Nissens
J Jocke Best skrev:
Eftersom du har närminne sämre än Doris så var det du själv tog upp situationen med att en köpare har med sig en router, och det är då som det passar att "fixa" med en router.
Personangrepp säger mest om dig själv.
Självklart lämnar man inte sin router när man flyttar.

Du fattar ju inte ens grejen. Att över huvud taget involvera wifi i fasta installationer innebär strul. Om du inte begriper det så är det ditt problem.
J Jocke Best skrev:
Ska vi kunna ha en diskussion måste du ju klara av att hålla en tanke i huvudet så länge att du hinner läsa inlägget kvar innan du glömmer vad det handlar om.
Ja, du verkar glömma allt på en sekund. Rätt märkligt.
J Jocke Best skrev:
Ja ifall du inte gör dina vanliga tankecirklar då att det måste vara en kod i en app, för att det ska passa din värld. Är det ett lösenord blir det för svårt tydligen. Väx upp nu, på äldre dar. Vi fattar att du egentligen förstår detta...
Du har tydligen inte begripit att Plejd funkar utan app för den som inte vill använda den.

Ja, att installera en app på telefonen är betydligt enklare än att fippla med wifi och router för en person som är helt ointresserad av teknik.

Du har verkligen en otrevlig ton, är du alltid sådan? 😊

• Gilla
joje20
  • Laddar…
Nissens
K karlmb skrev:
De har hört att alternativen alla kräver en krånglig hub.
Förutom Plejd då.

J
Nissens Nissens skrev:
Personangrepp säger mest om dig själv.

Du fattar ju inte ens grejen. Att över huvud taget involvera wifi i fasta installationer innebär strul. Om du inte begriper det så är det ditt problem.

Ja, du verkar glömma allt på en sekund. Rätt märkligt.

Du har tydligen inte begripit att Plejd funkar utan app för den som inte vill använda den.

Ja, att installera en app på telefonen är betydligt enklare än att fippla med wifi och router för en person som är helt ointresserad av teknik.

Du har verkligen en otrevlig ton, är du alltid sådan? 😊
Jag tror inte du förstår hur dagens tjänsteleverantörer jobbar. Om du köper bredband idag av tex Telia så tvingas du att ladda ned en app, logga in med BankID, inga lösenord krävs, och du är direkt inne i en app som guidar dig fram. Enklare än att betala en räkning. Gjorde det på 5 minuter åt svärfar.
Otrevligt? Se det som lite tough love.
Att wifi är förlegat är vi ense om, för smarta hem absolut. På just fasta installationer så fyller det sin funktion bättre eftersom det är energikrävande. Thread tar över.

Nissens
J Jocke Best skrev:
Det kan nog även jag skriva på, men den som har med sig en egen router, och inte vill ta över en gammal, vilket nämndes ovan, där lär kunskapen vara tillräckligt hög för att ta över prylarna.
Hur kom du fram till det? Det kan vara precis tvärtom, att man tar med sig routern för att man inte vill/kan pilla med den.
J Jocke Best skrev:
Tar man över den gamla routern, och smarta uttag utan kostnad, ja det är ju bara att välja. Det handlar om småpengar i sammanhanget i vilket fall vid köp av en bostad. Tror jag. Den stora insatsen är väl snarare att öppna varje dosa och koppla in nya prylar när man istället kan ta över en konfiguration i tex Zigbee, thread eller liknande. Även Plejd såklart.
För någon som är tekniskt ointresserad(som köparen kan vara) så är det naturligtvis besvärligt att konfigiurera wifi etc. Att installera en app klarar de flesta.

Nissens Nissens skrev:
Jag lämnade "min" när jag sålde..
Men den var egentligen inte min utan Telias, ingick i fibertjänsten som köparen övertog.

Långt ifrån alla äger sin router...

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Hur kom du fram till det? Det kan vara precis tvärtom, att man tar med sig routern för att man inte vill/kan pilla med den.
Jag gjorde ett kvalificerat antagande.
Nissens Nissens skrev:
För någon som är tekniskt ointresserad(som köparen kan vara) så är det naturligtvis besvärligt att konfigiurera wifi etc. Att installera en app klarar de flesta.
Ja, och i appen är det bara att kryssa i vad man vill. Jag lovar, du fixar det.

Nissens Nissens skrev:
Jag tycker inget är självklart här. En router kan tillhöra någon annan och ska lämnas. En router kan vara en lös pryl som tas med lika självklart som laptopen. En router kan vara rackmonterad och en del av ett avancerat system med kameror, hemautomatisering och en massa annat. Utrustningen har totalt sett ett betydande värde och man är överens om att allt ingår i fastighetsaffären. Eller man är överens om att allt ska bort innan tillträdet. Eller någon annan förutsättning. Jag ser inte att något är självklart i alla situationer utan det beror på.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att över huvud taget involvera wifi i fasta installationer innebär strul.
Varför måste det innebära strul?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
De med en handfull puckar och några vitvaror har säkert oftast dessa på sitt vanliga wifi, tror jag.
Och de har säkert bara en simpel router för en tusenlapp som man lika gärna kan lämna kar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Och de har säkert bara en simpel router för en tusenlapp som man lika gärna kan lämna kar.
Antagligen. Men de kanske vill koppla in den simpla routern i sin nya bostad så att datorer/plattor/telefoner ska fungera direkt utan att behöva strula med "routerkonfiguration" bland flyttkartongerna i den nya bostaden.

J Jocke Best skrev:
De flesta har ett eget WiFi för IoT, precis som Plejd har sitt eget nät. Same same but different. Bara att lämna över "systemkoden" vid routern.
Som du fick svar av andra så kör många på sitt vanliga nätverk. Och jag som faktiskt har olika nätverk för den använder samma hårdvara som för mitt vanliga nätverk (mina accesspunkter kan ha 4 SSIDn kopplade till olika VLAN)

Nissens Nissens skrev:
Förutom Plejd då.
Ordet krånglig gäller defintitivt inte alla andra än Plejd.

J
S sjoelund skrev:
Som du fick svar av andra så kör många på sitt vanliga nätverk. Och jag som faktiskt har olika nätverk för den använder samma hårdvara som för mitt vanliga nätverk (mina accesspunkter kan ha 4 SSIDn kopplade till olika VLAN)
Mitt inlägg var en travesti på Nissens osvikliga sätt att använda statistik tagen ur luften. De flesta, många, 99% etc så länge det är något positivt för prylen han gullar med. Jag har ärligt talat inte en jävla aning hur många som använder ett eget IoT wifi. Det viktiga är att det går, och den som är det minsta kunnig inom routrar och därför tar med sig sin egen router, sannolikt också klarar av ett gästnätverk. Därmed faller även argumentet att det bara är en Plejdlösning man kan ta över med hjälp av en kod. Själv kör jag ha med 2 olika donglar för Zigbee och Thread så diskussionen är väldigt hypotetisk.

Alfredo Alfredo skrev:
Antagligen. Men de kanske vill koppla in den simpla routern i sin nya bostad så att datorer/plattor/telefoner ska fungera direkt utan att behöva strula med "routerkonfiguration" bland flyttkartongerna i den nya bostaden.
Vet inte vilken pseudodiskussion ni hamnat i, men om jag skulle flytta så hade jag alla gånger tagit med alla mesh-routrar (som kostat betydligt mer än bara en tusenlapp) jag placerat ut över huset och tomten för den delen. Inte enbart för att det knappast ingår som någon fast installation, men också att precis som du säger hade jag inte velat konfa upp allt igen på nya stället.

Jag har router utan wifi och separat AP för wifi. Smidigt att kunna byta den ena utan att det påverkar den andra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.