10 913 läst · 70 svar
11k läst
70 svar
Ta bort imkanalen - Häll med inbyggd fläkt
Många som TYCKER ang köksfläkt och kolfilter. Härligt när känslorna svallar och brusar, men tillför egentligen inte mycket.
Jag har gärna kopplat fläkten till riktig imkanal. Men denna gången går det inte. Bra, då kan vi gå vidare och fokusera på riktiga problem.
Jag har gärna kopplat fläkten till riktig imkanal. Men denna gången går det inte. Bra, då kan vi gå vidare och fokusera på riktiga problem.
Komplext ämne! Rätta mig gärna. Såhär tänker jag, rätt eller fel...?useless skrev:
Nej, det är ett krav. I BBR står det:
8:43 Skydd mot skållningsskador
Utslagsvask ska placeras så att risken för skållningsskador begränsas.
Allmänt råd
Utslagsvask bör placeras i samma inredningslängd som spisen.
Och Boverket skriver så här om allmänna råd:
I Boverkets byggregler, BBR, finns både föreskrifter och allmänna råd. Föreskrifter ska följas medan ett allmänt råd anger ett sätt att uppfylla en bindande regel, till exempel föreskrift.
Så hur tänkte du uppfylla kravet på att risken för skållningsskador ska begränsas om du inte följer rådet?
Spishäll i köksön, Vridit hällen nu nu så det är 40cm bänkyta till vänster om hällen efter diskussionen här, efter det kommer ~1m gång och sen kommer diskhon. I min mening är detta en bra placering av diskho då det är mycket nära hällen. Även om man har en kortare sträcka där man måste bära kastrullen, 2-3 steg + ingen vridning av kroppen + uppsyn av området innan man förflyttar sig. Jag gör ju ett avtramp att det inte är i samma inredningslängd... men anser ändå att vask är bra placerad med avseende på närheten av häll så att man uppfyller "Utslagsvask ska placeras så att risken för skållningsskador begränsas."
OM det är ett krav, hur kan INGEN köksleverantör av 4st, säga detta. utan endast hinta om att det "kan" vara bra med en ho i ön!? (Förövrigt så är den enda gången jag har brännt mig är när jag har hällt av större mängder vatten i en för liten ho...)
Leverantören vill sälja kök. De bryr dig inte om du följer reglerna. Om det var ett kök i ett nybyggt hus skulle de sannolikt vara tydligare, då det inte skulle accepteras vis slutbesiktning.
Tänk på att Siemens fläktkanal kräver att du har 100mm mellan golv och golvskåp. Ikeas kök bygger 80mm. Vill du ändå ha Siemens häll så måste du köpa andra ben till golvskåpen eller bygga det så att det blir högre.
Vi var också inne på att köpa Siemens häll till vårat Ikea kök till jag upptäckte detta "problemet", så det slutade med att vi köpte Ikeas egna häll med den inbyggda fläkten och vi är nöjda hittills
Vi var också inne på att köpa Siemens häll till vårat Ikea kök till jag upptäckte detta "problemet", så det slutade med att vi köpte Ikeas egna häll med den inbyggda fläkten och vi är nöjda hittills
Jag gjorde ett liknande kök med en Bora-häll nyligen. Kanal nerdragen i bjälklaget och ut i yttervägg. Har funkat riktigt bra.
Angående ho i köksön, vi satte in en liten ho i sista skåpet - otroligt nöjd med att ha två! Hälla av pastavatten när det står fullt med disk i andra, skala potatis när frun diskar, kunna få kallt vatten samtidigt som det diskas i varmt etc etc.
Angående ho i köksön, vi satte in en liten ho i sista skåpet - otroligt nöjd med att ha två! Hälla av pastavatten när det står fullt med disk i andra, skala potatis när frun diskar, kunna få kallt vatten samtidigt som det diskas i varmt etc etc.
Det handlar ju inte bara om dig utan även om vad som händer när det finns barn i köket som plötsligt kommer springandes, tappade leksaker, klet på golvet osv. Det var ju inte vanligt med allvarliga skållningsolyckor innan villkoret infördes men det var några barn om året som behövde sjukhusvård, en del intensivvård eller vård under lång tid och med förstörd hud för resten av livet.O ohlinj skrev:
Det är inte heller enligt byggreglerna. Det ska finnas en imkanal som tar hand om fukten som bildas i köket så att den inte sprids vidare i huset.Dr Benz skrev:
Det kan också bli svårt att uppnå ett luftflöde om minst 0,35 l/s per kvm i ett hus med flera sovrum men bara 3 frånluftsfläktar.
Bra input. Gäller det även om luftrummet som köket befinner sig i är större än halva arean?BirgitS skrev:
Förstår iofs om det kanske blir för mkt tryck på dom 3 utsugen iofs?
Isf får vi komplettera med en i kök men ej kopplad till fläkt.
En relevant sida hos Boverket:Dr Benz skrev:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...rkets-byggregler/ventilation/koksventilation/
Där står det även:
Har du möjligt vis lust att dela en bild? Hur isolerade du röret? Antar att man behöver täta noga för att undvika kondensvatten rinner ut i bjälklag? Vilken typ av rör drog du?G GHGH skrev:Jag gjorde ett liknande kök med en Bora-häll nyligen. Kanal nerdragen i bjälklaget och ut i yttervägg. Har funkat riktigt bra.
Har nog tyvärr ingen bild, men jag isolerade med 50 mm stenullsmatta (30 hade nog räckt, men 50 mm blev billigare pga storleken på rullarna på bauhaus..). Använde Boras kanalsystem och tätade alla skarvar med alutejp, behövdes inte enligt monteringsanvisningar men kändes ändå bra.O ohlinj skrev:
TS har en underlig inställning till det mesta i detta fallet så sitt inte och titta på medan TS kokar vatten i sitt kökuseless skrev:
Nej, det är ett krav. I BBR står det:
8:43 Skydd mot skållningsskador
Utslagsvask ska placeras så att risken för skållningsskador begränsas.
Allmänt råd
Utslagsvask bör placeras i samma inredningslängd som spisen.
Och Boverket skriver så här om allmänna råd:
I Boverkets byggregler, BBR, finns både föreskrifter och allmänna råd. Föreskrifter ska följas medan ett allmänt råd anger ett sätt att uppfylla en bindande regel, till exempel föreskrift.
Så hur tänkte du uppfylla kravet på att risken för skållningsskador ska begränsas om du inte följer rådet?
Varför denna tråkiga attityd, har jag gjort något förutom att ställa frågor och funderingar med möjliga lösningar på problemen? Tycker jag har fått många bra svar från alla, men från dig bara massa onödiga kommentarer.electroluxaren skrev:
1. Kolfilterfläktar finns av en anledning, många är dessutom nöjda. Imkanal är inte helt enkelt att lösa den heller... Då kanske kolfilterfläkt + kompleterande ventilation är en bra kompromiss.
2. MÅNGA kök är bygda med köksö utan vask...