312 491 läst · 6 818 svar
312k läst
6,8k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 887 inlägg
Nej, jag bara påpekar direkta sakfel. Typ att elmarknaden är den mest reglerade av alla marknader.Boilerplate4U skrev:
Påstår man det har man öht aldrig varit särskilt nära de mycket hårt reglerade finansiella marknaderna
Medlem
· 1 887 inlägg
Jo men tyvärr är det nog så.... Plattan och mobilen laddas ju via "två hål i väggen" och då är det väl bra så kan man pladdra vidare på sociala medier?!?Boilerplate4U skrev:
Det blir spännande att se vad donna Busch åstadkommer i morgon på energiministermötet i Bryssel.
Sen fattar hon nog inte att man måste vara sampratad med flera kollegor i andra medlemsländer.
Sätter en guldpeng på en röd klänning, rött läppstift och smattrande högklackat.....😂
Medlem
· 1 887 inlägg
Nötegårdsgubben skrev:
Nja men nu har du inte läst, eller inte förstått.Nötegårdsgubben skrev:
Påståendet var att man inte har valet att låta bli att köpa el.
Jag plockar fram en förekomst på en person som just gjort det. Jag falsifierar således påståendet.
Det är vad det handlar om. Det står exakt ingenstans att alla eller många eller ens någon borde göra det.
Hitta inte på så mycket som inte står.
Mannen ifråga hade en liten friggebod på villatomten där han hade vätgastuberna. 7 kbm är inte mycket.Nötegårdsgubben skrev:
(Ja, han hade naturligtvis ordnat tillstånd för detta. Vätgas är inget bekymmersamt. Bara se till att man har en ventil i taket.)
Elkostnaden inkl nät och skatter ligger på ca 2 kr/kWh. Med en årsförbrukning på 20 MWh så blir det då 800 kSEK på 20 år. Om vi säger att anläggningen skrivs av på den tiden.Nötegårdsgubben skrev:
Går solpanelerna på 300k har man 500 k kvar för elektrolysör och bränslecell och styrning/övervakning. Några batterier lär man behöva också.
Ska man anlita hantverkare så lär man inte klara det. Och kanske inte om man gör jobbet själv heller.
Men för varje år som går så optimeras produkterna mer och mer och man får mer bang for the bucks. För de som vill gå off grid så blir priset lägre och lägre. Men det kan väl dröja 10 år till innan man når break even. Sedan får man nog räkna med att staten lägger på nya hinder här också.
Du hade ju lika gärna kunnat ta en slumpmässig uteliggare som exempel ifall du bara ville hitta någon som inte köper el. Det är väl helt självklart att det finns folk som inte köper el. Men för de flesta 'normala' människor finns inte valet att kapa inkommande elledning som ett realistisk alternativ.D daVinci skrev:
Varför tycker du det är okej att håna människors (framför allt kvinnors) utseende och intresse för detsamma.P paralun skrev:
Du framstår som en missogyn person när du gång på gång hänvisar till utseende och 'donna' i uppenbart hånfult/negativt syfte.
Diskutera gärna sakfrågan och personers kompetens och val av lösning men lämna utseende utanför detta. Ebba Busch är en riktig människa som garanterat mår dåligt över mobbing som alla andra.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 966 inlägg
Och om du skulle gissa, hur har utvecklingen av det sett ut de senaste säg 30–40 åren? Lägger vi mer eller mindre av våra inkomster på mat och uppvärmning?S Snikhol skrev:
Mig veterligen har vi inte haft kommunism. Däremot tror jag iofs. att du har rätt i att fler kan vara lockade av den nu när dess vedervärdiga effekter inte längre är så nära i tid och rum.S Snikhol skrev:
Jodå, vi delar bara inte uppfattningen om att frihandel inte är en del av lösningen.S Snikhol skrev:
Det måste du väl ändå själv veta inte är sant.S Snikhol skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 966 inlägg
Ja, och jag extrapolerade det, för att visa att det var ett randfenomen.D daVinci skrev:
Jag hittade inte på någonting. Jag pekade bara på det meningslösa i att påpeka att något går när det inte är skalbart.D daVinci skrev: