Nissens Nissens skrev:
Alla gör ju som de vill, men behovet av att övertyga andra om sin tro är svårt att förstå. 😊
Amen!

• Haha
  • Älska
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Exakt.

Ytterligare en fördel är att Plejd inte heller använder wifi. Det är rätt märkligt att ”bygga in” fasta installationer i sitt wifi nät. Att ha wifi med i installationen krånglar till en del tex när man flyttar, men det kan även orsaka fördröjningar etc.

Den dagen man flyttar behöver den nya ägaren endast koden som är antecknad vid elcentralen för att ta över kontrollen med appen - om man nu vill använda den.
Om/när jag flyttar så lämnar jag kvar WiFi-prylarna. I det nya huset vill man ju ändå ha nya grejer...

Så den dagen man flyttar behöver den nya ägaren endast koden till Wifi-nätet.

useless useless skrev:
Om/när jag flyttar så lämnar jag kvar WiFi-prylarna.
Wifiprylar som shellypuckar skulle jag med också lämna. Jag skulle inte lämna accesspunkter, switchar och liknande nätverksutrustning.

Alfredo Alfredo skrev:
Wifiprylar som shellypuckar skulle jag med också lämna. Jag skulle inte lämna accesspunkter, switchar och liknande nätverksutrustning.
Jag skulle överväga att lämna accesspunkter och switchar om köparna ville behålla alla PoE-kameror, NVR och UPS till dessa (det är samma ekosystem som för AP/switchar). Och då har jag ändå inte Shellypuckar eller annat på WiFi...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jag skulle överväga att lämna accesspunkter och switchar om köparna ville behålla alla PoE-kameror,
Ja allt beror ju på hur integrerade prylarna är med huset. Vad som är lämpligast får nog bedömas från fall till fall.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Den ursprungliga och första frågan var vad som händer om Plejd systemet pajar. Det är ju faktiskt inte orimligt att tex puckar kan gå sönder. Om vi då antar att dom inte finns att köpa längre:
- då måste man koppla om just den som gått sönder; ta bort den och ansluta tändtråden direkt till brytaren och ta bort fjädern så brytaren får två lägen istället för att vara återfjädrande. Allt blir då endast manuell styrning för den brytaren
- samtidigt försvinner såklart programmerade funktioner där den aktuella pucken var inblandad
- plejd bygger ett mesh nätverk över BT och det betyder att om en puck pajar så kanske det kan påverka andra puckars förmåga att kommunicera om dom var beroende av den pajade pucken som access punkt/brygga

Plejd är inte en lösning som man väljer om det är viktigt att enkelt kunna mixa produkter av olika fabrikat i samma nätverk (jag skriver enkelt för visst kan man bygga upp hemautomation med produkter från olika leverantörer och olika teknologier om man integrerar dessa i tex Home Assistant eller, min favorit, Node-RED)

Sedan nämndes "open source" några gånger i senare inlägg. Jag tolkar det som en fin tanke om att man skulle kunna installera en ersättningspuck av annat fabrikat och integrera den i ett plejd system. Det känner jag inte till någon lösning på. De vanligaste standardena som möjligör det är zway och zigbee baserade produkter från olika tillverkare som kan samexistera i samma nätverk, dock ofta med vissa begränsningar mellan de olika fabrikaten (vissa interna "bra att ha" funktioner hålls tillgängliga endast mellan produkter av samma fabrikat)

Om man letar efter bra fungerande moduler till rimligt pris och som samtidigt är enkla att konfigurera så är Shelly mitt val. Dom behöver ingen gateway till internet och någon koppling till mystisk molntjänst utan allt kan ligga och snurra på ditt lokala wifi nät

Jag har haft det mesta genom åren, dock aldrig plejd som i mitt tycke är för dyrt, för att automatisera all utomhusbelysning på kåken; timers, X10, nexa, telldus, zway, zigbee men det är först med Shelly jag tycker allt lirar som jag önskar

- timer; glöm det, enklare varianter jag hade behövde hela tiden justeras utifrån solens förändrade upp och nedgång (höll på att bli tokig)
- X10, nexa, telldus: var lite av pionjär, hade tidig kontakt med grundaren av Telldus, fick tidiga prototyper på Tellstick som jag har kvar någonstans. Den klassiska varianten har blivit lite omodern, deras satsning på zway blev för dyr enligt mitt tycke
- zway: för dyrt, väldigt knölig konfiguration, särskilt om man vill ändra
- zigbee: lite som zway men lite enklare konfiguration och framförallt billigare (bara IKEA kunde göra puckar också)
- shelly: enkelt, prisvärt, driftsäkert, wifi

Letar man efter billigast möjligt så är det väl Sonoff wifi som man då flashar med Tasmota för att frikoppla sig från Kina. Men hur många klarar sånt??
Vad tillför Wifi som inte Zigbee har? Finns många puckar som kostar en bråkdel av Shelly, och från renommerade tillverkare som Tuya. Dessutom slipper man strulet med många wifi-enheter o som många har en AP i varje rum nästan.

K karlmb skrev:
Vad tillför Wifi som inte Zigbee har?
Intressant fråga. Tillför det något? För mig är det nog bara två olika, men rätt jämngoda tekniker med något olika för- respektive nackdelar.

Nissens
useless useless skrev:
Om/när jag flyttar så lämnar jag kvar WiFi-prylarna. I det nya huset vill man ju ändå ha nya grejer...

Så den dagen man flyttar behöver den nya ägaren endast koden till Wifi-nätet.
Såvida den nya ägaren inte har med sig egna wifi prylar och är ointresserad av den gamla ägarens junk.

Själv tar jag absolut med mig wifi nätverket till mitt nya hem, har mängder av lösa prylar som ansluter till det.

Plejd har ju eget nätverk så det är inget problem, det blir kvar med sin systemkod uppskriven vid UC.

Jag har kameror som går på wifi, men de är inte fast installerade så de åker med i flytten. Larmet är trådat och är ett fristående system som blir kvar.

Alfredo Alfredo skrev:
Intressant fråga. Tillför det något? För mig är det nog bara två olika, men rätt jämngoda tekniker med något olika för- respektive nackdelar.
Bättre med ett separat nätverk som inte behöver vara snabbt för andra enheter.

J
Nissens Nissens skrev:
Såvida den nya ägaren inte har med sig egna wifi prylar och är ointresserad av den gamla ägarens junk.

Själv tar jag absolut med mig wifi nätverket till mitt nya hem, har mängder av lösa prylar som ansluter till det.

Plejd har ju eget nätverk så det är inget problem, det blir kvar med sin systemkod uppskriven vid UC.

Jag har kameror som går på wifi, men de är inte fast installerade så de åker med i flytten. Larmet är trådat och är ett fristående system som blir kvar.
De flesta har ett eget WiFi för IoT, precis som Plejd har sitt eget nät. Same same but different. Bara att lämna över "systemkoden" vid routern.
Den nye köpare som har med sig egen router klarar med all säkerhet att sätta upp ett nygammalt IoT med samma lösen.
Eller är det bara enkelt när puckarna är ljusblå?

Nissens
J Jocke Best skrev:
De flesta har ett eget WiFi för IoT, precis som Plejd har sitt eget nät. Same same but different. Bara att lämna över "systemkoden" vid routern.
Den nye köpare som har med sig egen router klarar med all säkerhet att sätta upp ett nygammalt IoT med samma lösen.
Eller är det bara enkelt när puckarna är ljusblå?
Tror knappast att ”de flesta” har flera olika wifi nät hemma, var fick du det ifrån?

Vet inte vad du fått för dig om de ”ljusblå”, men man behöver inte fixa med någon router eller hub över huvudtaget när man lämnar över det. Så självklsrt är det enklare att göra ingenting än att fippla med wifi och routrar.

Att folk generellt har egna wifi nät till IoT tror jag inte ett ögonbilck på.

J
Nissens Nissens skrev:
Tror knappast att ”de flesta” har flera olika wifi nät hemma, var fick du det ifrån?

Vet inte vad du fått för dig om de ”ljusblå”, men man behöver inte fixa med någon router eller hub över huvudtaget när man lämnar över det. Så självklsrt är det enklare att göra ingenting än att fippla med wifi och routrar.

Eftersom du har närminne sämre än Doris så var det du själv tog upp situationen med att en köpare har med sig en router, och det är då som det passar att "fixa" med en router. Ska vi kunna ha en diskussion måste du ju klara av att hålla en tanke i huvudet så länge att du hinner läsa inlägget kvar innan du glömmer vad det handlar om.
Ja ifall du inte gör dina vanliga tankecirklar då att det måste vara en kod i en app, för att det ska passa din värld. Är det ett lösenord blir det för svårt tydligen. Väx upp nu, på äldre dar. Vi fattar att du egentligen förstår detta...

Nissens Nissens skrev:
Här är vi faktiskt ense. Jag tror bara de allra mest intresserade med många IoT- prylar ens funderar på att ha eget wifi för dessa. De med en handfull puckar och några vitvaror har säkert oftast dessa på sitt vanliga wifi, tror jag.

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Här är vi faktiskt ense. Jag tror bara de allra mest intresserade med många IoT- prylar ens funderar på att ha eget wifi för dessa. De med en handfull puckar och några vitvaror har säkert oftast dessa på sitt vanliga wifi, tror jag.
Ja de har säkert köpt wifi-prylar just för att det är så himla smidigt eftersom man ju redan har sitt wifinät på plats. Litegrann uspen med Shelly.
De har hört att alternativen alla kräver en krånglig hub.

J
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan nog även jag skriva på, men den som har med sig en egen router, och inte vill ta över en gammal, vilket nämndes ovan, där lär kunskapen vara tillräckligt hög för att ta över prylarna. Tar man över den gamla routern, och smarta uttag utan kostnad, ja det är ju bara att välja. Det handlar om småpengar i sammanhanget i vilket fall vid köp av en bostad. Tror jag. Den stora insatsen är väl snarare att öppna varje dosa och koppla in nya prylar när man istället kan ta över en konfiguration i tex Zigbee, thread eller liknande. Även Plejd såklart.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.