311 039 läst · 6 791 svar
311k läst
6,8k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Nej, det har det aldrig varit ett snack om.tveksamt skrev:Enig, men det har väl heller inte varit tal om (att införa) det, så det är väl inte så relevant att jämföra med.
Ett pristak för 100% av Norges förbrukare skulle också vara MYCKET mindre störande än om det infördes för 100% av norra Europas förbrukare. Det är inte ett bra argument för att införa pristak för Norge.
Långbänken i tråden om pristak var när en skribent hävdade att ”pristak fungerar, se bara på Norge”
Helt klart är ett begränsad elstöd marknadspåverkande. Det är ju självklart. Som det är utformat så stjälper det inte balansen så de har också försökt att göra en kompromiss.
Den del jag tycker missas här är att ett pristak mot producenterna hade varit förödande, mot begränsad del av konsumenterna är det inte så märkbart.
Så när vi diskuterar pristak och hur det slår mot balansen är det stor skillnad mot producent (dvs tak på nordpool) eller mot endast konsumet (stöd vid sidan av i efterhand).
Den del jag tycker missas här är att ett pristak mot producenterna hade varit förödande, mot begränsad del av konsumenterna är det inte så märkbart.
Så när vi diskuterar pristak och hur det slår mot balansen är det stor skillnad mot producent (dvs tak på nordpool) eller mot endast konsumet (stöd vid sidan av i efterhand).
Jag håller nog med, iaf delvis. Men det som stör mig med en sådan lösning är att samhället får bära kostnader för företagens rätt till skyhög vinst.Q qvirre skrev:Helt klart är ett begränsad elstöd marknadspåverkande. Det är ju självklart. Som det är utformat så stjälper det inte balansen så de har också försökt att göra en kompromiss.
Pristak stöd mm vill ju vissa dumliberaler ha för att tejpa plåster på sina egna dumheter.tveksamt skrev:Jag håller med dig i att det inte är ett pristak, men tänkte inte bli inblandad i den diskussionen så vi kan lämna det bakom oss, men varför är det önskvärt att införa ett sådant störande moment? Annat än för att man som konsument tycker det är trevligt att betala 1,5 istället för 8 kr för samma sak?
Är det inte bättre att ta bort det och låta marknaden fortsätta styra? En liten störning här och där påverkar inte enskilt, men till slut har de många bäckarna blivit en stor å…
Redigerat:
Ja, helt klart är det ett misslyckande politiskt att utbudet på ny produktion och transmission är så hårt reglerat att det är mycket svårt att tillföra nödvändig kapacitet. Så jag ser att det är där vi har problemet inte i frihandel och nordpool.S Snikhol skrev:
Det problemet är också såklart komplext att lösa då det är en avvägning mellan miljö, människors närmiljö, äganderätt etc. Så därför bör politiken inrikta sig på att möjliggöra utbyggnad av mer produktion.
Marknadsdeltagarna har i decennier varit på SvK å Statkraft för deras senfärdighet i utbyggnaden.Q qvirre skrev:Ja, helt klart är det ett misslyckande politiskt att utbudet på ny produktion och transmission är så hårt reglerat att det är mycket svårt att tillföra nödvändig kapacitet. Så jag ser att det är där vi har problemet inte i frihandel och nordpool.
Det problemet är också såklart komplext att lösa då det är en avvägning mellan miljö, människors närmiljö, äganderätt etc. Så därför bör politiken inrikta sig på att möjliggöra utbyggnad av mer produktion.
Mycket hade sett annorlunda ut om vi hade haft inhemsk fungerande infrastruktur.
Absolut. Det är brist på förståelsen av det du just skriver som tyvärr genomsyrar sista dygnets långbänk angående pristak.Q qvirre skrev:
hm jag vet inte. I Skåne var det i alla fall varmare 2022 än 2021, men det var (väl) främst priset som ökade. Nu var det den genomsnittliga förbrukningen över dygnet, som var mest intressant, då fanns dubier kring variationen över dygnet.D djac skrev:
så här såg priset hos vattenfall se4 2021-2024 (tom nov)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte helt oproblematiskt att bygga denna infrastruktur, mht. till äganderätten för mark - som jag gissar ligger dig varmt om hjärtat.Z Zodde skrev:
Mja, vad är det som behöver förklaras där tänker du?S Snikhol skrev:
Är dina tankar att staten gett någon Myndighet uppdrag att försöka få till så negativt elpris som möjligt, och därför försöker sänka förbrukningen när det är minuspriser. Då skulle iaf någon slags kausalitet finnas. Men någon sådant uppdrag känner jag inte till.
Hur tänkte du ang kausalitet?
Varför skulle någon genomdriva rullande strömavbrott vid minuspris?
Jag tror att samtliga läsare behöver en förklaring från dig.
Jag tvivlar starkt på att någon läsare begriper hur du tänkte.
Tänker du på allvar att staten inför ett pristak och sedan går staten och avtalar elpris ovanför pristaket?L lbgu skrev:Eftersom staten har avtal med bolaget så får bolaget betalt för att vara beredda på att producera på order. Så beroende på avtal så får de göra det, skulle de vägra så får väl staten förstatliga t.ex. Karlshamnsverket med hänvisning till att de bröt sitt avtal. När nytt avtal ska skrivas så får väl bolaget kräva att staten betalar mellanskillnaden mellan marknadspris och pristaket i så fall. Inget konstigt med det. Du skapar problem som inte finns.
Inte så att jag har något förtroende för staten men så retarded tänker jag mig inte att dom är.
Iom att det är dyrt att bränna olja för att generera el så lär staten inte kunna få till ett avtal.
Finns ju konsekvenser av pristak. Jag har förklarat de, men det verkar inte ha gått fram.
Om staten haltar strömleveranserna eller ifall staten förmår användaren att inte förbruka el är tämligen egalt.L lbgu skrev:Om man undviker strömavbrott genom att göra så så blir det ju inget strömavbrott. Bolaget som drar ned på sin strömförbrukning får ju betalt för det, så de kanske tycker det är en bra affär. Om det är möjligt kan de ju gå över till nattskift under en period ifall de vill bibehålla produktionen. Antar att statens ersättning täcker ökade lönekostnader för nattarbete.
Båda innebär lägre förbrukning, vilket staten har drivit igenom.
Vid närmare eftertanke tänkte jag fel, blir så ibland. Men jag ska försöka ro det i land så det blir begripligt.D daVinci skrev:Mja, vad är det som behöver förklaras där tänker du?
Är dina tankar att staten gett någon Myndighet uppdrag att försöka få till så negativt elpris som möjligt, och därför försöker sänka förbrukningen när det är minuspriser. Då skulle iaf någon slags kausalitet finnas. Men någon sådant uppdrag känner jag inte till.
Hur tänkte du ang kausalitet?
Varför skulle någon genomdriva rullande strömavbrott vid minuspris?
Jag tror att samtliga läsare behöver en förklaring från dig.
Jag tvivlar starkt på att någon läsare begriper hur du tänkte.
Tänkte på att baskraft blir olönsam, alltså inte reglerkraft utan baskraft. Explicit kärnkraft.
Och då kommer rullande strömavbrott som brev på posten framöver, oavsett pris.