466 480 läst · 11 920 svar
466k läst
11,9k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Nu har du stuckit ut hakan och kommer bli kallad bakåtsträvare, kommunist, marknadsfientlig och allt möjligt av de "upplysta".J jawen skrev:Tycker den likheten är exakt vad som skett & fortfarande sker med elbranschen!
& ditt exempel med "bubbla" har jag tänkt på tidigare, då just dessa branscher med extremt stora kapital i, brukar vara dom som "utsätts".
Istället för att utgå ifrån att Sverige själva ska vara "självförsörjande" & själva ha FULL kontroll, så "outsoursar" man nuförtiden behovet & kontrollen på flera andra länder.
Men dessa länder har man ingen som helst "kontroll" på.
Lite samma sak som skett med "våra öppna landskap", där dem 50.000+ böndernas djur gav oss kött, mjölk, ost, ägg osv OCH höll genom betet rent från sly och skötte om vår mark.
Vad händer med allt idag om tex ett större krigsläge inträffar runt Europa, Asien?
Världen blir ju osäkrare & osäkrare var 10-års period som går, & det känns som oddsen är "att det kommer bli värre" med tiden.
Vill man då sitta så "oskyddad" med allt som är "livsviktigt" ?
Eller vill man kunna påverka sitt eget "öde" ?
Men det du (tror jag) och jag vill få fram är att det krävs en balans i detta. Ett samhällsbygge - som ser till dessa frågor bejakas. Det gör inte marknaden åt oss.
Det här kan jag hålla med om och jag tycker verkligen att det är positivt med nya gasverket i Malmö, som ju dessutom kan köras i ö-drift, detta bör vi låta bygga fler av, det är ju helt skiljt från vardagsproduktionen men vid händelser mycket värdefullt. Jag tror risken för sabotage mot vår elinfrastruktur är mycket hög idag.J jawen skrev:Tycker den likheten är exakt vad som skett & fortfarande sker med elbranschen!
& ditt exempel med "bubbla" har jag tänkt på tidigare, då just dessa branscher med extremt stora kapital i, brukar vara dom som "utsätts".
Istället för att utgå ifrån att Sverige själva ska vara "självförsörjande" & själva ha FULL kontroll, så "outsoursar" man nuförtiden behovet & kontrollen på flera andra länder.
Men dessa länder har man ingen som helst "kontroll" på.
Lite samma sak som skett med "våra öppna landskap", där dem 50.000+ böndernas djur gav oss kött, mjölk, ost, ägg osv OCH höll genom betet rent från sly och skötte om vår mark.
Vad händer med allt idag om tex ett större krigsläge inträffar runt Europa, Asien?
Världen blir ju osäkrare & osäkrare var 10-års period som går, & det känns som oddsen är "att det kommer bli värre" med tiden.
Vill man då sitta så "oskyddad" med allt som är "livsviktigt" ?
Eller vill man kunna påverka sitt eget "öde" ?
Håller också med om mat, det snackas lite men inget händer, vi bör ställa om nu i den frågan, med problemen i Ukraina bör det ju finnas någon form av avsättning för maten ändå.
Här är lite statistik från Svensk vindkraft till och med 2023
16700 MW installerad effekt!
12200 MW var max under några timmar.
3900 MW i årsmedelvärde!
Tyvärr duger vindkraften bara till att exportera då industrin som behöver effekt 24/7/365 inte kan beställa sitt effektutag!
16700 MW installerad effekt!
12200 MW var max under några timmar.
3900 MW i årsmedelvärde!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr duger vindkraften bara till att exportera då industrin som behöver effekt 24/7/365 inte kan beställa sitt effektutag!
Batteriägaren får tydligen väldigt lite betalt, så det är nog snarare win-lose, som vanligt alltså, när man har med nätägare och elleverantörer att göra.D djac skrev:
Det är den sammantagna funktionen som motiverar ett batteri, antar att du tänker på stödtjänsterna isolerat?P Peter787 skrev:
Nu pågår det ju nya upphandlingar och beroende på vad ditt batteri och din aggregator klarar så kan ditt batteri användas till olika tjänster, en del lär betala hyggligt medan andra har sjunkit mycket.
Jo nu ser jag att Bosch nosar på Northvolt så blir det kanske lite trovärdighet isf att "göda" Kinas Xi Jinping med batteriköp!D djac skrev:Det är den sammantagna funktionen som motiverar ett batteri, antar att du tänker på stödtjänsterna isolerat?
Nu pågår det ju nya upphandlingar och beroende på vad ditt batteri och din aggregator klarar så kan ditt batteri användas till olika tjänster, en del lär betala hyggligt medan andra har sjunkit mycket.
Det finns några inlägg/artiklar där folk skrivit att de fått några hundralappar per månad, och med tanke på att solanläggningen normalt bara ger överskott under sommaren, och att batterianläggningen lätt kan kosta 10k, är det normalt en väldigt dålig affär ekonomiskt.D djac skrev:Det är den sammantagna funktionen som motiverar ett batteri, antar att du tänker på stödtjänsterna isolerat?
Det finns det säkert och då kan jag säga att det är gamla checkwatt-tjänsterna de pratar om. Ett batteris lönsamhet beror nästan helt på hur bra styrningen är så det gäller att läsa på och analysera utifrån sin egen situation.P Peter787 skrev:
Stödtjänster är dålig lönsamhet på, nu iaf.
Arbitrage kräver enorma prisskillnader för att vara lönsamt.
Som dämpare av effekt-toppar och hamstring av egen solel kan de kanske vara lönsamma, men det kräver subventioner vid inköpet.
Sen är det ju skoj att kunna påverka lite själv. Det är som en hobby för en del.
Som dämpare av effekt-toppar och hamstring av egen solel kan de kanske vara lönsamma, men det kräver subventioner vid inköpet.
Sen är det ju skoj att kunna påverka lite själv. Det är som en hobby för en del.
Nu är jag ju emot nuvarande öppna spjäll oavsett förhållandena på vardera sidan om en utlandskabel, men detta gäller ju avsett det:blackarrow skrev:
En backup är något man använder när något annat inte fungerar eller räcker till.
Det är ju en filosofisk fråga vilket som är vilket i Sveriges elproduktion idag.
Men ett sätt att avgöra vilket som är backup är ju att se till priset. KK ligger i topp idag.
Men det spelar ingen roll, för idag kan de sälja sin produktion till ställen där elpriset ändå är högre än här. I varje fall den del de säljer på kontrakt.
Den andra delen blir då en dyr backup som vi kommer att använda i Sverige när vi inte har tillräckligt av annan produktion här och inte kan exportera lika mkt som när det blåser bra här under vårflod.
Ja, det är det nog, jag var dock på en presentation med SVK där de berättade om de olika tjänsterna och klassningarna av dessa, som de upphandlar för nästa period och det verkar kunna ändras till det bättre för en del av dessa.S Snikholt skrev:Stödtjänster är dålig lönsamhet på, nu iaf.
Att lagra solel är ju en no brainer, jag har överskott alla årets månader, arbitrage i betydelsen att sälja tillbaks håller jag med är tveksamt för det mesta, däremot för egen användning under pristopparna så är det toppen, och visst är det lite roligt samtidigt, om man nu är lagd åt det hållet att man gillar sånt.
Det enda som är backup på riktigt är väl effektreserven.K karlmb skrev:
Backbone är däremot kärnkraft och vattenkraft och i viss mån importmöjlighet.
Allt det andra är brus som blir vad det blir.
(Sen finns ju div. fossilkraft men det är inte så altuellt här)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 050 inlägg
Det beror på hur tillförlitlig den ska vara och vad vi accepterar för externaliteter. @Leif i Skåne visar på att vindkraften i snitt levererar 1/4 av installerad effekt. Den första faktorn blir alltså hur mycket överkapacitet som krävs för att få den el som krävs från vindkraften.K karlmb skrev:
Om vindkraft kostar säg 20 miljarder per installerad GW och kärnkraft kostar 80 miljarder så är vindkraften något billigare, då den har en kapacitetsfaktor på 25–30 % och kärnkraften 80–90 %. 20/0,3<80/0,9.
Sen råkar förstås kärnkraften ha dubbelt så lång livslängd, så man kan argumentera för att förhållandet är det omvända, men låt oss nöja oss med vindkraftshorisonten, om 30 år vet vi inte hur världen ser ut.
Då har vi det där med volatiliteten. För att vindkraften alls ska vara att lita på krävs reglerkraft. Det kan vara fossil kraft, batterier, vattenkraft eller rent av kärnkraft, men det kostar oavsett. Att vattenkraft och Karlshamns oljekraftverk redan finns gör inte vindkraften i sig billigare. Någon gång måste dessa också renoveras eller ersättas och då tillkommer kostnader på ett eller annat vis, på samma sätt som ny kärnkraft är dyrare än befintlig.
Så tja, det mesta är nog dyrare eller ungefär lika dyrt som kärnkraft. Och är det inte det, men ändå tillförlitligt, då är det ju ypperligt. Oavsett tycker jag att backupkostnaderna måste dras fram i ljuset.
Redigerat:
Något som i vissa fall (rätt ofta) står för typ 40% av Sveriges elproduktion kan inte kallas vare sig brus eller backup.S Snikholt skrev:
Fast om man frågat dig för 10 år sen så hade du sagt att vindkraft aldrig kan ersätta 6 reaktorer. Nu gör de ju det i princip. Och vi importerar mindre än då dessutom.Nötegårdsgubben skrev:
Det beror på hur tillförlitlig den ska vara och vad vi accepterar för externaliteter. @Leif i Skåne visar på att vindkraften i snitt levererar 1/4 av installerad effekt. Den första faktorn blir alltså hur mycket överkapacitet som krävs för att få den el som krävs från vindkraften.
Om vindkraft kostar säg 20 miljarder per installerad GW och kärnkraft kostar 80 miljarder så är vindkraften något billigare, då den har en kapacitetsfaktor på 25–30 % och kärnkraften 80–90 %. 20/0,3>80/0,9.
Sen råkar förstås kärnkraften ha dubbelt så lång livslängd, så man kan argumentera för att förhållandet är det omvända, men låt oss nöja oss med vindkraftshorisonten, om 30 år vet vi inte hur världen ser ut.
Då har vi det där med volatiliteten. För att vindkraften alls ska vara att lita på krävs reglerkraft. Det Kan vara fossil kraft, batterier, vattenkraft eller rent av kärnkraft, men det kostar oavsett. Att vattenkraft och Karlshamns oljekraftverk redan finns gör inte vindkraften i sig billigare. Någon gång måste dessa också renoveras eller ersättas och då tillkommer kostnader på ett eller annat vis, på samma sätt som ny kärnkraft är dyrare än befintlig.
Så tja, det mesta är nog dyrare eller ungefär lika dyrt som kärnkraft. Och är det inte det, men ändå tillförlitligt, då är det ju ypperligt. Oavsett tycker jag att backupkostnaderna måste dras fram i ljuset.
Så detta snack om kostnader är ju lite mer komplicerat än att säga att det krävs 4 ggr så mkt installerad effekt som för kk.
Populärt i forumet
-
Off-grid - börjar det funka på riktigt nu?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Eons ” nya” erbjudande är märkligt
Elavtal, elpriser & elförbrukning