311 066 läst · 6 791 svar
311k läst
6,8k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Finns populistiska röster i Norge som inte vill förnya elkablar som har nått sin bäst-före dato.D djac skrev:
Kablarna har funnits sen 70-talet och varit grundläggande för stabiliteten i Norska elnätet.
Så klippa kablar var fel nr 1
Att populistiska röster ska jämnställas med att ”Norge eller norrmännen vill” blir lika dumt som att göra Jimmie Åkesson eller Nooshi till språkrör för Svenskarnas åsikter.
Också lite typiskt en viss populistisk svensk politiker att kommentera.. japp men så har vi det här fnv.Z Zodde skrev:Finns populistiska röster i Norge som inte vill förnya elkablar som har nått sin bäst-före dato.
Kablarna har funnits sen 70-talet och varit grundläggande för stabiliteten i Norska elnätet.
Att populistiska röster ska jämnställas med att ”Norge eller norrmännen vill” blir lika dumt som att göra Jimmie Åkesson eller Nooshi till språkrör för Svenskarnas åsikter.
Jag länkar alltid relevant info när nån efterfrågar. Varför ljuger du?P paralun skrev:
Hitta ETT ställe där jag INTE gör det.
Måste finnas tusentals då jag ALDRIG gör det enligt dig.
Upp till bevis eller sluta ljug!
Nej, det där var inget svar på min fråga.trähandtag skrev:
Du skrev att en del saker styrs av samhällets dygnsrytm, till exempel matlagning på eftermiddagen och att man kliver upp ungefär samma tider.
Jag frågade vad som händer under denna tiden som gör att man då förbrukar så mycket som inte går att styra.
Om jag som exempel tar min egen famil om tre personer, frukosten i morse handlade om att öppna kylskåpsdörren ca 4 gånger, koka vatten till en tekopp och köra micron på 900W i 2 minuter. Det är ingen katastrofalt stor förbrukning, säg 0,1kWh.
Middagen vi lagade igår har jag inte lika bra mått på, men under den timmen som maten (ris och köttgryta) lagades drog hela huset (exkl. uppvärmning) 1,22 kWh. Detta inkluderar alltså kyl, frys, tv, adventsbelysning, någon dator etc. etc. + matlagning.
Högt räknat kan vi kanske avrunda det hela till 1 kWh som alltså är den förbrukning som inte kunde flyttas under dygnet för att den sammanföll med frukost eller middag. Det låter inte så hiskeligt.
Så jag ställer frågan igen, hur mycket förbrukning har du en normal dag som är beroende av just dessa två icke flyttbara tidpunkter och vad består den av?
🙂 så norska regeringen är populister. Fint.Z Zodde skrev:Finns populistiska röster i Norge som inte vill förnya elkablar som har nått sin bäst-före dato.
Länka till där regeringen uttalar sig i frågan!S Snikhol skrev:
En avskedad minister (fick gå pga fusk med universitet s examen) vill in i debatten igen å därför föreslår hon att kablarna inte ska förnyas.
FÖR PARTIPROGRAMMET de nästa åren föreslår hon…
En motion till ett partiprogram har blivit SYNONYMT med att Norge, norrmän och nu REGERINGEN anser…
Skrattretande låg nivå imho
”Torsdag får Sørvest-Norge tidenes høyeste strømpris ifølge Europower. Innkjøpsprisen vil være oppe i 10,53 kroner timen.
Dette vil Arbeiderpartiets Ingvild Kjerkol gjøre noe med. For partiprogrammet de neste årene foreslår hun å skrote strømkablene til Danmark:
Fast i mindre utsträckning, eller hur? Marknadens påverkan minskas ju väldigt mycket hos de som bara betalar 10 öre per krona.Z Zodde skrev:Marknaden styr fortfarande. Finns många mindre bemedlade som inte klarar av att strypa elanvändningen mycket. I Norge, jmf med tex Sverige är andelen direktverkande el för uppvärmning mycket hög.
Strömstöd är träffsäkrare än socialbidrag. Man sorterar bort storkonsumenter å de med fritidshus (de anses ha råd ändå)
Storkonsumenter som är företag, storkonsumenter som är privatpersoner får fortfarande väldigt billig el upp till 5kkWh i månaden. Och om de med fritidshus anses ha råd borde väl det gälla i deras primära bostad också och inte bara i fritidshuset.
Summa summarum, är vi överens om att elstödet i Norge har en icke-önskvärd påverkan på marknaden (oavsett hur liten eller stor den nu är)?
Någon substans lär det finnas i detta. Men nej, jag kan inte hitta något officiellt uttalande vid en snabb googling.Z Zodde skrev:Länka till där regeringen uttalar sig i frågan!
En avskedad minister (fick gå pga fusk med universitet s examen) vill in i debatten igen å därför föreslår hon att kablarna inte ska förnyas.
FÖR PARTIPROGRAMMET de nästa åren föreslår hon…
En motion till ett partiprogram har blivit SYNONYMT med att Norge, norrmän och nu REGERINGEN anser…
Skrattretande låg nivå imho
”Torsdag får Sørvest-Norge tidenes høyeste strømpris ifølge Europower. Innkjøpsprisen vil være oppe i 10,53 kroner timen.
Dette vil Arbeiderpartiets Ingvild Kjerkol gjøre noe med. For partiprogrammet de neste årene foreslår hun å skrote strømkablene til Danmark:
Ja. All intervention påverkar i nån gradtveksamt skrev:
Imho (och experternas) är påverkan dock begränsad och MYCKET överkomligare än ett pristak för 100% av förbruket (vilket skulle leda till rejäla obalanser)
Redigerat:
Som jag skrev. En avsatt ministers motion till nästa års landsmöte är populistiskt så det håller.S Snikhol skrev:
Alltså INGET regeringen öht har uttalat sig om
(Var källkritisk)
Snarare går den samlade expertisen emot ..,
Enig, men det har väl heller inte varit tal om (att införa) det, så det är väl inte så relevant att jämföra med.Z Zodde skrev:
Ett pristak för 100% av Norges förbrukare skulle också vara MYCKET mindre störande än om det infördes för 100% av norra Europas förbrukare. Det är inte ett bra argument för att införa pristak för Norge.
Bra där. Var en skaplig höna av en fjäder märker jag. Men vi får väl se… ibland provtrycks ju åsikter som sedan får fäste och blir sanning.Z Zodde skrev: