S
T TommyC skrev:
Jag minns när det före vi röstade ja till EU argumenterades för att Sverige och några andra mindre länder tillsammans med Storbrittanien skulle bli en väldigt stark kraft i EU då vi hade likande syn i många frågor. Det argumentet saknade uppenbarligen koppling till verkligheten som så mycket annat som kommer från politiker. De är nöjda om det som de lovar låter bra. Majoriteten av väljarna tror på vad politiker säger och jämför aldrig med vad dom verkligen gör. Allmän rösträtt fungerar inte bra men vi har tyvärr inget bättre.

Vissa ljuger mer än andra [media]
Delar din syn på detta.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej den korrekta definitionen numera är fossilgas och inte naturgas.
Självklart är naturgasen en fossilgas. Men det jag menade var att EU för några år sedan klassade om både kärnkraft och naturgas som 'gröna'. Så EU verkar tycka det är ok att klassa fossilgas som grön.

L lbgu skrev:
Självklart är naturgasen en fossilgas. Men det jag menade var att EU för några år sedan klassade om både kärnkraft och naturgas som 'gröna'. Så EU verkar tycka det är ok att klassa fossilgas som grön.
Jo så blev det i den sk Taxonomin..... Tyskland fick in fossilgasen och Frankrike kärnkraft.
Sen körde man fast och idag är det misstroendeomröstning i Tyskland.

D djac skrev:
Du får kika på konsumtionssiffrorna själva och lägga dessa över timpriserna, mönstret är inte att priset påverkar konsumtionsvolymerna för landet. Det jag menar är alltså att Sveriges elförbrukning skulle minska på dyrtimmarna, det verkar falskt.

Jag kan tänka mig att det beror på att elen används för att den behövs, inte för att den är billig. Att enstaka abonnenter, som jag, styr mot priset verkar inte tillräckligt för att påverka.

Jag finner myten debunkad, tills motsatsen är bevisad, och att varierade intradagspriser (annat än i extremer som krig och oljekrisen) inte påverkar konsumtionen i någon nämnvärd grad.
Varför skriver du detta??
Och till mig?

Det här har exakt ingen koppling till vad jag skrev.
Läste du inte alls det du citerade.

Det jag skrev om var att entreprenörer kommer flytta produktion från lågpris till högpris och på så sätt jämna ut pris över tiden. (Eller "stabilisera" elpriset. Folk i tråden gillar ju ordet stabilt).
Detta eftersom det är lönsamt att göra det. Givet inga regleringar eller skatter som hindrar.

Kan bara staten låta bli fördyrande skatter och regleringar så får vi lägsta tänkbara elpris.

A Alexn72 skrev:
Om elen var för dyr 2023 så finns inte företaget kvar. Eller iallafall inte elförbrukningen. Att de går ner lite 2024 har ingen påverkan
Vad skriver du det för??

Kontext var att elen var för dyr 2024. Då har ju inte företaget konkat 2023. Eller hur?

D djac skrev:
Du får kika på konsumtionssiffrorna själva och lägga dessa över timpriserna, mönstret är inte att priset påverkar konsumtionsvolymerna för landet. Det jag menar är alltså att Sveriges elförbrukning skulle minska på dyrtimmarna, det verkar falskt.

Jag kan tänka mig att det beror på att elen används för att den behövs, inte för att den är billig. Att enstaka abonnenter, som jag, styr mot priset verkar inte tillräckligt för att påverka.

Jag finner myten debunkad, tills motsatsen är bevisad, och att varierade intradagspriser (annat än i extremer som krig och oljekrisen) inte påverkar konsumtionen i någon nämnvärd grad.
En liten fundering. I de stora penseldragen ser man tydligt att pris och förbrukning har betydelse- typ årsförbrukningen. Jag tror att många har lyckats minska sin årsförbrukning med 5-20 %, genom medvetna val, ändrat beteende, sedan krisen för några år sedan.

När det gäller förbrukningen över dygnet är det däremot svårare, då våra val styrs av samhällets dygnsrytm. Kl 17-19 kommer alltid massa hushåll behöva laga mat. De flesta går upp mellan 5-9 på morgonen osv osv. Det finns några saker som går att ändra, men det gäller inte alla. Några exempel är när på dygnet körs tvätt och diskmaskin (gäller de som kan göra dessa val), men i övrigt är vi slavar under dygnsrytmen.

D daVinci skrev:
Vad skriver du det för??

Kontext var att elen var för dyr 2024. Då har ju inte företaget konkat 2023. Eller hur?
Elen har blivit dyrare så realiteten är att många som är beroende av elen för att gå runt i sin verksamhet måste höja priserna. Om inte konsumenten accepterar de så blir det konkurs. Oavsett årtal.
Pandemin var inte bra för många branscher och högre elpris gjorde det inte bättre mer än om man är producent som kan producera el när priset är högt

T TommyC skrev:
Det är ju till 90% rätt att kalla det ett tak. Varför måste ni snurra till tråden med så många inlägg som inte tillför något i sak?
Nej det är det INTE.

Det startade med att jag skrev: "Skulle staten prisreglera elen skulle vi åka på rullande strömavbrott. Det bör väl alla begripa iaf".

Varvid Dilato av fullkomligt obegriplig anledning börjar påstå att det finns pristak i Norge och att man där minsann inte har några rullande strömavbrott.

Och då frågar jag Dilato hur staten har mixtrat fram ett tak i Nordpools prismekanismer?

Och det har inte Dilato klarat av att svara på. Naturligtvis. Det kommer han aldrig kunna svara på.

Och så kommer du och lipar över att jag ifrågasätter Dilatos fullkomligt verklighetsfrånvända påstående. Och menar att jag på något magiskt sätt på egen hand skall kunna lista ut vad Dilato har i sin fantasivärld.

-------------------------
Den som iaf gått ut grundskolan förstår att de rullande strömavbrotten vid ett pristak kommer av att producenterna inte längre möter efterfrågan.
Och det gör dom inte pga att pristaket leder till att dom skulle åka på att producera till förlust. Och det gör dom inte.

Pristaket gäller alltså producentpriserna. Dvs de som sätts av NordPool.

Ifall staten skickar ut fogden och hans mannar och plundrar folket och delar ut som subventioner till konsumenter är inget pristak för producenterna. Varför måste jag ens skriva så självklara saker.

T TommyC skrev:
Det är inte speciellt konstruktivt.
Det du och Dilato ägnar er åt är INTE konstruktivt utan diskussionsförstörande.

T TommyC skrev:
Många orkar inte läsa såna här trådar när där det tjatas för mycket om petitesser. Är det kanske ert syfte?
Vill man ha en seriös diskussion ser man till att läsa inläggen ordentligt. Och inte påstå grundlöst svammel.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Elen har blivit dyrare så realiteten är att många som är beroende av elen för att gå runt i sin verksamhet måste höja priserna. Om inte konsumenten accepterar de så blir det konkurs. Oavsett årtal.
Pandemin var inte bra för många branscher och högre elpris gjorde det inte bättre mer än om man är producent som kan producera el när priset är högt
Dyrare jämför med när?

S
D daVinci skrev:
Den som iaf gått ut grundskolan förstår att de rullande strömavbrotten vid ett pristak kommer av att producenterna inte längre möter efterfrågan.
Och det gör dom inte pga att pristaket leder till att dom skulle åka på att producera till förlust. Och det gör dom inte.
Fast det kan väl i praktiken inte ske, när vi har en myndighet med balansansvar.

Nu har du rört till det ordentligt.
Ingen myndighet kan trolla fram el.

D Daniel 109 skrev:
Inte trolla, men viss förmåga att öka elproduktionen finns det. T.ex. dra igång Karlshamnsverket och andra som de kan ha i kraftreserv.

Edit: Finns även bolag som mot ersättning drar ned produktion i krislägen och därmed minskar elbehovet.

S
D Daniel 109 skrev:
Det sa jag inte. Men de har balansansvar. 0Hz är väl också balans i och för sig…
Men jag tror inte de sitter på röven och låter det ske.

Edit: Och ja, jag vet att om det går så långt som beskrivs så är det SVK som de facto exekverar rullande strömavbrott.
Men det är liksom sista utvägen.
Man lär handla upp mer kraftreserv om det finns tillgängligt att starta upp.

Om man har ett pristak på marknaden (vilket vi har) så är det hög risk för rullande avbrott om vi når det.

trähandtag trähandtag skrev:
En liten fundering. I de stora penseldragen ser man tydligt att pris och förbrukning har betydelse- typ årsförbrukningen. Jag tror att många har lyckats minska sin årsförbrukning med 5-20 %, genom medvetna val, ändrat beteende, sedan krisen för några år sedan.

När det gäller förbrukningen över dygnet är det däremot svårare, då våra val styrs av samhällets dygnsrytm. Kl 17-19 kommer alltid massa hushåll behöva laga mat. De flesta går upp mellan 5-9 på morgonen osv osv. Det finns några saker som går att ändra, men det gäller inte alla. Några exempel är när på dygnet körs tvätt och diskmaskin (gäller de som kan göra dessa val), men i övrigt är vi slavar under dygnsrytmen.
Hur stor del av din förbrukning idag kommer från matlagning kl 17-19 och relaterat till att du kliver upp mellan 5-9 (och vad består detta av)? 5%? 10?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.