Mikael_L Mikael_L skrev:
Nä, för de flesta vill ju bara jämföra med torsdagens priser och prata om dessa.
Jag var åtminstone något mer framåtblickande.
Så kanske det är, men mycket bra sammanställng i alla fall glömde jag lägga till i förra kommentaren!

Z Zodde skrev:
Vad finns, som liknar el, som kan omsättas på fri marknad men som inte gör det.
Vägar å vårdcentraler är definitivt inga homogena handelsvaror.
Det finns ingen marknad som är så reglerad som elmarknaden.

Samtliga direktiv samt förordningar som gäller.
https://ei.se/bransch/eu-direktiv-och-forordningar

Sen är ett flertal skrivna med ett grön-rött perspektiv på tillvaron.... särskilt "fri" är inte elmarknaden.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Z Zodde skrev:
Japp, såg det.

Vägbygge jämförs med kabel/ledningsbygge å inte det som ska transporteras på infrastrukturen. Där haltar resonemanget.

El är en homogen handelsvara, livsviktig precis som mat. Mat (olika ingredienser) handlar också på marknadsplatser.

Vad finns, som liknar el, som kan omsättas på fri marknad men som inte gör det.
Vägar å vårdcentraler är definitivt inga homogena handelsvaror.
Nej exakt som el är bara el, det är rätt, vatten är nära men det är ju inte el.

Samhället köper och producerar riktigt många tjänster och varor men inget är så planlöst och ansvarsbefriat som just elproduktion, att samma politiker som håller detta under armarna har mage att sen skrika sig hesa över att det inte blir efter behov är faktiskt makalöst. Att vi går med på detta är ett underbetyg till medborgarna.

Vi vet att vi kommer att behöva el överallt i landet under den framtid vi kan se, -lös uppgiften är min uppmaning till politikerna och framförallt sluta gnälla för det är ocharmigt.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S Snikhol skrev:
Exakt, du har rätt där. Ekonomisk jämlikhet (på de livsnödvändiga varorna) är extremt viktig för sammanhållning och stabilitet i samhället.

Finns kanske inget enkelt svar på hur man når dit, men i Sverige har vi ju det nu iaf.

Det bör vi värna om.
Det var precis det jag inte sa. Vi ska inte reglera priset på varorna. Vi ska se till att alla har råd att äta och ha ett uppvärmt boende ändå.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
P paralun skrev:
Det finns ingen marknad som är så reglerad som elmarknaden.
Som vanligt vet du inte vad du snackar om.

De flesta marknaderna är hårdare reglerade än elmarknaden.

Ta närliggande Stockholms fondbörs tex.
Med strikta regler om ordergivning, kurspåverkan, insiderhandel, flaggningsregler, rapporter. takeover, emissioner, avnotering, kurspåverkande nyheter för att nämna några där motsvarande inte finns alls eller i begränsad omfattning på elmarknaden.

D Daniel 109 skrev:
Det var precis det jag inte sa. Vi ska inte reglera priset på varorna. Vi ska se till att alla har råd att äta och ha ett uppvärmt boende ändå.
Genom att vägra kärnkraft? 😱

Z Zodde skrev:
El är en homogen handelsvara, livsviktig precis som mat. Mat (olika ingredienser) handlar också på marknadsplatser. Vad finns, som liknar el, som kan omsättas på fri marknad men som inte gör det. Vägar å vårdcentraler är definitivt inga homogena handelsvaror.
Vägar är en homogen tjänst, och vårdcentraler är en reglerad samhällstjänst. Elhandeln är definitivt inte en "fri marknad" utan mycket hårt reglerad av Elmarknadsförordning.

En helt fri marknad kännetecknas av:
  1. Oreglerad handel: Inget statligt ingripande eller regleringar där priser utbud och efterfrågan styrs helt av marknadens aktörer.
  2. Fri konkurrens: Företag kan fritt gå in och ut ur marknaden utan statliga hinder och inga särskilda regler för att främja eller hämma vissa aktörer.
  3. Prisbildning genom marknaden: Priser sätts helt av utbud och efterfrågan utan statliga eller politiska ingripanden och utan någon som helst regelverk.
Till skillnad från detta är elmarknaden inom EU:
  1. Reglerad marknad: Även om handel sker mellan länder är den styrd av lagar och regler främst genom Elmarknadsförordningen som syftar till att säkerställa säkerhet, hållbarhet och rättvisa.
  2. Politisk påverkan: Beslut som rör elpriser, handel, skatter och miljökrav fattas av politiska aktörer och myndigheter vilket skapar en reglerad konkurrens.
  3. Prisreglering och mekanismer: Priser påverkas av politiska beslut tex genom stöd till förnybar energi, skatter eller regler om handel mellan medlemsländer.
Så, elmarknaden inom EU är inte fri utan påverkas av en rad regler, myndighetsbeslut och internationella överenskommelser vilket skiljer den från en helt fri marknad.

Mikael_L
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Så kanske det är, men mycket bra sammanställng i alla fall glömde jag lägga till i förra kommentaren!
Det besvärliga kinderägget är ju framtiden, vi vet aldrig vad vi kommer hitta där (eller egentligen mest när).
Nyss hade vi ett kommande ökning av elbehovet på sisådär 60TWh, men så skrinlades hybritsatsningen, och den spådomen sprack rejält.
Till detta så har ju Sveriges elbehov stått stilla, ja faktiskt minskat något i många många år nu.
Själv arbetar jag med saker som sänker elförbrukning, vi bygger om ventilationsanläggningar till kostnader på 50'-200', där kunderna räknar hem detta inom 5-10 genom minskad elförbrukning.

Prognoser är vanskliga, så här var prognosen 1967 om Sveriges elbehov och produktion.
Graf som visar elbehovets utveckling i Sverige från 1900 till 2000, med två olika projicerade varianter av tillväxtökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram över Sveriges elenergiproduktion 1970-2000, visar utveckling för kärnkraft, oljebaserad kraft och vattenkraft i TWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag producerar vi ca 160TWh, och exporterar ca 30TWh av detta.

https://historia.vattenfall.se/stories/hela-sverige-blir-elektriskt/planerarens-dilemma/

• Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Ja, sedan den senaste energikrisen i och med Ukraina-kriget har det verkligen satt fart på energioptimeringen, både privat och inom företagandet.

När vi själva började mäta huset hemma och på landet kunde vi med relativt enkla medel spara hela 18 kWh per år, vilket visade sig vara en betydande besparing. Och tro mig, det var rena idiotsaker som drog så mycket energ.

Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, sedan den senaste energikrisen i och med Ukraina-kriget har det verkligen satt fart på energioptimeringen, både privat och inom företagandet.
Vägar är en homogen tjänst, och vårdcentraler är en reglerad samhällstjänst. Elhandeln är definitivt inte en "fri marknad" utan mycket hårt reglerad av Elmarknadsförordning.

1. Oreglerad handel: Inget statligt ingripande eller regleringar där priser utbud och efterfrågan styrs helt av marknadens aktörer.
  2. Fri konkurrens: Företag kan fritt gå in och ut ur marknaden utan statliga hinder och inga särskilda regler för att främja eller hämma vissa aktörer.
  3. Prisbildning genom marknaden: Priser sätts helt av utbud och efterfrågan utan statliga eller politiska ingripanden och utan någon som helst regelverk.
  1. Reglerad marknad: Även om handel sker mellan länder är den styrd av lagar och regler främst genom Elmarknadsförordningen som syftar till att säkerställa säkerhet, hållbarhet och rättvisa.
  2. Politisk påverkan: Beslut som rör elpriser, handel, skatter och miljökrav fattas av politiska aktörer och myndigheter vilket skapar en reglerad konkurrens.
  3. Prisreglering och mekanismer: Priser påverkas av politiska beslut tex genom stöd till förnybar energi, skatter eller regler om handel mellan medlemsländer.
Så, elmarknaden inom EU är inte fri utan påverkas av en rad regler, myndighetsbeslut och internationella överenskommelser vilket skiljer den från en helt fri marknad.
Jo men det finns en stor komplikation i det här som säkert någon grön-röd slug tänkare kom på och det är att man kan ju inbilla sig att en elmarknad är fri inkl elbörser i Europa tex Nordpool.

En sann blå konservativ inbillar sig säkert att elmarknaden är "fri"......

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Nej, det har pågått mycket länge.
Energioptimering inom ventilation och uppvärmning började ta fart redan under 80-talet.
Då började man med värmeväxlare, och alltmer effektiva sådana, mer effektiv styrning, behovsstyrd ventilation infördes alltmer, genom tidkanaler i DUC och/eller knappar för "forcerad ventilation", men idag kör vi istället väldigt mycket med CO2-sensorer och rörelsesensorer och sånt. Så varenda rum får exakt nödvändig ventilation, varken mer eller mindre.

Man jobbar, och har jobbat på alla fronter, hur filter och kanaler är utformade (lägre mottryck = mindre energi), effektivare motorer och drivning, energisnåla remmar i remdrifter, bra motorer, nu är det EC-motorer som gäller, de här ombyggnaderna jag snackar om innebär nästan alltid byte till EC, och ofta kompletterat med lite mer mätningar och mer exakt styrning av allt.

Sen var övergången till LED en energioptimering av stora mått, sett över hela samhället.

Sen får vi naturligtvis inte glömma värmepumpar, övergången från olika direktverkande uppvärmningssätt, olja, el, koks osv, till värmepumpar, har inneburit en enorm skillnad i vår energiförbrukning.
Troligen var det i huvudsak elvärme som man tänkte sig som som skulle driva upp Sveriges elförbrukning sådär mycket, som man trodde 1967. Och ja, förstås även en tro på att Svensk tung industri skulle fortsätta att öka, ingen trodde väl då att vår tunga industri skulle minska i framtiden.

Däremot förutsåg ingen serverhallarna, som idag slukar allt som ungefär två av våra kärnreaktorer ger.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Du har rätt i att energioptimering inte är någon ny företeelse men min poäng var att den verkligen har tagit fart på ett extra ordinärt sätt på grund av den senaste energikrisen precis som den gjorde på 70-talet.

Och som jag nämnde i mitt förra inlägg: när vi började mäta energiförbrukningen både hemma och på landet kunde vi med ganska enkla medel spara hela 18 kWh per år. Det visade sig vara en betydande besparing. Och tro mig, det var rena idiotiska småsaker som drog så mycket energi!

Du har rätt i att energioptimering inte är något nytt fenomen men min poäng var att den fått ett extraordinärt uppsving på grund av den senaste energikrisen precis som den fick under 70-talet.

Som jag nämnde i mitt förra inlägg: när vi själva började mäta energiförbrukningen i vårt hus, både hemma och på landet, kunde vi med relativt enkla åtgärder spara hela 18 kWh per år. Det visade sig vara en betydande besparing. Och tro mig, det var rena idiotsaker som drog så mycket energi.
Jo men vi har nog optimerat mycket av vad som går.

Det viktiga är att industrin börjar få stora problem med sin konkurrenskraft (se Tyskland)
Flytta allt till USA eller Kina?

Vi "gräver ju vår egen grop" i Europa nu. Men industri är ju bara problem och smutsigt enligt de gröna doktrinerna och på Södermalm har de ju "två hål i väggen".

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…

Vägar är inte homogena, lär dig ordets betydelse. Vägar å vårdcentraler handlas inte på en marknadsplats så jmf blir löjlig.

Alla marknader har regleringar. Elmarknaden har mindre än de flesta andra typ Stockholms fondbörs.

P paralun skrev:
Men industri är ju bara problem och smutsigt enligt de gröna doktrinera och på Södermalm har de ju "två hål i väggen".
Haha, ja, det är en klassiker! Och visst stämmer det skrämmande bra med verkligheten ibland. Många verkar ju resonera som Lorentz NoWatt: inte alls.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.