Du kommer sannolikt att se hur det hår för USA när han börjar använda de metoder du förespråkar för att gynna invånarna i USA. De kommer definitivt att missgynnas på sikt.

S
D Daniel 109 skrev:
Du kommer sannolikt att se hur det hår för USA när han börjar använda de metoder du förespråkar för att gynna invånarna i USA. De kommer definitivt att missgynnas på sikt.
Är mera inne på att vi skulle kunna obstruera och krångla på ett raffinerat sätt, via nitiska myndigheter, mht. havsmiljöer etc. Framför allr vad gäller kablar i södra östersjön.
Det har inget med att begränsa frihandel att göra. Vi värnar om den marina miljön 😇

D
Har verkligen den nya flödesbaserade debiteringen gjort elen billigare i Söder och dyrare i Norr, som vår närings och fantasibluffminister har påstått, vad skulle priserna i såna fall ha varit idag med den gamla debiteringen?

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Vilken flödesplanerade debitering?

D
Du vet vad det är eftersom du diskuterat det otaliga gånger, flödesbaserad kapacitetsberäkning, nu är det mer en reflektion över om det blev som utlovat eller inte.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har svårt att se att kapacitetsberäkning är en synonym till debitering.

D
Ok, men nu fick du hjälp, så nu vet du vad jag menar.

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det låter som att du tror att vind är ett on/off-fenomen, att det antingen blåser halv storm, eller inte det minsta.
Vindkraft är :
Off (för lite vind)
On (lagom vind)
Off (för mycket vind)

D
P Peter787 skrev:
Vindkraft är :
Off (för lite vind)
On (lagom vind)
Off (för mycket vind)
Jag tänker på om det finns någon apparat som inte fungerar likvärdigt..?

Klipp kablarna söderut så har vi tillräckligt med el i Sverige, för all framtid.
Behövs ingen mer utbyggnad.

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Peter787 skrev:
Vindkraft är :
Off (för lite vind)
On (lagom vind)
Off (för mycket vind)
Det låter som att du tror att vind är ett on/off-fenomen, att det antingen blåser halv storm, eller inte det minsta.
Jag kan avslöja att du har fel.

• Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
  • Graf över Tysklands elproduktion och -förbrukning i december, med olika energikällor som biomassa, vindkraft och kol visade i färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
P paralun skrev:
Sverige importerar nu på morgonen
[länk]
Vi producerar mer än vi förbrukar, importen är återförsäljning av el.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D djac skrev:
Vi producerar mer än vi förbrukar, importen är återförsäljning av el.
Jo men vilken elenergibalans i zonen..... den mest rabiata miljömuppen måste ju förstå galenskapen man ställt till.

Lägg ner Europa!

D daVinci skrev:
Och den sk 70% regeln stipulerar inte någon existens av transmissionskapacitet. Uppenbarligen har du inte alls läst regeltexten utan har låtit någon svammelmakare lura i dig ren goja.

Regeltexten är i sig lite svårtillgänglig. Men det är inget skäl att sprida desinformation. Jag vill minnas att jag förklarat tidigare här vad den innebär. Just för att någon svamlade om den. Men det verkar ha varit för döva öron.
Kan du förklara 70% regeln en gång till. Nån kan ju ha missat ditt förra inlägg.

Det är ju en enkel regel, men 70% av vad.?
D daVinci skrev:
70%-regeln begränsar politikers möjlighet att obstruera flödet. Det är vad den gör. (Verkligheten är tvärtemot vad karlmb yrar om).
Eh, hur menar du att politiker obstruerar flödet, om än begränsat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.