D Dilato skrev:
Livsmedelskoncernen Axfood köper butikskedjan City Gross för två miljarder kronor, meddelar bolaget i ett pressmeddelande.
I och med köpet förvärvar matjätten Axfood, som bland annat äger Willys och Hemköp, en andel på 90,1 procent av aktierna i City Gross och går därmed från att äga nuvarande 9,9 procent till att äga 100 procent av aktierna.
[länk]
[länk]

Men visst, det måste godkännas av konkurrensverket först.
Precis, det ligger ett bud, men det är inte godkänt än.
 
D
D Dilato skrev:
Det är tillståndsprocessen som blivit krångligare, när stamnätet byggdes så tror jag att staten bestämde med hela handen för det var samhällskritiskt.
Nu kan man stoppa ett projekt för att man hittat nån vattenödla,,,
Och att man ersatt erfarna byggare med lokalkännedom med underentreprenörer i oändligt antal steg, där gubben som till sist dyker upp har ett helt annat yrke.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej Dilato

Jag vet inte om jag kan hålla med dig när du skriver ” Som medborgare finns ju absolut inget man kan göra för att fixa det, man är helt i händerna på andra som fullständigt struntar i problemet.”

När vår elgenerering och kraftledningar byggdes, med början för ca 100 år sedan, då var människor i många fall glada över att elkraften gav ljus och värme samt även i många fall ersatte ett slitsamt kroppsarbete. Jag har bland annat i mitt arbete samtalat med människor om detta.

Mina släktingar (grannar) fick betalt för den avverkade skogen för en kraftledningsgata, när en 400 kV kraftledning i början på 1960-talet byggdes inom synhåll från gården där vi bodde, men de fick ingen ersättning för marken de förlorade för framtiden.

Den kraftledningen syns idag från gårdsplanen och har i över 60 år skickat elkraft från kraftverken i norr till medborgare i söder. Medborgare som nu protesterar om kraftledningar byggs.

Idag tar många elkraften för given och inser inte att den måste förvaltas och underhållas för att fungera. Man vill ha elkraft där man bor, arbetar och tillbringar sin fritid, men vill samtidigt inte ha elgenerering och kraftledningar där man bor, arbetar och tillbringar sin fritid

Det tar tid att bygga elgenerering och kraftledningar, ofta tiotalet år. Under de senaste drygt trettio åren har jag upprepade gånger till exempel sett tidningsartiklar om hur man protesterar (och till och med går till domstol) för att hindra att kraftledningar kan byggasi områden där många idag har höga elpriser.

Inte ens när elgenerering läggs ned i områden med elbehov, så slutar protesterna mot byggen av kraftledningar.

Om medborgare skulle tillåta att vi byggde bort de flaskhalsar som finnas (och som bland annat, markeras genom elområdena i Sverige) då skulle elpriserna kunna vara betydligt mer likadana i hela Sverige.

Det är bekymmersamt (och lite ologiskt) att medborgare först protesterar att man bygger nödvändiga kraftledningar (som kan minska eller t.o.m. eliminera behovet av elprisområden) och sedan protesterar mot att elprisområdena finns, och att elpriset inte är likadant i hela Sverige.

Delvis så är Svenska Kraftnät och andra aktörer i händerna på grupper av medborgare som försvårar, fördyrar och försenar byggen nödvändiga kraftledningar. Många gånger är dessa medborgare som protesterar inte ens erfarna elkraftingenjörer
Haha, du tror det är unikt för den branschen, du skulle smälla av om du hörde om skola och sjukvård, där bestämmer alla utom de som kan. Alla har nämligen själv gått i skolan och varit hos doktorn, så då vet de allt om detta.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag antar att ovanstående är ironiskt menat då min slutkläm var den här:
Vet inte, men anser du då att det SVK håller på med är trams?
 
D daVinci skrev:
Ser jag fel då.
Dagspris i SE2-4 8 Sept: 1,40.
I SE1:1,34
Ja, det där är priserna för 9:e september, inte 8:e.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vet inte, men anser du då att det SVK håller på med är trams?
Nej, men jag anser att det är tråkigt om man är så kortfattad om man genuint vet något som andra inte vet. Det var ju själva premissen för det jag skrev, så det borde inte vara så svårt att förstå.

Jag vet att det upphandlas olika frekvensmodererande tjänster, men jag vet inte om exempelvis batterier eller något annat tagit någon större del av dessa, eller om det i praktiken fortfarande hänger på tröga generatorer. Jag vet inte heller om priset väntas driva fram nya produkter eller om det framförallt är en spinnoff-grej, vare sig det är på generatorer, ändå existerande batterier eller något annat.

Jag trodde också att Sydvästlänken kördes på reducerad effekt pga. frekvensfrågan, men det verkar mer ha att göra med redundans i systemet. Tråkigt för SE4 oavsett, men kanske rimligt i sig.
 
D Dilato skrev:
[bild]
Vad hände efter april som skapar dessa skillnader?
Rent spekulerande på frihand eftersom jag varken har ork eller tid att gräva, men jag skulle gissa på en kombination av minskande efterfrågan i Sverige (pga sommar) och underhållsarbeten som minskar överföringskapaciteten (vilka också tenderar att ligga på sommarhalvåret).

Eftersom marginalerna inte är så stora i SE4 så kan ett underhållsarbete ge stor påverkan. T.ex. idag så verkar skillnaden mellan 18-19 och 19-20 vara 600 MW diff i kapacitet från SE3, vilket kan bero på den här UMM:en.
Diagram över dagspris på el, med markant högre priser mellan 06:00 och 18:00 i SE4 och SE3, och konsekvent låg prisnivå i SE2 och SE1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag trodde också att Sydvästlänken kördes på reducerad effekt pga. frekvensfrågan
Vad trodde du egentligen? Nätet är synkront. Det kan inte bli olika frekvens på olika ställen.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En likströmsledning kan hjälpa till bra i ett trefasnät. En trefas ledning kan inte styras på samma sätt. Men det finns andra nackdelar med DC.
Det går mycket bra att sätta in en HVDC-länk i ett befintligt ac-nät. Det har gjorts på många platser och sägs hjälpa till att stabilisera ac-nätet. I moderna VSC-länkar kan man reglerar aktiv och reaktiv effekt oberoende av varandra.
Problemen med Sydvästlänken log på hårdvarusidan och hade inget att göra med att den är en HVDC i ett större ac-nät.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Men för de elkraftkunniga på Svenska Kraftnät så vet man väl om problematiken med att försöka ”stoppa in” en likströmslänk (Sydvästlänken) i det svenska trefas transmissionsnätet.
Fel.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Du blandade ihop stamnät och distributionsnät/regionalnät.
Nja, jag tänkte mig att termen distributionsnät kan användas för såväl stamnät som regionnät och lokalnät.
Går inte det.
blackarrow blackarrow skrev:
Hur definierar du onödig och följaktligen nödig överkapacitet?
Det gör inte jag. Jag refererade till andras uppfattningar.
blackarrow blackarrow skrev:
SvK säger de ligger 5 år efter i leveranstid på västkusten.
Hur tänker du det påverkar industrisatsningar i göteborgsområdet?
Det tänker inte jag på. Varför skulle jag göra det?
blackarrow blackarrow skrev:
Nån privat aktör hade byggt snabbare?
Troligen. Dom överlever bara om dom levererar nöjaktigt. De som inte gör det är inte kvar som leverantörer.

Man skall dock notera att offentlig sektor inte har några som helst incitament att leverera nöjaktigt. De som är verksamma där kan prioritera halt andra saker.

blackarrow blackarrow skrev:
Hur lång tid kan det ta och hugga lite skog och sätta upp stolpar?
Har jag inte så mycket uppfattning om. Jag arbetar inte med det.
Men det lär gå en del tid innan man kan starta och hugga.

blackarrow blackarrow skrev:
SvK är avgiftsfinansierat av de som ansluter sig och överför elkraft i stamnätet. Jag menade att om SvK vill, eller om ägarna vill, att de ska göra extra stora satsningar utöver de som planerats i deras planer och budget, så får väl ägaren gå in och styra upp det.
Visst kan ägare göra kapitaltillskott. Men har dom några motiv till det. Processen är väl uppsatt för att dom inte skall behöva det. SvK tar ut avgifter för att underhålla och kan bygga nytt för flaskhalsskatten.

blackarrow blackarrow skrev:
Det är väl inte konstigare än att Vattenfall ABs ägare ger direktiv om att tvätta vattenfalls smutsiga byk. Bygg lite laddstolpar och gör lite TV reklam om omställningen så folk glömmer Nuon, brunkol, svart kol och stänga kärnkraftverk som vi råkade köpa för svenska skattebetalares pengar. (Det har iofs inte gått en endaste skattekrona till Nuon-affären, men de som betalt Vattenfall för el eller nät för att bygga upp deras stinna kassa är ju skattebetalare).
Är väl bra om folk kan glömma Nuon. Var ganska mycket irrationellt prat om det.
Offentlig sektor köper ett företag i offentlig sektor. Varför hetsa upp sig så mycket över det.
Att offentlig sektor inte är speciellt dugliga är väl ingen överraskning.

Gillar man inte sådant som Nuonaffären så ser man till att privatisera offentlig sektor.
 
B Byggmarodören skrev:
Jag hade föredragit vi producerade mer där det behövs så vi slapp förstärka näten
Det var också tanken vi Nordpools konstruktion.
Det är högre pris där och det motiverar ny elproduktion.

Men jag läser att kommunerna (och försvaret) stoppar 15/16 etableringar.
Det är ju smått fantastiskt att privat sektor fortsätter att försöka när "staten" bara hindrar dom hela tiden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad trodde du egentligen? Nätet är synkront. Det kan inte bli olika frekvens på olika ställen.
Ja, du. Du får ursäkta om jag inte förstår fysiken fullt ut, men som jag tolkat det är inte det där med frekvensmoderering helt lätt och med för få generatorer så blir det väl än svårare och säkerhetsmarginalerna måste öka. Vidare har jag tolkat det som en generator kan tappa synkroniseringen med de andra och behöva kopplas bort. Jag gissar då att det har med avstånd i nätet och/eller för låg allmän ”tröghet” att göra.

Ytterligare något jag tycker mig ha läst är att överföringskapaciteten mellan (och säkerligen då även inom) elområdena har minskat allteftersom andelen vindkraft ökat. Och om det stämmer, ja då är vi tillbaka vid att det ändå kanske är en frekvensfråga ändå, i alla fall delvis.

Att saken är mer komplicerad än att nätet sköter sig självt så fort generatorerna synkroniseras tror jag i alla fall. Jag är medveten om att du inte påstått något annat, men du har som vanligt inte heller försökt förklara någonting.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, du. Du får ursäkta om jag inte förstår fysiken fullt ut, men som jag tolkat det är inte det där med frekvensmoderering helt lätt och med för få generatorer så blir det väl än svårare och säkerhetsmarginalerna måste öka. Vidare har jag tolkat det som en generator kan tappa synkroniseringen med de andra och behöva kopplas bort. Jag gissar då att det har med avstånd i nätet och/eller för låg allmän ”tröghet” att göra.
Nej, det är inte riktigt så.
Daniel har rätt i att frekvensen är lika i hela det synkrona elnätet, så när jag hade en mätning igång och såg en frekvensdipp i Uppsala orsakad av OL3 i Finland snabbstoppades så hade jag lika gärna kunnat mätt i Spanien eller Italien, händelsen påverkade hela det Europeiska synkrona elnätet.

Där man endast har likströmförbindelse så finns det inte synkron koppling.
Jag tror att t.ex. Gotland är lite speciellt, med en klen och svag synkron AC-förbindelse och en kraftig DC-länk, jag gissar att det kan hända intressanta saker där, men jag gissar, vet inte. Någon annan har kanske mer att tillföra.

Men så långt är det lätt.
En kraftproducent som har frekvenshållingsansvar kommer att öka eller sänka sin produktion för att bibehålla frekvensen. Det är ett antal av de större producenterna som har detta ansvar.

Om systemet är i balans, men så tillkommer det extra last (och detta gäller ju faktiskt även om det bara är en glödlampa, fast det i praktiken inte märks, likväl som att en pappersmaskin startar) så kommer den extra lasten kräva extra ström, det går lite tyngre i generatorerna, frekvensen sjunker, de med ansvar för frekvensen ökar lite pådrag. (Här inser vi ju direkt att kärnkraften inte har någon sådan funktion, då reaktorerna alltid går på 100%)
Så blir det en ny balans på 50Hz igen.

Nu vet jag inte hur uppdraget att frekvensreglera delas upp, dvs hur man bestämmer hur stor andel varje producent tar.

Det är nog ingen risk att någon generator tappar någon synkronisering, försöker en generator sig på en annan frekvens än nätets så blir det så stora krafter att generatoraxeln kanske går av, typ.
I vilket fall, det kan helt enkelt inte hända, alla generatorer (och motorer) går i den frekvens som det synkrona nätet har.
DÄREMOT så kan en generator kopplas bort vid en sänkning av frekvensen under en viss nivå, och inte bara kan, utan kommer absolut att göra det, för vid får låg frekvens så ökar magnetiseringen så den mättas och generatorn överhettas och skadas till sist. Det finns säkert andra skäl också.
Och detta är skräckscenariot, när första stora generatorn kopplar ner sig, kommer alla andra snabbt att följa och vi har en blackout

För att undvika detta scenario så jobbar SVK hela tiden med att se till att det finns tillräckligt med backup för att valfri kärnreaktor eller vattenkraftverk snabbstoppar. Dvs de reserverar överföringskapacitet och andra åtgärder.

Få generatorer är inte det stora problemet, utan stora generatorer är problemet.
OL3 med sina 1650MW är en rejäl utmaning att klara av när den snabbstoppar.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ytterligare något jag tycker mig ha läst är att överföringskapaciteten mellan (och säkerligen då även inom) elområdena har minskat allteftersom andelen vindkraft ökat. Och om det stämmer, ja då är vi tillbaka vid att det ändå kanske är en frekvensfråga ändå, i alla fall delvis.

Att saken är mer komplicerad än att nätet sköter sig självt så fort generatorerna synkroniseras tror jag i alla fall. Jag är medveten om att du inte påstått något annat, men du har som vanligt inte heller försökt förklara någonting.
Det finns absolut saker som jag har noll koll på, eller bara en grumlig ytlig koll på.
Det här med "reaktiv effekt" i nätet har jag faktiskt inte koll på, och har faktiskt inte riktigt försökt lära mig det än, utan det ligger på den digra todo-listan.
Men jag håller en låg profil istället när just detta diskuteras, känns självklart då jag inte fattat vad det handlar om.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det här var också garanterat en del förenklat, det finns alltid mer detaljer.
Men om alla, inkl politiker, kunde åtminstone såhär långt, så vore det nog bra.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.