46 521 läst · 368 svar
47k läst
368 svar
Ta bort Plejd
Jaha. Men vad ska vi beskriva få?Slottsbäcksväktarn skrev:Ja, jag blir lätt lite dryg när jag möter översittare som försöker mästra mig. Hade du läst tråden (sidotråden) så hade nog sammanhanget klarnat men nu triggade du på ett enda ord (komplett) och försökte fultolka det så att du kunde komma med vilka utspel som helst.
Men Ok - så all alla kan "förstå": Min argumentation började med att jag tyckte att en av fördelarna med Plejd var att det faktiskt fungerar även utan internet. Att Plejd inte är svaret på alla frågor om hemautomation är liksom underförstått - men jag upplever det som en fördel eftersom min fru fortfarande kan använda "lampknapparna". Det finns naturligtvis andra system som också fungerar så.
I samma veva var det någon som påpekade att det var någon styrning med Plejd som inte fungerade efter ett strömavbrott. Då kom den retoriska frågan (du får läsa på om just det begreppet) om vederbörande kunde presentera ett KOMPLETT system som i princip löser alla problem. Svaret på den frågan är inte Plejd och inte heller Homey eller HA, För att svaret skall bli relevant, givet kontexten för frågan, behöver man beskriva vilke komponenter man bygger sitt system på oavsett om hubben kallas HA, Homey eller något annat.
Alla svar som svepande nämner Homey eller HA och som i samma veva meddelar att jag skulle vara en obildad åsna blir helt irrelevanta. Att sedan försöka övertyga mig om att HE plus några pluggar och puckar är ett komplett system blir bara larvigt. Ja, visst - men även en enda lampknapp som styr en enda lampa kan kallas ett komplett system. Det spelar ingen roll - det är inte svaret på frågan.
Att ingen efter tre undra inlägg in en tråd, som handlar om att ta bort Plejd, orkar beskriva ett komplett system för hemautomation med alla komponenter för all styrning har jag full förståelse för och jag trodde inte någon skulle göra det. Att någon skulle försöka läxa upp mig för att jag inte omedelbart accepterade att Homey eller HA är lösningen på alla världens problem var jag beredd på och jag kommer att fortsätta hävda att dessa bägge hubbar kan vara komponenter i ett komplett system men att det inte blir komplett givet frågan.
Ett tillräckligt komplett system?
Och varför Plejd inte är det?
Men nu slåss du väl mot halmgubbar?Alfredo skrev:Det är detta jag hänger upp mig på, och tror jag, även en del andra. Jag tycker det är ett direkt oärligt argument som inte alls speglar hela sanningen!
Du har rätt i att daglig användning, släcka och tända med mera, fungerar utan internet/moln. Det du och flera andra dock mörkar är att väsentlig funktionalitet i ett plejdsystem blir helt oanvändbar om internet/molnet försvinner. Man kan utifrån vad som beskrivits i denna tråd inte ens ändra ett klockslag på en "timer".
Varför är du inte ärlig med dessa, enligt mig väldigt väsentliga, begränsningar?
Jag blir lätt dryg när jag möter halvsanningar från de som verkar oärliga i sin argumentation. 😉
Trist att du försöker smeta på mig åsikter jag inte har och argument jag inte har fört fram - för att sedan påstå att dessa argument skulle vara oärliga. Då söker man konflikt där ingen konflikt finns. Menar du på fullt allvar att om man nämner en fördel måste man också redovisa alla nackdelar?
Det är väl i så fall lika oärligt att påstå att Homey eller HA skulle fungera i alla lägen. Dels fungerar de väl knappt alls utan nätverk och dels krävs precis samma infrastruktur som i Plejd för att man skall nå samma funktionalitet. Vill man bara tända och släcka lampor är det ganska dyrt och omständligt med Homey eller HA. Plejd funkar däremot utmärkt (speciellt om det redan finns i huset...) Jag kan styra skiten med telefonen och sambon kan trycka på knappar. Alla lika glada.
Diskussionen - förutom den du har hittat på - handlar inte om Plejds förmågor eller begränsningar. Jag påstod bara, och det kommer jag at stå fast vid, att en av fördelarna med Plejd är att det fortfarande fungerar när nätet går ner. Fungerar i bemärkelsen: "jag kan tända och släcka mina lampor" och dessutom i bemärkelsen att jag kan sköta hela automationen (så långt jag nu använder den) helt utan internet - förutsatt att jag är på plats med någon enhet som har Bluetooth.
Så, det är inte min, utan din, argumentation som är oärlig. Minns att tråden inte handlar om vilket som är det bästa systemet för hemautomation utan om huruvida man kan ta bort Plejd. Om man inte är väldigt intresserad av att slösa pengar och mixtra med puckar behöver man inte ta bort Plejd. Det kommer att fungera att tända kökslampan även efter att Plejd slagit igen. Man måste inte byta förrän puckarna börjar gå sönder och det inte går att köpa nya. Plejd kan dessutom integreras med de flesta andra system som finns. HA går bra (det har jag gjort) och jag utgår ifrån att det även funkar med Homey (som jag ännu inte har investerat i - det gör jag vid nästa teknikskifte
Hade jag valt Plejd om jag skulle börja bygga ett sådant system idag? Kanske, kanske inte. Jag hade satt mig ner och funderat på vilka behov jag har och vilken ekonomi jag har. En viktig parameter hade varit att min sambo är väldigt tydlig med att det är jag som får leka "med appar" - hon vill kunna använda de vanliga knapparna.
Att anklaga mig för att vara oärlig är helt absurt, det är direkt oförskämt.
Vad snackar du om? Jag bygger sällan om mitt elsystem. Under tiden jag Plejdifierade systemet och konfigurerade det så behövdes internet. Men sedan länge bygger jag inte om elsystemet.Alfredo skrev:
Skulle man i framtiden behöva bygga om systemet så får man ta det då.
Som sagt, jag skulle knappt märka om internet försvinner vad gäller mitt elsystem. Även wifi kan man ta bort helt, det behövs inte alls.
Alla knappar, rattar, scenarion och automationer samt konfigurerade timers etc fortsätter att fungera i Plejds system utan internet.
Så sluta förstora minimala problem, det är bara tramsigt.
Redigerat:
Men snälla, orka...K karlmb skrev:
Jag trodde att du redan i kommentar #319 signalerade att du börjat fatta vad jag menade eftersom jag antydde det i kommentar #317.
Eftersom du uppenbarligen är okunnig på området behöver du inte beskriva något alls. Vill du hacka på Plejd så får du väl göra det om det förgyller din dag. Jag bryr mig inte.
Jag "lyssnar" för att höra om du säger något som jag inte redan vet - men du är inte i närheten.
Men visst, trevligt från din sida hade ju varit att faktiskt beskriva ett system för hemautomation som löser alla "problem" (och häng inte upp dig på ordvalet.... problem betyder "uppgift att lösa" om man är ingenjör) som man skulle kunna vilja lösa med hemautomation.
Du behöver inte - jag har redan två sådana system. Plejd råkar, mest av en händelse, vara en av komponenterna i det ena. HA är en annan komponent.
Det var konstigt. När Plejd installerades i det som nu är mitt fritidshus fanns där absolut inget internet (om inte installatören hade med sig ett eget - det kan jag inte kontrollera). Med 6 km till närmaste anslutningspunkt för fiber och ett d..ligt svajjigt mobilt bredband blir just funktionen utan moln ganska viktig.Alfredo skrev:
Redigerat:
Det är inte helt omöjligt att installatören hade internetkoppling i mobilen. Eventuellt. 😉Slottsbäcksväktarn skrev:Det var konstigt. När Plejd installerades i det som nu är mitt fritidshus fanns där absolut inget internet (om inte installatören hade med sig ett eget - det kan jag inte kontrollera. Med 6 km till närmaste anslutningspunkt för fiber och ett d..ligt svajjigt mobilt bredband blir just funktionen utan moln ganska viktig.
Intressant att det alltid verkar vara just dina behov och användningsmönster som utgör en norm och är representativt för det stora kollektivet.Nissens skrev:
Ditt resonemang här ovan är för övrigt svårt att tillämpa tycker jag. Jag har personligen svårt att hitta det perfekta tidsschemat som gör att jag oerhört sällan behöver ändra någon timer om jag vill sänka mina uppvärmningskostnader.
Det räcker att telefonen man kör appen på har anslutning till mobilt internet.Slottsbäcksväktarn skrev:Det var konstigt. När Plejd installerades i det som nu är mitt fritidshus fanns där absolut inget internet (om inte installatören hade med sig ett eget - det kan jag inte kontrollera). Med 6 km till närmaste anslutningspunkt för fiber och ett d..ligt svajjigt mobilt bredband blir just funktionen utan moln ganska viktig.
Eftersom jag använder Plejd till skillnad från vissa tyckare här så är det klart att det är intressant. Och det är från verkligheten.jbr skrev:
Med de låga elpriser vi har sedan länge är det behovet obefintligt, åtminstone för mig. Har inte behov av att spara typ 20kr i månaden…jbr skrev:
Så visst kan man hitta udda behov som skulle kunna påverkas om man som du anstränger sig ordentligt.
Absolut...men det var inte det som avsågs. Det intressanta är att du allt som oftast verkar tro att just din verklighet utgör en norm och är representativt för det stora kollektivet.Nissens skrev:
Hade jag endast haft möjlighet att påverka kostnaderna så lite som du har hade jag också oerhört sällan behövt ändra någon timer.Nissens skrev:
Men här menar jag att din verklighet inte är representativ för alla.
I elområde 3 har priset de senaste veckorna vissa tider varit uppe närmare 3 kr/kWh. Personligen undviker jag i möjligast mån att förbruka mycket el under dessa perioder.
Det har reducerat mina kostnader för uppvärmning, billaddning, varmvatten m.m. betydligt mer än 20 kr på månadsbasis...
Jag tror också att möjligheterna till besparingar ökar i takt med att temperaturerna sjunker.
Om min verklighet är representativ för någon annan eller om jag befinner mig i någon sorts unik situation vet jag dock inte.