P paralun skrev:
Det finns inget elstöd....

Men en norsk vän länkade till det här och norrmännens ursinne över att de får vara med och betala Tysklands stollerier. (flera artiklar men vi tar den här)

Störe får nog packa ihop sina saker och utkastad som statsminister isf att stödja sin kompis kansler Scholz.

[länk]
Norska privatpersoner har inte mycket att klaga över. Elintensiva småföretag däremot…

De proffesionella aktörerna på elmarknaden som jag könner är klara över var Sverige å Norge har felat.

SvK å Statnett har i decennier försummat den inhemska infrastrukturen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det här handlar i nuläget om två dagar. Tittar man på mer än i dag och i går så är elpriset snarare lågt.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Tragiskt. Varför ser man situationen idag på annat sätt än i 2022?
Jag har inte sett nån debatt om detta, oppositionen brukar hugga i sådana här lägen.
Oppositionen dvs de grön-röda vet ju att de bär huvudskulden genom sin energipolitik under föregående regering.

Sen måste man då gå till EU-Bryssel och bocka och buga för att få till ett elstöd plus att pengarna snabbt sinar i Europa.

D Daniel 109 skrev:
Det här handlar i nuläget om två dagar. Tittar man på mer än i dag och i går så är elpriset snarare lågt.
Absolut. Men framtiden vet vi inget om.
Att ha ett stöd färdigt istf å knåpa ihop nåt hastverk om vi får många av dessa dagarna tycker jag e vettigt

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den vindkraft som byggts sedan 2021 har inte fått några elcertifikat, och inga har fått några bidrag.
Jag bara skriver detta för att förhindra att din okunskap sprider sig.
I bidrag inkluderas även gratis anslutning till elnätet, vilket den nya regeringen stoppat, med följden att Vattenfall skrinlägger vindkraftparken vid Kriegers flak ute i Östersjön.
Jag bara skriver detta för att förhindra att din okunskap sprider sig.

P paralun skrev:
Oppositionen dvs de grön-röda vet ju att de bär huvudskulden genom sin energipolitik under föregående regering.

Sen måste man då gå till EU-Bryssel och bocka och buga för att få till ett elstöd plus att pengarna snabbt sinar i Europa.
Fast Norge är i exakt samma sits men hade en blå regering under samma tidsperiod, faktiskt i 2013-2021 så detta har noll med partipolitik å göra.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Absolut. Men framtiden vet vi inget om.
Att ha ett stöd färdigt istf å knåpa ihop nåt hastverk om vi får många av dessa dagarna tycker jag e vettigt
Den typen av bidrag som används i Norge är ju en störning som orsakar ännu högre underliggande elpriser. Man bör därför vara försiktig med den typen av stöd. Till skillnad från Norge äger inte staten så mycket produktion att kostnaden kan kvittas mot inkomsten heller.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Fast Norge är i exakt samma sits men hade en blå regering under samma tidsperiod, faktiskt i 2013-2021 så detta har noll med partipolitik å göra.
Jo allt är partipolitik och utan Störe (S) och Scholz (S), sen är de då kompis med Magda (S) så hade det aldrig gått att stänga kärnkraftverk varken i Sverige eller Tyskland.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den typen av bidrag som används i Norge är ju en störning som orsakar ännu högre underliggande elpriser. Man bör därför vara försiktig med den typen av stöd. Till skillnad från Norge äger inte staten så mycket produktion att kostnaden kan kvittas mot inkomsten heller.
Nu säger jag inte att Sverige skulle kopiera Norges modell men nån form av stöd borde man ha för att kapa pristopparna för privatpersoner. Detta har vi diskuterat förut å vi är oense. Jag anser att stödet inte ger mer än högst marginellt högre elpriser

P paralun skrev:
Jo allt är partipolitik och utan Störe (S) och Scholz (S), sen är de då kompis med Magda (S) så hade det aldrig gått att stänga kärnkraftverk varken i Sverige eller Tyskland.
Det är, som så ofta annars, de som snöar in sig på partipolitik som inte klarar av å se hela bilden.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Att kapa topparna medför ju att efterfrågan blir högre i det läget. Det är definitivt inte bra.

Z Zodde skrev:
Nu säger jag inte att Sverige skulle kopiera Norges modell men nån form av stöd borde man ha för att kapa pristopparna för privatpersoner. Detta har vi diskuterat förut å vi är oense. Jag anser att stödet inte ger mer än högst marginellt högre elpriser
Jo men det är väl inget svårt för Norge som kan ta lite "växelpengar" från den gigantiska oljefonden. (vad den nu är värd idag?)

Det är många stora utgifter idag.... eller "Lägg ner Europa"?

D Daniel 109 skrev:
Att kapa topparna medför ju att efterfrågan blir högre i det läget. Det är definitivt inte bra.
Det förutsätter att en stor del av privatpersonerna i Sverige följer elpriset timme för timme, och det garanterar jag dig, det kommer de aldrig att göra. Hade varit kul å se ett diagram med privat elkonsumtion och elpris i Sverige (som nu inte har stöd)
Är ganska säker på att korrelationen inte är så hög som du tror.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Det är, som så ofta annars, de som snöar in sig på partipolitik som inte klarar av å se hela bilden.
Njau de hade nog en tydlig gemensam (S)-plan.

Men den sprack i en enorm grön jättebubbla som exploderade.

• Graf över energiproduktion och förbrukning i Tyskland med data från olika källor som biomassa, vindkraft och solenergi i färgade områden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P paralun skrev:
Njau de hade nog en tydlig gemensam (S)-plan.

Men den sprack i en enorm grön jättebubbla som exploderade.
Det var mer eller mindre Angela Merkel, CDU som är Liberalkonservativa o lite kristna, som efter Fukushima bestämde att de då elva fungerande reaktorerna skulle läggas ner.

Kan inte du lägga med henne också i varje j*kla inlägg du gör där du gapar om de röd/gröna? För sakens skull så att säga...

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.