Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Äntligen någon som försöker besvara frågan - Tack!
Grabben, jag trodde mer om dig än att du inte fattat ännu att en hub + några zigbee-puckar bildar ett komplett system. Men jag misstog mig grovt.

• Haha
Nissens
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Grabben, jag trodde mer om dig än att du inte fattat ännu att en hub + några zigbee-puckar bildar ett komplett system. Men jag misstog mig grovt.
Det förvånar mig inte alls att du överhuvudtaget inte verkar veta vad hemautomation är. Har du ens något system eller namndroppar du bara? Det förvånar mig inte heller att di inte förstår eller kan föra en diskussion. Det är lite charmigt med någon som så öppenhjärtligt delar med sig av sin bottenlösa okunskap.

Nu pratade vi ju om ett komplett system med lite förmåga.(Ja, det var där den här sidodiskussionen inleddes) och då krävs det lite mer än några puckar. Om du är nöjd med att kunna tända och släcka lite lampor så kan du ju kalla det för ett komplett system. Det är å andra sidan även de gamla knapparna på väggen (dem du kan använda även om du har Plejd)

Själv vill jag att man integrerar alla mina "smarta" vitvaror, värmen, ventilationen, vattenpumpen, låsen, larmet, laddaren till elbilen, TV:n, ljudanläggningen och markiserna. Då börjar vi närma oss "komplett".

Jag frågade så eftersom det är så många som hackar på Plejd för att det inte kan allt. Inget system för privatpersoner kan allt - det blir till att integrera. Då har jag inget emot att ha Plejd till det Plejd faktiskt gör riktigt bra.

• Gilla
  • Haha
Nissens och 2 till
  • Laddar…
J
Det förvånar mig inte alls att du överhuvudtaget inte verkar veta vad hemautomation är. Har du ens något system eller namndroppar du bara? Det förvånar mig inte heller att di inte förstår eller kan föra en diskussion. Det är lite charmigt med någon som så öppenhjärtligt delar med sig av sin bottenlösa okunskap.

Nu pratade vi ju om ett komplett system med lite förmåga.(Ja, det var där den här sidodiskussionen inleddes) och då krävs det lite mer än några puckar. Om du är nöjd med att kunna tända och släcka lite lampor så kan du ju kalla det för ett komplett system. Det är å andra sidan även de gamla knapparna på väggen (dem du kan använda även om du har Plejd)

Själv vill jag att man integrerar alla mina "smarta" vitvaror, värmen, ventilationen, vattenpumpen, låsen, larmet, laddaren till elbilen, TV:n, ljudanläggningen och markiserna. Då börjar vi närma oss "komplett".

Jag frågade så eftersom det är så många som hackar på Plejd för att det inte kan allt. Inget system för privatpersoner kan allt - det blir till att integrera. Då har jag inget emot att ha Plejd till det Plejd faktiskt gör riktigt bra.
Vill man inte köra HA, för att man är så fruktansvärt teknikointresserad, att man inte är villig att investera någon timme på youtube eller fråga på forumet, så får man nog böja sig för Parametern Verkligheten om man vill använda Plejd med allt det du nämner ovan. Åtminstone tills Plejd släpper hörnflaggan och stödjer Matter.
Som Farbro Barbro nästan sa finns det inga genvägar till det perfekta smarta hemmet.

• Gilla
  • Haha
Nissens och 2 till
  • Laddar…

Jaha du tänker så.
Tja, i den meningen är HA så komplett det är teoretiskt möjligt att komma.
Till skillnad från typ alla andra system så går det att lägga till nästan alla andra systems komponenter.
Och om du vill integrera allt så är det förvånande att du alls ger dig på dem som uppenbarligen fattat detta iaf.

K karlmb skrev:
Och om du vill integrera allt så är det förvånande att du alls ger dig på dem som uppenbarligen fattat detta iaf.
Jag ger mig inte på någon, förutom dem som omedelbart idiotförklarar mig för att ur en aspekt ha "försvarat" Plejd.

Vad andra har fattat på det här forumet, där de flesta bara gapar och skriker - för att komplettera med varumärken varumärkan men kan läsa sig till på vilken webbsajt som helst, är inte gptt att veta.

J Jocke Best skrev:
Vill man inte köra HA, för att man är så fruktansvärt teknikointresserad, att man inte är villig att investera någon timme på youtube eller fråga på forumet, så får man nog böja sig för Parametern Verkligheten om man vill använda Plejd med allt det du nämner ovan. Åtminstone tills Plejd släpper hörnflaggan och stödjer Matter.
Fast du har fortfarande inte fattat grejen va? Det finns ganska många (jag skulle säga att de är i förkrossande majoritet) som är just så ointresserade av teknik att de helst använder de vanliga knapparna för att tända och släcka.
För dem fungerar system som Plejd utmärkt. Då kan far i huset dimmra med knappen (eller helst genom att vrida...) medan husmor kör allt från sin telefon.

Nissens
Jag ger mig inte på någon, förutom dem som omedelbart idiotförklarar mig för att ur en aspekt ha "försvarat" Plejd.
Det är tyvärr några få här på byggahus som ägnar sig åt det, @karlmb är en av dom. Och de förnekar frenetiskt att det förekommer.

Trist att du också råkat ut för det.

• Gilla
  • Haha
joje20 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är tyvärr några få här på byggahus som ägnar sig åt det, @karlmb är en av dom. Och de förnekar frenetiskt att det förekommer.

Jag hugger rätt snabbt, är väl lättkränkt😀 Blir lätt så på anonyma forum. Tycker för det mesta att man får bättre svar och att det är bättre stämning, i motsvarande grupper på FB.

Hemautomation är väl som ett religionskrig. Brukar bli så i sammanhang som domineras av medelålders män. Världsreligionerna idag tycks vara HA och Homey. Att säga Plejd är som att svära i kyrkan och jag vet inte vad som skulle hända om man säger Telldus😮

I verkligheten är väl alla lösningar kompromisser även om HA känns tilltalande för den teknikintresserade.

Varenda hushållspryl man köper kommer ju dessutom med en app som gärna vill ta helhetsansvar för allt som går att styra på distans. Jag ser inte riktigt tjusningen i att styra belysningen med kylskåpet...

J
Fast du har fortfarande inte fattat grejen va? Det finns ganska många (jag skulle säga att de är i förkrossande majoritet) som är just så ointresserade av teknik att de helst använder de vanliga knapparna för att tända och släcka.
För dem fungerar system som Plejd utmärkt. Då kan far i huset dimmra med knappen (eller helst genom att vrida...) medan husmor kör allt från sin telefon.
Absolut, men nu ställde du ju en fråga, om vad för system som fanns om man ville ha ett sådant. Jag svarade även någonstans tidigare att om frågan var allvarligt ställd, att jag gärna hjälper till med det. Det gäller fortfarande. Ledsen om du fått uppfattningen att jag skulle vara för eller emot någon speciell teknik överhuvudtaget.
Jag tvingar inte på någon att riva bort funktionen med fysiska knappar, det vore enormt opraktiskt. Hemma funkar alla knappar och vred som vanligt. Speciellt eftersom vi bor i sekelskifteslägenhet funkar det inte med modernt utseende heller.
Skulle något annat hända skulle jag hitta mina kläder utslängda på gården då min bättre hälft älskar knappar och hatar att prata med Google, även om jag faktiskt hör henne ibland tända upp etc.
Att jag i tråden är extra hård mot Plejd beror på ämnet. Ts fråga.

Ställer någon en praktisk fråga om Plejds funktion brukar jag vara en av dom första att hjälpa till. Inte ett ord om att de skulle valt fel då. Se tex Ganeschas fråga om nollställning.

På samma sätt så tänker jag som en ingenjör, jag hugger ev lite för fort på påståenden som i mitt tycke saknar teknisk grund. Det kan jag jobba på.

Sedan när det gäller diskussionsklimatet med Nissens, så beror det mest på gammal jargong. Han gillar lite tuggmotstånd. Tydligen är vi släkt på långt håll. Eftersom han är så gammal kan det vara sedan Erik den fjortondes tid.

Redigerat:
Walle85
... och att det är bättre stämning, i motsvarande grupper på FB.
...
Detta kan ju delvis bero på att man som regel inte går med i grupper på FB man inte har intresse av, man brukar prata om filterbubblor och confirmation bias.
I ett större forum som Byggahus.se så blir det lätt så att man får vissa som glider in från sidan i trådar de kanske egentligen inte tillför så mycket i, mest får tråden att gå lite OT (typ som jag gör nu) men ofta kan de också tillföra intressanta infallsvinklar och idéer 😉

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Absolut, men nu ställde du ju en fråga, om vad för system som fanns om man ville ha ett sådant.
Tack för en trevlig kommentar. Det tar sig👍

Frågan var delvis allvarligt menad men även retorisk. Den ställdes som svar på en ganska meningslös kommentar (sorry) om att det jag upplever som en fördel med Plejd inte skulle vara det och att det minsann var något som Plejd inte klarade efter ett strömavbrott.

Jag kan bli lite trött i sådana lägen. Det är lite som att min bil inte klarar att tömma tvättmaskinen efter att luften gått ur hjulen på släpvagnen.

Det där kompletta systemet - som löser alla uppgifter - kallas inte HA eller Homey - och definitivt inte Plejd. Jag tror inte det är tillgängligt på konsumentmarknaden även om det såklart går att bygga om man har gott om pengar.

J

Frågan var delvis allvarligt menad men även retorisk. Den ställdes som svar på en ganska meningslös kommentar (sorry) om att det jag upplever som en fördel med Plejd inte skulle vara det och att det minsann var något som Plejd inte klarade efter ett strömavbrott.

Jag kan bli lite trött i sådana lägen. Det är lite som att min bil inte klarar att tömma tvättmaskinen efter att luften gått ur hjulen på släpvagnen.

Det där kompletta systemet - som löser alla uppgifter - kallas inte HA eller Homey - och definitivt inte Plejd. Jag tror inte det är tillgängligt på konsumentmarknaden även om det såklart går att bygga om man har gott om pengar.
Jag tror vi faktiskt är ganska överens 😃

Nissens Nissens skrev:

Jag får nog blocka dig igen.

Det ligger i frågeställarens öga vad som ett komplett system.
Men om vi visar dig något som i princip är lika komplett som det system vi haft för elekrtisk belysning sedan 40-talet eller nåt, så får du ju ta in det.
Dvs. Ett system med standardiserade produkter som alla mer eller mindre fungerar ihop, oavsett varumärke eller var man köper dem. En E27 lampa funkar i stora delar av världen liksom en gammal bakelitväggbrytare från Sverige går att skruva upp i Frankrike.
En liknande automationsvärld finns idag med Zigbee.
Om du däremot vill att alla delar ska ha samma logga på utsidan så är det nåt annat och inget jag är intresserad av iaf.

Nissens
K karlmb skrev:
Jag får nog blocka dig igen.
Har du svårt att höra sanningen? Vi är uppenbarligen flera som upplevt samma sak från dig.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.