som inte kan försvara sig.

Om du inte gillar den svenska modellen, så flytta då dig och din verksamhet till något land utanför västeuropa, där vare sig fack med kollektivavtal eller lagregleringar på arbetsmarknaden finns.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M
S skogaliten skrev:
Får du all din "samhällsinformation" från högerextrema propagandasajter?
Högerextremt?

Ja jag läser inte dagens ETC och norrskensflamman om det är det du menar.
S skogaliten skrev:
Nämligan att det är att pressa ner löner och arbetsvillkor så långt det går, för dem som inte kan välja och vraka mellan jobben på arbetsmarknaden.

Klassisk retorik från arbetsgivare som vill exploatera folk som inte kan försvara sig.

Om du inte gillar den svenska modellen, så flytta då dig och din verksamhet till något land utanför västeuropa, där vare sig fack med kollektivavtal eller lagregleringar på arbetsmarknaden finns.
Det kan inte vara lätt när man inte ens behärskar grundläggande läsförståelse, det blir väldigt mycket fel då!
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
M mnils skrev:
Vilka kollektivavtal hittar du med månadslön för heltid på 20 000?

Det sämst betalda yrket idag är soldat vilket ger från 23 400 och uppåt. Till och med personlig assistent ligger några tusenlappar högre.
Kommunal tex. har olika beroende på vilken kommun det handlar om, men i BEA ligger det runt 20500-20800 i de västsvenska kommuner jag arbetar med...

Likaså Kommunals avtal för hemservice ligger på 21738 spänn från januari -24. Har legat på tusenlappen lägre hela 2023.

If Metalls avtal för motorbranschen är lägstalönen för yrkesarbetare som inte har 2 års erfarenhet 21111 kr/månad, from 1/5 2024. I dagsläget tusenlappen mindre.

Hur många fler exempel vill du ha?
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Får du all din "samhällsinformation" från högerextrema propagandasajter?
På vilket sätt är affärsvärlden "högerextrem". Förutom möjligen i ordets korrekta mening.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Och du bor på landsbygden förstår jag?

Och i leveranserna ingår mediciner?

Glassbilen brukar inte ta med sig medicin.

Där jag bor, också Östergötland, finns ingen glassbil, ingen kollektivtrafik, och DHL och Schenker kommer med veckovis eller månadsvis fördröjning, efter att först ha spelat Svarte Petter om vilken omlastningscentral som ska behöva köra sista biten ut i obygden.
Jag vet inte vad definitionen på landsbygden är men jag har 1 granne inom 500m och närmsta busshållplats är 6-7km bort. Leveransen jag får med obruten kylkedja är mat ej medicin. Dock levererar den leverantören som jag får mat via även medicin i obruten kylkedja (https://via.tt.se/pressmeddelande/3...emedel-i-obruten-kylkedja?publisherId=3236232). Om 90% av landet även inkluderar där jag bor vet jag inte då jag inte har behov av någon sådan medicin.
 
D djac skrev:
Om du kombinerar acceptansen av att jag inte känner till Teslas anställningsavtal med sista meningen, så har du nyckeln i din hand.
Då blir kontentan att du först inte vet och sedan spekulerar i vad som sägs och tänks inom Tesla. Ganska abstrakt men fine, jag kan hålla med om att Teslas ledning kan vara oerhört egensinnig och envis baserat på dess historik. Till viss del är det kanske också en del okunskap.

Den största anledningen tror jag dock är vilket typ av människor man vill locka till företaget som jag skrev i tidigare inlägg.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
S skogaliten skrev:
Jaså?

Vilket företag är det som hem medicin till dig? Var bokar du leveranserna?
Apoteket.se, Best levererar.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Och vilka jobbar där?
Elmontörer
 
F fsn skrev:
Jag vägrade som 19-åring gå med. Då var man illojal och det blev riktigt dålig stämning, personer som dagen innan varit supertrevliga blev plötsligt lite som Nord-Korea, jag tror att den samlade mentala kapaciteten verkligen är två pinnhål ner på sådana ställen. Trodde inte 45-åriga Metall-påvar ägnade sig åt arbetsplatsmobbing och penalism mot småpojar men så var det. Fyllde svinets handskar med kullagerfett samma dag som jag slutade och limmade låset på hans skåp med superlim.
Du skulle gått med så skulle du haft fin pension idag
 
  • Haha
Peter Petterson
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Du skulle gått med så skulle du haft fin pension idag
På vilket sätt påverkar medlemskap i en fackförening pensionen?
 
  • Gilla
Pligg85 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.