S Snikhol skrev:
Vilka incitament får grannländerna till att investera i fossilfri baskraft, när de kan köpa ”billigt” från oss
En husägare kan hoppas på att grannen klipper den gemensamma häcken. När vi pratar om länder kan vi lämna sånt primitivt resonemang därhän.

0.6% av Tysklands elförbrukning 2023 var svenskproducerad.

Q qvirre skrev:
Rent tekniskt skulle det vara möjligt att uppnå helt separata elmarknader för länderna. Det skulle troligen ta många decennier att genomföra med kraftigt ökad transmission och rejält ökad kapacitet i form av reservkraft. Svårt att se att det är kostnadseffektivt.

Politiskt skulle vi då behöva göra en Swexit. Möjligtvis skulle vi kunna bara göra Swexit från Nordpool men det känns inte troligt.

Jag personligen är stolt över hur vårt gemensamma politiska projekt EU har kunnat stå emot en sådan stor chock som ett regelrätt mellanstatligt invasionskrig och fortsätta att dela med oss och stötta med energi så att Ryssland inte kunde använda energivapnet effektivt.

Ytterst ser jag samarbete/frihandel som en garant för frihet, demokrati och mänskliga rättigheter. Och därför ser jag det som värt att ha en fri elmarknad då jag på sikt tror det är bäst. Det finns flera nersidor också men överlag positivt är min åsikt.

Självklart kan vi fortsätta slipa på systemet och införa förbättringar, det är ju på inget sätt perfekt men att helt frångå det grundläggande principen tror jag inte på.
Då är det ju perfekt att slipa på just 70%-regeln som är själva problemet.
Det ska vara en %-sats som är framräknad utifrån produktion och konsumtion i ena landet i proportion till motsvarande parametrar i landet på andra sidan gränsövergången.
Och inte statiskt 70%.

Z Zodde skrev:
Du som länkar i alla andra frågor.
Kan du inte länka till marknadsbedömarna som hyser oro för att gaspriset ska fyrdubblas?

Priset steg från 30 till 48 när nyheten kom men är nu under 40 igen.
Nej jag har inte tid nu, ska med ett tåg.

Om du kan läsa DN så ser du iaf.
https://www.dn.se/ekonomi/ukraina-stanger-av-rysk-gas-om-42-dagar/

Sen finns det mer därute hos tex Politico.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
Nyliberaler borde f.ö. avsky EU. Det är ju Staten över Staten.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
En husägare kan hoppas på att grannen klipper den gemensamma häcken. När vi pratar om länder kan vi lämna sånt primitivt resonemang därhän.

0.6% av Tysklands elförbrukning 2023 var svenskproducerad.
Och ändå slår priset igenom här. Rimligt

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Diskussionen om man vill kalla det pristak eller inte i all ära, men du kan ju fortfarande inte bortse från att det har en störande effekt på konsumtionen.
Om det nu är 25% av konsumtionen som påverkas, och priset ligger på 8 kr som häromdagen, visst lär det ha en påverkan om konsumenten får betala 8 kr eller typ 1,5 kr.
Konsumtionen för dessa 25% lär ju inte minska så mycket som den borde.
Allt stöd påverkar i nån utsträckning.
Norska stödet (som inte är pristak) påverkar dock mycket lite då privatpersoner sällan följer elpriset timme för timme. Men har vi många dagar med snittpriser på flera kronor blir påverkan högre.

Ett pristak för 100% av konsumtionen påverkar dock enormt och det sätter hela prisbildningssystemet i fara.
Att claima att det INTE gör det å visa till Norge idag blir helfel p det är vad långbänken handlar om.

S Snikhol skrev:
Håller med, men jag tycker då också att det ska finnas gemensamma krav på basproduktion av fossilfri el, att varje land måste bidra med det med X%.
Troligtvis är det mer effektivt att skapa en bra marknadsplats för "egenskaper" snarare än att sätta fasta värden som riskerar att inte hålla över tid.

Det håller på att hända men behöva antagligen förstärkas. Dvs inte bara prissätta aktiv effekt timme för timme utan även övriga kvalitéer som ett elnät kräver.

Då kan företag bygga och få lönsamhet även för till exempel baskraft (om nu det saknas).

Nu får flera kraftslag en sorts subvention när de inte tillhandahåller alla de egenskaper vi önskar.

• Gilla
Skopan och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Eftersom mycket bygger på slumpen att det blåser så kan en längre Dunkelflaute ställa till det rejält.
Ja, det är ett faktum.

Det visar tydligt att elhandeln behöver bli betydligt mer robust och förutsägbar. Detta har efterfrågats av näringslivet under lång tid och jag tycker personligen att det är mer än rimligt.

Förutom fenomen som Dunkelflaute räcker det att produktionen uteblir i några kärnkraftverk eller att LNB-lagren börja sin runt om i EU för att kaoset ska bryta ut igen.

Det blir intressant att se vad som händer när den ryska gasen stängs av vid årsskiftet.

tveksamt tveksamt skrev:
Hur stor del av din förbrukning idag kommer från matlagning kl 17-19 och relaterat till att du kliver upp mellan 5-9 (och vad består detta av)? 5%? 10?
så här såg energianvändningen ut 2021 och 2022 under dygn i Sverige. kanske kan var en ledtråd till förståelse?
Graf över Sveriges elförbrukning per timme för oktober 2021 (blå linje) och oktober 2022 (orange linje), med minskning i MW angiven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej jag har inte tid nu, ska med ett tåg.

Om du kan läsa DN så ser du iaf.
[länk]

Sen finns det mer därute hos tex Politico.
Du länkar till sånt som inte efterfrågas å absolut inte stödjer det du claimar ( fast det vet vi ju att du brukar göra)

Om det mot förmodan inte är din hemsnickrade teori har du väl läst det nånstans å då borde länkande vara a piece of cake…

• Gilla
djac
  • Laddar…
S Snikhol skrev:
Och ändå slår priset igenom här. Rimligt
Läs på om marginalprissättning
Finns otaliga trådar i ämnet.

S
Q qvirre skrev:
Troligtvis är det mer effektivt att skapa en bra marknadsplats för "egenskaper" snarare än att sätta fasta värden som riskerar att inte hålla över tid.

Det håller på att hända men behöva antagligen förstärkas. Dvs inte bara prissätta aktiv effekt timme för timme utan även övriga kvalitéer som ett elnät kräver.

Då kan företag bygga och få lönsamhet även för till exempel baskraft (om nu det saknas).

Nu får flera kraftslag en sorts subvention när de inte tillhandahåller alla de egenskaper vi önskar.
Enig

D
trähandtag trähandtag skrev:
så här såg energianvändningen ut 2021 och 2022 under dygn i Sverige. kanske kan var en ledtråd till förståelse?
[bild]
Hur mycket förklaras med högre temperaturer 2022?

S
Z Zodde skrev:
Läs på om marginalprissättning
Finns otaliga trådar i ämnet.
Det behöver jag inte göra.

Och du gav ett icke svar på mina tidigare frågor.

Edit: vilket var förväntat ska tilläggas 🙂

• Haha
TommyC
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Ja, det är ett faktum.

Det visar tydligt att elhandeln behöver bli betydligt mer robust och förutsägbar. Detta har efterfrågats av näringslivet under lång tid och jag tycker personligen att det är mer än rimligt.

Förutom fenomen som Dunkelflaute räcker det att produktionen uteblir i några kärnkraftverk eller att LNB-lagren börja sin runt om i EU för att kaoset ska bryta ut igen.

Det blir intressant att se vad som händer när den ryska gasen stängs av vid årsskiftet.
Jo steg 1 är om man slänger ut den grön-röda regeringen idag i Tyskland?

Sen är då allt en stor chanstagning så illa som det blev för Tyskland och att lägga ner sin kärnkraft.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.