Nån får väl ringa de kinesiska fartyget och be snällt om de kan köra en vända 😂

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
T
N Nils2018 skrev:

Nu är elen lika dyr som under elpriskrisen​

”Stark påverkan på konkurrenskraften för industrin”
Enl. tibberappen ska priset bli 10 kr o 16 öre/kWh i morgon.

Stor elproduktion nu.

Vindkraft 8277 MW
Kärnkraft 5804 MW
Vattenkraft 5386 MW
Värmekraft 1332 MW

Hade nu inte väljarna i SE4 mfl röstat fram kommunpolitiker som obstruera elproduktion så hade det varit högre elproduktion (och lägre priser).

Elproducenterna skänker nog de hopplösa väljarna i SE4 en tacksamhetens tanke.

Vad är värmekraft?
Island har ju en del termisk energi men har vi det i Sverige också?

D Daniel 109 skrev:
Det får du. Men jag begriper inte varför frågan behöver ställas. Det är självklara följder av att isolera den svenska elmarknaden.
Kommunister förstår inte att produktionskapacitet byggs baserat på efterfrågan och lönsamhet.
Dom tror att produktion bara uppstår så där ur tomma intet.

Utan kablar till andra länder hade elproduktionen i Sverige varit klart lägre, och elpriset högre, och prisvariationerna större, och frekvensvariationerna större. Alla som förstår den enklaste marknadsekonomi förstår att det blir så.

Z Zodde skrev:
10 högskolelärare i Skåne är intervjuade. Studenter orkar inte läsa långa böcker (latskap?)

Hur kan du få ovanstående till att studenter OFTA saknar GRUNDLÄGGANDE LÄSFÖRSTÅELSE?

Gör du samma grova å felaktiga generaliseringar elswhere också?
Har du läst hela artikeln?

Faktum är att svenska elever tappar bort läsningen redan från förskoleklass och upp till trean. Det menar Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap i Lund, med inriktning lärande och undervisning.

– Det är inte min forskning som säger det, utan samlad empiri från ett stort antal forskare, säger hon.

För professor Jesper Falkheimer är det uppenbart att hans studenter inte kan förhålla sig till långa, flödande texter. Detta trots att de har höga betyg med sig från gymnasiet. Han är verksam vid institutionen för strategisk kommunikation på Campus Helsingborg, där han fått vänja sig vid att studenterna svarar i ”power point-form”.
– Våra studenter är väldigt ambitiösa och duktiga, men läskapaciteten har förändrats, det är ganska uppenbart. Jag upplever att de är formade av powerpoints, man har ett stort fokus på att läsa i punkter.

Lektor Elisabeth Friis undervisar i äldre litteraturhistoria i Lund, främst från antiken till renässansen. Hon skrattar gott när hon får frågan om hennes studenter kan läsa böcker.

– Det är en tragisk fråga, eftersom dessa studenter borde vara jätteduktiga på att läsa långa böcker. Men det är de inte, säger hon.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Står lite på wikipedia [länk]
T ex ett fjärrvärmeverk som eldar sopor och återvinner värmen som el?
Kol- och gaskraftverk?

Mestadels fossil kraft då antar jag.
Kärnkraft är ju också värmekraft.

Lite märklig definition tycker jag men men... Så är det då.

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det låter som att du tror att vind är ett on/off-fenomen, att det antingen blåser halv storm, eller inte det minsta.
Jag kan avslöja att du har fel.
Du har läst men ej förstått.

P
D djac skrev:
Jag tänker på om det finns någon apparat som inte fungerar likvärdigt..?
Väldigt korkat att göra energiproduktionen baserad på slumpen.

• Haha
djac
  • Laddar…
D
P Peter787 skrev:
Vad finns det för produktionsmetoder som aldrig går ner?

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Nån får väl ringa de kinesiska fartyget och be snällt om de kan köra en vända 😂
Va f-n.... De kan ju inte hitta rätt kabel!

P
D djac skrev:
Vad finns det för produktionsmetoder som aldrig går ner?
De flesta andra energikällor, t.ex. kärnkraft, kolkraft, oljekraft, gaskraft och vattenkraft, etc. går inte ner regelbundet pga. att "drivmedlet" plötsligt tar slut.

P Peter787 skrev:
Hur vet du det?

Mikael_L
G gaidin skrev:
Vad är värmekraft?
Island har ju en del termisk energi men har vi det i Sverige också?
Det kan nog finnas lite olika definitioner och indelningar.

Men kikar vi på SVK's sida kontrollrummet
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Så är jag ganska säker på att man med värmekraft menar all el som kommer vid någon slags förbränning.

Exempel är sopförbränningsverk, oljekraftverket i Karlshamn (som nästa aldrig är igång, men idag och imorgon är det kanske lönsamt att köra), kraftverk som eldar torv eller skogsråvara, t.ex. LUKAB i luleå som eldar överskottsgas från SSAB i luleå (det är olika fraktioner av koksgas, masugnsgas och LD-gas som blir över från produktionen).
Det finns väl även industriprocesser som ger vätgas som restprodukt, som kan eldas i en panna för att göra el och/eller fjärrvärme.

I Sverige tycker jag att man kan generalisera det såhär.
I Tyskland blir det nog lite tokigt, där bör man nog separera el som tillverkas genom att elda kol/olja/gas mot el som blir till genom restprodukter som eldas, eller el som blir till genom att en fjärrvärmeanläggning ändå måste köra.
Egentligen borde det även delas upp mellan gas och kol, kanske t.o.m mellan brunkol och stenkol.

• Gilla
gaidin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.