Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Nja. Frekvensen hår inte ner av ökad förbrukning. Den den ändras av en förändrad balans.
Men det var väl exakt det han skrev?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
K krfsm skrev:
Det är lite kul att så fort någon nämner begränsningar så kommer tiraden om att ingen någonsin skulle bygga ett nytt kraftverk under såna premisser.

Samtidigt så har det bara under de senaste åren östs in tusen vindkraftverk i SE2, som helt uppenbart har begränsade exportmöjligheter och dålig lönsamhet.
Men de kanske räknade med Northvolt, Hybrit och H2GS.

Mikael_L
P Peter787 skrev:
Har du hört talas om 'bidrag' ?
Än är inte den siste idioten född, det går så länge det finns idioter som satsar pengar, helst andras pengar, typ Northvolt och pensionsfonderna.
Den vindkraft som byggts sedan 2021 har inte fått några elcertifikat, och inga har fått några bidrag.
Jag bara skriver detta för att förhindra att din okunskap sprider sig.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
K krfsm skrev:
Jag tror tvärtom. Sverige har - jämfört med t.ex. Danmark - otroligt branta utbudskurvor. Skillnaden i utbud mellan låga priser och skyhöga priser är minimal.
Ja Sveriges extremt dåliga priselasticitet skapar ju denna effekten, helt klart.
Och det beror ju i mångt och mycket på att så stor del av vår elproduktion kommer från kärnkraft och vattenkraft, som har en hel del begränsningar på hur mycket de kan variera sin produktion.
Vi har ju liksom inte en räcka med kol och gaskraftverk som kan starta allteftersom elpriset når en lönsam nivå.

Av den anledningen är det superviktigt att vi har elkablar till andra länder.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Sveriges extremt dåliga priselasticitet skapar ju denna effekten, helt klart.
Och det beror ju i mångt och mycket på att så stor del av vår elproduktion kommer från kärnkraft och vattenkraft, som har en hel del begränsningar på hur mycket de kan variera sin produktion.
Rimligen kan vi bortse från vattenkraften i sammanhanget då snittet SE2/SE3 måste vara fullt iom. prisskillnaderna. Och kärnkraften går väl allt den kan (ok, där kanske det rent tekniskt skulle gå att krama ut mer om man vill vara sån).

Så vi har rent fysiskt inget utbud att ta till.

Så även elkablar inom landet skulle kunna förbättra situationen rejält.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vattenkraften kan generellt sett variera ganska mycket. Men de gör ju det i ett klart lägre prisspann.

D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Konstigt gissat. Du är rimligen inte obekant med de simuleringar på det som finns och visar på motsatsen, eller rättare att sydsvenska priser oftare skulle frikopplas från kontinentens med mer baskraft.
Jag har nog läst samma som du :) och jag tror inte att de små skillnaderna som visas i simuleringarna skulle ändra folks uppfattning och en dag som denna, som ju ändå är extrem, hade förmodligen inte påverkats.

Min uppfattning är fortfarande att det är en tankevurpa att bygga elproduktion i Sverige för att åtgärda en brist i mellersta och södra Tyskland, det finns bättre beslut att ta.

Med det sagt så tror jag att ett Barsebäck i produktion hade gett många fördelar, förutom att någon gång hålla nere priset, det hade självklart varit välkommet.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
D
Igår hade SvD:s ledarsida en podd i ämnet. Väl lyssningsbar för den som faktiskt är intresserad av meningsskiljaktigheterna inom högern i frågan. Med Simon Wakter från regeringskansliet (tidigare på Timbro), Pär Holmberg från IFN (dubbeldoktor i nationalekonomi och elkraftteknik) och Anton Steen från Fortum.

Det är förstås mycket tråkigare och sakligare än att läsa Lorentz Tovatt, men å andra sidan kan man lära sig något på riktigt.

Det finns definitivt saker de inte är överens om, men att det skulle handla om någon totalsågning av förslaget från den liberala höger är (som jag var inne på förra veckan) inte sant.

Lyssna, lär och döm själva.
Tack, jag ska faktiskt göra det, kan inte lova exakt när bara.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Rimligen kan vi bortse från vattenkraften i sammanhanget då snittet SE2/SE3 måste vara fullt iom. prisskillnaderna. Och kärnkraften går väl allt den kan (ok, där kanske det rent tekniskt skulle gå att krama ut mer om man vill vara sån).

Så vi har rent fysiskt inget utbud att ta till.

Så även elkablar inom landet skulle kunna förbättra situationen rejält.
Nu är ju en av reaktorerna i Forsmark nedstängd till någon gång in januari pga sprickor i en generator.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Måste förevigas när det stolta tyska Energiewende går under.....

Uppåt 40000 MW fossilgas och kol, oslagbart förmodligen.

https://www.smard.de/home

• Graf över Tysklands elproduktion och förbrukning från olika energikällor, inklusive fossilgas och kol, mellan 2 och 12 december.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ursäkta en fråga från en ovetande.
Hur är strömstödet i Sverige till privatpersoner i 2024?

Här i Norge betalar staten 90% av priset över 73öre, numera beräknat på timpris

• Wow
TommyC
  • Laddar…
Det finns inget.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ursäkta en fråga från en ovetande.
Hur är strömstödet i Sverige till privatpersoner i 2024?

Här i Norge betalar staten 90% av priset över 73öre, numera beräknat på timpris
Det finns inget elstöd....

Men en norsk vän länkade till det här och norrmännens ursinne över att de får vara med och betala Tysklands stollerier. (flera artiklar men vi tar den här)

Störe får nog packa ihop sina saker och utkastad som statsminister isf att stödja sin kompis kansler Scholz.

https://e24.no/energi-og-klima/i/dRj66z/kjerkol-maa-gjoere-mer-for-aa-faa-tilbake-kontroll

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns inget.
Tragiskt. Varför ser man situationen idag på annat sätt än i 2022?
Jag har inte sett nån debatt om detta, oppositionen brukar hugga i sådana här lägen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.