429 606 läst · 10 940 svar
430k läst
10,9k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Elprismässigt har det gjort det. Och det är vad som diskuteras.D djac skrev:Det är ganska vanligt att företagande inte är jämnt spritt i ett land, det är naturligt att företag gynnas eller missgynnas av yttre förutsättningar, det skulle förmodligen vara mycket svårare att etablera ett biotechbolag i Kiruna än i biotechkorridoren Lund-Malmö-Köpenhamn. Fiskare måste ta hänsyn till både var fisken finns och kvoterna, som ju ständigt förändras.
Det statiska, och imaginära, hjärtlandet finns inte och har aldrig funnits.
Det är även i elintensiva företag bara en liten del av utmaningarna med att driva företag, perspektiven är väldigt skeva och som sagt, det började med en lögn och har blivit en diskussion.S Snikholt skrev:
"de äter katterna, de äter hundarna"
Personalkostnaderna är alltid den största utgiften för företagen.
Elkostnaden är för det mesta väldigt lite i det hela, men för en del elintensiva företag kan den dock vara betydande, men den är nog aldrig dominerande.
Man borde kanske kolla Kubal aluminium, ev har de inte så väldigt stor personalstyrka, att de gör av med grymma mängder el är dock säkert.
Elkostnaden är för det mesta väldigt lite i det hela, men för en del elintensiva företag kan den dock vara betydande, men den är nog aldrig dominerande.
Man borde kanske kolla Kubal aluminium, ev har de inte så väldigt stor personalstyrka, att de gör av med grymma mängder el är dock säkert.
Fast vi kan slå fast att det finns en inte obetydande konkurrensfördel kopplat till elpris med att driva elintensiv industri i SE1-2.D djac skrev:
Namnet ELINTENSIV skvallrar om detta faktum.
Något som jag tycker en hel del skribenter härinne försöker vifta bort som bagateller.
Jo och tar man inte kål på industrin med elpriser så gör man det med mijörapportering, CSRD.D djac skrev:
Nu backade man för någon månad sedan när man insåg att det var en konkurrensnackdel.
https://finance.ec.europa.eu/capita...ainability-reporting_en?prefLang=sv&etrans=sv
Vilken grön stolleröra....😉
Ja många företag som använder stora mängder el etablerades för årtionden sedan, då södra Sverige var ännu mer beroende av el både norrifrån och söderifrån.
Men det spelade inte så stor roll, då vi importerade billig (kol)el från Danmark.
Det var inget hinder för att starta en fabrik där.
Det var ju ingen som då kunde gissa att el från kol och gas skulle bli så dyrt i framtiden.
När vi byggde stora båtar i våra Svenska varv, vi byggde de största och finaste skeppen (typ, men nu skryter jag bara) och de sålde som bara den, så var det inte heller någon som kunde ana att om bara 20 år skulle hela denna industrigren flytta från Sverige, utan man satsade friskt på att bygga större dockor och resa större kranar och anställa fler.
Det är sånt här som djac tänker, när han skriver
Men det spelade inte så stor roll, då vi importerade billig (kol)el från Danmark.
Det var ju ingen som då kunde gissa att el från kol och gas skulle bli så dyrt i framtiden.
När vi byggde stora båtar i våra Svenska varv, vi byggde de största och finaste skeppen (typ, men nu skryter jag bara) och de sålde som bara den, så var det inte heller någon som kunde ana att om bara 20 år skulle hela denna industrigren flytta från Sverige, utan man satsade friskt på att bygga större dockor och resa större kranar och anställa fler.
D djac skrev:
Jo det var därför vi byggde Ringhals, OKG samt Barsebäck.....S Snikholt skrev:
Men industri är ju inget viktigt i den gröna cirkulära ekonomin, skitigt, bullrar, utsläpp samt förbrukar en massa el....😉
Du missförstår mig.S Snikholt skrev:
Jag tycker inte att det är någon bagatell.
Men jag försöker förklara hur det är.
Hur mycket jag än önskar att jag levde i en annan verklighet, så måste jag dock leva i den verklighet som är, och förhålla mig till den.
Du kan inte lyckas med att få mig att förhålla mig till något som inte finns, som inte är verkligt - det skulle vara rent dagdrömmeri.
Och att lösa problem som bara finns i en "verklighet" som inte är verklig, skulle ju inte leda till något vettigt.
Darwinism är tillämpningsbar på företag, absolut.Mikael_L skrev:
Ja många företag som använder stora mängder el etablerades för årtionden sedan, då södra Sverige var ännu mer beroende av el både norrifrån och söderifrån.
Vi människor mår bra av att känna tillhörighet - och att man inom landets gränser har en känsla av att vi sitter i samma båt.
Ökar differentiering, minskar känslan av sammanhållning.
Globalister vill uppnå detta utanför landets gränser, och vill söka sammanhållningen där - inte sällan på bekostnad av det egna landets motsvarighet.
Jo men grundläggande är att alla människor har pengar i plånboken.... sen att vi har ett rimligt skyddsnät.S Snikholt skrev:Darwinism är tillämpningsbar på företag, absolut.
Vi människor mår bra av att känna tillhörighet - och att man inom landets gränser har en känsla av att vi sitter i samma båt.
Ökar differentiering, minskar känslan av sammanhållning.
Globalister vill uppnå detta utanför landets gränser, och vill söka sammanhållningen där - inte sällan på bekostnad av det egna landets motsvarighet.
Men nu riskeras ju allt att bli raserat, mot lägereldarna!
Jag tror bara att folk är balanserade, det är ju inte bara elpriset som varierar, inget annat är lika, löner, transporter, elnätsavgifter, fastighetspriser, priser för konsulter, hantverkare, ja allt annat skiljer sig också åt.S Snikholt skrev:
De ekonomiska klyftorna har aldrig varit större än de är i Sverige nu och vi är världsledande i den utvecklingen, du är på rätt spår här men också vilsen, det är inte den goda tillgången på el som har skapat detta. Men jag uppmuntrar dig att fortsätta tanken för här finns det många svar på våra riktiga problem.P paralun skrev:
Nej jag får det absoluta intrycket att folk är mycket obalanserade. över "elröran", både elnät samt elpris.😉D djac skrev:
Bara att kolla runt i forumet!
Och precis allt beror på EUs energidirektiv.
D djac skrev:
Fair - men för att få förändring krävs opinion och det börjar med att man önskar en annan framtidsutveckling än den utstakade och så försöker man opinionsbilda för att nå dit.Mikael_L skrev:
Du missförstår mig.
Jag tycker inte att det är någon bagatell.
Men jag försöker förklara hur det är.
Hur mycket jag än önskar att jag levde i en annan verklighet, så måste jag dock leva i den verklighet som är, och förhålla mig till den.
Du kan inte lyckas med att få mig att förhålla mig till något som inte finns, som inte är verkligt - det skulle vara rent dagdrömmeri.
Och att lösa problem som bara finns i en "verklighet" som inte är verklig, skulle ju inte leda till något vettigt.
Vad gäller det privata bör man anpassa sig efter rådande verklighet, och jag hatar uttrycket men "gilla läget".
Men att jag skulle sitta härinne och ge hejarop till den fantastiska elmarknaden och energipoltiken kommer inte att hända.
Det är helt sant.
Samhället förändras, och vill man vara med och försöka påverka riktningen så ska man förstås engagera sig på något vis
Och en liten minipudel, framgångsrikt kan vara att skissa upp den alternativa verkligheten, som man vill se (eller lovar sina väljare)
Samhället förändras, och vill man vara med och försöka påverka riktningen så ska man förstås engagera sig på något vis
Och en liten minipudel, framgångsrikt kan vara att skissa upp den alternativa verkligheten, som man vill se (eller lovar sina väljare)
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Jämför elförbrukning
Val av elleverantör
Hur ser beräkningsformlerna ut för effekttariffen?
Elavtal, elpriser & elförbrukning