46 966 läst · 368 svar
47k läst
368 svar
Ta bort Plejd
Håller med helt när det gäller Plejd. 😊Slottsbäcksväktarn skrev:
😂😂Slottsbäcksväktarn skrev:
Ja, de som har HA som hobby nöjer sig inte med annat än prylar som bevakar precis allt, som katten, ungarna, frugan, postlådan etc. Och så förstås värmesystemet, TV:n, låsen, garaget, förrådet, bilen, kaffebryggaren och samtliga ljuskällor, larmet och så skall det vara rörelsesensorer precis överallt så att det inte är tänt någonstans i onödan mer än ett par extra sekunder möjligen, samt att allt startas vid rätt tidpunkt och för rätt person..Slottsbäcksväktarn skrev:
För den vanliga konsumenten är detta extremer.
Nä, lagom är bäst. 😊Slottsbäcksväktarn skrev:
Fast du har ju inte visat mig något alls. Bara nämnt två varumärken. Skaffar jag dessa boxar kan jag fortfarande inte göra något alls. Jag gillar HA skarpt och det löser en del av mina behov. Det har dock inget med frågan att göra.K karlmb skrev:
Va? Du sätter dem där de ska vara och kopplar in dem. Ungefär som en lampa från 1940.Slottsbäcksväktarn skrev:
Vad är det du tror är så svårt?
Det framgår ganska tydligt om du följer hela argumentationen. Jag har full förståelse för om du inte gör det. Frågan var retorisk och kom efter ett onödigt påhopp.Alfredo skrev:
Ja, jag blir lätt lite dryg när jag möter översittare som försöker mästra mig. Hade du läst tråden (sidotråden) så hade nog sammanhanget klarnat men nu triggade du på ett enda ord (komplett) och försökte fultolka det så att du kunde komma med vilka utspel som helst.K karlmb skrev:
Men Ok - så all alla kan "förstå": Min argumentation började med att jag tyckte att en av fördelarna med Plejd var att det faktiskt fungerar även utan internet. Att Plejd inte är svaret på alla frågor om hemautomation är liksom underförstått - men jag upplever det som en fördel eftersom min fru fortfarande kan använda "lampknapparna". Det finns naturligtvis andra system som också fungerar så.
I samma veva var det någon som påpekade att det var någon styrning med Plejd som inte fungerade efter ett strömavbrott. Då kom den retoriska frågan (du får läsa på om just det begreppet) om vederbörande kunde presentera ett KOMPLETT system som i princip löser alla problem. Svaret på den frågan är inte Plejd och inte heller Homey eller HA, För att svaret skall bli relevant, givet kontexten för frågan, behöver man beskriva vilke komponenter man bygger sitt system på oavsett om hubben kallas HA, Homey eller något annat.
Alla svar som svepande nämner Homey eller HA och som i samma veva meddelar att jag skulle vara en obildad åsna blir helt irrelevanta. Att sedan försöka övertyga mig om att HE plus några pluggar och puckar är ett komplett system blir bara larvigt. Ja, visst - men även en enda lampknapp som styr en enda lampa kan kallas ett komplett system. Det spelar ingen roll - det är inte svaret på frågan.
Att ingen efter tre undra inlägg in en tråd, som handlar om att ta bort Plejd, orkar beskriva ett komplett system för hemautomation med alla komponenter för all styrning har jag full förståelse för och jag trodde inte någon skulle göra det. Att någon skulle försöka läxa upp mig för att jag inte omedelbart accepterade att Homey eller HA är lösningen på alla världens problem var jag beredd på och jag kommer att fortsätta hävda att dessa bägge hubbar kan vara komponenter i ett komplett system men att det inte blir komplett givet frågan.
Det är detta jag hänger upp mig på, och tror jag, även en del andra. Jag tycker det är ett direkt oärligt argument som inte alls speglar hela sanningen!Slottsbäcksväktarn skrev:
Du har rätt i att daglig användning, släcka och tända med mera, fungerar utan internet/moln. Det du och flera andra dock mörkar är att väsentlig funktionalitet i ett plejdsystem blir helt oanvändbar om internet/molnet försvinner. Man kan utifrån vad som beskrivits i denna tråd inte ens ändra ett klockslag på en "timer".
Varför är du inte ärlig med dessa, enligt mig väldigt väsentliga, begränsningar?
Jag blir lätt dryg när jag möter halvsanningar från de som verkar oärliga i sin argumentation. 😉
Där ser man.Alfredo skrev:
Det är väl typ det enda man inte kan ändra.Alfredo skrev:
Jag har Plejd sedan länge, det är oerhört sällan jag har behov av att ändra någon timer. Skulle hela internet försvinna så skulle det vara en väldigt liten påverkan. Du kanske ständigt pillar på timrarna.
För personer som inte använder appen märks det inte alls.
Så, för mig är det mer störande att vissa blåser upp minimala problem som om de vore monumentala…
Som enligt de flesta är nästan obefintliga.Alfredo skrev:
Är du dryg mot dig själv också? Själv är jag inte dryg när någon kommer med de påståenden du just levererade.Alfredo skrev:
Redigerat: