346 166 läst · 7 833 svar
346k läst
7,8k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Men de kanske räknade med Northvolt, Hybrit och H2GS.K krfsm skrev:Det är lite kul att så fort någon nämner begränsningar så kommer tiraden om att ingen någonsin skulle bygga ett nytt kraftverk under såna premisser.
Samtidigt så har det bara under de senaste åren östs in tusen vindkraftverk i SE2, som helt uppenbart har begränsade exportmöjligheter och dålig lönsamhet.
Den vindkraft som byggts sedan 2021 har inte fått några elcertifikat, och inga har fått några bidrag.P Peter787 skrev:
Jag bara skriver detta för att förhindra att din okunskap sprider sig.
Ja Sveriges extremt dåliga priselasticitet skapar ju denna effekten, helt klart.K krfsm skrev:
Och det beror ju i mångt och mycket på att så stor del av vår elproduktion kommer från kärnkraft och vattenkraft, som har en hel del begränsningar på hur mycket de kan variera sin produktion.
Vi har ju liksom inte en räcka med kol och gaskraftverk som kan starta allteftersom elpriset når en lönsam nivå.
Av den anledningen är det superviktigt att vi har elkablar till andra länder.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 205 inlägg
Rimligen kan vi bortse från vattenkraften i sammanhanget då snittet SE2/SE3 måste vara fullt iom. prisskillnaderna. Och kärnkraften går väl allt den kan (ok, där kanske det rent tekniskt skulle gå att krama ut mer om man vill vara sån).Mikael_L skrev:
Så vi har rent fysiskt inget utbud att ta till.
Så även elkablar inom landet skulle kunna förbättra situationen rejält.
Redigerat:
Vattenkraften kan generellt sett variera ganska mycket. Men de gör ju det i ett klart lägre prisspann.
Jag har nog läst samma som du och jag tror inte att de små skillnaderna som visas i simuleringarna skulle ändra folks uppfattning och en dag som denna, som ju ändå är extrem, hade förmodligen inte påverkats.Nötegårdsgubben skrev:
Min uppfattning är fortfarande att det är en tankevurpa att bygga elproduktion i Sverige för att åtgärda en brist i mellersta och södra Tyskland, det finns bättre beslut att ta.
Med det sagt så tror jag att ett Barsebäck i produktion hade gett många fördelar, förutom att någon gång hålla nere priset, det hade självklart varit välkommet.
Tack, jag ska faktiskt göra det, kan inte lova exakt när bara.Nötegårdsgubben skrev:Igår hade SvD:s ledarsida en podd i ämnet. Väl lyssningsbar för den som faktiskt är intresserad av meningsskiljaktigheterna inom högern i frågan. Med Simon Wakter från regeringskansliet (tidigare på Timbro), Pär Holmberg från IFN (dubbeldoktor i nationalekonomi och elkraftteknik) och Anton Steen från Fortum.
Det är förstås mycket tråkigare och sakligare än att läsa Lorentz Tovatt, men å andra sidan kan man lära sig något på riktigt.
Det finns definitivt saker de inte är överens om, men att det skulle handla om någon totalsågning av förslaget från den liberala höger är (som jag var inne på förra veckan) inte sant.
Lyssna, lär och döm själva.
Nu är ju en av reaktorerna i Forsmark nedstängd till någon gång in januari pga sprickor i en generator.Nötegårdsgubben skrev:Rimligen kan vi bortse från vattenkraften i sammanhanget då snittet SE2/SE3 måste vara fullt iom. prisskillnaderna. Och kärnkraften går väl allt den kan (ok, där kanske det rent tekniskt skulle gå att krama ut mer om man vill vara sån).
Så vi har rent fysiskt inget utbud att ta till.
Så även elkablar inom landet skulle kunna förbättra situationen rejält.
Korrigering av "Bror Duktig"..... 😉pacman42 skrev:
Det är förlängt pga sprickbildningar i skovelinfästningarna till två av anläggningens turbiner som Vattenfall skriver.
https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/nyheter/2024/revisionen-pa-forsmark-3-forlangs
Och vi, de röd-gröna har ju tagit bort alla marginaler genom att stänga R1-R2.
Måste förevigas när det stolta tyska Energiewende går under.....
Uppåt 40000 MW fossilgas och kol, oslagbart förmodligen.
https://www.smard.de/home
Uppåt 40000 MW fossilgas och kol, oslagbart förmodligen.
https://www.smard.de/home
Det finns inget.
Det finns inget elstöd....Z Zodde skrev:
Men en norsk vän länkade till det här och norrmännens ursinne över att de får vara med och betala Tysklands stollerier. (flera artiklar men vi tar den här)
Störe får nog packa ihop sina saker och utkastad som statsminister isf att stödja sin kompis kansler Scholz.
https://e24.no/energi-og-klima/i/dRj66z/kjerkol-maa-gjoere-mer-for-aa-faa-tilbake-kontroll