44 005 läst · 368 svar
44k läst
368 svar
Ta bort Plejd
Ok. Men då kan man berätta vad alla inbyggda WiFi-prylar är konfade med för SSID och lösenord så kan den nya ägaren enkelt få kontakt med dom igen. Blir två saker att knappa in istället för en...Alfredo skrev:
Ja det hör till normal hyfs tycker jag om inbyggda WiFi-prylar följer med fastigheten. Absolut, vi är ense! Ungefär som man överlämnar "adminkoder" till lås, larm eller vad som nu kan tänkas ha "lösenkoder".useless skrev:
Jag läste hela meningen. Du skrev attSlottsbäcksväktarn skrev:
"Fördelen med Plejd är ju att det fungerar även utan internet och utan moln."
Och i tidigare stycket att många andra lösningar fungerar inte alls då.
Men det är ju knappast Plejd ensam om. Därför är det ju inte någon större fördel. Speciellt inte när det fortfarande är en vingklippt lösning utan moln. Det är också utrett.
Den fortsätter alltså INTE fungera lika bra.
Tänk dig tex Nissens timer till hans värmepump. Kastar Plejd in handduken så fortsätter den slå av och på i all evighet utan att det går ändra tiden.
Enda likheten med Apple, som dess värsta förespråkare tycker om att jämföra Plejd med, verkar istället vara att användarna tror att det är något unikt så fort Apple har det.
Redigerat:
Dåligt morgonhumör? Eller anstränger du dig alltid för att missfördtå?J Jocke Best skrev:Jag läste hela meningen. Du skrev att
"Fördelen med Plejd är ju att det fungerar även utan internet och utan moln."
Och i tidigare stycket att många andra lösningar fungerar inte alls då.
Men det är ju knappast Plejd ensam om. Därför är det ju inte någon större fördel. Speciellt inte när det fortfarande är en vingklippt lösning utan moln. Det är också utrett.
Den fortsätter alltså INTE fungera lika bra.
Tänk dig tex Nissens timer till hans värmepump. Kastar Plejd in handduken så fortsätter den slå av och på i all evighet utan att det går ändra tiden.
Enda likheten med Apple, som dess värsta förespråkare tycker om att jämföra Plejd med, verkar istället vara att användarna tror att det är något unikt så fort Apple har det.
Det finns andra lösningar. De jag använder och har använt fungerar inte utan moln. (Förutom Ontech som jag har som backup) Jämfört med dem har Plejd just den fördelen. Att det inte är en universallösning som klarar allt är väl självklart.
Känner du till en sådan lösning, en lösning som klarar alla situationer, som är tillgänglig för konsumentpriser och som inte kräver massor med konfigurering via otillgängliga gränssnitt får du gärna presentera den.
Strålande humör 🤗 Fars dag och allt! Det gäller att vara på tårna i forumet, speciellt när vi diskuterar smarta hem, då mycket halvsanningar dyker upp. Tråkigt om du ser det som medvetet missförstånd, då jag vill se det som att inget system ständigt ska oemotsagt favoriseras av vissa.Slottsbäcksväktarn skrev:Dåligt morgonhumör? Eller anstränger du dig alltid för att missfördtå?
Det finns andra lösningar. De jag använder och har använt fungerar inte utan moln. (Förutom Ontech som jag har som backup) Jämfört med dem har Plejd just den fördelen. Att det inte är en universallösning som klarar allt är väl självklart.
Känner du till en sådan lösning, en lösning som klarar alla situationer, som är tillgänglig för konsumentpriser och som inte kräver massor med konfigurering via otillgängliga gränssnitt får du gärna presentera den.
Jag är den första att hålla med om att Plejd funkar finfint för vissa, och att de flesta av de användarna inte behöver mer än vad systemet klarar av, åtminstone om de är ute efter främst belysning. Vi har det själva i familjen, i en av lägenheterna.
Lösningen, eller lösningarna du frågar efter finns absolut. Går att köpa från hyllan numera. Kanske tar en kvart att komma igång.
Home Assistant och tex Homey, numera ägt av LG är enormt enkla att komma igång med numera, kräver inga ändlösa konfigureringar som förr heller, och det handlar mest om att klicka nästa, nästa och alla puckar etc dyker upp. Självklart passar inte de alla heller.
HA fixar även Plejd med några knapptryckningar.
Är frågan ärligt menad finns det bra trådar med hjälpsamma personer.
Hela denna uppsats efter att jag tyckte det var bra att Plejd fungerade även utan moln...J Jocke Best skrev:Strålande humör 🤗 Fars dag och allt! Det gäller att vara på tårna i forumet, speciellt när vi diskuterar smarta hem, då mycket halvsanningar dyker upp. Tråkigt om du ser det som medvetet missförstånd, då jag vill se det som att inget system ständigt ska oemotsagt favoriseras av vissa.
Jag är den första att hålla med om att Plejd funkar finfint för vissa, och att de flesta av de användarna inte behöver mer än vad systemet klarar av, åtminstone om de är ute efter främst belysning. Vi har det själva i familjen, i en av lägenheterna.
Lösningen, eller lösningarna du frågar efter finns absolut. Går att köpa från hyllan numera. Kanske tar en kvart att komma igång.
Home Assistant och tex Homey, numera ägt av LG är enormt enkla att komma igång med numera, kräver inga ändlösa konfigureringar som förr heller. Självklart passar inte de alla heller.
HA fixar även Plejd med några knapptryckningar.
Är frågan ärligt menad finns det bra trådar med hjälpsamma personer.
Varken HA eller Homey är ju någon komplett lösning, bara hubbar för att hantera automationen.
Homey är ju dessutom grisdyrt...
Ja Homey är dyrt. Du frågade efter tillgänglighet för konsumentpriser. Tänkte att en som köper Plejd har råd. HA är gratis. Svårt att välja då. Hubbar, vet jag inte, visst, du måste köra det på något.Slottsbäcksväktarn skrev:
Om jag säger Zigbee/Thread då. Thread funkar till och med lite som Plejds mesh med Bluetooth så det kanske kan passa?
Nej, Kör du med HA, tex HA-green, så måste du också köpa några kompatibla enheter som den ska styra. Det är väl lika normalt som att många av Ikeas lampor säljs utan ljuskälla.Slottsbäcksväktarn skrev:
Det är väl snarast en fördel att man kan köpa enheter var man vill?
Du har inte ensamrätt på halvsanningar…J Jocke Best skrev:
Medvetna missförstånd och dessutom extrema riskbedömningar har ju du ägnat dig väldigt länge åt…J Jocke Best skrev:
Du har alltså fortfarande inte tagit till dig att många Plejdanvändare använder systemet även till annat än belysning? Beror det på medveten eller verklig tröghet?J Jocke Best skrev:
Grattis.J Jocke Best skrev:
😂J Jocke Best skrev:
Nä, det passa nog inte hobbyisterna, men de är en så liten grupp.J Jocke Best skrev:
En ny insikt… 😉J Jocke Best skrev: