21 332 läst · 302 svar
21k läst
302 svar
Elen kan försvinna helt
Hej Mikael_LMikael_L skrev:Men vi har, förutom R4, alla produktionsresurser igång som förra och förrförra året. Och mer installerad vindkraftseffekt, och så har befolkningen och företagen sparat uppåt 20% i effekt och energi.
Säkert samma i Europa, som alltid har högre elpris än oss.
Så kan någon förklara för mig varför vi skulle kunna få "slut på" el?
TS skrev (2022-12-21 19:12) som rubrik på denna tråd att ”Elen kan försvinna helt” och sedan; ”Varnar regeringen. Vad ska man köpa för elgenerator?”
Eftersom TS inte det någon hänvisning (länk) var han hämtat den ”informationen” så bör du nog ställa frågan till TS.
Jag vet inte varför TS påstår ”Varnar regeringen” gällande rubriken han skrev?
Tidigare samma dag (UPPDATERAD 22-12-21 14:56 PUBLICERAD 22-12-21 14:39) kunde vi i DN läsa ” Regeringen: Förbered dig för bortkoppling av elen”
https://www.dn.se/ekonomi/regeringen-forbered-dig-for-bortkoppling-av-elen/
Den artikeln har jag (i avsaknad av annan länk från TS) som utgångspunkt för mina inlägg
Där hittar jag inte påståendet; ”Elen kan försvinna helt”
Där varnas för ”bortkoppling av elen” inte för att ”Elen kan försvinna helt” eller för att vi skulle kunna få "slut på" el?”
När TS ger oss korrekt information om källan (med länk) till uttalandet, då blir det nog lättare att börja titta på frågan; ”Så kan någon förklara för mig varför vi skulle kunna få "slut på" el?”
Jag tycker, för övrigt, att vi bör hantera frågan gällande risken för ”bortkoppling av elen” betydligt mer seriösare här.
Regeringen har bara läst högt ur MSB:s broschyr "När krisen eller kriget kommer".J Jens33 skrev:
Ja, man ska vara förberedd på att det KAN hända, för när det händer är det för sent.
Nej, risken är extremt låg att det faktiskt ska hända, och det har isåfall inte med effektbristen att göra utan då har något annat inträffat.
Anna_HAnna_H skrev:Regeringen har bara läst högt ur MSB:s broschyr "När krisen eller kriget kommer".
Ja, man ska vara förberedd på att det KAN hända, för när det händer är det för sent.
Nej, risken är extremt låg att det faktiskt ska hända, och det har isåfall inte med effektbristen att göra utan då har något annat inträffat.
När det gäller ”Manuell förbrukningsfrånkoppling (MFK)” så är du nog inte överens med Svenska Kraftnät. Så här skriver de bl.a. på sin hemsida;
”Manuell förbrukningsfrånkoppling (MFK)
Sverige har överskott på elenergi sett över hela året och exporterar mycket el, men under årets kallaste timmar har vi idag ett underskott på eleffekt. Om det inte finns produktion eller import som täcker behovet av el och det är risk för effektbrist kan Svenska kraftnät besluta att beordra en manuell förbrukningsfrånkoppling (MFK).”
https://www.svk.se/om-kraftsystemet...tyg-for-systemdrift/forbrukningsfrankoppling/
Även här, på Svenska Kraftnäts hemsida kan du läsa; ”Frågor och svar om effektbrist och manuell förbrukningsfrånkoppling”
https://www.svk.se/press-och-nyhete...ktbrist-och-manuell-forbrukningsfrankoppling/
Måste vara ca. 400-500m² du har. Innebandy inneC cpalm skrev:Ha ha, OK, fattade inte att det var temperaturen inne i bilen som avsågs.
Ja, man kan ju alltid flytta in i Teslan om det skiter sig
Har förvisso ett stort hus, men det är ändå inga extrema siffror för en riktigt kall vinterdag.
Räknar med kompressorn 4 kW + tillskott 6 kW.
Som tur är är det ju inte alltför många dagar om året det behövs, men det är ju också under dessa dagar det finns risk för effektbrist.
https://www.svk.se/sakerhet-och-beredskap/elforsorjningen-och-omvarldslaget/Mikael_L skrev:
Om du ber snällt kanske du kan få ta del av deras kalkyler?
Det kommer ju att handla om timmar. Inte en kris i den nivån som MSB informerar om. Men ett större sabotage kan ge klart allvarligare störningar.M Martin Lundmark skrev:Anna_H
När det gäller ”Manuell förbrukningsfrånkoppling (MFK)” så är du nog inte överens med Svenska Kraftnät. Så här skriver de bl.a. på sin hemsida;
”Manuell förbrukningsfrånkoppling (MFK)
Sverige har överskott på elenergi sett över hela året och exporterar mycket el, men under årets kallaste timmar har vi idag ett underskott på eleffekt. Om det inte finns produktion eller import som täcker behovet av el och det är risk för effektbrist kan Svenska kraftnät besluta att beordra en manuell förbrukningsfrånkoppling (MFK).”
[länk]
Även här, på Svenska Kraftnäts hemsida kan du läsa; ”Frågor och svar om effektbrist och manuell förbrukningsfrånkoppling”
[länk]
M Martin Lundmark skrev:Hej Mikael_L
TS skrev (2022-12-21 19:12) som rubrik på denna tråd att ”Elen kan försvinna helt” och sedan; ”Varnar regeringen. Vad ska man köpa för elgenerator?”
Eftersom TS inte det någon hänvisning (länk) var han hämtat den ”informationen” så bör du nog ställa frågan till TS.
Tidigare samma dag (UPPDATERAD 22-12-21 14:56 PUBLICERAD 22-12-21 14:39) kunde vi i DN läsa ” Regeringen: Förbered dig för bortkoppling av elen”
[länk]
Den artikeln har jag (i avsaknad av annan länk från TS) som utgångspunkt för mina inlägg
Där varnas för ”bortkoppling av elen” inte för att ”Elen kan försvinna helt” eller för att vi skulle kunna få "slut på" el?”
När TS ger oss korrekt information om källan (med länk) till uttalandet, då blir det nog lättare att börja titta på frågan; ”Så kan någon förklara för mig varför vi skulle kunna få "slut på" el?”
Jag tycker, för övrigt, att vi bör hantera frågan gällande risken för ”bortkoppling av elen” betydligt mer seriösare här.
”M Martin Lundmark skrev:Hej Mikael_L
TS skrev (2022-12-21 19:12) som rubrik på denna tråd att ”Elen kan försvinna helt” och sedan; ”Varnar regeringen. Vad ska man köpa för elgenerator?
[länk]
Publicerat igår kl 15.55
- Det finns en risk för att elen försvinner helt och svenskarna behöver se över krisberedskapen hemma, det sa regeringen under en pressträff på onsdagseftermiddagen.
”
Källa: Sverigesradio
Tack JensJ Jens33 skrev:
Utmärkt att du återkom.
Det var alltså ett nyhetsinslag i Sveriges radio med rubriken;
”Regeringen varnar för att elen kan stängas av - Ellevio: "Risken är mycket låg"
https://sverigesradio.se/artikel/re...len-kan-stangas-av-ellevio-valdigt-liten-risk
Jesper Liveröd, presschef på elnätsföretaget Ellevio berättade där att elen kan behövas stängas av om efterfrågan på el överstiger tillgången på el. Detta kopplat till den pressträff regeringen hade tidigare och som jag hänvisat till här.
Det var alltså en omskrivning av effektbrist och behov av manuell förbrukningsfrånkoppling.
Det var ju olämpligt att på SR:s hemsida beskriva detta som ”Det finns en risk för att elen försvinner helt” eftersom detta kan tolkas på ett olyckligt sätt.
Det är nog lämpligare att vi väljer Svenska Kraftnäts sätt att beskriva det som Effektbrist” och behov av ” Manuell Förbrukningsfrånkoppling” Då slipper vi missförstånd och onödiga frågor vad det innebär, eftersom det bl.a. är sökbara begrepp.
Det viktiga är att vi kan fokusera på den tekniska problematik som ”Effektbrist” och behov av ”Manuell Förbrukningsfrånkoppling” kan innebära för oss, var och en.
Att se över, hur vi har det med krisberedskapen hemma!
Redigerat:
Just nu har vi gott om produktion, lågt elbehov pga väder osv.
Och vi exporterar t.ex. just 2600 MW
Sen har vi möjligheten att ta effekt från utlandskablarna om det kniper. Det ihopkopplade elsystemet är rätt solidariskt, typ en för alla, alla för en.
Vi har tillgängligt 10325 MW genom utlandskablar, det är ca 40% av Sveriges elbehov vid årets topplastimme.
Vi har aldrig någonsin i historien varit ens i närheten av att behöva nyttja detta till ens hälften.
Och idag har vi en bättre situation än de närmaste föregående åren.
3615 MW kan vi importera till SE4 (exportera kan vi dock bara 3215MW, en kabel är inte symmetrisk)
Och SE3 kan importera 4060MW (Norge, Finland och Danmark)
Nej, jag är inte orolig för effektbrist - nej.
Jag är mer orolig för händelser.
Här kan man läsa om en, som var nära att utlösa en värre kedejereaktion
https://second-opinion.se/plotsligt-kom-larmet-1400-mw-flodade-fel/
Här står det att frekvensen sjönk till 49,71Hz, och när OL3 snabbstoppade i somras kunde jag mäta att frekvenesen sjönk till 49,65Hz. så det var nog en rätt stor störning.
Eller varför inte great northeast Blackout, 55 miljoner människor blev strömlösa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Northeast_blackout_of_2003
En bild över mina mätningar + svk-kontrollrummet
Och vi exporterar t.ex. just 2600 MW
Sen har vi möjligheten att ta effekt från utlandskablarna om det kniper. Det ihopkopplade elsystemet är rätt solidariskt, typ en för alla, alla för en.
Vi har tillgängligt 10325 MW genom utlandskablar, det är ca 40% av Sveriges elbehov vid årets topplastimme.
Vi har aldrig någonsin i historien varit ens i närheten av att behöva nyttja detta till ens hälften.
Och idag har vi en bättre situation än de närmaste föregående åren.
3615 MW kan vi importera till SE4 (exportera kan vi dock bara 3215MW, en kabel är inte symmetrisk)
Och SE3 kan importera 4060MW (Norge, Finland och Danmark)
Nej, jag är inte orolig för effektbrist - nej.
Här står det att frekvensen sjönk till 49,71Hz, och när OL3 snabbstoppade i somras kunde jag mäta att frekvenesen sjönk till 49,65Hz. så det var nog en rätt stor störning.
Eller varför inte great northeast Blackout, 55 miljoner människor blev strömlösa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Northeast_blackout_of_2003
En bild över mina mätningar + svk-kontrollrummet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan även bli en oönskad övergång till ”direktverkande eluppvärmningselförbrukning” om ett hus med modernt värmeåtervinngssystem/värmepump kyls ner.M Martin Lundmark skrev:
Blir det för kallt går tex en Nibe F470 över på elpatron och stänger av värmepumpen vid under 17˚C på inomhusluften som den ska utvinna(återvinna) energi ur.
Hej Mikael_LMikael_L skrev:Nej, jag är inte orolig för effektbrist - nej.
[länk]
Tack för inlägget
Du skriver först ”Nej, jag är inte orolig för effektbrist - nej.”
Sedan skriver du: ”Jag är mer orolig för händelser.
Här står det att frekvensen sjönk till 49,71Hz, och när OL3 snabbstoppade i somras kunde jag mäta att frekvenesen sjönk till 49,65Hz. så det var nog en rätt stor störning.”
Följer man din länk kan man i artikeln läsa;
”Med effektbortfallet i Själland steg effektöverföringen genom de enda återstående utlandskablarna, nämligen till Sverige. Det fick till följd att effektflödet mellan elområdena inom Sverige snabbt översteg de beräknade gränserna för hur mycket systemet skulle klara.”
När frekvensen i ett elsystem sjunker då är tillförd effekt mindre än uttagen eleffekt d.v.s. en indikation på effektbrist. Man försöker då öka genereringen eller t.ex. betala för att företag minskar elanvändningen. Om man inte lyckas höja frekvensen i elsystemet måste man vidta åtgärder. Det man vill undvika genom manuell förbrukningsfrånkoppling att frekvensen faller så långt att elsystemet kollapsar
Effektbrist kan vi få om elgenerering eller elöverföring inte räcker till eller faller bort.
Redigerat: