D Dilato skrev:
Det där är bara semantik.
Effekten är densamma, staten täcker upp vid ett viss tak.
Effekten för en viss konsumtions grupp är till 90% densamma men för alla andra grupper 100% fel.

Å i UK existerar väl inte en ett stöd längre?

Ingen ja vet har NÅNSIN snackat om pristak på el bortsett från dig, inse bara att du hade fel(igen) så kan vi släppa det.

Z Zodde skrev:
De EXISTERAR INGET pristak. Försöker du hitta ett kryphål? Patetiskt.

Företag hade visst strömstöd i 2023 men inte idag.
Jag sa till dig att sluta blanda in företag, som privatkonsumenter är det ointressant.

Försök hålla en vettig samtalston, uttryck som "patetiskt" och" desinformation" känns ovuxet.

D Dilato skrev:
Jag sa till dig att sluta blanda in företag, som privatkonsumenter är det ointressant.

Försök hålla en vettig samtalston, uttryck som "patetiskt" och" desinformation" känns ovuxet.
Vi diskuterar elpris. Inte specifikt elpris till privathushålls primär bostad.

Om du vill vrida det därhän, varför specificerar du inte det när du säger ” Norge har pristak på el”

Det låter ju väldigt förmånligt för vanliga konsumenter som det fungerar i Norge. Enligt vissa debattörer på Byggahus så skulle det vara förödande för den "fria konkurrensen" om något liknande infördes i Sverige.

Varför inte ge någon (o)ansvarig myndighet i Sverige i uppdrag att föreslå något liknande system som lindrar de värsta avarterna av marginalprissättningen som dagens illa fungerande system medför.

Att sänka den brutala överbeskattningen av el är den enklaste och snabbaste åtgärden som Svenska politiker kan genomföra utan att behöva "bråka" med EU. Därefter kan man verka för en mer förfinad lösning som har färre negativa effekter på den "fria marknaden".

Varför vill politikerna inte åstadkomma en snabb nödlösning för att hjälpa privatkonsumenterna i väntan på en mer genomarbetad långsiktig lösning?

• Gilla
Snikhol och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men...det sker ju såvitt jag begriper just nu med ett pristak i Norge och England och fram till slutet av 2023 eller när det nu var i Tyskland, Spanien, Portugal och Frankrike.

Några rullande strömavbrott i dessa länder har jag inte hört talas om?
Fast det är klart, där betalar väl staten det som fattas?
Det funkar väl även här..
Hur menar du att det där pristaket fungerar? Har norska staten kört över NordPool och lagt in pristak så att priset stannar innan produktionen möter efterfrågan?
Men då kommer buden som ligger över pristaket att accepteras och då produceras mindre än efterfrågan.

Det här måste du förklara hur det fungerar.

Varför kan inte daVinci själv ta reda på hur det fungerar i olika länder som t ex Norge som vi diskuterade nyligen? Försök att bidraga med konstruktiva förslag istället för att bara slå ner på alla som kommer med idéer"

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
När man skriver fel (”pristak” ) å sen försöker försvara felet in absurdum, ja då är det både patetiskt å försök på desinformation.

Hade du direkt istället skrivit att du menade strömstöd ((90% av priset över 70öre upp till årsförbrukning på 50K kWh) till privathushålls primärbostad (alltså inte fritidshus) men inte till storkonsument-gruppen företag….

Ja, då hade vi sluppit dra det i långbänk.

Att fake News = trådsanningar må vi bara aldrig acceptera på BH.
T TommyC skrev:
Varför kan inte daVinci själv ta reda på hur det fungerar i olika länder som t ex Norge som vi diskuterade nyligen? Försök att bidraga med konstruktiva förslag istället för att bara slå ner på alla som kommer med idéer"
Nu var väl inte pristak nån idé utan helt enkel fake News.

Z Zodde skrev:
När man skriver fel (”pristak” ) å sen försöker försvara felet in absurdum, ja då är det både patetiskt å försök på desinformation.

Hade du direkt istället skrivit att du menade strömstöd ((90% av priset över 70öre upp till årsförbrukning på 50K kWh) till privathushålls primärbostad (alltså inte fritidshus) men inte till storkonsument-gruppen företag….

Ja, då hade vi sluppit dra det i långbänk.

Att fake News = trådsanningar må vi bara aldrig acceptera på BH.

Nu var väl inte pristak nån idé utan helt enkel fake News.
Du försöker genom pedanteri i detaljer påskina att det inte förekommer subventioner som i praktiken är som ett pristak.

Snacket om "Fake News" är bara löjligt, du vet innerst inne att effekten är precis som jag säger, staten betalar om priset går över en viss gräns = tak (för kostnaden som en individ behöver betala).

Det som frågan egentligen gällde från början (innan du började med tjafset om detaljer) var huruvida sådant "tak" automatiskt renderar i rullande strömavbrott, vilket bevisligen inte är sant.

Så bortsett Norge, vad hände i Tyskland, Spanien/Portugal, Frankrike & England när dom hade/har takpris/subventioner på energi?

Blev det rullande strömavbott, någonstans, någonsin??

D Dilato skrev:
Det som frågan egentligen gällde från början (innan du började med tjafset om detaljer) var huruvida sådant "tak" automatiskt renderar i rullande strömavbrott, vilket bevisligen inte är sant.
Ett tak som inte är ett tak.

Och som bara gäller vissa konsumenter upp till en viss konsumtions nivå.

Da Vinci syftade på ett riktigt tak som gällde alla konsumenter av el. Dvs man går in å manipulerar prisbildningen.

Då kan det självklart bli farligt för då minskar inte konsumtionen (som den borde göra) när priset går upp pga minskad produktion. Det säger sig självt.

Då sätter man marknadsmekanismerna ut spel.

Vilket ett strömstöd INTE gör.

Ser du inte skillnaden

Det är INTE pedanteri att påpeka att menar du A så säg A och inte B.

Du resonerar i princip som att eftersom B är nästa bokstav i alfabetet, nära A, så funkar det att säga den också. Och att forumet egentligen skulle förstått att det var B du menade hela tiden..🤥

D
D daVinci skrev:
Marknaden kommer dämpa ut prisvariationer iom att det finns lönsamhet i att köpa när det är billigt, lagra och sälja när det är dyrt. Men detta obstrueras och försinkas av staten. På sikt kommer inte staten kunna hindra det.
Så dagarnas prissvängningar ger inte förändrad förbrukning på det stora hela, dvs i det hänseendet stämmer inte dagens resonemang om att priserna förhindrar ransonering.

Jag själv varierar min förbrukning efter priset och så här långt har jag inte haft besök av någon statsrepresentant som försöker starta varmvattenberedaren i pristopparna, så det stämmer inte heller.

D djac skrev:
Så dagarnas prissvängningar ger inte förändrad förbrukning på det stora hela, dvs i det hänseendet stämmer inte dagens resonemang om att priserna förhindrar ransonering.

Jag själv varierar min förbrukning efter priset och så här långt har jag inte haft besök av någon statsrepresentant som försöker starta varmvattenberedaren i pristopparna, så det stämmer inte heller.
Nja...
Det sker ju snarare på planeringsstadiet på den större skalan...
Tex ett glasbruk i Skåne lägger ner för att de inte kan köra sina ugnar för elkostnaden skulle bli för hög.
Eller går över till gas.

Detta är allvarligt.

Skulle det bara varit att de en gång i månaden som elen blir tokig så skulle det fungera men bara förra veckan hade vi 2 dagar med närmare 10kr per kwh...

T TommyC skrev:
Varför kan inte daVinci själv ta reda på hur det fungerar i olika länder som t ex Norge som vi diskuterade nyligen?
När det påstås att det finns ett pristak, så är det den som påstår som har förklaringsbördan.

Varför försöker du flytta det till den som läser?

T TommyC skrev:
Försök att bidraga med konstruktiva förslag istället för att bara slå ner på alla som kommer med idéer"
Var någonstans "slår jag ned på" ideer?

Här får du länga fram några inlägg när jag slår ned på ideer. Ang vilken ide jag slår ned på och länka inlägg.

----------------------------------
Lite anmärkningsvärt att ett sådant här verklighetsfrånvänt inlägg kommer strax efter att jag talat om hur man kan lösa prisvariationerna.

Redigerat:
A Alexn72 skrev:
Nja...
Det sker ju snarare på planeringsstadiet på den större skalan...
Tex ett glasbruk i Skåne lägger ner för att de inte kan köra sina ugnar för elkostnaden skulle bli för hög.
Eller går över till gas.

Detta är allvarligt.

Skulle det bara varit att de en gång i månaden som elen blir tokig så skulle det fungera men bara förra veckan hade vi 2 dagar med närmare 10kr per kwh...
Nu lär priset ha fallit under 2024 jämfört med 2023.
#6 426
Ser ut som SE3 landar på ca 43 öre för 2024. Ett fall från 59 för 2023.
Varför skulle man lägga ned med hänvisning till för dyr el när elpriset faller.

För nog får du väl hålla med om att en industri känner av pris under hela året?

D
D djac skrev:
Tack, jag ska faktiskt göra det, kan inte lova exakt när bara.
Ja, jag tror att vi hör två väldigt olika versioner av detta podavsnitt. För min del, trots att de som deltar har diametralt motsatta ingångsvärden mot mina, hör jag att invändningarna är allvarliga, mycket allvarliga och att de få positiva kommentarerna snarare är pliktskyldiga.

För min del stärkes bara min uppfattning, den har gått från "mycket dålig" till "katastrof". Det har väl i dagarna kommit ännu mer kvalificerad kritik, både från sakkunniga och ifrån "de egna leden".

Min gissning är att inget av detta förslag kan bli verklighet men att det möjligtvis har ett värde som populistiskt politiskt slagträ, mest eftersom motståndarsidan är svag och inte kan hantera det.

D djac skrev:
Varför skriver du "Så". Det du skriver faller inte ut som en konsekvens av det jag skrev.

Det råder väl inga tvivel om att prisinformationen får påverkan. Men inte så mycket.
Det är väsentligen bara de med timtaxa som har incitament att anpassa sig.
Och det är bara de som har koll på pris som ens vet om att de har ekonomisk vinning av att anpassa sig.

Därav att vi har så stora prisvariationer.

D djac skrev:
Hade du förväntat dig att få sådana besök?
Eller varför skriver du så?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.