F
P paralun skrev:
Vi bör nog sluta "nojja" oss över vad den där donnan varnar om. Ingenting har egentligen förändrats.
Hon blir ju utskälld av allt och alla när hon drar fram.
Sen ville väl hon ha en egen PK idag när Uffe hade sitt jultal.
Sen klarar hon inte av sitt jobb
[länk]
Instämmer helt. Men oavsett bluff-Uffe's & Ebbas surr om att lägga över ansvaret på befolkningen så har jag ändå av andra (tidigare) orsaker försökt förbereda mig. Ett elverk på 2 kW som jag enkelt kan koppla in på vattenpump och kyl/frys. Ved till värmekamin. Matlagning mha gasolkök.

• Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Instämmer helt. Men oavsett bluff-Uffe's & Ebbas surr om att lägga över ansvaret på befolkningen så har jag ändå av andra (tidigare) orsaker försökt förbereda mig. Ett elverk på 2 kW som jag enkelt kan koppla in på vattenpump och kyl/frys. Ved till värmekamin. Matlagning mha gasolkök.
Njau...Det är väl bara Kina som jublar om varenda kotte springer iväg och köper elverk!
Sen har du alldeles rätt om bluffmakare men de största bluffmakarna avgick med svansen mellan benen.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Hej,

För den som ännu inte läst Svenska Kraftnäts ”Lägesbild vecka 51, 2022” med rubriken ”Elförsörjningen och omvärldsläget – lägesbedömning” så kan det vara lämpligt att göra det.
https://www.svk.se/sakerhet-och-beredskap/elforsorjningen-och-omvarldslaget/

I sammanfattningen så kan vi läsa: ”Det europeiska, och således även det svenska, energisystemet är kraftigt påverkat till följd av en rad faktorer, men främst av en kraftigt minskad leverans av naturgas från Ryssland till Europa och till viss del även av kraftigt minskade importflöden på el från Ryssland till Baltikum och Finland. För Sveriges elsystem består konsekvenserna primärt av mycket höga elpriser i elområde 3 och 4. Till det försämrade omvärldsläget tillkommer ett ökat importbehov då kärnkraftsreaktorn Ringhals 4 har är tagen ur drift fram till den 23 februari. Detta tillsammans med det osäkra omvärldsläget som medför försämrade importmöjligheter gör att bedömningen av risken för effektbrist i nuläget är reell. Enligt den tillförlitlighetsnorm som Energimarknadsinspektionen på regeringens uppdrag tagit fram, ska produktion och import av elen kunna täcka hela det förväntade förbrukningsbehovet 99,989 procent av tiden under ett år. Nu pekar flera av scenarierna som Svenska kraftnät tagit fram att denna norm inte kan uppfyllas på grund av ovan angivna faktorer och därav att risken för bortkoppling bedöms vara reell. Svenska kraftnät rekommenderar därför samhällsviktig verksamhet att se över sin kontinuitetsplanering kopplat till beroende av el inför vintern och vidta åtgärder om det erfordras. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har tagit fram planeringsstöd för bortfall av energi som kan laddas ned från msb.se. Öppnas i nytt fönster Svenska kraftnät har upphandlat mothandel i södra Sverige samt inlett en upphandling av förbrukningsflex i syfte att flytta förbrukning från höglasttimmar då elförbrukningen är som allra störst. Läs mer om mothandel.

I texten står bl.a.; ”bedömningen av risken för effektbrist i nuläget är reell.”

Ordet reell används inte så ofta, men söker man på synonymer så hittar man bl.a. ”verklig, faktisk, äkta; som stämmer överens med verkligheten”
https://sv.wiktionary.org/wiki/reell

Sedan följer en bakgrundsbeskrivning som visar att marginalerna är små; ”Förbrukningssiffrorna av el som skickas in från Sveriges alla nätägare visar på en minskning, korrigerat för kalendereffekt och temperatur, med 5 procent i september, 6,3 procent oktober och 6 procent i november jämfört med samma månader 2021. Om den minskade elförbrukningen håller i sig under hela vintern krymper antalet timmar då Sverige har ett importberoende från 150 till cirka 30 timmar.”

Ett bedömt importbehov under hela vintern på cirka 30 timmar låter inte mycket, men då skall det finnas elkraft att importera till priser vi kan (vill) betala. Dessutom så fåt inte ytterligare elproduktionskällor eller kraftöverföring falla bort p.g.a. fel.

Vi måste fortsätta att hålla ned elförbrukningssiffrorna samtidigt som det inte får bli extra kallt i januari-februari som normalt är den kallaste perioden.

Kort sagt, vi skulle kunna klara vintern utan att behöva tillgripa manuell förbrukningsfrånkoppling, men det blir en ”balanskonst på slak lina” där i princip inget får gå fel.

Det är med den bakgrunden som budskapet på regeringens pressträff var ”läget för vintern är mycket osäker och svenskarna bör förbereda sig på bortkoppling av elen”

På MSB:s hemsida kan vi läsa om ”Ditt eget ansvar vid kriser”
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...ts-krisberedskap/ditt-eget-ansvar-vid-kriser/

”Du har ansvar att förbereda dig så att du vid kriser eller krig kan klara dig utan samhällets stöd i en vecka. Om du är förberedd och tar ansvar bidrar du till att Sverige bättre klarar en svår påfrestning. Alla har ett ansvar för vårt lands säkerhet och trygghet. Det största ansvaret för att samhället ska fungera, även vid kriser, ligger på myndigheter, regioner, kommuner, företag och organisationer. Utgångspunkten för hur kriser hanteras i Sverige är att alla har ansvar för samma saker vid en kris som man har till vardags. Din kommun ansvarar för att bland annat äldreomsorg, vattenförsörjning, räddningstjänst och skola fungerar även vid en samhällskris.”

Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Det känns bra att bo i en del av landet där det är högst osannolikt att vi ska drabbas av elbrist.
Enligt den lokale elproducentens företrädare (framträdde i lokal tv) var det ingen större risk att det skulle bli strömavbrott nu i vinter än vad det har varit någon annan vinter. Orsaken är att vattenmagasinen har bra fyllnadsgrad, dom producerar all den el som vi lokalt förbrukar samt säljer överskottet på den öppna marknaden. En nackdel är ju att det inom en 3 mils radie finns 6 vattenkraftverk och en vindkraftspark med tillhörande förstörd natur.

• Gilla
tobiast
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Anna_H

När det gäller ”Manuell förbrukningsfrånkoppling (MFK)” så är du nog inte överens med Svenska Kraftnät. Så här skriver de bl.a. på sin hemsida;

”Manuell förbrukningsfrånkoppling (MFK)
Sverige har överskott på elenergi sett över hela året och exporterar mycket el, men under årets kallaste timmar har vi idag ett underskott på eleffekt. Om det inte finns produktion eller import som täcker behovet av el och det är risk för effektbrist kan Svenska kraftnät besluta att beordra en manuell förbrukningsfrånkoppling (MFK).”
[länk]

Även här, på Svenska Kraftnäts hemsida kan du läsa; ”Frågor och svar om effektbrist och manuell förbrukningsfrånkoppling”
[länk]
Alltså, problemet är ju att Ebba hävdade att all el i hela landet kan bli avstängd under längre tid, det är det jag säger emot. Det hon pratade om är något helt annat än den potentiella risken att vissa områden kan få en roterande avstängning på max 1-2 timmar i taget morgon och kväll under några dagar med elbrist. Och om folk fortsätter att vara lika duktiga på att spara el som vi varit sedan i augusti är den risken väldigt liten. För vi kommer ju fortfarande att ha en stor tillgång till el, ingen kommer att göra en planerad avstängning av all el.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det kommer ju att handla om timmar. Inte en kris i den nivån som MSB informerar om. Men ett större sabotage kan ge klart allvarligare störningar.
Exakt.

Anna_H Anna_H skrev:
Alltså, problemet är ju att Ebba hävdade att all el i hela landet kan bli avstängd under längre tid, det är det jag säger emot. Det hon pratade om är något helt annat än den potentiella risken att vissa områden kan få en roterande avstängning på max 1-2 timmar i taget morgon och kväll under några dagar med elbrist. Och om folk fortsätter att vara lika duktiga på att spara el som vi varit sedan i augusti är den risken väldigt liten. För vi kommer ju fortfarande att ha en stor tillgång till el, ingen kommer att göra en planerad avstängning av all el.
Jo och hennes "utspel" skapade enbart en massa förvirring i den redan förvirrade debatten.
Den sämsta slutsatsen är att många nu tror sig behöva ett reservelverk, "Made in China"...
Så nu köper väl då många ett reservelverk isf att ha pengar till elfakturan...
Märklig är hon fröken Busch!

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur många veckor, månader eller år anser du att läget har varit dåligt?
Det är väl kanske 20- 25 år sedan man beslutade att det oljedrivna kraftverket i Stenungsund skulle läggas ner då vi inte längre skulle behöva det?
Att ha en fossildriven effektreserv för en kall vinterdag/vecka eller ett stillestånd i en reaktor är väl inte så farligt och det får väl sägas räddat oss nu när O3an stod still några dagar, men att börja med normal oljeeldadelproduktion månadsvis likt man under detta år gjort i Karlshamnsverket tyder på att vi har allt för lite planerbar baskraft.

Mikael_L
F fribygg skrev:
men att börja med normal oljeeldadelproduktion månadsvis likt man under detta år gjort i Karlshamnsverket tyder på att vi har allt för lite planerbar baskraft.
Har Karlshamnsverket gått i produktion i år (mer än minsta möjliga grundlast för att kunna starta full effekt snabbt, i några dagar för ett par veckor sedan).
Karlshamnsverket har väl inte alls behövt stötta Svensk elproduktion en enda timme i år.

För 3 veckor sedan hade vi under 2022 bara importerat el i 52 timmar, medan vi exporterat i ca 8500 timmar.
Nu har jag inte kollat de senaste siffrorna, men antagligen har vi nu importerat 80-100 timmar hittills i år.
Stoppet i O3 gjorde viss import oundviklig.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
F fribygg skrev:
Det är väl kanske 20- 25 år sedan man beslutade att det oljedrivna kraftverket i Stenungsund skulle läggas ner då vi inte längre skulle behöva det?
Så du anser alltså att läget har varit dåligt i 20-25 år nu, tolkar jag dig rätt?

Hur dåligt tyckte du det var år 2020? Lika dåligt som i år och lika dåligt som år 2001?

Sen tycker jag du har en rolig logisk kullerbytta, du anser att läget blev dåligt då vi nedmonterade Stenungsund oljekraftverk, och nu tycker du att det är dåligt för att vi riskerar att behöva köra Karlshamnsverket - på olja.
Och la till något om grönt. ;)

Mikael_L
Jag håller på och tjatar väl i minst 3 trådar nu (nu har nog många lagt mig på ignore) om att Sverige har precis minst lika bra produktion, mer export, mindre elbrist osv i år, än förra året, vilket i sin tur är bättre än året innan osv, ärligt talat har vår förmåga och självförsörjningsgrad typ stadigt ökat i 20års tid.

Och massor med tödde och mödde käftar emot, med alla möjliga känslomässiga och populistiska argument.
Men ärligt talat, det jag påstår är ju jättelätt att kontrollera.
Alla data finns lätt tillgängliga.
Kan ni inte sammanställa data över produktion, förbrukning, import, export, transport över SE1-4 som t.ex månadsmedelvärden, timvärden eller vad som känns lämpligt.
Sen kan ni mosa mig och mitt skitsnack med fakta.
Fakta gillar jag, t.o.m när det gör ont!

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Att ha en fossildriven effektreserv för en kall vinterdag/vecka eller ett stillestånd i en reaktor är väl inte så farligt och det får väl sägas räddat oss nu när O3an stod still några dagar, men att börja med normal oljeeldadelproduktion månadsvis likt man under detta år gjort i Karlshamnsverket tyder på att vi har allt för lite planerbar baskraft.
Tycker du att det är rimligt att kontinuerligt betala för att hålla igång ett kraftverk i 25år för att det kanske behövs någon timme? Jag tror nog att nästan alla andra värderar kostnaden högre än den lilla riskreduceringen.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
M
Dom som är duktiga och insatta i detta med elbortfall har säkert räknat på detta. Som lekman tänker jag typ att om t.ex. ett område med elförbrukare är igång så kanske 30-50% använder 75% av sin förbrukning samtidigt en kall dag. Det som händer i min värld om det blir ett elbortfall en snorkall vinterdag är att det blir en grym effektbelastning när alla hus ska igång med värme med 100% igen.

Det är väl en sak när energibolagen åker ut i ett villaområde och stänger av en trafo för några 100 hus. Men ska man stänga ett helt område/by/mindre stad som sedan ska igång igen så blir det en väldig effekttopp när alla förbrukare ska igång igen.

Men som sagt, det har säkert ingenjörerna koll på. Kablar och trafos är säkert byggda för att orka med en sån återstart.

Många pratar om elverk som reservström. Eftersom typ 99,9999% av oss inte har kraftbrytare hemma så avses förhoppningsvis ett elverk med stickpropp, och då med 230v för att kunna koka kaffe, köra micro och andra småförbrukare. Min fråga är om ingen istället funderat på converter? Dom flesta av oss har ju en bil, borde det inte fungera lika bra med en 230v-converter? Kanske saftigt att plocka ut 2000W från en bil som står på tomgång men en micro som kanske körs på 750W eller en kaffebryggare med samma effekt borde väl bilens generator mäkta med?

Kostnaden blir ju lite annan då en converter som ger sinusvåg kostar en bråkdel av ett elverk.

Skaffa ett stormkök eller liknande i stället. Det är effektivare och billigare än kombinationen elverk och mikro eller kaffebryggare.

D Daniel 109 skrev:
Skaffa ett stormkök eller liknande i stället. Det är effektivare och billigare än kombinationen elverk och mikro eller kaffebryggare.
Eller så väntar man bara ett par timmar så är frånkopplingstiden över.....

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.