Mikael_L Mikael_L skrev:
Här kan ni läsa lite om två stycken stora händelser som riskerade det Nordiska elsystemet.
[länk]
Spännande läsning, men kanske inte så alarmerande som det låter.
Tyvärr händer det ibland att s k kaskadfel uppstår. En felkälla först (vad som helst), nätet reagerar, på något annat ställe överskrids någon larmnivå, nästa sak kopplas ur automatiskt och så är dominospelet igång. Oavsett ac eller dc. Det har hänt förut och kommer att hända igen. Ibland drabbas stora delar av Europa av ett sådant fel. Jag minns ett sådant fel där primärkällan låg i norra Tyskland och även delar av Spanien mörklades. Inget HVDC inblandat.
I det andra fallet hände det under ett test i HVDC-anläggningen. Proven körs oftast med en icke obetydligt mänsklig inblandning, och då kan det gå fel. Typ Chernobyl. Standarddriften är som tur mest automatisk. Självklart kan det bli fel där också.
Återstår att se vad som händer om AI börjar leka med el!
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag satt igår och lyssnade på Ebba Busch när hon stod och ljög i TV, i debatt med Demirok.
Ja antingen ljög hon, eller så var hon så okunnig att det bara blev fel där.
Ja det vara flera olika saker, jag räknade till minst 3 olika fel hon hade.

Och det går i stort i samma populistiska spår som jag sett är hennes paradgren i energifrågan (eller ska vi kalla det makt + kärnkraftsfrågan, ty det är ju det det handlar om på sista raden).

Det är ju inte så att jag har något alls emot att hon vill få till kärnkraft (det vill ju jag med, men kanske inte till riktigt vilket pris som helst).
Och jag har ingen emot att ha henne vid makten, eller de borgerliga (det är partiet som sitter i kontrollrummet bredvid regeringskansliet som jag har mest problem med), jag har väl i princip röstat borgerligt de senaste 4 valen åtminstone, det har hoppat mellan L och C, så jag har aldrig sett några problem med att ha KD med vid maktens grytor.

Men jag blir lite upprörd när hon (eller vilken annan politiker som helst) luras och ljuger.
Pinsamt med så okunniga politiker.
Bättre hon bara står och säger att kk är Messias.
Alla är saliga på sin tro.
 
  • Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det vore nytt för mig att Gotland har en ac-kabel till fastlandet. Det borde jag vetat. När installerades den?
Men det är på gång och inte bara en utan två AC-kablar.
2 x 220kV AC

Hur vanligt är det med 220kV sjökabel och är det inte lite långt till Gotland för AC sjökabel?

Hade det inte varit bättre med en HVDC länk typ Sydvästlänken (version 2 då 🤔 ).

Informationsbild om byggandet av två 220 kV växelströmssjökablar till Gotland av Svenska kraftnät, inkluderar projektinformation och länk för vidare läsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tidplan för ett projekt med viktiga händelser och tidpunkter: naturslagsinventering sommaren 2023, byggstart 2028 och driftstart 2031.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.svk.se/utveckling-av-kraftsystemet/transmissionsnatet/transmissionsnatsprojekt/gotland/
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Pinsamt med så okunniga politiker.
Bättre hon bara står och säger att kk är Messias.
Alla är saliga på sin tro.
Som jag uppmärksammat tidigare så behöver inte politiker och speciellt inte partiledare vara okunniga och korkade.

Det dom säger är inte ett uttryck för deras kunskap. Det dom säger är vad som är nödvändigt för att få anklang hos den stora ganska korkade och okunniga majoriteten.

För att ta ett överdrivet exempel så har vi astronomen och så lynchmobben som går med högafflar och facklor för att bränna ned observatoriet. Även om politiker är på astronomens nivå så fungerar det inte att tala på astronomens nivå. Det som gäller är enfaldiga slagord, och rena lögner om så kravs, för att den korkade mobben skall jubla och rösta på dom.

Om Ebba kan trycka till Demirok med en fel lögn så kommer den stora majoriteten av folket att skratta och tycka att Ebba är the shit, och att Demirok är korkad. Detta är verkligheten.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Men det är på gång och inte bara en utan två AC-kablar.
2 x 220kV AC
Det är skillnad mellan att ha och kommer att ha.
220 kV tre-fas sjökabel är state-of-the art, t o m 420 kV förekommer. Enfas-sjökablar med 420 kV systemspänning har förekommit i decennier. Sök på "Månadens kabel" här på BH.
Det är omkring 100 km sjövägen till Gotland. Förr i tiden tyckte man det funkar aldrig med ac-sjökablar men nuförtiden finns mer än ett halvt dussin ac-kabelsystem >100 km i världen. Det finns ingen skarp break-even längd för HVDC.
SVK har tydligen gjort en prisjämförelse.
 
D daVinci skrev:
Som jag uppmärksammat tidigare så behöver inte politiker och speciellt inte partiledare vara okunniga och korkade.

Det dom säger är inte ett uttryck för deras kunskap. Det dom säger är vad som är nödvändigt för att få anklang hos den stora ganska korkade och okunniga majoriteten.

För att ta ett överdrivet exempel så har vi astronomen och så lynchmobben som går med högafflar och facklor för att bränna ned observatoriet. Även om politiker är på astronomens nivå så fungerar det inte att tala på astronomens nivå. Det som gäller är enfaldiga slagord, och rena lögner om så kravs, för att den korkade mobben skall jubla och rösta på dom.

Om Ebba kan trycka till Demirok med en fel lögn så kommer den stora majoriteten av folket att skratta och tycka att Ebba är the shit, och att Demirok är korkad. Detta är verkligheten.
Jo. Jag förespråkar ju direktdemokrati...
 
K karlmb skrev:
Jo. Jag förespråkar ju direktdemokrati...
Svårt. I riksdagen och kommuner finns några tusen okunniga men i hela landet tycks dumheten inga gränser ha.

Förr i tiden var det mest bildade människor som dög som politiker. Idag kan vilken influenca med maktambitioner som helst bli politiker. Var tog vaccinet vägen?
 
  • Gilla
  • Haha
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Svårt. I riksdagen och kommuner finns några tusen okunniga men i hela landet tycks dumheten inga gränser ha.

Förr i tiden var det mest bildade människor som dög som politiker. Idag kan vilken influenca med maktambitioner som helst bli politiker. Var tog vaccinet vägen?
Systemet attraherar inte kompetens direkt.
 
D daVinci skrev:
Det [politiker] säger är inte ett uttryck för deras kunskap. Det dom säger är vad som är nödvändigt för att få anklang hos den stora ganska korkade och okunniga majoriteten.
Jag tror att publiken oftare är ointresserad snarare än korkad. Men visst spelar politiker för gallerierna; det är ju därför så många så ofta påstår att motståndarsidan ljuger – den egna sidan ges ofta tolkningsföreträde.

Med det sagt har jag inte sett debatten ifråga och då ingen skrivit vad lögnerna skulle vara i sak har jag inte en åsikt åt endera håll.
D daVinci skrev:
Om Ebba kan trycka till Demirok med en fel lögn så kommer den stora majoriteten av folket att skratta och tycka att Ebba är the shit, och att Demirok är korkad. Detta är verkligheten.
Ett problem med småpartier är att de inte ens behöver locka en majoritet. Är man ett parti av folkölsstorlek (eller ens starkölsstorlek) har man sannolikt gjort rätt bra ifrån sig bara 10–20 % exalteras av det man säger.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Med det sagt har jag inte sett debatten ifråga och då ingen skrivit vad lögnerna skulle vara i sak har jag inte en åsikt åt endera håll.
Om det är den jag skrev om så:
Påståenden från Ebba i fetstil, och de fel jag tycker det verkar vara:
"Sverige har tryckt in 13GW ny kraftproduktion de senaste 10 åren"
Då Sveriges kärnkraft består av ca 7 GW, och vindkraftsproduktionen idag bara är en bråkdel av kärnkraftens så undrar jag stillsamt hur siffrorna går ihop, vad är det mer för jättestor ny kraftproduktion som jag inte ens visste om?

"För att kunna släppa på mer vindkraft så behöver vi också takta det mer mer baskraft".
Det här stämmer ju inte alls, det blir ju bara ännu jobbigare i elsystemet då, om det är något som måste tillföras som komplement till vindkraft så är det reglerkraft.

"Svårt att greppa hur mycket ny kraft vi har, men det är jättemycket. Samtidigt har vi lagt ner kärnkraft, vi har lagt ner baskraft och det man måste förstå då är att trots att vi har jättemycket mer el i systemet så kan vi bara konsumera lika mycket idag som för 10 år sedan. Det är hål i hela huvet, vi kan inte fortsätta så."
Tjoho ... nu tappade jag henne helt, vad menar hon egentligen?

Sen snackas det lite om att ett enskilt kraftslag inte ska ha några speciella fördelar, inte subventioneras med skattemedel, sen är hon iofs klok nog att hela tiden nämna (utom en gång, men menar såklart det även då) att det gäller subvention av anslutningen.
Men detta rimmar ju lite dåligt med viljan att subventionera ny kärnkraft så mycket som regeringen vill. Samt att deras anslutningar har de nog inte betalat själva heller ...


"Vi har prövat Centerns elsystem och det är bara att för svenskarna att gå till sig själva, har det varit billigt de senaste åren"
Det där är ju Ebbas vanliga populistiska bullshit, jag kan sätta emot i både ekonomisk och teknisk synvinkel, eller med statistik - att det föreligger korrelation betyder inte nödvändigtvis att det råder kausalitet.

"Många svenskar undrar nog hur vi kan ha överskott på el och exportera mycket el och samtidigt tvingas neka nya anslutningar"
Ja det tycker jag även Ebba borde själv vara nyfiken på och ta reda på varför en del nekas anslutningar, (och kanske fundera på ifall en R5 kommer att leda till att alla dessa nya anslutningar då kan bli av).

Sen kommer det en sifferuppräkning som jag är rätt säker på att den är fel.
Installerad effekt i SE4 (6200MW) har hon rätt, normalförbrukning under vintern i SE4 låter rimligt (så det tror jag på), men att det endast var 1800MW tillgängligt under topplasttimmen kan nog inte vara korrekt.
Nu hittar jag inte i brådrasket just den siffran (för SE4, utan bara för hela Sverige).
Men SE4 har ca 2500MW installerad kraftvärme, kondenskraft och vattenkraft, och alla dessa borde ju ge typ max under topplastimmen. Och under senaste vinterns topplasttimme så gav vindkraften 19% av sin installerade effekt (över hela riket, vilka % det var i SE4 vet jag inte just nu).
Dock har det alltid varit såhär, SE4 var beroende av import redan långt innan de sista 4 reaktorerna lades ner.


Nåja, en sammanfattning av det som Ebba Busch sade som skaver i mina öron.
I övrigt sa hon förstås en hel del bra saker också, och saker som jag tycker stämmer, men det var på ett betydligt mer allmänt plan.
Demirok höll sig hela tiden på ett mer allmänt hållet plan, och sa bra saker också, men det är inte alls lika farligt så länge man inte börjar prata om detaljer, så det var kanske lite fegt då ...
Sen har jag ju inte heller glömt hur emot C har varit mot kärnkraften, och troligtvis bidragit i bakgrunden till att någon av våra reaktorer stängts ner, så det tar ju ner min "entusiasm" en del ... :)


https://www.svtplay.se/video/jb3PkBd/agenda/igar-21-15?video=visa&position=41
 
Redigerat:
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är skillnad mellan att ha och kommer att ha.
Absolut, och det som finns är en plan…
T Thomas_Blekinge skrev:
220 kV tre-fas sjökabel är state-of-the art, t o m 420 kV förekommer. Enfas-sjökablar med 420 kV systemspänning har förekommit i decennier. Sök på "Månadens kabel" här på BH.
👍
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är omkring 100 km sjövägen till Gotland. Förr i tiden tyckte man det funkar aldrig med ac-sjökablar men nuförtiden finns mer än ett halvt dussin ac-kabelsystem >100 km i världen. Det finns ingen skarp break-even längd för HVDC.
SVK har tydligen gjort en prisjämförelse.
Jag blev uppriktigt förvånad över att Gotland ska få en AC stamnätsförbindelse.
Jag tror det beror på industrin, elektrifieringen och för att hantera mer vindkraft — åt båda håll.
Det är väl bra för utbyggnad och få in vindkraftstillverkarna SE4.
Om man elektrifierar industrin mera på ön kan det ju vara bra att få ut lite elkraft när det inte blåser också.

Det har väl varit mer eller mindre fullt i elnäten och stop för vindkraft i si sådär 10 år på Gotland?
 
Ja, det känns udda att gå åt det hållet. Moderna omriktarstationer låter rimligare i mina öron men jag hoppas att de som tog besluten är mer insatta än vad jag är.
 
Det finns många punkter att beakta när man ska välja mellan ac eller dc för en given länk. Man skiljer mellan CAPEX (materialinsats i början) och OPEX (driftkostnader).

Förluster, investeringar (kabel och stationer) är bara några. FInns immateriella aspekter också. Tillstånd för en hel omriktarstation tar säkert orimligt lång tid i jämförelse med an utbyggnad av ett befintligt ac-ställverk.
Sjökabeln mellan Sicilien och Malta är också 100 km lång och utfördes som ac-kabel.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om det är den jag skrev om så:
Påståenden från Ebba i fetstil, och de fel jag tycker det verkar vara:
Ja, precis.

Jag är inget stort fan av Ebba Busch eller Kd (mest för att jag inte litar på moralister iofs.), men tänkte ändå försöka tolka det du skriver så positivt som möjligt. Vi får se hur det går.
Mikael_L Mikael_L skrev:
"Sverige har tryckt in 13GW ny kraftproduktion de senaste 10 åren"
Då Sveriges kärnkraft består av ca 7 GW, och vindkraftsproduktionen idag bara är en bråkdel av kärnkraftens så undrar jag stillsamt hur siffrorna går ihop, vad är det mer för jättestor ny kraftproduktion som jag inte ens visste om?
Stämmer nog. Vi har exempelvis 14 GW installerad vindkraft. Att den på årsbasis producerar så mycket mindre än kärnkraften beror på låg verkningsgrad.
Mikael_L Mikael_L skrev:
"För att kunna släppa på mer vindkraft så behöver vi också takta det mer mer baskraft".
Det här stämmer ju inte alls, det blir ju bara ännu jobbigare i elsystemet då, om det är något som måste tillföras som komplement till vindkraft så är det reglerkraft.
Nja, de som modellerar effektiva elsystem verkar ofta vara inne på baskraft+intermittent kraft+lagring+variabel efterfrågan snarare än att man ska ha ett jämnt utbud och jämn efterfrågan. Och då kan en högre nivå på baskraft svälja mer volatil kraft.

Men det bygger på en modell med ökad efterfrågan. Den kan man ju verkligen fråga sig om den kommer och i så fall hur fort.

Jag exemplifierar med den här twittertråden från Bengt Olssson, även om jag får erkänna att jag inte riktigt hänger med i den. Jag vet dock att han är del av samma energitwitter-kluster som exempelvis Ebba Busch rådgivare Maja Lundbäck.
Mikael_L Mikael_L skrev:
"Svårt att greppa hur mycket ny kraft vi har, men det är jättemycket. Samtidigt har vi lagt ner kärnkraft, vi har lagt ner baskraft och det man måste förstå då är att trots att vi har jättemycket mer el i systemet så kan vi bara konsumera lika mycket idag som för 10 år sedan. Det är hål i hela huvet, vi kan inte fortsätta så."
Tjoho ... nu tappade jag henne helt, vad menar hon egentligen?
Fattar inte heller, men gissar att det är typ samma resonemang som med installerad effekt ovan.

Men det är verkligen att försöka tolka henne välvilligt. I verkligheten konsumerar vi inte utifrån utbud utan utifrån efterfrågan. Ökar inte den senare spelar det väldigt liten roll hur mycket utbudet ökar.

Så nog skulle vi kunna konsumera mer inhemskt producerad kraft idag om vi ville och var villiga att betala marknadspriset för den.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen snackas det lite om att ett enskilt kraftslag inte ska ha några speciella fördelar, inte subventioneras med skattemedel, sen är hon iofs klok nog att hela tiden nämna (utom en gång, men menar såklart det även då) att det gäller subvention av anslutningen.
Men detta rimmar ju lite dåligt med viljan att subventionera ny kärnkraft så mycket som regeringen vill. Samt att deras anslutningar har de nog inte betalat själva heller ...
Ja, nu vill de som sagt både subventionera kärnkraft och köpa kommuners samtycke till vindkraft, så det hade nog varit bäst att vara tyst.
Mikael_L Mikael_L skrev:
"Vi har prövat Centerns elsystem och det är bara att för svenskarna att gå till sig själva, har det varit billigt de senaste åren"
Det där är ju Ebbas vanliga populistiska bullshit, jag kan sätta emot i både ekonomisk och teknisk synvinkel, eller med statistik - att det föreligger korrelation betyder inte nödvändigtvis att det råder kausalitet.
Enig.
Mikael_L Mikael_L skrev:
"Många svenskar undrar nog hur vi kan ha överskott på el och exportera mycket el och samtidigt tvingas neka nya anslutningar"
Ja det tycker jag även Ebba borde själv vara nyfiken på och ta reda på varför en del nekas anslutningar, (och kanske fundera på ifall en R5 kommer att leda till att alla dessa nya anslutningar då kan bli av).
Enig. Borde gå att komma med en faktisk linje om ny politik för nätutbyggnad här.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen kommer det en sifferuppräkning som jag är rätt säker på att den är fel.
Installerad effekt i SE4 (6200MW) har hon rätt, normalförbrukning under vintern i SE4 låter rimligt (så det tror jag på), men att det endast var 1800MW tillgängligt under topplasttimmen kan nog inte vara korrekt.
Nej, sannolikt är det inte ens topplasttimmen hon är ute och far efter, utan när SE4:s underskott är som störst.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu hittar jag inte i brådrasket just den siffran (för SE4, utan bara för hela Sverige).
Men SE4 har ca 2500MW installerad kraftvärme, kondenskraft och vattenkraft, och alla dessa borde ju ge typ max under topplastimmen.
Vattenkraften kan nog vara låg en sån timme. SE4 har ju inte någon egentlig vatten med mafgasin, utan mer genomströmningsverk. Och det rinner väl inte till så mycket på vintern vid rejäla minusgrader.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och under senaste vinterns topplasttimme så gav vindkraften 19% av sin installerade effekt (över hela riket, vilka % det var i SE4 vet jag inte just nu).
Som sagt, jag tror hon skäller mot fel träd. Men att hon nog inte är helt snett ute om hon visste vad hon pratade om och sagt rätt.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dock har det alltid varit såhär, SE4 var beroende av import redan långt innan de sista 4 reaktorerna lades ner.
Jupp.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nåja, en sammanfattning av det som Ebba Busch sade som skaver i mina öron.
Som sagt, jag tror du dömer henne lite för hårt utifrån vad hon faktiskt sade då.

Sen är ju sanningen knepig på så vis att vad man väljer att inte säga kan göra även en sann utsaga helt meningslös då det den beskriver bara är en bråkdel av verkligheten.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.