341 894 läst · 7 773 svar
342k läst
7,8k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jovisst med röd-gröna spelregler i det gemensamma elhandelsavtalet inom EU och elmarknaden är svårt sjuk just nu! Främst pga Tyskland och öven Magda och MPs iver att stänga R1-R2.D Daniel 109 skrev:En lärare jag hade för typ 25år sedan. (Professor i energisystem) var helt säker på att det här skulle ske. Han var dock fel ute i tiden, då det kom långt senare än han trodde. Det som hänt är inget konstigt eller överraskande för folk med lite insikt i ämnet.
Elmarknaden fungerar som den är tänkt att fungera.
Det skulle inte ändrat något i grunden. Det skulle vara en påverkan på marginalen.
Det gör den förvisso. Motsäger dock inte det jag framför.D Daniel 109 skrev:En lärare jag hade för typ 25år sedan. (Professor i energisystem) var helt säker på att det här skulle ske. Han var dock fel ute i tiden, då det kom långt senare än han trodde. Det som hänt är inget konstigt eller överraskande för folk med lite insikt i ämnet.
Elmarknaden fungerar som den är tänkt att fungera.
Noll i Danmark utan bidrag. Så stort var det intresset. Kolla även på förlusterna i Storbritannien. Bara en komplett idiot tror på denna miljöförstörning. Verkar iofs finnas många sådana här i tråden.Hannuse skrev:Anledningen till att man letar sig ut i havet med vindkraften är att det är mycket bättre medelvind, så turbinerna kan vara oerhört mycket kraftfullare, det är ca 3ggr effekten i dagsläget, och med en bättre produktionskurva.
Men, som du säger, mycket dyrare att bygga i havet.
Om det är någon ekonomi i det har jag ingen aning om, men med tanke på antalet projektansökningar så finns det tydligen både intresse och pengar.
/M
Du inser att ”klippa kablar” inte är ordagrant vad som förslås, och vad jag menar med obstruera? Förhala, maska, försvåra byggandet av exportledningar är i allra högsta grad görbart utan att begränsa frihandel.Z Zodde skrev:
Jag förstår nog det.S Snikhol skrev:
Nämn en praktisk genomförbar obstruktion som inga grannländer skulle opponera sig mot?
Som skulle förändra dagens prisbild. (Alltså INTE pausa byggandet av ny kabel, för det har ju redan skett)
SvK kan planera in avbrott och underhåll vintertid på vissa ledningar… lite akut underhåll kanske? Politiskt ska man samtidigt föra ett jäkla liv och skapa incitament för andra länder att ta sitt ansvar.Z Zodde skrev:Jag förstår nog det.
Nämn en praktisk genomförbar obstruktion som inga grannländer skulle opponera sig mot?
Som skulle förändra dagens prisbild. (Alltså INTE pausa byggandet av ny kabel, för det har ju redan skett
Z Zodde skrev:
Lite raljant men nog fasen går det. Är det jätteviktigt för dig att alla grannländer älskar Sverige i princip alla avseenden?
Som sagt, i en naiv drömvärld går det nok men också bara där, lite realism please.S Snikhol skrev:SvK kan planera in avbrott och underhåll vintertid på vissa ledningar… lite akut underhåll kanske? Politiskt ska man samtidigt föra ett jäkla liv och skapa incitament för andra länder att ta sitt ansvar.
Lite raljant men nog fasen går det. Är det jätteviktigt för dig att alla grannländer älskar Sverige i princip alla avseenden?
I verkligheten handlar det heller inte att vara älskad av sina grannländer men att man följer regler å avtal.
Du får bara vänta å se vad som kommer drabba USA om/när Trump sjösätter alla skyddstullar han hotar med för att MAGA.
Tror du omvärlden )eller i ditt fall grannländerna) kommer sitta stilla å se på eller anlägga moteld?
Va? Vilka är dom att ifrågasätta SvKs planering och bedömning?Z Zodde skrev:Som sagt, i en naiv drömvärld går det nok men också bara där, lite realism please.
I verkligheten handlar det heller inte att vara älskad av sina grannländer men att man följer regler å avtal.
Du får bara vänta å se vad som kommer drabba USA om/när Trump sjösätter alla skyddstullar han hotar med för att MAGA.
Tror du omvärlden )eller i ditt fall grannländerna) kommer sitta stilla å se på eller anlägga moteld?
Vi drabbas ju av när underhåll på reaktorer drar ut på tiden eller planeras in på dumma tider. Vi kan tjuta bäst vi vill om det. Vad skulle vara skillnaden menar du?
Kom in i verkligheten säger jag bara.S Snikhol skrev:
Fejkade underhållsbehov för å manipulera elmarknaden är självklart omöjligt.
Det är ju en intressant artikel om hur ACER anser SvK (inte)uppfyller 70%-regel. Jag hade tänkt posta den som lästips.P paralun skrev:Jo men håller vi oss till fakta så är det så här med 70% regeln.
Artikeln innehåller då även fakta om ACERs senaste uppföljning (EUs energimyndighet)
"Den så kallade 70-procentsregeln infördes 2020 och innebär en skyldighet för systemoperatörerna inom EU att tillhandahålla minst 70 procent av nätets överföringskapacitet till marknaden."
[länk]
Att vi sitter ihop är mycket bra men inte med röd-gröna spelregler i det gemensamma elhandelsavtalt inom EU (plus Norge-England)
Jag tycker det är mycket intressant att man inte är överens om vad och var man ska räkna 70% eftersom de kommer till så olika resultat.
Blir konsekvensen att tex SvK ska handla upp/köra svensk fossilkraft för mothandel för att fylla export ledningarna om de ha ledig kapacitet ,men det är trångt i nätet till svensk grön produktion?