D
D daVinci skrev:
Varför skriver du "Så". Det du skriver faller inte ut som en konsekvens av det jag skrev.

Det råder väl inga tvivel om att prisinformationen får påverkan. Men inte så mycket.
Det är väsentligen bara de med timtaxa som har incitament att anpassa sig.
Och det är bara de som har koll på pris som ens vet om att de har ekonomisk vinning av att anpassa sig.

Därav att vi har så stora prisvariationer.

Hade du förväntat dig att få sådana besök?
Eller varför skriver du så?
Du får kika på konsumtionssiffrorna själva och lägga dessa över timpriserna, mönstret är inte att priset påverkar konsumtionsvolymerna för landet. Det jag menar är alltså att Sveriges elförbrukning skulle minska på dyrtimmarna, det verkar falskt.

Jag kan tänka mig att det beror på att elen används för att den behövs, inte för att den är billig. Att enstaka abonnenter, som jag, styr mot priset verkar inte tillräckligt för att påverka.

Jag finner myten debunkad, tills motsatsen är bevisad, och att varierade intradagspriser (annat än i extremer som krig och oljekrisen) inte påverkar konsumtionen i någon nämnvärd grad.

D daVinci skrev:
Nu lär priset ha fallit under 2024 jämfört med 2023.
#6 426

Varför skulle man lägga ned med hänvisning till för dyr el när elpriset faller.

För nog får du väl hålla med om att en industri känner av pris under hela året?
Om elen var för dyr 2023 så finns inte företaget kvar. Eller iallafall inte elförbrukningen. Att de går ner lite 2024 har ingen påverkan

D djac skrev:
För min del, trots att de som deltar har diametralt motsatta ingångsvärden mot mina, hör jag att invändningarna är allvarliga, mycket allvarliga och att de få positiva kommentarerna snarare är pliktskyldiga.
Oj, är det bilden att man kan sitta still i båten och låta andra länder göra klimatarbetet som lockade dig? Att vi också kan köra lite gas- och oljekraftverk om det skiter sig? För det är ju kontentan av IFN-alternativet. Det är dock en väg som inte brukar vara din.

Jag förstår förstås att det inte är det du vill, men väljer man bort det faller ju invändningarna från IFN. Deras poäng är ju just att vind+backup kan bli billigare. Och är det billigare vi pratar blir backupen fossil. Att det teoretiskt kan komma andra lösningar lär inte göra dem magiskt billiga.
D djac skrev:
För min del stärkes bara min uppfattning, den har gått från "mycket dålig" till "katastrof"
Fascinerande. Just den här typen av överord, oavsett position, var det jag hoppades att den typen av samtal skulle leda till att hålla igen.

Pluspoäng för att du tagit dig tid att lyssna på andra argument än dina egna.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Oj, är det bilden att man kan sitta still i båten och låta andra länder göra klimatarbetet som lockade dig? Att vi också kan köra lite gas- och oljekraftverk om det skiter sig?
Jo men angående att "sitta still i båten" är det vad som händer nu och att låta det bryta ihop i Tyskland.

Tyvärr förlorar vi en massa viktig tid i kapplöpningen med USA och Kina.

D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Oj, är det bilden att man kan sitta still i båten och låta andra länder göra klimatarbetet som lockade dig? Att vi också kan köra lite gas- och oljekraftverk om det skiter sig? För det är ju kontentan av IFN-alternativet. Det är dock en väg som inte brukar vara din.

Jag förstår förstås att det inte är det du vill, men väljer man bort det faller ju invändningarna från IFN. Deras poäng är ju just att vind+backup kan bli billigare. Och är det billigare vi pratar blir backupen fossil. Att det teoretiskt kan komma andra lösningar lär inte göra dem magiskt billiga.

Fascinerande. Just den här typen av överord, oavsett position, var det jag hoppades att den typen av samtal skulle leda till att hålla igen.

Pluspoäng för att du tagit dig tid att lyssna på andra argument än dina egna.
Jag har väl kvar min grundläggande invändningar, jag är emot överföringen av skattemedel till näringslivet i sig men det som tillkommit ser jag nästan som allvarligare, därför mina överord.

Tillägget av sponsrad energiproduktion, i en situation då denna redan är större än konsumtionen, kommer dels blockera tillskottet av annan, i verkligheten billigare, produktion, dels riskera leda till att befintlig produktion läggs ner, inklusive befintliga kärnkraftverk, då det skattesubventionerade nya är en bättre affär än att underhålla och uppgradera de gamla.

En konsekvens blir att innan detta skattesubventionerade nya verk är klart, 10-30 år, så kommer ingen bygga något annat heller. Marknaden blir blockerad helt enkelt.

Så det kan alltså mycket väl bli så att vi betalar extra för en försämrad elproduktion, det tycker jag inte är bra.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Kan du ge exempel på dessa ”många länder” å där de obstruerar men ända claimar frihandel?
Självklart jämförbart med Sverige och då självklart inom EU/EES
Tysklands ovilja till att införa prisområden…
Inom försvarsindustrin…

Z Zodde skrev:
Nu var väl inte pristak nån idé utan helt enkel fake News.
Det är ju till 90% rätt att kalla det ett tak. Varför måste ni snurra till tråden med så många inlägg som inte tillför något i sak? Det är inte speciellt konstruktivt. Många orkar inte läsa såna här trådar när där det tjatas för mycket om petitesser. Är det kanske ert syfte?

Vi kan kalla det för prisbroms istället, blir du nöjd då. Extremkostnadsbroms är kanske bättre men det är nog ett lite för långt ord.

Någon av er som förstår alla detaljer i prissättningen borde kunna ge förslag på hur de mest besvärande effekterna av dagens modell kan förminskas. Kanske blir inte problemen jättestora denna vinter men varför inte försöka skapa en modell där det som hände 2022 inte kan hända igen. Kanske är det onödigt men de som ansvarar för kraftförsörjningen i Sverige borde ha ett intresse av att skaffa sig lite större trovärdighet bland vanligt folk som drabbas av konsekvenserna av extremt volatila kostnader.

I brist på bättre förslag så kan den Norska modellen även duga för Sverige.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 3 till
  • Laddar…
S
T TommyC skrev:
Det är ju till 90% rätt att kalla det ett tak. Varför måste ni snurra till tråden med så många inlägg som inte tillför något i sak? Det är inte speciellt konstruktivt. Många orkar inte läsa såna här trådar när där det tjatas för mycket om petitesser. Är det kanske ert syfte?

Vi kan kalla det för prisbroms istället, blir du nöjd då. Extremkostnadsbroms är kanske bättre men det är nog ett lite för långt ord.

Någon av er som förstår alla detaljer i prissättningen borde kunna ge förslag på hur de mest besvärande effekterna av dagens modell kan förminskas. Kanske blir inte problemen jättestora denna vinter men varför inte försöka skapa en modell där det som hände 2022 inte kan hända igen. Kanske är det onödigt men de som ansvarar för kraftförsörjningen i Sverige borde ha ett intresse av att skaffa sig lite större trovärdighet bland vanligt folk som drabbas av konsekvenserna av extremt volatila kostnader.

Word!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
VAR å varannan norrman har hytte på fjället eller vid sjön Där gäller fullt pris
Samtidigt lär de i flertalet fall inte kosta så mycket el. Har man en hytte på fjället är det nog vanligt att ingen elledning ens är dragen dit. Och har man el så är det små byggnader som vanligtvis värms med ved, men oavsett så lär det inte vara någon jätteförbrukning. Sen har man också valet att inte åka till hytten ifall elpriset är jättehögt och man måste värma med el.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
T TommyC skrev:

Jag har tidigare sagt att man inom frihandelsområdet borde inför krav för att få delta på lika villkor.

X% av deltagande lands kraftproduktion ska vara fossilfri baskraft. Når man inte upp till det ska X% av BNP inom landet läggas på uppbyggnad för att nå dit. Då kan man få delta i marknaden på lika villkor.
Annars inte.

Edit: deltagande på Nordpool alltså

Redigerat:
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
När det påstås att det finns ett pristak, så är det den som påstår som har förklaringsbördan.
Inse att så gott som alla anser det vara ett pristak ifall en majoritet av konsumenterna får 90% rabatt över ett visst belopp. Att du envist hänger dig fast vid någon språkmässig gör att det bara låter som ett barn som argumenterar.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
S Snikhol skrev:
X% av deltagande lands kraftproduktion ska vara fossilfri baskraft. Når man inte upp till det ska X% av BNP inom landet läggas på uppbyggnad för att nå dit. Då kan man få delta i marknaden på lika villkor.
Vad säger du om att EU anser naturgas vara 'grön' energi. Blir lite löjligt med sådana definitioner, vill tyskarna ha stenkol som 'grön' energi lär väl EU säga att det är det.

S
L lbgu skrev:
Vad säger du om att EU anser naturgas vara 'grön' energi. Blir lite löjligt med sådana definitioner, vill tyskarna ha stenkol som 'grön' energi lär väl EU säga att det är det.
Inte faktakollat, men inte har det väl någonstans påståtts att naturgasen skulle vara fossilfri?

Vi hade i alla fall en mer fördelaktig marknad för oss när det fanns en basproduktion värd namnet i Tyskland.

L lbgu skrev:
Nej den korrekta definitionen numera är fossilgas och inte naturgas.

https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/fossilgas-naturgas-eller-biogas-vad-ar-vad

Sen har då just Tyskland "styrt och ställt" inom EU för att stänga ner kärnkraft och fått med fossilgas i Taxonomin.

S Snikhol skrev:
Jag har tidigare sagt att man inom frihandelsområdet borde inför krav för att få delta på lika villkor.

Annars inte.

Edit: deltagande på Nordpool alltså
Jag minns när det före vi röstade ja till EU argumenterades för att Sverige och några andra mindre länder tillsammans med Storbrittanien skulle bli en väldigt stark kraft i EU då vi hade likande syn i många frågor. Det argumentet saknade uppenbarligen koppling till verkligheten som så mycket annat som kommer från politiker. De är nöjda om det som de lovar låter bra. Majoriteten av väljarna tror på vad politiker säger och jämför aldrig med vad dom verkligen gör. Allmän rösträtt fungerar inte bra men vi har tyvärr inget bättre.

Vissa ljuger mer än andra

• Gilla
  • Ledsen
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.