Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Igår hade SvD:s ledarsida en podd i ämnet. Väl lyssningsbar för den som faktiskt är intresserad av meningsskiljaktigheterna inom högern i frågan. Med Simon Wakter från regeringskansliet (tidigare på Timbro), Pär Holmberg från IFN (dubbeldoktor i nationalekonomi och elkraftteknik) och Anton Steen från Fortum.
Ja, den podcasten är mycket lyssningsvärd!

Om man intresserad av ännu mer detaljer om kärnkraft kan "Elektrikerpodden - Om kärnkraft med Jan Blomgren" verkligen rekommenderas. Podcasten bygger på hans nya bok "Allt du behöver veta om kärnkraft".

I podden diskuteras bland annat hur kärnkraft fungerar, historiken från upptäckten av uran som kan klyvas till dagens situation, varför kärnkraft blev en så känslig politisk fråga, hur farligt radioaktivitet och kärnavfall egentligen är, samt vilken typ av kärnkraft som kan byggas de kommande åren. Det blir också en utblick mot framtidens kärnkraft och diskussion om olika effekter på kraftsystemet, som reaktiv effekt, kapacitetseffekt, induktiv effekt och aktiv effekt.

Länkar till Spotify:

Bokus länk: "Allt du behöver veta om kärnkraft" av Jan Blomgren

• Arg
djac
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Jag diskuterade inte SE4 utan SE2. Om du bygger i SE2 får du betalt efter priset i SE2 - i skrivande stund 2 öre/kWh. Det byggs minst fem gånger så mycket vindkraft i SE2 som i SE4.
Mjo, att det byggs så lite i SE4 där elpriset är högre, beror på att väljarna där vill göda existerande producenter. Därför röstar man fram kommunpolitiker som hindrar ny elproduktion som skulle sänka elpriset.

Att man bygger i SE2 har jag dels förklarat, men en ytterligare sak är att man anser sig kunna räkna hem lönsamhet under produktionstiden med någon rimlig sannolikhet. Att bygga produktionskapacitet är förenat med risk. Det finns ingen sådan aktivitet som är 100% säker.

K krfsm skrev:
Lönsamhetsproblemen där nu beror på att det är en brutal överetablering på vindkraft i förhållande till efterfrågan och exportkapacitet.
Som jag antydde (ganska tydligt) så lär kapitalägarna ha räknat med Northvolt som köpare.

Sedan ser det ut som att kapitalägarna ser möjlighet till en lönsamhet som du inte ser. LKAB och Statkraft är igång med nästa fas av Markbygden.
(Dessa är förvisso statliga, så JAG kan ifrågasätta deras omdöme. Men alla som vill ha kvar offentlig sektor får ju acceptera att staten gör en god bedömning. Och det är väl så gott som alla i forumet).

K krfsm skrev:
Ja, men så har ju inte skett, för den typen av storförbrukare verkar tycka att priset är för högt fortfarande (Hybrit) eller inte får ansluta pga underdimensionerat nät (H2GS).
Nja, i privat sektor handlar det inte om tyckande utan man går på fakta, logik och räknar. Sedan kan en VD för all del stå och gnälla precis som alla andra. Och är det offentlig sektor det gnälls på är det ju inte utan saklig grund.

K krfsm skrev:
Men då är man tillbaka till samma visa - om det nu är värt att bygga vindkraft på spekulation i olönsamma lägen (eftersom det gjorts i massiv skala), varför skulle det helt magiskt inte hända alls om något var annorlunda (kärnkraft i söder kvar, mindre exportmöjligheter). Visst, det skulle vara något mindre, rimligtvis.
Utan export skulle priserna vara lägre och då skulle inte befintlig elproduktion byggts.
Om en vägt årsmedelpris går under lönsamhetsgränsen så investerar man inte. Är väl inget konstigt.

Och utan utlandsförbindelser så lär Nordpool och de andra ha fått lov att skriva på långa PPA innan någon vågat bygga.

Varför har inte du och andra kärnkraftsentusiaster öppnat plånböckerna och byggt ett kärnkraftverk. Att det finns risk med det är ju som för andra som investerar in näringsaktiviteter. Jag ser att GM lagt 100 mdr på robot taxi som dom nu ger upp. Kan dom det, kan väl ni bygga ett kärnkraftverk. Skulle det gå illa och ni förlorar 100 mdr är det ju inget värre än när GM gör det.

Utan att kapitalägare riskerar sitt kapital får vi ingen tillväxt. Det blir som Nordkorea.

Men säger du här att lönsamheten är obefintlig för att kkv idag. Pga alla vindkraft som byggts. Då är det bara att swappa. Med två kkv kvar hade inte vindkraften byggts. Och utan export hade inte mycket vindkraft byggts.

Att bygga elproduktion som är inaktiv och kostar pengar borde gå att förstå att ingen gör. Vet inte varför det är så svårt.

S
D daVinci skrev:
Mjo, att det byggs så lite i SE4 där elpriset är högre, beror på att väljarna där vill göda existerande producenter. Därför röstar man fram kommunpolitiker som hindrar ny elproduktion som skulle sänka elpriset.

Att man bygger i SE2 har jag dels förklarat, men en ytterligare sak är att man anser sig kunna räkna hem lönsamhet under produktionstiden med någon rimlig sannolikhet. Att bygga produktionskapacitet är förenat med risk. Det finns ingen sådan aktivitet som är 100% säker.

Som jag antydde (ganska tydligt) så lär kapitalägarna ha räknat med Northvolt som köpare.

Sedan ser det ut som att kapitalägarna ser möjlighet till en lönsamhet som du inte ser. LKAB och Statkraft är igång med nästa fas av Markbygden.
(Dessa är förvisso statliga, så JAG kan ifrågasätta deras omdöme. Men alla som vill ha kvar offentlig sektor får ju acceptera att staten gör en god bedömning. Och det är väl så gott som alla i forumet).

Nja, i privat sektor handlar det inte om tyckande utan man går på fakta, logik och räknar. Sedan kan en VD för all del stå och gnälla precis som alla andra. Och är det offentlig sektor det gnälls på är det ju inte utan saklig grund.

Utan export skulle priserna vara lägre och då skulle inte befintlig elproduktion byggts.
Om en vägt årsmedelpris går under lönsamhetsgränsen så investerar man inte. Är väl inget konstigt.

Och utan utlandsförbindelser så lär Nordpool och de andra ha fått lov att skriva på långa PPA innan någon vågat bygga.

Varför har inte du och andra kärnkraftsentusiaster öppnat plånböckerna och byggt ett kärnkraftverk. Att det finns risk med det är ju som för andra som investerar in näringsaktiviteter. Jag ser att GM lagt 100 mdr på robot taxi som dom nu ger upp. Kan dom det, kan väl ni bygga ett kärnkraftverk. Skulle det gå illa och ni förlorar 100 mdr är det ju inget värre än när GM gör det.

Utan att kapitalägare riskerar sitt kapital får vi ingen tillväxt. Det blir som Nordkorea.

Men säger du här att lönsamheten är obefintlig för att kkv idag. Pga alla vindkraft som byggts. Då är det bara att swappa. Med två kkv kvar hade inte vindkraften byggts. Och utan export hade inte mycket vindkraft byggts.

Att bygga elproduktion som är inaktiv och kostar pengar borde gå att förstå att ingen gör. Vet inte varför det är så svårt.
Kan vindkraftsproducenter verka på Terminsmarknaden?

• Arg
Dilato
  • Laddar…
D daVinci skrev:
väljarna där vill göda existerande producenter. Därför röstar man fram kommunpolitiker som hindrar ny elproduktion som skulle sänka elpriset.
Jag hatar konspirationsteorier å detta var en av de sämre.

Tror du öht på der själv lr vill du bara skapa debatt…🤣

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Jag hatar konspirationsteorier å detta var en av de sämre.

Tror du öht på der själv lr vill du bara skapa debatt…🤣
Var hittar du något konspiratoriskt där. Det är ju precis det som händer. Man röstar fram kommunpolitiker som hindrar ny elproduktion.

S Snikhol skrev:
Ja. Varför tänker du att just dom skulle vara förbjudna?

S
D daVinci skrev:
Var hittar du något konspiratoriskt där. Det är ju precis det som händer. Man röstar fram kommunpolitiker som hindrar ny elproduktion.

Ja. Varför tänker du att just dom skulle vara förbjudna?
Menade om det faktiskt sker, inte om de får.

S Snikhol skrev:
Klart de kan. Om de inte klarar av att leverera själv (IE, det blåser för dåligt) måste dom täckningsköpa (köpa tillbaka) sina förpliktelser.

S
Z Zodde skrev:
Klart de kan. Om de inte klarar av att leverera själv (IE, det blåser för dåligt) måste dom täckningsköpa (köpa tillbaka) sina förpliktelser.
Gör dom det då? Verkar på terminsmarknaden?

S Snikhol skrev:
Gör dom det då? Verkar på terminsmarknaden?
Absolut. Men de flesta handlar inte på börsen (Nasdaq) utan de har långa kontrakt med EN lr få motparter. Då kan man skräddarsy ett upplägg som passar båda. Ett sk PPA

S
Z Zodde skrev:
Absolut. Men de flesta handlar inte på börsen (Nasdaq) utan de har långa kontrakt med EN lr få motparter. Då kan man skräddarsy ett upplägg som passar båda. Ett sk PPA
Ok, tack för info.

D daVinci skrev:
Jag inventerade en bunt parker i SE2 där jag kunde hitta PPA, och det var lite blandat. Hydro, Google, Holmen, Telenor, Skellefteå kraft.

Sen var det en del som är ägda av elbolag, och som nog säljer allt själva. Jämtkraft har några parker, t.ex.
Det tror jag är en gångbar metod, där de kan fylla avtal med både vind och vatten, så de får mindre risk att behöva kompensationsköpa när det är dyrt.
D daVinci skrev:
Åtminstone vissa parkinvesterare verkade ha den långsiktiga förhoppningen om att det skulle bli högre priser på sikt. Så det får man väl rubricera under spekulativt investerande.
D daVinci skrev:
De flesta bygger ju inte utan PPA som det är. (Och varför skulle Nordpool vara inblandade?)
D daVinci skrev:
Du har kört den där en bunt gånger vid det här laget, och både du och jag vet att det är helt orealistiskt.
Men om det glädjer dig så har de här trådarna fått mig att investera i GE Vernova. Fast de har ju vindkraft också, förvisso.
D daVinci skrev:
Med två kkv kvar hade inte vindkraften byggts.
Hur kan du vara tvärsäker på det? En del byggs ju uppenbart på spekulation om utbyggd industri i norr. Annat går till nya verksamheter i norr, som Google (datacenter i Finland).

D daVinci skrev:
Jag har aldrig sett argumentet "vi säger nej till lokal elproduktion" på någon valaffisch här i Skåne eller hört det i någon debatt.

• Haha
Snikholt
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Oavsett vilka kommunpolitiker man röstar fram i Blekinge så blir det inga vindkraftverk till havs då både tidigare regering med MP och nuvarande regering säger nej till utbyggnad eftersom Försvarsmakten inte vill ha dem här. Det va totalt upp mot 8000 MW vindkraft i ansökningarna. Karlshamns kommun vill nu bygga kärnkraft istället när planerna om vindkraft stoppades.

Kronobergs län (också SE4) har gått från tre vindkraftverk till 124 på två år. I förhållande till den egna elförbrukningen ska nu Kronobergs län tydligen vara 4de mest "självförsörjande" på vindkraftsel i landet, källa lite oklar dock.

Har själv fått 8st 200m höga vindkraftverk uppsatta här i närheten. Utöver det flertalet solparker varav en på 42 ha som färdigställs just nu.

Med tanke på att jag är invånare i SE4 som tydligen röstar fram politiker som hindrar all ny elproduktion så har jag nyligen fått förbluffande mycket ny elproduktion i min närhet. Tyvärr är elproduktionen av samma typ som Tysklands och ger inte ett smack för tillfället, istället kommer man se rök från Karlshamnsverket på väg till jobbet imorgon.

• Gilla
Giuseppe916 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Peter787 skrev:
De enda växelströmsförbindelserna till kontinenten från Sverige går till Danmark över Öresund, resten är likström.
Till Norge och Finland är det blandat.
Ja så är det.
Men alla AC-förbindelser påverkar, oavsett var de är, för nätet är synkront ihopkopplat.

Jag såg i en elkvalitetsmätning jag höll på med här i Uppsala att OL3 i Finland snabbstoppade, som en frekvensstörning.

I denna post visar jag mina mätningar, både frekvens och spänning sjönk i Uppsala när OL3 snabbstoppades.
https://www.byggahus.se/forum/threads/elen-kan-foersvinna-helt.476798/page-5#post-5049609

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Mikael_L
M Maalkl skrev:
istället kommer man se rök från Karlshamnsverket på väg till jobbet imorgon.
Ja berätta om det är så, imorgon.
Enligt Daniel så är verket upphandlat som effektreserv just nu, och då får de inte starta annat än på order från SVK, vilket knappast kommer vara fallet imorgon.

Men i övrigt så skulle jag vara jätteglad ifall någon skånsk kommun köpte en blykalla-reaktor, jag tycker det är ett lovande koncept, och skulle vilja se den sättas på marknaden.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.