B bjorn.abelsson skrev:
Vill någon bygga ut kärnkraft eller vindkraft, så låt dem göra det. Men utan statligt stöd.
Mankala-modellen (om den tillåts dvs) skulle kanske kunna fungera som ett incitament för att få delar av svensk industri att samfinansiera en långsiktig satsning med statliga lånegarantier.

S
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Mankala-modellen (om den tillåts dvs) skulle kanske kunna fungera som ett incitament för att få delar av svensk industri att samfinansiera en långsiktig satsning med statliga lånegarantier.
Ja kanske, industrin är väl dock i praktiken skattebefriad vad gäller energiskatt på el i Sverige redan. O,5 öre/kwh eller vad det är dom betalar…

Det kanske har skrivits om det tidigare men jag har förstått att Naturvårdsverket på regeringens uppdrag fördelat tio miljoner kronor till elva kommuner som ansökt om bidrag för att bedriva pilotprojekt i syfte att stärka kommunens beredskap för etablering av ny kärnkraft.

Pilotprojekten ska omfatta en analys eller kartläggning av förutsättningarna för etablering av kärnkraftsanläggningar inom kommunen. Projekten ska bidra till att utveckla arbetssätt och skapa beredskap i kommunen för att hantera processerna för ny kärnkraft.
Ansökningar har inkommit från elva kommuner.

Ska bli spännande att följa utvecklingen framöver.

Hämtat härifrån.
https://www.naturvardsverket.se/om-...a-pilotprojekt-for-planering-av-ny-karnkraft/

Redigerat:
D daVinci skrev:
Ja, de som har lite koll har ju det.
Alla som har koll vet att det inte finns någon entydig definition av liberalism.
D daVinci skrev:
Du kanske skulle komma bra överens med Pol Pot.
Om man tror sig vinna en diskussion om vad som är frihetligt genom att smeta Pol Pot på dem som tycker marginellt annorlunda än en själv gör man sig hopplöst till åtlöje.

D daVinci skrev:
På så vis är det ju begripligt att du och andra här inte vill langa in allt ert sparande och pensionskapital i ett kkv.

Men att då "kräva" att någon annan skall göra det är ju inte speciellt "vackert".
Det är ju skönt att du åtminstone erkänner att hela den här tiraden du kör med frekvent bara är ett retoriskt grepp. För att du vet att "crowdfunding" i det här fallet inte är rimligt.

Man kan förstås välja att inte göra någonting, men nu råkar vi ha bestämt/gått med på klimatmål som staten förväntas klara, och det kommer inte marknaden ordna av sig själv - åtminstone inte på ungefär den tid som staten hoppas. Så staten behöver hälla pengar i något hål, och då behöver man bestämma vilket eller vilka.
D daVinci skrev:
Du kanske skulle komma bra överens med Pol Pot. Han hade också problem med de som kunde något.
Om jag fick en krona för varje gång du förolämpar någon, så hade jag kunnat finansiera ny kärnkraft själv.

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S
R roke skrev:
Det kanske har skrivits om det tidigare men jag har förstått att Naturvårdsverket på regeringens uppdrag fördelat tio miljoner kronor till elva kommuner som ansökt om bidrag för att bedriva pilotprojekt i syfte att stärka kommunens beredskap för etablering av ny kärnkraft.

Pilotprojekten ska omfatta en analys eller kartläggning av förutsättningarna för etablering av kärnkraftsanläggningar inom kommunen. Projekten ska bidra till att utveckla arbetssätt och skapa beredskap i kommunen för att hantera processerna för ny kärnkraft.
Ansökningar har inkommit från elva kommuner.

Ska bli spännande att följa utvecklingen framöver.

Hämtat härifrån.
[länk]
Uj uj… tyvärr blir nog inte utkomsten mer än ett par tre studieresor till några kärnkraftverk utomlands, där det finns trevligt kulturliv i angränsande stad. Och några slides på en APT.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
K krfsm skrev:
Man kan förstås välja att inte göra någonting, men nu råkar vi ha bestämt/gått med på klimatmål som staten förväntas klara, och det kommer inte marknaden ordna av sig själv - åtminstone inte på ungefär den tid som staten hoppas. Så staten behöver hälla pengar i något hål, och då behöver man bestämma vilket eller vilka.
Vad det gäller kärnkraft, så tycker jag själv att regeringen, såsom ägare, ska peka med hela handen åt Vattenfall och säga att de ska bygga.

Det förslag som nu ligger är knepigt. Blir det en ekonomisk katastrof, så kommer vi som betalar skatt och hoppas få vård, skola och poliser för det drabbas, och bygger Vattenfall blir det samma.

Men skulle det bli en ekonomisk framgångssaga, så då tar ägaren allt, och skattekollektivet får inget.
Nästan som någon slags omvänd försäkring, man är garanterad att förlora hur det än går.

Jag inser dock att en anledning är att ifall nuvarande regering pekar med hela handen åt Vattenfall, så är det stor risk att nästa regering pekar med hela handen åt motsatt håll.
Och ja, det är väl det enda positiva med liggande förslag, nästa regering har svårare att stoppa ny kärnkraft då.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ny rapport från Acer om resurstillräcklighet.

Länkar:
- EI: Ny rapport från Acer: Möjligheter och utmaningar för Europas elförsörjning
- ACER-rapporten:
Security of EU electricity supply 2024 Monitoring Report Symbol för en blå resursrapport med en pil som indikerar länk till mer information om elförsörjning i EU enligt Acer-rapporten.

"Acer konstaterar i rapporten att implementeringen av det europeiska ramverket för att bedöma och hantera risker för försörjningstryggheten inom elförsörjningen fortgår bland EU:s medlemsstater. Stora skillnader i bedömningar och resultat kvarstår dock mellan medlemsstaterna. Dels kan det bero på strukturella skillnader mellan medlemsstaterna, dels att ramverket är brett och därför kan ge utrymme för olika tolkningar och stora variationer."

Personlig reflektion: Det känns som att man kan göra lite som man tycker och tror fungerar bra utan att någon egentligen verkar bry sig. Vad jag känner till har Acer knappt höjt rösten för att harmonisera hur en medlemsstat avser att implementera eller har implementerat ramverket, särskilt vad gäller att upprätta en samsyn kring nyckelfaktorer som till exempel resurstillräcklighet.

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Elpris nu ca SE3 33 öre, SE2 14, SE4 30.

Kan det vara så att priserna i Tyskland hoppat över SE4 och lagt sig i SE3?
De som talar om att Tysklandspriserna väller in får väl försöka ge ett saklig faktabaserat svar på hur det kan vara dyrare i SE3.

Norge har 28 öre, så det hjälper inte att hugga kablarna dit.

En tanke är att vi får finska kärnkraftspriser till SE3. 134 öre i Finland. Var är alla kabelhuggare ang kablarna till Finland?

I Polen är det ca dubbla priset mot Tyskland. Och i Baltikum är det ca 3 dubbla priset mot Tyskland.

Transmissionen till Polen+Baltikum är mycket större än till Tyskland. Men av outgrundlig anledning så skulle det vara Tyska priserna som påverka Sverige. Någon kanske kan reda ut detta. Jag saknar rationalitet här.

D daVinci skrev:
Elpris nu ca SE3 33 öre, SE2 14, SE4 30.

Kan det vara så att priserna i Tyskland hoppat över SE4 och lagt sig i SE3?
De som talar om att Tysklandspriserna väller in får väl försöka ge ett saklig faktabaserat svar på hur det kan vara dyrare i SE3.

Norge har 28 öre, så det hjälper inte att hugga kablarna dit.

En tanke är att vi får finska kärnkraftspriser till SE3. 134 öre i Finland. Var är alla kabelhuggare ang kablarna till Finland?

I Polen är det ca dubbla priset mot Tyskland. Och i Baltikum är det ca 3 dubbla priset mot Tyskland.

Transmissionen till Polen+Baltikum är mycket större än till Tyskland. Men av outgrundlig anledning så skulle det vara Tyska priserna som påverka Sverige. Någon kanske kan reda ut detta. Jag saknar rationalitet här.
Något säger mig att du i vart fall inte får nåt rationellt svar från kabelklippar-sekten. De är populister som tar the easy way out. Att låta fakta förstöra en god story är inte deras grej.

Men jag tar också gärna nån som på ett pedagogiskt sätt kan förklara å på så sätt höja den generella kunskapsnivån.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Ny rapport från Acer om resurstillräcklighet.

Länkar:
- EI: Ny rapport från Acer: Möjligheter och utmaningar för Europas elförsörjning
- ACER-rapporten:
Security of EU electricity supply 2024 Monitoring Report[bild]

"Acer konstaterar i rapporten att implementeringen av det europeiska ramverket för att bedöma och hantera risker för försörjningstryggheten inom elförsörjningen fortgår bland EU:s medlemsstater. Stora skillnader i bedömningar och resultat kvarstår dock mellan medlemsstaterna. Dels kan det bero på strukturella skillnader mellan medlemsstaterna, dels att ramverket är brett och därför kan ge utrymme för olika tolkningar och stora variationer."

Personlig reflektion: Det känns som att man kan göra lite som man tycker och tror fungerar bra utan att någon egentligen verkar bry sig. Vad jag känner till har Acer knappt höjt rösten för att harmonisera hur en medlemsstat avser att implementera eller har implementerat ramverket, särskilt vad gäller att upprätta en samsyn kring nyckelfaktorer som till exempel resurstillräcklighet.
Rapporten är ju ganska klockren i sin analys avseende srigande systemkostnade samt fossil elproduktion vid "Dunkelflaute".

Men mycket artigt skrivet... mer Ebba-takter om elsystemets "hycklare" så blir det nog bra.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Det är ju skönt att du åtminstone erkänner att hela den här tiraden du kör med frekvent bara är ett retoriskt grepp. För att du vet att "crowdfunding" i det här fallet inte är rimligt.
Nej det är inget retoriskt grepp. Nu hittar du på. (Tur att jag inte blir förolämpad så lätt).
Jag menar på allvar att de som är sugna på kärnkraft tar och ordnar saken själva. Jag har ingen som helst tolerans för att dom skickar räkningen till oskyldiga.

Spotify och klarna-grabbarna hade inga stora summor själva. Dom har fått gå runt och ta in kapital av andra.
Vad skulle hindra att man gör likadant för kärnkraft?

Svenske Ali Ghodsis dataanalysbolag Databricks säkrade i natt en historisk kapitalrunda i Silicon Valley där bolaget tar in 10 miljarder dollar till en värdering på 62 miljarder dollar. I en intervju med sajten Silicon Valley Nordic Beat efter beskedet säger Ghodsi bland annat att hans företag inte hade gått att bygga i Sverige.
https://omniekonomi.se/ghodsi-historien-talar-mot-europa-usa-som-en-startup/a/OoelMA
10 mdr USD är ca 100 mdr SEK. Bör väl räcka för ett kkv.
Kan han så kan väl de som vill bygga sig ett kkv. Klart att lönsamheten i prospektet har betydelse. Men är lönsamheten svag för ett kkv så finns ju alla de som ogillar vinster som kan ställa upp med kapital. De är ganska många.

K krfsm skrev:
Man kan förstås välja att inte göra någonting
Visst. Men då bör man inte sitta och gnälla.

K krfsm skrev:
men nu råkar vi ha bestämt/gått med på klimatmål som staten förväntas klara, och det kommer inte marknaden ordna av sig själv
Och då tänker du att staten kan ordna det?

Jag försöker komma på något som inte är elände som staten ordnat. Jag är inte framgångsrik här.
SvK's transmission mellan elområdena? Är det något staten ordnat framgångsrikt.

K krfsm skrev:
Så staten behöver hälla pengar i något hål, och då behöver man bestämma vilket eller vilka.
Staten är ju helt klart duktig på att slarva bort pengar. Men det ser jag ju inte som något positivt.

K krfsm skrev:
Om jag fick en krona för varje gång du förolämpar någon, så hade jag kunnat finansiera ny kärnkraft själv.
Men det har väl mer att göra med att så många inte klarar av att åhöra fakta och konsekvens, som kolliderar med deras känslobaserade föreställningar. Och väljer att blir förolämpade när jag levererar sådant.

I privat sektor, där man måste leverera saker som fungerar, får folk lära sig att inte bli förolämpade när någon uppmärksammar brister. Där är det positivt när någon upptäcker en brist i tid. Klarar man inte det kan man inte vara kvar i organisationen. HR har faktiskt blivit duktiga på senare år med att inte anställa olämpliga personer.

Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Alla som har koll vet att det inte finns någon entydig definition av liberalism.
Det jag skrev var att det var den som var bäst definierad av de politiska ideologierna. Nu kör du med halmgubbe som vanligt.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om man tror sig vinna en diskussion om vad som är frihetligt genom att smeta Pol Pot på dem som tycker marginellt annorlunda än en själv gör man sig hopplöst till åtlöje.
Det jag uppmärksammade var kunskapsförakt. Nu kör du med halmgubbe som vanligt.

K karlmb skrev:
Jomensåatt liberalerna vill att vi ska subventionera kk, det är tydligt:
D djac skrev:
Jag tycker ändå det är gulligt, de som är kvar i L har inga höga förväntningar kvar, en dag då man bara sågas vid fotknölarna är en bra dag. Denna positiva livshållningen ska han hålla fast vid tycker jag.

"Om remissvaren säger han att han hade räknat med tuffare kritik.
– Jag är ändå positivt överraskad av remissvaren."
Blir inte felläsningarna lite väl mycket nu. Finansmarknadsminister Niklas Wykman är Moderat (M).

(Och här sitter väl krfsm och muttrar över att jag igen förolämpar någon).

• Haha
djac
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
HR har faktiskt blivit duktiga på senare år med att inte anställa olämpliga personer.
Bwahaha! visa gärna empiri på det, som har någon som helst relevans för arbetsmarknaden i stort 🤣

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.