310 862 läst · 6 789 svar
311k läst
6,8k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jomensåatt liberalerna vill att vi ska subventionera kk, det är tydligt:
Finansmarknadsminister Niklas Wykman (M) tonar inte helt oväntat ner kritiken mot förslagen till finansiering av ny kärnkraften. Kostnaderna för staten och elkonsumenter är hanterbara, tycker han.
Han tycker inte att stöden kan kallas för subvention. Det handlar om utlåning till fördelaktiga villkor.
– Pengarna kommer tillbaka, säger Wykman på en pressträff.
Om remissvaren säger han att han hade räknat med tuffare kritik.
– Jag är ändå positivt överraskad av remissvaren.
Han håller bland annat dörren öppen för att staten går in som delägare i kärnkraften, något som vissa remissvar tycker vore bra. Han stänger heller inte möjligheten för att andra energislag ska kunna få andra former av statliga stöd.
Finansieringsprogrammet handlar om utbyggnad av fyra kärnkraftsreaktorer där staten bedöms låna ut 300 miljarder kronor, samt en prissäkring till 80 öre/kWh i 40 år. (TT).
Jag tycker ändå det är gulligt, de som är kvar i L har inga höga förväntningar kvar, en dag då man bara sågas vid fotknölarna är en bra dag. Denna positiva livshållningen ska han hålla fast vid tycker jag.
"Om remissvaren säger han att han hade räknat med tuffare kritik.
– Jag är ändå positivt överraskad av remissvaren."
"Om remissvaren säger han att han hade räknat med tuffare kritik.
– Jag är ändå positivt överraskad av remissvaren."
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 887 inlägg
Ja, det är det jag (kanske för krångligt) försöker säga.Boilerplate4U skrev:
Även Sverige kan välja 1 elområde om vi vill jobba med motköp och slösa bort kapital på det. Det är ett politiskt val.
Vi har istället valt den mer ingenjörsmässiga tillämpningen där elområdena faktiskt modelerar snitten och låter Nordpool skapa balans.
HQ qvirre skrev:Elområden är kopplade till den fysiska verkligheten. Vi kan inte skippa dom om vi inte ändrar verkligheten. Har vi tillräcklig transmission genom Sverige blir det 1 elområde.
Om vi gör det till 1 elområde idag så skulle producenterna i Norr gå för fullt utan att regelera ner och därmed stänga ner elnätet (eftersom de skulle få så bra betalt att de vill köra på max).
Om vi vill ha 1 elområde måste vi då börja med motköp. Dvs vi betalar vattenkraften aktuellt marknadspris för att stänga av. Vi får då betala via skatten för att någon inte producerar. Vi uppnår då 1 område/pris för hela Sverige men det låter inte som det är ett bra sätt att lägga sia pengar på.
Det skulle också innebära en stor transferering från fattiga till rika om mer av vår el gick via skatten. För oss byggahusare är det ju bra rent ekonomisk men jag tycker att de som använder elen ska stå för kostnaden.
Är det kanske därför högern vill ha kärnkraft via skatten som det i praktiken blir? Dvs en förskjutning mot att de som inte är stora förbrukare är med och betalar för oss i villa? Jag vill också ha kärnkraft men mest för att det som ingenjör tilltalar mig med makalösa maskiner....
Suger ju för oss i söder, och vattenkraftproducenterna i norr tycker väl det är sisådär just nu. Visst, dom har låg produktionskostnad men ändå…Q qvirre skrev:Ja, det är det jag (kanske för krångligt) försöker säga.
Även Sverige kan välja 1 elområde om vi vill jobba med motköp och slösa bort kapital på det. Det är ett politiskt val.
Vi har istället valt den mer ingenjörsmässiga tillämpningen där elområdena faktiskt modelerar snitten och låter Nordpool skapa balans.
Det skulle inte bli någon större skillnad på elpriset i söder.
Medlem
· 1 887 inlägg
Precis. Trots miljardrullning i flaskhalsintäkter som formellt borde gått till detta. Är ju bara att konstatera att det inte ligger i det nationella intresset att gå den vägen och att SE4 i därmed i praktiken "offras" för att inte dra upp priset i norr.D Daniel 109 skrev:
Nu kommer jag få hinkvis med skit, men jag kastar ut det ändå 😅D Daniel 109 skrev:
En statlig aktör, eller kooperativ som erbjuder viktat pris. Dvs. prissäkrar volymer i alla områden till genomsnittspris.
Få kunder som lär nappa på det i norr dock 🤣
Medlem
· 1 887 inlägg
Precis, ett 20-årigt PPA-avtal direkt med producenterna. Sedan kan tyskarna skrika hur högt de vill – det är ju en fri marknad. ;-)
Prognoser om framtida elanvändning har alltid pekat alldeles för högt. På 1970-talet sa prognoserna att vi år 2000 skulle behöva 200 TWh. Det blev 147. Och sedan dess har den minskat till 135 TWh. Vi har idag ett överskott på runt 30 TWh, så det är ingen större brådska med ytterligare elproduktion. Vill någon bygga ut kärnkraft eller vindkraft, så låt dem göra det. Men utan statligt stöd.Nötegårdsgubben skrev:Men vi vill ju att mer går på el, inte mindre.
3 GW är ungefär 10 % av den momentana elförbrukningen en vinterdag. Så med din projektion kan vi komma ner till 80 % av normalförbrukningen idag.
Samtidigt ser vi då att vi i alla fall vill fördubbla (i Sverige, för många andra länder som exempelvis värmer saker med gas blir det mer) dagens elförbrukning. Och tittar man på många industriprocesset har de stor nytta av relativt jämn produktion. Så skalar dina 3–6 GW, eller är de statiska, så de går från 10–20 % nu till 5–10 % vid högre grad av elektrifiering?
Min poäng är att det inte främst är dagens problem vi har att lösa, utan vi måste också gissa oss till hur morgondagens behov påverkar och påverkas av motsvarande brister i systemet.