Nissens
J Jocke Best skrev:
Tänk dig tex Nissens timer till hans värmepump. Kastar Plejd in handduken så fortsätter den slå av och på i all evighet utan att det går ändra tiden.
Nu är du inne på extrema saker igen. Att Plejd skulle ”kasta in handduken” under de närmaste decennierna är extremt liten, och skulle det ändå hända så tar det typ 5 minuter att koppla bort den pucken.

Så, dels en mycket låg sannolikhet, men också en mycket liten konsekvens. Det blir en låg riskfaktor.

Att du orkar.
J Jocke Best skrev:
Enda likheten med Apple, som dess värsta förespråkare tycker om att jämföra Plejd med, verkar istället vara att användarna tror att det är något unikt så fort Apple har det.
Du har alltså fortfarande inte begripit den jämförelsen? Är det spelad eller verklig tröghet?

K karlmb skrev:
Nej, Kör du med HA, tex HA-green, så måste du också köpa några kompatibla enheter som den ska styra. Det är väl lika normalt som att många av Ikeas lampor säljs utan ljuskälla.
Det är väl snarast en fördel att man kan köpa enheter var man vill?
Knepigt det där med att rycka meningar ur sitt sammanhang. Fast det var väl inget annat att vänta i en grupp av Plejdhatare...

Men ok, om du inte förstod. Jag uppskattar den plejdlösning jag har. Den är inte världsbäst och inte komplett. En av de saker jag uppskattar, och som på sätt och vis kan vara ett svar på TS fråga, är att Plejd fungerar även utan moln, internet och faktiskt även utan app - men då blir det ju på gränsen till meningslöst.

Naturligtvis får man då mothugg, på lite oklara grunder, och jag frågade då efter exempel på en KOMPLETT lösning som fungerar i alla lägen, som är enkel för den teknikOintresserade användaren, som kan köras via de ordinarie "knapparna på väggen" och som också klarar sig utan "moln".

Som alltid får man då svaret HA och Homey men det är ju svar på en annan fråga.

I den kontexten är jag helt ointresserad av att debattera om Homey eller HA är den mest fantastiska lösningen på alla problem. Det får bli en annan tråd.

Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Naturligtvis får man då mothugg, på lite oklara grunder, och jag frågade då efter exempel på en KOMPLETT lösning som fungerar i alla lägen, som är enkel för den teknikOintresserade användaren, som kan köras via de ordinarie "knapparna på väggen" och som också klarar sig utan "moln".

Som alltid får man då svaret HA och Homey men det är ju svar på en annan fråga.

I den kontexten är jag helt ointresserad av att debattera om Homey eller HA är den mest fantastiska lösningen på alla problem. Det får bli en annan tråd.
Du kan köpa allt du behöver för att komma igång med HA eller Homey på ett ställe om du vill.
En gateway o tex ett par puckar som ska styra ett vägguttag och en taklampa.
Undrar du något mer?

Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
KOMPLETT lösning som fungerar i alla lägen, som är enkel för den teknikOintresserade användaren, som kan köras via de ordinarie "knapparna på väggen" och som också klarar sig utan "moln".
För en helt ointresserad vore ju ett ZigBee system + Ikea Dirigera fungera ganska bra... Fungerar ju med andra fabrikat så man kan bygga in till exempel Sonoff puckar

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du kan köpa allt du behöver för att komma igång med HA eller Homey på ett ställe om du vill.
En gateway o tex ett par puckar som ska styra ett vägguttag och en taklampa.
Undrar du något mer?
Men lille vän. Jag undrar ingenting. Frågan var såklart retorisk. Ditt svar är dock underligt eftersom frågan inte innehöll någonting om hur många "ställen" jag var tvungen att "åka" till. Att kunna köpa allt på samma ställe gör inte något till ett komplett system.

Hela diskussionen handlar ju om Plejd och om TS fråga - inte om det bästa systemet för hemautomation.

S sjoelund skrev:
För en helt ointresserad vore ju ett ZigBee system + Ikea Dirigera fungera ganska bra... Fungerar ju med andra fabrikat så man kan bygga in till exempel Sonoff puckar
Äntligen någon som försöker besvara frågan - Tack!

• Haha
karlmb
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Nu är du inne på extrema saker igen. Att Plejd skulle ”kasta in handduken” under de närmaste decennierna är extremt liten, och skulle det ändå hända så tar det typ 5 minuter att koppla bort den pucken.

Så, dels en mycket låg sannolikhet, men också en mycket liten konsekvens. Det blir en låg riskfaktor.

Att du orkar.

Du har alltså fortfarande inte begripit den jämförelsen? Är det spelad eller verklig tröghet?
Ibland känns det som att du inte håller med mig alls. Hur tycker du vi då tillsammans ska hjälpa TS ta bort sitt Plejd?

• Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
Ibland känns det som att du inte håller med mig alls. Hur tycker du vi då tillsammans ska hjälpa TS ta bort sitt Plejd?
TS gör väl som hen vill.

Självklart håller jag inte med dig i dina halvsanningar och helt verklighetsfrånvända riskbedömningar.

J
Nissens Nissens skrev:
TS gör väl som hen vill.

Självklart håller jag inte med dig i dina halvsanningar och helt verklighetsfrånvända riskbedömningar.
Vi måste ändå hjälpas åt, för att behålla vår trovärdighet. Du skriver väl precis som jag inte för din egen skull? Kom igen nu, TS fråga är hur han ska ta bort sitt Plejd. Jag vet att du kan. Vill så gärna inte ge upp på dig.

Nåväl, för att hålla oss till ämnet.
Zigbee plus Ikea dirigera ser ut som en gyllene medelväg. Ikeas hub stödjer även Matter, vilket gör det enkelt om man i framtiden sedan vill gå över till en fullfjädrad automations lösning.
Då Plejd inte ser ut att få Matter på länge är jag rädd att den dör sotdöden. Mycket rädd.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
Vi måste ändå hjälpas åt, för att behålla vår trovärdighet. Du skriver väl precis som jag inte för din egen skull? Kom igen nu, TS fråga är hur han ska ta bort sitt Plejd. Jag vet att du kan. Vill så gärna inte ge upp på dig.
Nice try. Eller inte.

Vet inte vad du håller på med, är det någon slags kamp för eller emot något?

TS gör väl som hen vill. Tillhör man inte Plejds målgrupp så gör man inte det. Så är det ju uppenbarligen för dig.

Redigerat:
J
Nissens Nissens skrev:
Nice try. Eller inte.

Vet inte vad du håller på med, är det någon slags kamp för eller emot något?

TS gör väl som hen vill. Tillhör man inte Plejds målgrupp så gör man inte det. Så är det ju uppenbarligen för dig.
Jösses. Läs #1:

https://www.byggahus.se/forum/threads/ta-bort-plejd.534179/post-5971951

Vi har själv fått Plejd i familjen, så är målgrupp.

För att inte TS fråga ska förbli obesvarad så här på slutet fäster jag ett bra förslag igen, som många tycks enas vid:

Zigbee plus Ikea dirigera ser ut som en gyllene medelväg. Ikeas hub stödjer även Matter, vilket gör det enkelt om man i framtiden sedan vill gå över till en fullfjädrad automations lösning.
Då Plejd inte ser ut att få Matter på länge är jag rädd att den dör sotdöden. Mycket rädd

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
Jösses. Läs #1:

[länk]
Och svaret får TS i första inlägget:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ta-bort-plejd.534179/post-5972117
J Jocke Best skrev:
Vi har själv fått Plejd i familjen, så är målgrupp.
Efter allt du skrivit tillhör du knappast målgruppen. Kanske övriga familjen möjligen. Men det är inte min business.

J
Nissens Nissens skrev:
Och svaret får TS i första inlägget:
[länk]

Efter allt du skrivit tillhör du knappast målgruppen. Kanske övriga familjen möjligen. Men det är inte min business.
Har vi alltså lagt ner dagar av research i onödan?
Och säg inte det. vi kan ju vara släkt. Vi har en hel del original långt ute i kustbandet.

• Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
Har vi alltså lagt ner dagar av research i onödan?
Har du gjort research? Det jag sett av den känns osakligt.
J Jocke Best skrev:
Och säg inte det. vi kan ju vara släkt. Vi har en hel del original långt ute i kustbandet.
Du menar att du är en blek kopia?
Ja, det låter inte helt orimligt.

Redigerat:
  • Älska
Jocke Best
  • Laddar…
Startade en tråd om just Plejd och nyinflyttad i huset. Själv sitter jag här med puckar som jag ej hittar eller vet vart dom går till. Supporten vill inte hjälpa mig och ge mig koderna osv. Kul.

• Arg
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.