328 159 läst · 7 322 svar
328k läst
7,3k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Nej, det finns ingen planekonomi. Det finns stöd för att man vill ha lite mer vindkraft än vad det skulle bli utan stöd. Även vi vind behöver bygglov, men man nekar inte bygglov för att man vill diktera hur mycket det ska finnas av vissa byggnader.
Att ge stöd och samtidigt begränsa byggandet på det sättet skulle verkligen vara korkat. Då är ju stöden bara en onödig kostnad.
Att ge stöd och samtidigt begränsa byggandet på det sättet skulle verkligen vara korkat. Då är ju stöden bara en onödig kostnad.
Man kan ju tyckt att statlig styrning genom olika subventioner luktar lite planekonomi. Om det nu vore så lönsamt med vindkraft som vissa verkar tro så hade det väl inte behövts några subventioner. Även den havsbaserade vindkraften verkar ju kräva subventioner, undrar varför?D Daniel 109 skrev:Nej, det finns ingen planekonomi. Det finns stöd för att man vill ha lite mer vindkraft än vad det skulle bli utan stöd. Även vi vind behöver bygglov, men man nekar inte bygglov för att man vill diktera hur mycket det ska finnas av vissa byggnader.
Ja, hur bör det gå till i ett öppet samhälle?Hannuse skrev:
De som ser problem får försöka övertyga andra (här är vi väl nu) så att till sist ansvariga politiker vaknar.
Jag tror ju mer på direktdemokrati men här och nu är det väl den vanliga vägen det måste gå.
Inte för att jag är imponerad över nivån på politiker. Men jag är rätt säker på att de är mer insatta än ”vanligt folk” direktdemokrati fungerar inte särskilt bra.
EU's Wind Charter är väl planekonomi och avtalet skrev alla länder på utom Ungern.D Daniel 109 skrev:Nej, det finns ingen planekonomi. Det finns stöd för att man vill ha lite mer vindkraft än vad det skulle bli utan stöd. Även vi vind behöver bygglov, men man nekar inte bygglov för att man vill diktera hur mycket det ska finnas av vissa byggnader.
https://energy.ec.europa.eu/system/files/2023-12/Charter_logos_final_02.pdf
Sen körde man fast med kärnkraftens andel....
Oavsett ifall de är insatta eller ej så röster de i typ +99% efter partilinjen. Så det har ingen större betydelse hur insatta de är, de lyder bara order.D Daniel 109 skrev:
Och partilinjen behöver inte vara bestämd utav någon politiker utan det är troligtvis någon "tankesmedja" i samarbete med någon lobbygrupp som ligger bakom.
Det pekar åtminstone på att marknaden inte automagiskt kommer att lösa allting åt oss.Mikael_L skrev:
För det är både så att elen är för billig för att kunna bygga nya kraftverk och samtidigt är det för dyrt för industrin att teckna långa kontrakt för att elektrifieringen ska ta fart. Kvar står staten och missar sina klimatåtaganden.
Det är detta som är pudelns kärna.L lbgu skrev:Oavsett ifall de är insatta eller ej så röster de i typ +99% efter partilinjen. Så det har ingen större betydelse hur insatta de är, de lyder bara order.
Och partilinjen behöver inte vara bestämd utav någon politiker utan det är troligtvis någon "tankesmedja" i samarbete med någon lobbygrupp som ligger bakom.
Men är det inte så att dom i toppen får sin makt underifrån? Så om alla som är missnöjda ger sig in i politiken så är det kanske inte så svårt att byta ut dom "värdelösa". Men det kräver väl lite mer av folk och det kanske är enklare att sitta på sin kammare och ondgöra sig och klaga "dom andra" i stället för att ta tag i saken själv.
Ps
Själv hyser jag ingen större respekt för dom som bara sitter och klagar, däremot har jag en viss respekt för dom som trots allt försöker och det oavsett partifärg.
Ps
Själv hyser jag ingen större respekt för dom som bara sitter och klagar, däremot har jag en viss respekt för dom som trots allt försöker och det oavsett partifärg.
Jag vet inte varför Sverige inte kan rent allmänt men nu råder det ju i princip ett ideologiskt vindkrafts, eller egentligen mer generellt energitillskotts-förbud, så man ska kanske inte läsa in för mycket i det nuvarande.K krfsm skrev:Att det är en bra marknad överlag sett till hela världen är onekligen sant, men det innebär inte att marknaden i Sverige är så lysande just nu. Det finns helt klart överetablering som det är och investerarna verkar inte supersugna på att faktiskt dra igång byggen:
[bild]
Till det så finns det ca 5,7 GW vindkraft som har fått tillstånd men inte aviserat att de tänker bygga. En del kanske beror på bristande möjlighet att få ansluta, men troligen beror en hel del på att det inte bedöms som lönsamt så länge man inte har någon bekräftelse på att elslukande industriprojekt faktiskt blir av.
Jag har tänkt mycket på det och jag tror inte att du är helt rättvis, det du pekar på är kanske symtomen men knappast orsaken.T TommyC skrev:
Det skrivs ju mycket nu om det dåliga läsandet i befolkningen och vi vet att detsamma gäller våra folkvalda, de är helt enkelt inte läsande. Vi ser det ibland tydligt, de kan helt enkelt inte så mycket, och det beror säkert på att de har svårt att tillgodogöra sig texter.
Det har forskats en hel del på vad läsning och ickeläsning gör och när man tittar på politiken så tycker jag rent generellt att det förklarar mycket. För att kunna skapa längre visioner krävs det fantasi och ett stort ordförråd, det är ju en sak som de flesta anses saknas i politiken, allt är kortsiktigt och lappande och lagande.
Vad jag menar är att de nog presterar på toppen av sina förmågor men att vi helt enkelt lever i en kakistokrati och att de bara har förmåga att lyssna på de allra enklaste och mest sammanfattande förklaringar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 067 inlägg
Havsvindparkerna Galene, Kattegatt Syd, Kriegers flak och Poseidon har alla blivit beviljade de senaste 18 månaderna. Poseidon så sent som förra veckan.D djac skrev:
Det finns inget förbud, vare sig i teorin eller praktiken.
Sen är ju "marknaden" lite smart och lurig förstås.K krfsm skrev:Det pekar åtminstone på att marknaden inte automagiskt kommer att lösa allting åt oss.
För det är både så att elen är för billig för att kunna bygga nya kraftverk och samtidigt är det för dyrt för industrin att teckna långa kontrakt för att elektrifieringen ska ta fart. Kvar står staten och missar sina klimatåtaganden.
De gör ju självklart allt för att låta någon annan ta notan för allt, eller det mesta.
Så "marknaden" kan plötsligt invänta politiska beslut som de tror kommer gynna dem om de bara har is i magen och väntar på subventionerna, eller de snälla lånen osv.
En tungt bidragande orsak till det lär vara att utvecklarna får lägga ned massor med tid och pengar på att projektera, men sedan när man skall starta kommer offentlig sektor och förbjuder elproduktion.K krfsm skrev:
SvK har väl ordnat anslutningspunkter intill kärnkraftverken. Men när det blir tal om att ordna något för vindkraft så förbjuder staten det.K krfsm skrev:Till det så finns det ca 5,7 GW vindkraft som har fått tillstånd men inte aviserat att de tänker bygga. En del kanske beror på bristande möjlighet att få ansluta, men troligen beror en hel del på att det inte bedöms som lönsamt så länge man inte har någon bekräftelse på att elslukande industriprojekt faktiskt blir av.
De aktörer som vill ordna (billig) elförsörjning lär känna sig rejält motarbetade av politikerna.
I kina verkar dock vindkraftsbyggandet rulla på med bra fart. Iaf har jag inte hört något annat.
Vilka subventioner är det?Mikael_L skrev:Sen är ju "marknaden" lite smart och lurig förstås.
De gör ju självklart allt för att låta någon annan ta notan för allt, eller det mesta.
Så "marknaden" kan plötsligt invänta politiska beslut som de tror kommer gynna dem om de bara har is i magen och väntar på subventionerna, eller de snälla lånen osv.