Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
När frekvensen i ett elsystem sjunker då är tillförd effekt mindre än uttagen eleffekt d.v.s. en indikation på effektbrist.
Som vanligt snackar du om något annat, som kanske är tekniskt/akademiskt korrekt, men ändå missar hela diskussionen. :D

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi har tillgängligt 10325 MW genom utlandskablar, det är ca 40% av Sveriges elbehov vid årets topplastimme.
Jag hänger fortfarande inte med i logiken i dina resonemang rörande detta.

Jag antar att inte kablarna producerar någon el på egen hand utan detta bygger på att det finns ett överskott att sälja i andra änden av kabeln. Det rimliga är ju att tolka Svenska Kraftnäts information som att deras prognoser visar att det finns en liten risk för att det inte kommer finnas någon el att importera när vi behöver det. Har du koll på vilken kapacitet som kommer finnas tillgänglig från övriga länder när det är som kallast i januari?

I övrigt vet jag inte varför det ska behöva vara ett sådant ståhej om lite bortkoppling. OM det nu mot förmodan händer, vad spelar det för roll för oss privatpersoner? Det hinner inte bli kallt i huset, oxfilen i frysen hinner inte tina, laptoppen kör vidare på batteri och det lär inte vara några problem med internetaccess heller. Dessutom lär det ju bara drabba SE4 om det händer så vi andra kan ju somna om helt....

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som vanligt snackar du om något annat, som kanske är tekniskt/akademiskt korrekt, men ändå missar hela diskussionen
Hej Mikael_L
Vad menar du är effektbrist i ett elsystem?

Så här skriver t.ex. Energimyndigheten om eleffektbrist;

”El kan inte lagras i stor omfattning. Därför måste det alltid finnas en balans mellan hur mycket el som tillförs och hur mycket el som används. Det kallas för effektbalans. Om balansen inte kan upprätthållas kan eleffektbrist uppstå. Det skulle kunna leda till allvarliga konsekvenser i samhället och därför finns det förberedelser för att förebygga och lindra konsekvenserna av en eleffektbrist.”
https://www.energimyndigheten.se/trygg-energiforsorjning/el/eleffektbrist/

Kapacitet kommer det att finnas men det är frågan om vem som vill betala. När det blir "för dyrt" kommer vissa att avstå elförbrukning. Och eftersom stora delar av Europa sitter ihop kommer dom betalningssvagare att bli utan medan dom rika kan göra som vanligt.
Allt naturligtvis under samma förutsättningar som alltid, dvs att inget stort kraschar, men den risken har vi alltid haft och kommer alltid att ha så det är ju inget nytt.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
Jag antar att inte kablarna producerar någon el på egen hand utan detta bygger på att det finns ett överskott att sälja i andra änden av kabeln.
Vi kan väl kalla det killgissning, men jag tror dock att det stämmer.
Med elpriserna denna vinter så lär ju alla i Europa vara så sparsamma som de bara kan med el - tror du inte det?
Och mig veterligen har inte några länder lagt ner någon kraftproduktion att tala om, så Europa borde fortfarande ha kapacitet att producera som 2020 (året med rekordlåga elpriser) men pga av priset i år kanske konsumera ca 20% mindre.

Japp, en killgissning, som jag redan erkänt. Men nog verkar det väl ganska logiskt?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi kan väl kalla det killgissning, men jag tror dock att det stämmer.
Med elpriserna denna vinter så lär ju alla i Europa vara så sparsamma som de bara kan med el - tror du inte det?
Och mig veterligen har inte några länder lagt ner någon kraftproduktion att tala om, så Europa borde fortfarande ha kapacitet att producera som 2020 (året med rekordlåga elpriser) men pga av priset i år kanske konsumera ca 20% mindre.

Japp, en killgissning, som jag redan erkänt. Men nog verkar det väl ganska logiskt?
Ok, en killgissning. Det är ju inte alltid dåligt.

Men, jag tror att Svenska Kraftnät kan bättre än att killgissa och överblicka omständigheterna i övriga länder så det verkar ändå mer rimligt att luta sig mot vad de säger i frågan. Annars är vi åter inne på att de drivs någon sorts konspiratorisk agenda där hela elsituationen bara är en bluff med syfte att.....

Mikael_L
E elmont skrev:
Kapacitet kommer det att finnas men det är frågan om vem som vill betala. När det blir "för dyrt" kommer vissa att avstå elförbrukning. Och eftersom stora delar av Europa sitter ihop kommer dom betalningssvagare att bli utan medan dom rika kan göra som vanligt.
Allt naturligtvis under samma förutsättningar som alltid, dvs att inget stort kraschar, men den risken har vi alltid haft och kommer alltid att ha så det är ju inget nytt.
Ja så är det ju (tyvärr), och just därför kommer ingen effektbrist komma.

Jag kämpar hela tiden med att försöka få folk att koppla bort elpriset ur de övriga diskussionerna.
Vi har just nu ett ganska så märkligt läge, där priset inte har ändrats pga tillgång/efterfrågan.
Utan priset har ändrats pga att en råvara till produkten vi köper (el) har stigit enormt i pris.
Alltså, det är ingen elbrist, utan en gasbrist. Och detta påverkar knappt Sverige, förutom elpriset - bara priset - inget annat.

Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
Men, jag tror att Svenska Kraftnät kan bättre än att killgissa och överblicka
Svenska kraftnät har alltid gnällt över både det ena och det andra.
Det är bara i år som journalisterna har fångat upp det.

https://sverigesradio.se/artikel/6042728
https://www.uniper.energy/sverige/nyheter/elsystemet-i-soedra-sverige-behoever-foerstaerkas/
https://www.svd.se/a/602b774d-3534-4e1e-8151-026dab276ab6/odenberg-varnar-for-elbrist-framover
https://fastighetstidningen.se/lagg-energi-pa-effekten/

Det finns hundratals skarpa varningar för än det ena än det andra ...

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
SVK har inte gått ut med varningar i den nivå politiker och massmedia målat upp.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som vanligt snackar du om något annat, som kanske är tekniskt/akademiskt korrekt, men ändå missar hela diskussionen. :D
Hej Mikael_L

Jag har hela mitt 45 åriga yrkesliv arbetat för att vårt elkraftsystem skall fungera.

Jag håller mig i möjligaste mån till de språkbruk och definitioner som elbranschen har. Alla de aktörerna som agerar i vårt elsystem.

Gör man inte det då riskerar man att inte förstå varandra (att missförstå varandra).

Kan du förklara vad du menar med ”missar hela diskussionen”?

Behöver du ha en annan definition för effektbrist, än hela elbranschen, för att kunna föra ”diskussionen” du hänvisar till? :)

Eller vad menar du?

D Daniel 109 skrev:
Då kan du ju lägga fram en rimlig orsak till det här utspelet just nu. När läget är bra och julen snart är här.
De flesta vet att vinterkylan brukar komma i jan/feb och marginalerna för haverier och vanlig vinterkyla nu är små.

Ditt påstående att "läget är bra" får stå för dig.
Jag anser att läget är dåligt då gasturbiner och oljeeldade kraftverk nu tas i drift eller sätts i beredskap då vi inte klarar vintern utan att elda fossila bränslen, en GRÖN LÖGN är väl ett lämpligt namn på vår svenska elförsörjning.

• Haha
frasen_36
  • Laddar…
Mikael_L
F fribygg skrev:
Jag anser att läget är dåligt då gasturbiner och oljeeldade kraftverk nu tas i drift eller sätts i beredskap då vi inte klarar vintern utan att elda fossila bränslen, en GRÖN LÖGN är väl ett lämpligt namn på vår svenska elförsörjning.
Hur många veckor, månader eller år anser du att läget har varit dåligt?

Graf och mätinstrument visar frekvensdata för elnätet, med numeriska värden och tidsangivelser, från Statnett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag vid 20.00

• Wow
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.