Wow, aldrig trodde jag att jag skulle ge upphov till en sådan grältråd utanför kärnfrågan. Det var liksom inte alls meningen. Funderade på om jag skulle skriva något mer, för de flesta har väl tröttnat på tråden, men jag vet att jag själv brukar skrolla igenom dylika trådar för att se om TS någonsin återkommer. Så, här kommer TS med ett till inlägg ändå.

Kärnfrågan var om det finns någon risk att man inte skulle kunna gå tillbaka till en klassisk installation om Plejd projekteras in i huset från början. Precis som @Farstatjej90 uttryckte det bättre än jag i inlägg #47. Tycker att jag fick en rätt bra antydan till svar redan i inlägg #2 av @MBL19.

Efter det första dussinet svar hade jag tillräckligt på fötterna för att gå vidare. Kollade upp Plejds produktsortiment och ringde sedan två oberoende elektriker varav den ena hade installerat huset i samband med bygget.

Plejd har två grundtyper av produkter: Aktuatorer av olika slag (reläer och dimrar) respektive trådlösa fjärrströmbrytare. Den senare gruppen möjliggör att vid nybyggnation projektera ett hus utan en klassiskt kanalisation (rör/slang dragning) och tråddragning (tändtrådar mm). Rent tekniskt så skulle det bli enklare om inga rör alls behövs mellan de objekt som ska styras (lampor mm) och de objekt som ska styra dem (strömbrytare mm). I ytterlighetsfallet behövs inga tändtrådar alls i installationen och multipla strömbrytare för samma objekt behöver inte ens gå på samma säkringsgrupp som lampan som ska styras (eller som i Plejds fall med batterier inte matas alls). Så frågan till elektrikerna blev rätt enkel: Händer det att ni nyinstallerar på detta sätt?

Elektriker 1 svarade att han var av det konservativa släktet och inte gjorde så vid nyinstallation. Däremot hände det vid ombyggnad om enda alternativet var att spåra i väggarna.

Elektriker 2 svarade att vid nybyggen kör de oftast traditionell installation. Men de gör det kunden efterfrågar. Mot den husleverantör som det aktuella huset avsåg installerade man traditionellt (d.v.s. Plejd är ett senare komplement)

Båda elektrikerna svarade också att Schneider har liknande system med fjärrströmbrytare i det fall ett hus från början skulle sakna en traditionell kanalisation och man tvingas byta från Plejd av någon anledning.

Sammanfattningsvis så kan man med Plejds produkter teoretiskt projektera ett hus som saknar klassisk kanalisation och istället fullt ut använda fjärrströmbrytare. Generaliserar man de två svaren så är det dock inte speciellt sannolikt. Och skulle det vara så, så måste man inte riva upp varenda vägg i huset för att återgå till en klassisk installation eftersom de finns andra leverantörer som erbjuder liknande koncept med fjärrströmbrytare.

Pen

• Gilla
Müssli och 5 till
  • Laddar…
Nissens
jbr jbr skrev:
Absolut...men det var inte det som avsågs. Det intressanta är att du allt som oftast verkar tro att just din verklighet utgör en norm och är representativt för det stora kollektivet.
Det där har du hittat på själv. Jag är inte någon talesperson för någon annan, men det jag skriver stämmer med verkligheten.

Då är det ju värre med alla tyckarna och hobbyisterna här som tror att de talar för hela mänskligheten. Och då använder de ofta inte ens Plejd själva…
jbr jbr skrev:
Hade jag endast haft möjlighet att påverka kostnaderna så lite som du har hade jag också oerhört sällan behövt ändra någon timer.
Öööh? Tror du på riktigt att timrar bara används till värmesystem?

Jag har timrar, men behöver aldrig ändra dom. Detta eftersom jag styr bl.a tändning och släckning av vissa prylar med hjälp av en ljussensor. Då slipper man fippla med astrour o liknande.
jbr jbr skrev:
Men här menar jag att din verklighet inte är representativ för alla.
Och vem har påstått det menar du?
Du är ju en bekräftelse på det, du verkar leva i en helt annan verklighet. Utan Plejd då förstås. 😊
jbr jbr skrev:
I elområde 3 har priset de senaste veckorna vissa tider varit uppe närmare 3 kr/kWh. Personligen undviker jag i möjligast mån att förbruka mycket el under dessa perioder.
Det stämmer, men det som är vikitg är medelpriset, och det är på helt rimliga nivåer. Varför tar bara upp peakarna? Du säger inget om dalarna… kan du berätta lite om lägstanivåerna, de är lika viktiga…

Du anstränger dig verkligen för att vinkla informationen. Min elräkning för okober var typ drygt 400kr. Villa på ca 180kvm.
jbr jbr skrev:
Det har reducerat mina kostnader för uppvärmning, billaddning, varmvatten m.m. betydligt mer än 20 kr på månadsbasis...
Billaddning gör jag alltid på nätterna, med laddboxens inbyggda timer. Den är INTE inkopplad med Plejd..
jbr jbr skrev:
Jag tror också att möjligheterna till besparingar ökar i takt med att temperaturerna sjunker.
Kanske, men för mig krävs det ett år med nivåerna vi hade 2022 för att jag orkar bry mig.
jbr jbr skrev:
Om min verklighet är representativ för någon annan eller om jag befinner mig i någon sorts unik situation vet jag dock inte.
Om du gått från att köra all uppvärmning på högsta taxa till den lägsta så funkar det säkert. För oss som har en jämnare fördelning av förbrukningen över dygnet är medelpriset mer intressant.

Redigerat:
ClasseClas
Pen Pen skrev:
Wow, aldrig trodde jag att jag skulle ge upphov till en sådan grältråd utanför kärnfrågan.
Det räcker nog med att starta en tråd med enbart "Plejd" i rubriken. Det behövs givetvis ingen text i posten. Sen rullar karusellen igång med "debatten" kryddad med aktiekurser, ägarförhållanden och protokollstöd. Det är kanske PC/Apple-pojkarna som vuxit till sig och blivit gubbar vartefter?

(Beklagar OT i din tråd)

• Haha
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det där har du hittat på själv. Jag är inte någon talesperson för någon annan, men det jag skriver stämmer med verkligheten.

Då är det ju värre med alla tyckarna och hobbyisterna här som tror att de talar för hela mänskligheten. Och då använder de ofta inte ens Plejd själva…

Öööh? Tror du på riktigt att timrar bara används till värmesystem?

Jag har timrar, men behöver aldrig ändra dom. Detta eftersom jag styr bl.a tändning och släckning av vissa prylar med hjälp av en ljussensor. Då slipper man fippla med astrour o liknande.

Och vem har påstått det menar du?
Du är ju en bekräftelse på det, du verkar leva i en helt annan verklighet. Utan Plejd då förstås. 😊

Det stämmer, men det som är vikitg är medelpriset, och det är på helt rimliga nivåer. Varför tar bara upp peakarna? Du säger inget om dalarna… kan du berätta lite om lägstanivåerna, de är lika viktiga…

Du anstränger dig verkligen för att vinkla informationen. Min elräkning för okober var typ drygt 400kr. Villa på ca 180kvm.

Billaddning gör jag alltid på nätterna, med laddboxens inbyggda timer. Den är INTE inkopplad med Plejd..

Kanske, men för mig krävs det ett år med nivåerna vi hade 2022 för att jag orkar bry mig.

Om du gått från att köra all uppvärmning på högsta taxa till den lägsta så funkar det säkert. För oss som har en jämnare fördelning av förbrukningen över dygnet är medelpriset mer intressant.
Jag utgår ifrån att du faktiskt inte inser hur mycket självmotsägelse du ägnar dig åt i dina osammanhängande och osakliga resonemang.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Nissens
jbr jbr skrev:
Jag utgår ifrån att du faktiskt inte inser hur mycket självmotsägelse du ägnar dig åt i dina osammanhängande och osakliga resonemang.
Dito, du har en massa konstiga föreställningar om talespersoner och accepterar inte hur andra använder ett system som du uppenbarligen inte har någon erfarenhet av.

Jag har beskrivit ett exempel på hur jag använder Plejd. Det är inte ett dugg motsägelsefullt. Och jag skulle inte bli speciellt påverkad av om internet försvann från Plejd.

Att du stirrar dig blind på prispeakar på elen och helt ignorerar lågpriserna och medelpriserna visar att du inte har koll på det heller.

I S3 finns det inte mycket pengar att spara med de elMEDELpriserna vi har nu.

Nissens Nissens skrev:
I S3 finns det inte mycket pengar att spara med de elMEDELpriserna vi har nu.
Var hittar du de medelpriserna? Skulle vara intressant att ta del av dessa.

J
Så fort man är borta så ser jag att ni får svårt att hålla den trevliga och hjälpsamma tonen i tråden 😃
Ämnet är hur man blir av med Plejd. Inte allt som är bra med det. Vi måste stödja TS i sitt beslut.

• Haha
  • Gilla
Bj68 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
R roli skrev:
Var hittar du de medelpriserna? Skulle vara intressant att ta del av dessa.
De står i Tibbers app varje dag.

Bifogar ett exempel som visar att snittpriset varit 64 öre under 2024.

Den andra bilden visar att snittpriset är 33 öre i morgon.

• Graf i Tibbers app visar elpris med snittpris 64 öre, november 2024 elpris 92 öre.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elprisdiagram i Tibber app som visar spotpriset 32 öre mellan kl 00:00-01:00 och med ett snittpris på 33 öre inklusive skatter och påslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det räcker nog med att starta en tråd med enbart "Plejd" i rubriken. Det behövs givetvis ingen text i posten. Sen rullar karusellen igång med "debatten" kryddad med aktiekurser, ägarförhållanden och protokollstöd. Det är kanske PC/Apple-pojkarna som vuxit till sig och blivit gubbar vartefter?

(Beklagar OT i din tråd)
Dessutom struntar dessa personer helt i att de förstör tråd efter tråd med sitt eviga svammel som bara går runt i all evighet. Jag önskar de kunde hålla sig till den skrattretande existerande Plejd-tråden så de som vill kan undvika eländet.

• Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.