310 926 läst · 6 789 svar
311k läst
6,8k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Den stora prispåverkan var att Frankrike hade upp till 30 trasiga kärnkraftverk. Det får enorm prispåverkan i Europa. Och det sträcker sig upp till SE4 också.trähandtag skrev:
Nästa sak var att stora delar av exporten av naturgas från USA försvann pga en olycka en exporthamn.
Nästa sak var att man i Asien spekulerade i en högkonjunktur i Kina och handlade upp pris på naturgas.
Det blir i stort sett omöjligt att mäta upp temperaturpåverkan. Det är knappt brus jämfört med de andra sakerna som påverkade pris.
Temperaturpåverkan går kanske att avgöra från tidigare år.
Ser nu vad du fått din info ifrån. Byggahus redaktionen har skrivit en artikel om att norska regeringen vill klippa Danmarks kablarna.S Snikhol skrev:
Så tar tillbaka min påstående om att du må vara källkritisk. BH redaktionen bör man kunna lita på, de ska inte skriva fake News eller köra extrema click-bait rubriker.
Har påtalat felen i artikeln till redaktionen, som tydligen bygger sin artikel på en engelsk artikel om norska förhållanden.
För att slippa massa fel bör man alltid gå till huvudkällan dvs regeringen själv å se vad de sagt. (Och det är inte i närheten)
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 887 inlägg
Det stämmer faktiskt att det förekommer diskussionerna och förslag om att kapa kablar. Detta tog fart på allvar i samband med elkrisen 2022.Z Zodde skrev:
Jag har en vän från Norge som vi brukar träffa under julledigheten och det finns två saker vi alltid diskuterar: oljan och elpriserna! 😀
Norge tjänar visserligen groteska pengar på sin gasexport särskilt när Baltic Pipe kom igång men eftersom norska konsumenter fick känna på en smocka med höjda elpriser precis som i Sverige under 2022 uppstod en extremt högljudd debatt om detta. Detta ledde till ett pristak som börjar med ett tröskelpris på 0,70 kr/kWh, där staten betalar en del (kommer inte ihåg hur mycket) och sedan 90 % på allt över det.
- Norge vill kapa elkablarna till EU
- Norge överväger att koppla ur elkabeln: Politisk och energistorm inför valet
- Återställ systemet eller upprepa tyska elfiaskot: ”Staten måste ta ansvar”
- Elkrisen - Nordiskt elbråk kan trissa upp elpriserna ytterligare
Redigerat:
Nu har vi varit igenom detta i tråden, inklusive fel rapporteringen att Norges regering vill kapa kablar. Det finns inget pristak, det finns strömstöd som ges till cirka 25% av all konsumtion. 90% över 70öre (staten betaler inget under vilket du påskiner)Boilerplate4U skrev:Det stämmer! Diskussionerna om detta tog fart på allvar i samband med elkrisen 2022.
Jag har en vän från Norge som vi brukar träffa under julledigheten och det finns två saker vi alltid diskuterar: oljan och elpriserna! 😀
Norge tjänar visserligen groteska pengar på sin gasexport särskilt när Baltic Pipe kom igång men eftersom norska konsumenter fick känna på en smocka med höjda elpriser precis som i Sverige under 2022 uppstod en extremt högljudd debatt om detta. Detta ledde till ett pristak som börjar med ett tröskelpris på 0,70 kr/kWh, där staten betalar en del (kommer inte ihåg hur mycket) och sedan 90 % på allt över det.
- Norge vill kapa elkablarna till EU
- Norge överväger att koppla ur elkabeln: Politisk och energistorm inför valet
- Återställ systemet eller upprepa tyska elfiaskot: ”Staten måste ta ansvar”
- Elkrisen - Nordiskt elbråk kan trissa upp elpriserna ytterligare
Skribenten här förklarar det bättre än mig, jag har bara begränsade pedagogiska färdigheter…
Men ett pristak skulle vara förödande, därför kommer det aldrig att införas.
https://www.byggahus.se/forum/threa...-aer-baettre-aen-nagonsin.481983/post-6028879
.
Medlem
· 1 887 inlägg
Semantik. Men tack för din åsikt, jag ska nog sätta den på 'listan över saker jag inte tänker lägga energi på'Z Zodde skrev:
Finns ett uttryck i Norge som är ” Man ska kalle en spade for en spade”Boilerplate4U skrev:
Alltså skriva vad man menar. Inte tro att alla som läser förstår vad man EGENTLIGEN menar.
Semantik blir det inte av att skriva A men mena B
Semantik KAN imho vara å skriva A men mena a…
Graninge. år 2000 16 A beräknad årsförbrukning 20 700 kwh
årskostnad el 10 755 nät 4347
På samma ställe med Eon kostar det i stort samma för 7500 kwh nu.
Dessutom är ju värmepumpar för att få ner förbrukningen rätt kostsamma och lite bullriga.
Det var bättre förr. Och inte några effektavgifter och fjäskande överbetalda kärringar i vattenfalls ledning.
Och det är många könsinkvoterade där. Så värdelöst det utvecklats.
årskostnad el 10 755 nät 4347
På samma ställe med Eon kostar det i stort samma för 7500 kwh nu.
Dessutom är ju värmepumpar för att få ner förbrukningen rätt kostsamma och lite bullriga.
Det var bättre förr. Och inte några effektavgifter och fjäskande överbetalda kärringar i vattenfalls ledning.
Och det är många könsinkvoterade där. Så värdelöst det utvecklats.
Medlem
· 1 887 inlägg
Nja, det var väl ingen (i alla fall inte jag om det var mig du syftade på) som ifrågasatte att det finns variationer under dygnet. Det jag ifrågasatte var ditt uttalande (eller i alla fall antydan) om att det är svårt att flytta sin förbrukning, exempelvis för att man ska kliva upp och äta middag ungefär samma tid som alla andra.trähandtag skrev:hm jag vet inte. I Skåne var det i alla fall varmare 2022 än 2021, men det var (väl) främst priset som ökade. Nu var det den genomsnittliga förbrukningen över dygnet, som var mest intressant, då fanns dubier kring variationen över dygnet.
så här såg priset hos vattenfall se4 2021-2024 (tom nov)
[bild]
Det jag menar är att energin som går åt till att äta frukost och laga middag är en ganska liten del av dygnets förbrukning, så att dessa två saker sker på bestämda tider påverkar väldigt lite.
Det är också detta jag fortsatt väntar ett svar på.
Att kurvan för hela vattenfalls kundkollektiv ser ut på ett visst sätt är inte förvånande, det innefattar sannolikt en hel del verksamheter som mer eller mindre enbart bedrivs under kontorstider och en hel del kunder som inte har något större incitament alls att ens försöka flytta sin förbrukning. Under april 2023 var det endast 11% av kunderna som hade timpris på el. Ytterligare dryga 50% hade rörligt pris och de sista (får vi då anta) ca 35-40% hade då någon sorts fast pris.
Vilken skatt menar du? Momsen?D daVinci skrev:Det är i sig inget större problem att ordna sig en helt konstant strömförbrukning. Jag har gjort en grov skiss på det tidigare i forumet.
Man bara köper några batterier och lagrar när man har förbrukning under snitt och bidrar från batteri när man förbrukar över.
Men idag är det inte riktigt lönsamt att göra så.
Men batterierna blir billigare och tog staten bort skatten från dom så skulle man kunna räkna hem en investering om några år.
Det är skattefritt om man är ett energiföretag. Att privatpersoner ska kunna köpa skattefri bara för att man har ett batteri är inte rimligt. Men kommersiellt finns inte den påstådda skatten.
Nu var ju maten bara exempel på aktiviter som sker på morgon o kväll. Varken du eller jag går upp natten och gör aktiviter bara för att priset är mer fördelaktigt, det ska väl inte behöva diskuteras självklarheter. Jag tror att en del kan förflytta viss förbrukning till lågprisnivåer, men det är många som inte kan. Ett exempel är att köra tvättutrustning på natten i BRF/hyreslägenhet är för de flesta omöjligt pga risk för olägenhet. Har du tvättstuga är denna öppen i de flesta fall bara öppen under dagtid. Men vi kanske ska bara diskutera ytterligheter för att det ska bli kantigt.tveksamt skrev:Nja, det var väl ingen (i alla fall inte jag om det var mig du syftade på) som ifrågasatte att det finns variationer under dygnet. Det jag ifrågasatte var ditt uttalande (eller i alla fall antydan) om att det är svårt att flytta sin förbrukning, exempelvis för att man ska kliva upp och äta middag ungefär samma tid som alla andra.
Det jag menar är att energin som går åt till att äta frukost och laga middag är en ganska liten del av dygnets förbrukning, så att dessa två saker sker på bestämda tider påverkar väldigt lite.
Det är också detta jag fortsatt väntar ett svar på.
Att kurvan för hela vattenfalls kundkollektiv ser ut på ett visst sätt är inte förvånande, det innefattar sannolikt en hel del verksamheter som mer eller mindre enbart bedrivs under kontorstider och en hel del kunder som inte har något större incitament alls att ens försöka flytta sin förbrukning. Under april 2023 var det endast 11% av kunderna som hade timpris på el. Ytterligare dryga 50% hade rörligt pris och de sista (får vi då anta) ca 35-40% hade då någon sorts fast pris.
Det kommer inte märkas något i Sverige.Boilerplate4U skrev:
Det är några länder i sydöstra Europa som kommer få sin gas avstängd (eller en del av den).
Min tro är att vi inte kommer märka nästan något alls av det här, men det blir nog kännbart för just de länderna.