318 334 läst · 7 011 svar
318k läst
7,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Sakfrågan? Det faktum att det är olika kapacitetsfaktor på kärnkraft och vindkraft är så uppenbar att jag inte vet vad jag ska kommentera.
Tyvärr är nivån på diskussionen så låg och folk har så svårt att förstå att det inte finns just någon vits med att diskutera på en högre nivå.
Tyvärr är nivån på diskussionen så låg och folk har så svårt att förstå att det inte finns just någon vits med att diskutera på en högre nivå.
Är din rekommendation att läsarna skall fantisera ihop vad sändare vill säga?Nötegårdsgubben skrev:
Det är ungefär det du kommunicerar här.
Det är tvärtom extremt olämpligt.
Det leder bara till att folk kastar halmgubbar på varandra. Extremt oseriöst.
Det låter som att det inte är du som gjort fel utan Daniel.Nötegårdsgubben skrev:
Varför kan inte du bara bekräfta att du gjort fel, och spendera din energi på att låta bli det i fortsättningen, istället för att skuldbelägga den som uppmärksammar ditt fel.
Inte dåligt gissat. Det är inte riktigt så mycket, men ca 350 MW är inte dåligt det heller. Men det mest imponerande är ändå att de kopplas bort inom 0,2 sekunder om OL3 faller ifrån.Mikael_L skrev:Och det är skrivet 2020, så OL3 var inte än igång, idag är OL3 den största producenten i det Nordiska elsystemet och dimensionerande.
Men de har också en speciallösning, ett avtal med några mycket stora elförbrukare som kommer stoppa vissa strömslukande delar av sin verksamhet vid ev snabbstopp av OL3 och därmed avlasta påkänningen på elnätet. Har ett svagt minne att det rör sig om 400MW, och isåfall är det faktiskt en extremt stor effekt som lovas att kopplas bort.
Utöver det så begränsas den bokningsbara överföringen SE1->FI med 300 MW om OL3 kör på hög effekt (mer än 1000 MW), för att ha en extra reserv den vägen.
Absolut mycket imponerande. Det är 10 st växelspänningsperioder.K krfsm skrev:
Jag tänker direkt i de termerna iom att jag ibland sitter och analyserar på typ oscilloskåpsbilder över spänningen när jag analyserar problem och störningar.
Jag var häromdagen lite imponerad över en överkoppling från reservkraft till grid som fixade det på typ 4 perioder, det tycker jag var extremt snabbt, de hade ju ingen UPS som överbryggade, utan det var bara reservkraftsomkopplarens tid mellan brytning av RK till slutning till Grid.
Daniel kunde ju påpekat att om Nätegårdsgubben menade kapacitetsfaktorn så blir påståendet rätt och så kunde diskussionen fortsatt där.D daVinci skrev:Är din rekommendation att läsarna skall fantisera ihop vad sändare vill säga?
Det är ungefär det du kommunicerar här.
Det är tvärtom extremt olämpligt.
Det leder bara till att folk kastar halmgubbar på varandra. Extremt oseriöst.
Det låter som att det inte är du som gjort fel utan Daniel.
Varför kan inte du bara bekräfta att du gjort fel, och spendera din energi på att låta bli det i fortsättningen, istället för att skuldbelägga den som uppmärksammar ditt fel.
Det brukar finnas forumregler som säger att man ska driva tråden framåt. Onödiga sidodiskussioner är bara tröttsamma.
Runt 50% var en mycket grov siffra, liksom kärnkraftens 30%. Siffrorna är inte fel, men i sammanhanget fullständigt ointressant.
Politiker avsätts i val. Det är vårt ansvar att rösta in vettiga människor.
Det är bara för att vi inte valt att göra det, rent tekniskt är det möjligt.D Daniel 109 skrev:
Elforsk rapport från 2011 (Tyskland är med eftersom dom då fortfarande hade kärnkraft):
Lastföljning i kärnkraftverk har förekommit i Sverige, främst under 80- och90-talet, dock har primärreglering med hjälp av kärnkraften aldrig utnyttjats.
Rent tekniskt är det möjligt att använda sig av både lastföljning och primärreglering i båda de svenska anläggningstyperna, kok- och tryckvattenreaktorer.
Tekniken går företrädesvis ut på att ändra reaktiviteten (antalet kärnklyvningar) i härden och därigenom den producerade effekten.
Det finns dock vissa skillnader på hur kok- och tryckvattenreaktorer effektregleras vilka redovisas närmare i rapporten.
Nya modernare reaktorsystem som finns att köpa på marknaden har generellt god förmåga till flexibel elproduktion.
2.1.1 Slutsats av lastföljning i Frankrike
Frankrike är det land i världen som praktiserar lastföljning av kärnkraftverk istörst grad.
I Frankrike används kärnkraftverk till i stort sett all slags reglering, från primärreglering till lastföljning.
Frankrikes TSO (RTE) styr indirekt lastföljningen i franska kärnkraftverk.
2.7 Sammanfattning av länder med lastföljning i kärnkraftverk
I detta kapitel har vi nämnt fyra länder vilka med säkerhet har praktiserat lastföljning av kärnkraftverk.
Av dessa länder är det framförallt Frankrike som är etablerat inom lastföljning och regelbundet lastföljer sin kärnkraftsproduktion.
Vi har visat att kärnkraftverk i Sverige har lastföljt under 80- och 90-talet i form av dygns-, helg- och periodregleringar.
I kapitlet har vi visat att det finns både lastföljande tryckvatten- och kokvattenreaktorer i världen.
I Frankrike används kärnkraftverk till i stort sett all slags reglering, dvs.primärreglering, sekundärreglering, tertiärreglering och lastföljning.
Upp- och nedreglering kan ske med samma ramphastighet, såväl för de olika teknikerna som för hela kärnkraftsparken i Tyskland.
Vi har visat att kärnkraften är lika snabb eller t.o.m. snabbare än sten- och brunkolkraftverk på att öka effekten.
Redigerat:
Dilato: Visst är det möjligt, du kan även reglera ner vindkraften. Men att ha både vind och kärnkraft som omväxlande ska leverera mot samma behov är inte vettigt.
Så du menar att vindkraft kan användas som reglerkraft på samma sätt som flexibel kärnkraft eftersom den kan regleras ner ?D Daniel 109 skrev:
Skillnaden är väl att kärnkraften också kan reglera upp förutbestämbart, pålitligt, man vet vid varje tillfälle hur stor tillgänglig effekt som finns.
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Ja så kan det vara. Men mitt inlägg var ingen argumentation för just vindkraft utan var mest ett påpekande att statistik är just bara statistik. Men behöver applicera det på en specifik situation för att det ska få någon mening.B Byggmarodören skrev:Allt det där är ett missförstånd. Tillgängligheten har ingen påverkan på det jag beskrev, utan det har enbart att göra vad som händer om man bygger vindkraft så man når överproduktion. Det var du som ursprungligen sa att om vindkraften hade täckt fulla behovet så hade det fungerat bra, varpå jag påpekade att det inte hade varit en trevlig lösning för miljön.
Återigen. Vi har ett elsystem. Det innehåller en mix av olika produktionsanläggningar med olika egenskaper. Jag förespråkar inte att vi ensidigt ska satsa på på vindkraft ( eller kärnkraft, vattenkraft m.m.), utan vi ska sträva efter den mix som bäst uppfyller vårt behov med minst miljöpåverkan. Olika krafttyper har olika egenskaper så vi får väl försöka styra så det byggs ett system där vi har som störst nytta av de bra egenskaperna och slipper hantera så mycket som möjligt av de dåliga.B Byggmarodören skrev:När man räknar på att vindkraften har 7-12g CO2/kWh utsläpp (beroende på storlek på verk) så är det baserat på att all produktion är användbar. Om man dimensionerar för 10% fallet och överproduktion inte går använda vettigt så blir utsläppen väldigt mycket större. Samma problem blir det om vi bygger för mycket kärnkraft, den har också en stor del av utsläppen från byggnation och mindre från drift.
Tillgängligheten på bortåt 40% för vindkraft är dock av intresse såtillvida att om vi förutsätter att reglerkraften kommer av fossil kraft a 200g CO2/kWh (det verkar ju vara det som gäller som reglerkraft i överskådlig framtid), så hamnar mixen vindkraft+reglerkraft runt 120g CO2/kWh.
Hur det ska gå till finns det naturligtvis säkert oändligt med åsikter om, men "senaste tiden" verkar marknaden mfl. ha tyckt att det är en större andel vindkraft. Nu kanske det är på väg att ändras, eller så har vi nått "rätt" mängd vindkraft i vårat system, vad vet jag. Personligen så skulle jag gärna se att det byggs mer kkv, men jag är knappast någon expert.
Vad dagens produktionsanläggningar har för utsläpp är ju mest relevant för om vi ska behålla dem eller inte. När vi pratar utbyggnad så måste vi ju jämföra vad utsläppen skulle bli vid nybyggnad av de olika kraftsorterna, och bedöma om vi får rätt mix förstås.B Byggmarodören skrev:
Det är väl jättebra att elproduktion med högre tillgänglighet värderas högre på marknaden ( detta har jag alltid tyckt och nog skrivit något om i någon tråd på forumet innan)? Det är ju också helt rimligt. Men likaväl som det är rimligt så är det också rimligt att man kan tjäna pengar på mängd och låg marginal.B Byggmarodören skrev:Vi exporterar en del vindkraft, men det är faktiskt en bra indikation på att det vaskas.
2022 tex så var snittpriset för import nästan 5ggr högre än exporten för Sverige, så vi säljer billigt o köper dyrt (om än vi inte behöver köpa speciellt mycket som tur är).
Relativa värdet på elen beroende på kraftkälla är intressant också, kärnkraften var runt 30% mer värd än vindkraften och vattenkraften 50% mer under det året, pga vind producerar mer när det inte är lika stor efterfrågan på el. Ju mer vindkraft i mixen ju större blir svängningen också förstås, så värdet sjunker snabbt.
Jag tror det finns förutsättningar för, och till och med är fördelaktigt, att ha båda typerna av "produkter".