21 341 läst · 302 svar
21k läst
302 svar
Elen kan försvinna helt
Finns det något alternativ? Någonstans måste reserverna finnas, och att de dyraste och skitigaste verken bara körs i extremfall blir ju en naturlig konsekvens.D Daniel 109 skrev:
Jag anser att man ska fråga sig hur många dagar eller veckor Karlshamns oljekondens gått i kommersiell drift detta år i stället, det behovet behöver ersättas med baskraft, att det går en timme som reservkraft eller för den delen en vecka om någon reaktor står tror jag vi får leva med om inte vinden råkar blåsa vid precis rätt tillfälle.D Daniel 109 skrev:
Cpalm: Måste de? Jag kan acceptera att bli bortkopplad ett par timmar vart tjugonde år mot att slippa betala för att ett kraftverk bara står och kostar pengar. Med de nya fjärrstyrda mätarna kan man styra bortkopplingar ner på abonnemangsnivå. Så man kan fortsatt se till att känsliga kunder inte påverkas.
Redigerat:
Måste vadå?D Daniel 109 skrev:
Det största problemet med frånkopplingsr är att de känsliga kunderna inte är så lätta att identifiera. Vilka kunder är det som har eldriven sjukvårdsutrustning? Vilka har larm till hemtjänsten? Osv osv.
Och på en annan skala, vem är beroende av att få bilen laddad för en resa? Vem är beroende av el för att inte växthuset skall frysa? Osv.
Konsekvenserna av avstängningar, om än relativt korta är väldigt stora. Och om inte försäkringar täcker för omkostnader så måste man ju vara förberedd med elaggregat, batteribackuper och gasolvärmare...
Och på en annan skala, vem är beroende av att få bilen laddad för en resa? Vem är beroende av el för att inte växthuset skall frysa? Osv.
Konsekvenserna av avstängningar, om än relativt korta är väldigt stora. Och om inte försäkringar täcker för omkostnader så måste man ju vara förberedd med elaggregat, batteribackuper och gasolvärmare...
Japp, det finns en energiskuld.M Markarbetaren skrev:
Vid roterande frånkoppling måste det nya området bli strömlöst först innan påkoppling av det förra kan ske, det får inte bli överlapp.
Vid dödstart av ett elnät så måste det segmenteras och startas bit för bit, och man måste se till att få igång nya produktionsresurser i lämplig takt med förbrukare. Detta är nog rätt trickigt, och det finns ju knappt några erfarenheter, utan mest en massa planer på papper som man får hoppas fungerar om de plötsligt ska användas.
Men när vi har elnätet up'n'running så klarar vi ju t.ex av ett snabbstopp av O3 på 1450MW, ca 7%- 8% av Sveriges effektbehov, så vi ska väl inte överdriva hur känsligt elnätet är. Det är inte byggt av kristyr.
Sådan kritisk utrustning måste man ändå ha backupp på så att man klarar ett par timmar.pacman42 skrev:Det största problemet med frånkopplingsr är att de känsliga kunderna inte är så lätta att identifiera. Vilka kunder är det som har eldriven sjukvårdsutrustning? Vilka har larm till hemtjänsten? Osv osv.
En gång i tiden hade vi inte ledningarnaC cpalm skrev:
till utländerna, iaf inte så många och inte så mycket effekt.
Men idag är det mer kostnadseffektivt att ha reserven i form av att andra länder hjälper än att man ska ha reservkraft som nästan jämt står still.
Fribygg: Jag brukar citera eller skriva vem jag svarar om jag inte svarar på det närmast föregående. Tyvärr ger ju inte forumet någon notis om att någon skrivit undertiden man skriver. Så fungerar det på många andra forum.
Dom relativt få som är beroende av kontinuerlig ström ska naturligtvis skaffa sig en nödlösning MEN det måste dom skaffa OAVSETT om det kommer att bli bortkoppling eller ej. Det händer ju lite emellanåt att strömmen försvinner av andra orsaker. Men för oss övriga (den stora majoriteten) är ett strömbortfall på några timma på sin höjd lite obekvämt och ingen katastrof.pacman42 skrev:Det största problemet med frånkopplingsr är att de känsliga kunderna inte är så lätta att identifiera. Vilka kunder är det som har eldriven sjukvårdsutrustning? Vilka har larm till hemtjänsten? Osv osv.
Någonstans drar man ju gränsen. Men noterar att det sannolikt ingår scenarier i planeringen som är betydligt mer långvariga än "ett par timmar". Vad jag menar är att reserverkapaciteten blir väldigt synlig när den trycks ut till de "sämsta" produktionsenheterna, som då i extremfallen i princip konstant står still. Hade den varit mer jämnt fördelad över produktionen hade den inte märkts på samma sätt.D Daniel 109 skrev:
Nej, det skulle ju vara ett sätt att dölja kostnaden. Men det skulle inte bli billigare.C cpalm skrev:Någonstans drar man ju gränsen. Men noterar att det sannolikt ingår scenarier i planeringen som är betydligt mer långvariga än "ett par timmar". Vad jag menar är att reserverkapaciteten blir väldigt synlig när den trycks ut till de "sämsta" produktionsenheterna, som då i extremfallen i princip konstant står still. Hade den varit mer jämnt fördelad över produktionen hade den inte märkts på samma sätt.