429 606 läst · 10 940 svar
430k läst
10,9k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Helt riktigt, politikerna, inte bara i Sverige, utvärderas ju då och då och omdömet har varit att de är historiskt svaga, de är för dåligt utbildade/bildade och kan därmed inte förstår större och mer komplexa samband. Detta medför i sin tur att de inte har förmågan att formulera längre planer eller visioner utan kan bara reagera på det de ser i närtid, detta omsätts sen som populism.S Snikholt skrev:
Min personliga tanke är att det är mer detta än ren illvilja och ondska som gör att mycket retorik idag utgår från hot om påstådda dåligheter, invandrare, elbrist, brottslighet, osv, snarare än en positiv vision om framtiden och de möjligheter som vi faktiskt har
Njau... nu är det en ytterst liten marginell del av befolkningen som "skott sig" jämfört med vanliga löntagare.D djac skrev:De ekonomiska klyftorna har aldrig varit större än de är i Sverige nu och vi är världsledande i den utvecklingen, du är på rätt spår här men också vilsen, det är inte den goda tillgången på el som har skapat detta. Men jag uppmuntrar dig att fortsätta tanken för här finns det många svar på våra riktiga problem.
(röd skröna att det finns en massa pengar att "konfiskera")
Så jovisst är det här en utmaning precis som det blev i den amerikanska valrörelsen där helt avgörande blev den privata ekonomin hos de som röstade.
Och "betongssossarna" vi haft historiskt visste mycket väl kopplingen till en fungerande industri för ett framgångsrikt samhälle.
Vad tjänar en desinformatör idag?P paralun skrev:Njau... nu är det en ytterst liten marginell del av befolkningen som "skott sig" jämfört med vanliga löntagare.
(röd skröna att det finns en massa pengar att "konfiskera")
Så jovisst är det här en utmaning precis som det blev i den amerikanska valrörelsen där helt avgörande blev den privata ekonomin hos de som röstade.
Och "betongssossarna" vi haft historiskt visste mycket väl kopplingen till en fungerande industri för ett framgångsrikt samhälle.
När jag jobbade lite åt Kubal på 00-talet vill jag minnas att det var ungefär lika delar personal, energi och råvara.Mikael_L skrev:
Personalkostnaderna är alltid den största utgiften för företagen.
Elkostnaden är för det mesta väldigt lite i det hela, men för en del elintensiva företag kan den dock vara betydande, men den är nog aldrig dominerande.
Man borde kanske kolla Kubal aluminium, ev har de inte så väldigt stor personalstyrka, att de gör av med grymma mängder el är dock säkert.
//Ulf
Va? För ett elintensivt företag kan ju elen utgöra 50% av alla kostnader eller ännu mer. Vad menar du?D djac skrev:
Nej det är ingen desinformation.....därför tycker jag det är utmärkt att man som i Tyskland gör en koalition av CDU och SPD dvs M+S. Att det finns en massa pengar att beskatta av rika är en skröna.D djac skrev:
"Build, baby, build" som en modern pragmatisk sosse uttrycker det
Nu blandar du bort korten, vi pratar elpriser, inget annat.Mikael_L skrev:
Helt självklart har vi intern konkurrens inom Sverige, och det har precis alla stater utom möjligen kommunistiska länder.
Utan sådan så finns det inget som kan stoppa priset uppåt för varor och tjänster.
Det du skriver låter mer som regionala skillnader.
Västkusten har bättre förutsättningar för hamnar och fiske än Värmland eller Dalarna, det är kanske inte så svårt att inse.
De generellt största problemen Sverige har med sånt här är helt klart arbetsmarknad och bostadsmarknad. Inga andra regionala skillnader är lika problematiska.
Men då vi är en nation så gäller samma lagar och regler, man kan välja att flytta till Stockholm, eller flytta ifrån Stockholm, ett företag kan välja att flytta på sig dit de tror att deras verksamhet fungerar bäst, att de t.ex. får tag i personal. Jag kan tänka mig att Apotea'a superanläggning i lilla Morgongåva hamnade där av strategiska skäl, inte för att det var enda platsen i landet med ledig mark.
Likaså kan ju kommunpolitiker i södra Sverige börja tillåta att det byggs kraftproduktion, och lika väl skulle kommunpolitiker i Jokkmokk kunna börja driva frågan att riva några kraftverk för att slippa torrlagda älvfåror och istället kunna njuta av de fria forsarna och fallen och lax som kan ta sig upp i älven.
Om du tror att Sverige är ensam om regionala skillnader så kan du t.ex. kolla skillnaden mellan forna öst och västtyskland.
Eller valfria regioner i Spanien (där det t.o.m ligger och pyr inbördeskrig).
Att det är svårt att bygga en hamn när man inte har kust är ju självklart.
I inget annat land i EU förutom Danmark har man olika elpris inom landet (såvitt jag förstår).
Kärnkraft är bra ur många synvinklar när man t.ex. vill styra flödet av energi genom våra kablar. Men vi ska för den skull inte glömma farorna med den mänskliga faktorn och strålningsrisker. Jag är själv väldigt glad att vi nästan lyckats lägga ner kärnkraften.A Ahlsells-listpriser skrev:Du kan göra hur många grafer du vill. Men om vi hade haft ett konstant elöverskott SAMTIDIGT som kablarna till Europa går på MAX. Så sjunker priset i Sverige. Det överskottet hade varit lättare att uppnå med fler kärnkraftsreaktorer så några hade kunnat tas ur drift oftare för underhållsstopp mm.
Jag är gruvligt trött på alla Miljöpartister som hävdar att vi inte ska ha kärnkraft. Dra till Tyskland eller Polen och kolla hur kul dom har det just nu.
OK.D Dilato skrev:
Då är det du kallar "intern konkurrens" alltså bara ett annat ord för marknadsekonomi.
Det är gott så.
Konkurrens är ett fundamentalt ben inom marknadsekonomi, därför brukar det anses att monopol förhindrar marknadsekonomi och oligopol sätter marknadsekonomin i fara, försämrar den ofta.
Om du vill kalla det "intern konkurrens", så är det helt OK för mig, inte det vedertagna ordet, men beskriver vad som gäller.
Populärt i forumet
-
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Jämför elförbrukning
Val av elleverantör
Hur ser beräkningsformlerna ut för effekttariffen?
Elavtal, elpriser & elförbrukning