312 125 läst · 6 811 svar
312k läst
6,8k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Så du menar att det inte finnsZ Zodde skrev:
"Staten kommer att betala 90 procent av elpris som överstiger 70 öre" i ditt hemland Norge?
I så fall har jag missuppfattat det som stod i artiklarna som länkades här tidigare i veckan.
Det är ett sorts tak om staten tar 90% av kostnaderna över en viss gräns.
Redigerat:
Du har tolkat allt hel fel (precis som med bensinen härom Dan)D Dilato skrev:
Stödet (som inte är ett pristak då det inte finns nån maxkostnad för en kWh ) gäller BARA privat hushåll och din bostad där du är skriven
VAR å varannan norrman har hytte på fjället eller vid sjön Där gäller fullt pris
Gäller öht inte företag. Många småföretag, allt från växthus till simhallar HADE nog velat ha nån form av pristak men det finns som sagt inte.
Var vänlig sluta sprid desinformation.
"
Stödet (som inte är ett pristak då det inte finns nån maxkostnad för en kWh ) gäller BARA privat hushåll och din bostad där du är skriven
"
Är det stödet 90% av elkostnaden över 71 öre eller vad är det? Inte dåligt i så fall, jag och de flesta i Sverige har ingen hytte på fjellet.
"
Är det stödet 90% av elkostnaden över 71 öre eller vad är det? Inte dåligt i så fall, jag och de flesta i Sverige har ingen hytte på fjellet.
Jo det stämmer. Du har rätt i att det öht inte är ett tak, inget maxpris. Sen gäller det bara privata hushåll, ej fritidshus. Ej heller gäller det företag.T TommyC skrev:
Så strömstöd till privathushåll JA
Pristak, NEJ
Pristak= marknads manipulation å nåt sånt vill vi inte ha.
Att var och varannan Norman har en stuga hör väl inte till saken, ingen tvingas att ha det eller vistas där.Z Zodde skrev:Du har tolkat allt hel fel (precis som med bensinen härom Dan)
VAR å varannan norrman har hytte på fjället eller vid sjön Där gäller fullt pris
Gäller öht inte företag. Många småföretag, allt från växthus till simhallar HADE nog velat ha nån form av pristak men det finns som sagt inte.
Var vänlig sluta sprid desinformation.
Fakta (som jag förstår det) är att alla privata hushåll har en generös maxtaxa på sin primärbostad där staten går in och betalar 90% av priset över 70 öre för all förbrukning upp till 5000 kWh per månad.
Det gäller säkert även om man värmer poolen mitt i vintern.
Jag tror nog att ALLA svenska hushåll skulle ta emot ett sådant stöd med glädje.
Det är i praktiken ett pristak om man inte drabbas nämnvärt av priset över ett visst belopp, sen får du kalla det vad du vill.
Har väl noll med ingenting att göra. De får inget stöd, noll pristak. Samma med företag.D Dilato skrev:
Nej, nån maxtaxa finns inte. Finns ingen övre gräns även om 90% ör mycket generöst men absolut inget pristak.D Dilato skrev:
Det tror jag också, men det ändrar inte på nåt sätt sakfrågan.D Dilato skrev:
Finns varken pristak i Norge eller UK
Menar du att det inte finns någon övre gräns på förbrukning per månad för ett stödet ska falla ut?Z Zodde skrev:
Eller menar du övre gräns för pris?
Och sluta blanda in orelevanta saker som företag och deras eventuella stöd, det är en annan diskussion.
Nej det är ett stöd för en kategori förbrukare.D Dilato skrev:
Pristak= maxpris vilket heller inte stämmer.
Förbrukar du över 50000kWh gäller också fullt pris.
Alla företag betalar fullt pris.
Stämmer det att ALLA företag betalar fullt pris, alltid?Z Zodde skrev:
Det finns INGA norska företag som har någon rabatt eller skattelättnad på energi?
Vi diskuterar elpris. Du snackar om pristak i Norge på elpris vilket var helfel.D Dilato skrev:
1 kategori får stöd (ej pristak)
Alla andra kategorier (inkl företag, varför är det en annan diskussion) får INGET stöd