S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jodå, vi delar bara inte uppfattningen om att frihandel inte är en del av lösningen.
Öpp öpp. Den enda lösningen verkar det som. Extremt få förslag till lösningar från sen sidan.

S
Mig veterligen har vi inte haft kommunism. Däremot tror jag iofs. att du har rätt i att fler kan vara lockade av den nu när dess vedervärdiga effekter inte längre är så nära i tid och rum.
Återgång var fel ord, ja. Dragning passar bättre.

S
Och om du skulle gissa, hur har utvecklingen av det sett ut de senaste säg 30–40 åren? Lägger vi mer eller mindre av våra inkomster på mat och uppvärmning?
Trenden visar tendenser på att vända, därav denna debatt.

S Snikhol skrev:
Så du säger att det finns ett enkelt svar? Eller är det enkla svaret ett bidragssamhälle?
Nej, det är inte enkelt. Men ja, jag menar att man snarare ska sikta mot bidrag än planekonomi. Sedan får inte bidragen medföra passivitet. Det är inte helt lätt att få till.

Q qvirre skrev:
Varför tycker du det är okej att håna människors (framför allt kvinnors) utseende och intresse för detsamma.

Du framstår som en missogyn person när du gång på gång hänvisar till utseende och 'donna' i uppenbart hånfult/negativt syfte.

Diskutera gärna sakfrågan och personers kompetens och val av lösning men lämna utseende utanför detta. Ebba Busch är en riktig människa som garanterat mår dåligt över mobbing som alla andra.
Jo men med all respekt för donna Busch så slår hon nog alla rekord över den sämsta svenska energiministern någonsin. Jag tror ingen är särskilt imponerad av henne när hon skrider in i Bryssels maktboningar.

S
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte enkelt. Men ja, jag menar att man snarare ska sikta mot bidrag än planekonomi. Sedan får inte bidragen medföra passivitet. Det är inte helt lätt att få till.
Då förstår jag hur du tänker.

K krfsm skrev:
Är du ironisk, eller blev det fel enhet?
Haha, ja, det blev ju lite fel. Det ska ju vara 18 000 kWh.

Vi fick en smärre chock när den första räkningen damp ner efter att vårt fastprisavtal på tre år löpt ut hösten 2022 (48 öre/kWh). Det var då vi började mäta förbrukningen på allvar.

Orsaken till de största energitjuvarna hos oss var tre hus på landet med ganska långa äldre vattenvärmekablar utan reglerboxar plus tre varmvattenberedare som stod på året runt. Hemma var det flera av mina gamla servrar som bara stod och tuggade utan användning och som tillsammans drog de nästan 950 watt. I gillestugan hade vi en gammal hemmabioanläggning som visade sig dra 300 watt(!) när den stod på dygnet runt även när den inte användes. Nu har vi fixat så att den kopplas av och på automatiskt med HDMI-CEC.

Vi halverade i princip vår årsförbrukning när allt detta var åtgärdat.

Redigerat:
D djac skrev:
Samhället köper och producerar riktigt många tjänster och varor men inget är så planlöst och ansvarsbefriat som just elproduktion,
Nu produceras det dock väldigt mycket el i Sverige. Avregleringen har som väntat lett till överskott.

Backar vi tillbaka i tiden var det mycket import av el.

D djac skrev:
att samma politiker som håller detta under armarna har mage att sen skrika sig hesa över att det inte blir efter behov är faktiskt makalöst.
Ja, överproduktionen är inte efter behov. Behovet = efterfrågan i Sverige är mindre. Därav att överproduktionen går på export.

D djac skrev:
Att vi går med på detta är ett underbetyg till medborgarna.
Nja, vi får den politik vi väljer.
Du får väl skriva att medborgarna är odugliga då.

D djac skrev:
Vi vet att vi kommer att behöva el överallt i landet under den framtid vi kan se, -lös uppgiften är min uppmaning till politikerna och framförallt sluta gnälla för det är ocharmigt.
Vad är det för något som politikerna skulle kunna lösa?

Och vad är lösningen. T ex att skapa en myndighet som kräver mer skatteintäkter, och där man kommer anställa genusvetare från Södertörn för att lösa elkraftproblem. Och där inga som helst incitament finns för att göra det du och jag skulle kunna enas om är vettigt.
Det enda incitament som finns är att bli omtyckt av chefslagret ovanför. Det är vad som är viktigt.

L lbgu skrev:
Du hade ju lika gärna kunnat ta en slumpmässig uteliggare som exempel ifall du bara ville hitta någon som inte köper el.
En slumpmässig uteliggare som köper 0 kWh, och en villaägare som köper 20000 kWh, det säger du är likvärdigt, när det gäller elförbrukning.

Vet inte om någon håller med dig.

Ja, och jag extrapolerade det, för att visa att det var ett randfenomen.
Det är ungefär som om någon säger att det inte går att bo på Östermalm i Stockholm. Och jag visar på någon som faktiskt gör det.
Då börjar du invända med att det inte är ett alternativ för folk i Europa för alla europeer får inte plats på Östermalm.

Eller att det går inte bygga ett kkv i Sverige för det klarar inte försörja alla i Sverige med den el de behöver.

Det är diametrala motsatsen till konstruktiv diskussion.

Jag hittade inte på någonting. Jag pekade bara på det meningslösa i att påpeka att något går när det inte är skalbart.
Då har du ju hittat på att det skulle vara "skalbart". Förstår du inte att det kommer enbart från dig själv.
Du hittar på att alla skall kunna göra det, och argumenterar mot något du själv hittat på och indirekt tillskriver mig det.

D daVinci skrev:
Du hittar på att alla skall kunna göra det, och argumenterar mot något du själv hittat på och indirekt tillskriver mig det.
Nej, jag säger bara att det du ägnar dig åt är trams.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S Snikhol skrev:
Öpp öpp. Den enda lösningen verkar det som. Extremt få förslag till lösningar från sen sidan.
Naturligtvis kommer det få förslag på statliga interventioner från en sida som i grunden inte tror på statliga interventioner.

It’s a feature, not a bug.

S
Naturligtvis kommer det få förslag på statliga interventioner från en sida som i grunden inte tror på statliga interventioner.

It’s a feature, not a bug.
Jaså, du har väl inte sagt det men någon föreslog fördelningspolitik och bidrag. Det låter som att staten är med i leken.

Jodå, jag tror på interventioner av såväl säkerhets- som klimatpolitiska skäl. Men det är inte sprunget ur frihandelsperspektivet – det klarar sig utmärkt utan statlig inblandning.

Men nej, argumenten för mer fördelningspolitik inte är mina.

S
Jodå, jag tror på interventioner av såväl säkerhets- som klimatpolitiska skäl. Men det är inte sprunget ur frihandelsperspektivet – det klarar sig utmärkt utan statlig inblandning.

Men nej, argumenten för mer fördelningspolitik inte är mina.
Jag har sagt det förut, man kan ha frihandel men ändå obstruera i frågor som uppenbart missgynnar det egna landet och ändå hävda frihandel.
Utövas framgångsrikt av många länder.
Sverige har dock en faiblesse för att alltid vara ”bäst i klassen”. Tyvärr.

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.