Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kommer inte märkas något i Sverige. Det är några länder i sydöstra Europa som kommer få sin gas avstängd (eller en del av den). Min tro är att vi inte kommer märka nästan något alls av det här, men det blir nog kännbart för just de länderna.
Vad får dig att tro det?

De länder som påverkas av den stängda transitgasen är: Tyskland, Polen, Slovakien, Ungern, Österrike och Bulgarien. Många av dessa har byggt upp LNG-lager, men mig veterligen är det bara Tyskland som har en någorlunda stor volym. Om det blir en kall vinter kommer dock alla dessa länder sannolikt att behöva köra igång kol- och oljeeldade anläggningar samt importera extra LNG. Detta skulle i så fall kunna orsaka stora prissvängningar. Jag hoppas verkligen att det inte blir så.

Länder som drabbas allra hårdast är:
  • Slovakien: 6,5 miljarder kubikmeter per år. Mycket stort beroende av transitgasen via Ukraina.
  • Österrike: 6,0 miljarder kubikmeter per år. I februari 2023 kom 98 % av gasen från Ryssland via Ukraina.
  • Ungern: 1 miljard kubikmeter per år. Även om en del av Ungerns ryska gasimport kommer via andra rutter har landet varit starkt beroende av gas från Ukraina.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Vad får dig att tro det?

De länder som påverkas av den stängda transitgasen är: Tyskland, Polen, Slovakien, Ungern, Österrike och Bulgarien. Många av dessa har byggt upp LNG-lager, men mig veterligen är det bara Tyskland som har en någorlunda stor volym. Om det blir en kall vinter kommer dock alla dessa länder sannolikt att behöva köra igång kol- och oljeeldade anläggningar samt importera extra LNG. Detta skulle i så fall kunna orsaka stora prissvängningar. Jag hoppas verkligen att det inte blir så.

Länder som drabbas allra hårdast är:
  • Slovakien: 6,5 miljarder kubikmeter per år. Mycket stort beroende av transitgasen via Ukraina.
  • Österrike: 6,0 miljarder kubikmeter per år. I februari 2023 kom 98 % av gasen från Ryssland via Ukraina.
  • Ungern: 1 miljard kubikmeter per år. Även om en del av Ungerns ryska gasimport kommer via andra rutter har landet varit starkt beroende av gas från Ukraina.
Stora prissvängningar blir det när nåt oväntat sker. Detta är kända nyheter.
Marknaden reagerade med ett uppjuck när nyheten kom men har sedan normaliserats.
Håller med MikaelL att detta inte blir nån stor sak.

Finns ett talesätt marknadsfolk känner gott.
”Buy on rumours, sell on facts”
Passar bra här också

• Gilla
djac
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Stora prissvängningar blir det när nåt oväntat sker.
Det är möjligt att du har brister i läsförståelse och kanske till och med dysexi (och det är helt okay) så jag skriver det här igen med stor text om du råkade missa det:

"...Om det blir en kall vinter kommer dock alla dessa länder sannolikt att behöva köra igång kol- och oljeeldade anläggningar samt importera extra LNG. Detta skulle i så fall kunna orsaka stora prissvängningar. Jag hoppas verkligen att det inte blir så."

Du kanske också besitter en övernaturlig förmåga att förutse oväntade händelser som till exempel: reaktorer som måste nödstoppas på grund av skador, fraktolyckor med LNG, valutakriser, sabotage, strejker, naturkatastrofer, cyberattacker, arbetsmarknadskonflikter, diplomatiska kriser och liknande?

Det är möjligt att du har brister i läsförståelse och kanske till och med dysexi (och det är helt okay) så jag skriver det här igen med stor text om du råkade missa det:

"...Om det blir en kall vinter kommer dock alla dessa länder sannolikt att behöva köra igång kol- och oljeeldade anläggningar samt importera extra LNG. Detta skulle i så fall kunna orsaka stora prissvängningar. Jag hoppas verkligen att det inte blir så."

Du kanske också besitter en övernaturlig förmåga att förutse oväntade händelser som till exempel: reaktorer som måste nödstoppas på grund av skador, fraktolyckor med LNG, valutakriser, sabotage, strejker, naturkatastrofer, cyberattacker, arbetsmarknadskonflikter, diplomatiska kriser och liknande?
Vet inte vad du försöker uppnå med att va sarkastisk?

Allt annat lika kommer det faktumet att gasleveranser via Ukraina stoppas inte påverka priset från nuvarande nivå.

På marknads språk heter det att det är diskonterat i dagens priser

S
Z Zodde skrev:
Vet inte vad du försöker uppnå med att va sarkastisk?

Allt annat lika kommer det faktumet att gasleveranser via Ukraina stoppas inte påverka priset från nuvarande nivå.

På marknads språk heter det att det är diskonterat i dagens priser
Boilerplate menar väl att störningskänsligheten ökar - och det är väl inte helt otroligt?

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Var hittar du en enda liberal som ens under vapenhot går med på pristak?

Varsågod att hala fram källa på det.

Och misslyckas du så är det ett kvitto på att du bara sitter i tråden och svamlar.
Oj, här finns många marknadstroende som tycker att Norges system tex var bra i tider när det "blir så här stora svängningar". Jag tycker inte jag behöver hänga ut någon.

S Snikhol skrev:
Boilerplate menar väl att störningskänsligheten ökar - och det är väl inte helt otroligt?
Absolut inte otroligt men osannolikt att vi får samma scenario som för nåt år sen, med rusande gas priser bara pga kall vinter. Europas gas lager är välfyllda vilket de inte var 2022. Implicit Volatilitet på derivat pekar heller inte direkt på nåt sånt scenario.

K karlmb skrev:
Oj, här finns många marknadstroende som tycker att Norges system tex var bra i tider när det "blir så här stora svängningar". Jag tycker inte jag behöver hänga ut någon.
Nu har Norge aldrig haft nåt pristak på el

Norge ger stöd till små förbrukare som representerar upp till 25% av total konsumtion.

Z Zodde skrev:
Allt annat lika kommer det faktumet att gasleveranser via Ukraina stoppas inte påverka priset från nuvarande nivå. På marknads språk heter det att det är diskonterat i dagens priser
Du verkar ha snöat in på att man redan tagit höjd för den enstaka händelsen med själva strypningen, vilket du har helt rätt i och som bland annat indikeras av TTF Futures.

Men jag syftar på något helt annat, nämligen yttre faktorer. Gasleveranser via ledningar och LNG-lager är ju som bekant begränsade och kan påverka marknaden negativt pga av ytter faktorer. Och här snackar vi om en rad okända faktorer som typ en iskall vinter långt nere på kontinenten eller andra överraskningar jag nämnde. Men visst, om man råkar vara synsk eller sitter på övernaturliga krafter (vilket jag förstår att vissa kanske gör) så är det säkert inga problem att förutse allt det där.

Redigerat:
K karlmb skrev:
Nu var det liberal du skrev. Då får du hålla dig till det också. Låter mer som att du inte vet vad liberalism är för något.

Varför skulle det bli prissvängningar när man kör kol, vilket man gör hela tiden?
Du behöver förklara det.

Du bifogar inga förklaringar. Bara ändlösa ad hominem.

D daVinci skrev:
Nu var det liberal du skrev. Då får du hålla dig till det också. Låter mer som att du inte vet vad liberalism är för något.
Ok. Finns det ingen liberal här som tycker Norges system var en vettig temporär lösning ?

Mikael_L
S Snikhol skrev:
Nu är det ju den ryska gasen som vi pratar om, och dess andel i Europas energiförsörjning har nu gått från att vara en av de största andelarna av energin till att nu vara en liten spillra av sitt forna jag.

Och om en mycket liten andel försvinner helt, så påverkar det ... ja .. ganska lite ...

D daVinci skrev:
Låter mer som att du inte vet vad liberalism är för något.
Vem fan vet det å andra sidan? Spannet är rätt stort över alla som kallar sig liberaler. Och nej, att en enskild person underkänner någon annans självidentifierade liberalism som ”oriktig” hjäper inte saken nämnvärt.

• Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är det ju den ryska gasen som vi pratar om, och dess andel i Europas energiförsörjning har nu gått från att vara en av de största andelarna av energin till att nu vara en liten spillra av sitt forna jag.

Och om en mycket liten andel försvinner helt, så påverkar det ... ja .. ganska lite ...
Men inte för de enskilda länderna märk väl och för dessa kommer det bli en inkörningsperiod med nya lösningar. Men som jag sa tidigare, vi får verkligen hoppas att det går bra. Vi lär i alla fall märka om det inte skulle göra det…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.