D Dilato skrev:
Det är väl ok om ni har typ halva priset, men när skillnaden går upp mot 5-10-20 ggr så blir man ju mindre glad, det gör en hel landsända fattigare.

Som medborgare finns ju absolut inget man kan göra för att fixa det, man är helt i händerna på andra som fullständigt struntar i problemet.

En Pågenlimpan från Malmö/Göteborg kostar lika mycket i Boden som i Trelleborg hos Coop trots lång transport, varför skulle det inte kunna vara på samma sätt med el som väl är så mycket billigare att transportera egentligen?
City Gross har inga planer på att etablera sig i nordligaste Sverige då de inte kan hålla samma priser där. Byggmax tar mer i norra Sverige för tunga varor som exempelvis betongplintar. Grönsaker är allmänt dyrare i norra Sverige. Pågrnlimpanbsäljs inte ens i butiker i norra Sverige då de inte har bageri där uppe.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Dilato

Jag vet inte om jag kan hålla med dig när du skriver ” Som medborgare finns ju absolut inget man kan göra för att fixa det, man är helt i händerna på andra som fullständigt struntar i problemet.”

När vår elgenerering och kraftledningar byggdes, med början för ca 100 år sedan, då var människor i många fall glada över att elkraften gav ljus och värme samt även i många fall ersatte ett slitsamt kroppsarbete. Jag har bland annat i mitt arbete samtalat med människor om detta.

Idag tar många elkraften för given och inser inte att den måste förvaltas och underhållas för att fungera. Man vill ha elkraft där man bor, arbetar och tillbringar sin fritid, men vill samtidigt inte ha elgenerering och kraftledningar där man bor, arbetar och tillbringar sin fritid

Det tar tid att bygga elgenerering och kraftledningar, ofta tiotalet år. Under de senaste drygt trettio åren har jag upprepade gånger till exempel sett tidningsartiklar om hur man protesterar (och till och med går till domstol) för att hindra att kraftledningar kan byggasi områden där många idag har höga elpriser.

Inte ens när elgenerering läggs ned i områden med elbehov, så slutar protesterna mot byggen av kraftledningar.

Om medborgare skulle tillåta att vi byggde bort de flaskhalsar som finnas (och som bland annat, markeras genom elområdena i Sverige) då skulle elpriserna kunna vara betydligt mer likadana i hela Sverige.

Det är bekymmersamt (och lite ologiskt) att medborgare först protesterar att man bygger nödvändiga kraftledningar (som kan minska eller t.o.m. eliminera behovet av elprisområden) och sedan protesterar mot att elprisområdena finns, och att elpriset inte är likadant i hela Sverige.

Delvis så är Svenska Kraftnät och andra aktörer i händerna på grupper av medborgare som försvårar, fördyrar och försenar byggen nödvändiga kraftledningar. Många gånger är dessa medborgare som protesterar inte ens erfarna elkraftingenjörer
Jag känner ingen som protesterat mot att bygga ut stamnätet.
Idag tar många elkraften för given och inser inte att den måste förvaltas och underhållas för att fungera.
Vi betalar löpande varje månad för att det ska ske.
Det tar tid att bygga elgenerering och kraftledningar, ofta tiotalet år.
Det tar mycket mer tid nu än förr, och jag tror inte det beror på att tekniken blivit sämre.

Det är tillståndsprocessen som blivit krångligare, när stamnätet byggdes så tror jag att staten bestämde med hela handen för det var samhällskritiskt.
Nu kan man stoppa ett projekt för att man hittat nån vattenödla,,,
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Pågrnlimpanbsäljs inte ens i butiker i norra Sverige då de inte har bageri där uppe.
Du ska inte vara så tvärsäker utan att kolla först, jag kollar innan jag påstår nåt!

Stora Coop Boden (Boden är väl hyffsat långt norrut?)

Skärmavbild av Stora Coop Bodens webbplats visar Pågenlimpan samt val av upphämtningstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


City Gross behövs inte alla någonstans, Willys i samma koncern är alltid billigare.

Du kan inte jämföra transport av betongplintar med överföring av elektroner, det är inte nån "tung-el" vi snackar om 😉
 
D Daniel 109 skrev:
Uppenbarligen långt ifrån alla.
[länk]
Oklart varför du tar ett exempel på där man skapar en större marknad som ett exempel mot nyttan för företagen med en större marknad.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nja, jag ser hellre att vi alla betalar ett lågt eller i vart fall överkommligt pris men ser inget fel i att det är samma kostnad för samma produkt i hela landet, särskilt om det är det statliga monopolet stamnäts-eldistribution som skapar prisskillnaderna.

Elen i sig själv kostar väl samma, det är distributionen som skapar prisskillnaderna.

Så, samma pris för samma produkt i hela landet är rättvist.
Ja du, Varför blir all el så hiskeligt dyr att producera och transportera bara för att det blir kallt ute?

Att det går åt väldigt mer el att värma mitt hus när inte FLVPn orkar förstår jag, men varför stiger produktionskostnaden för kärnkraftselen och vattenkraften? Blir bränslet dyrare?

Sen har vi iofs överföringsförlusterna från norr, men de är ju inte inkluderade i elpriset(börspriset).

Jo, jag förstår varför. (

Finns det verkligen inte något som går att ändra?

Statsstöd som EU-godkänner är enda lösningen när börspriset blir ”fel” antingen det är statligt stöd till producenter eller konsumenter?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag känner ingen som protesterat mot att bygga ut stamnätet.
Hej Dilato

Det handlar väl inte om vi känner (eller inte känner) alla de markägare (och medborgare) som protesterar, mot att kraftledningar byggs.

När det gäller att överföra elkraft så är det väl ändå ett bekymmer om vi inte kan bygga nödvändiga kraftledningar.

Markägarna oroade över Svenska Kraftnäts planer på Västkusten 2019-05-10 13:16
https://www.lrf.se/mitt-lrf/nyheter...-over-svenska-kraftnats-planer-pa-vastkusten/

Skogsbruk påverkas när kraftledning byggs om 2019-09-06 09:31
https://www.lrf.se/mitt-lrf/nyheter/halland/2019/09/skogsbruk-paverkas-nar-kraftledning-byggs-om/

Hård kritik mot kraftledningen Debatt Publicerad 16 augusti 2015
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2799886-hard-kritik-mot-kraftledningen

Vägrar vika sig för kraftgigantens luftledning 2018-08-17
https://www.landlantbruk.se/vagrar-vika-sig-for-kraftgigantens-luftledning

Nej till 20 mil luftledning 9 september kl 15.42 https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=7296047
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Men det gnälls ju även när man ska nyttja befintligt nät effektivare. Många vill helt enkelt ha kvar flaskhalsar i nätet.
 
D Dilato skrev:
Hälften av länkarna fungerar inte, och flera rör väl samma ledning?

Men bortsett från alla privatpersoner som också tyckt som myndigheten så:

Det är Energimarknadsinspektionen som säger nej med motiveringen att den aktuella sträckan "inte uppfyller kraven på lämplig lokalisering med bästa möjliga teknik".

Nu är det klart att ledningen får byggas:
[länk]
Hej Dilato

Jag kan inte ta ansvar för att länkar till de artiklar jag läst fungerar, jag beskrev att jag lagt märke till protester i 30 år, detta är några, det finns naturligtvis många fler.

Det kan i vissa fall handla om samma ledning. Men då en ledning kan vara lång så är det olika grupper som protesterar och ibland flyttas delar av ledningen där det sedan uppstår nya protester och förseningar.

För en del är t.ex. HVDC- light ”bästa teknik”. Men för de elkraftkunniga på Svenska Kraftnät så vet man väl om problematiken med att försöka ”stoppa in” en likströmslänk (Sydvästlänken) i det svenska trefas transmissionsnätet.

Jag tror inte Svenska Kraftnät vill bygga en likströmslänk till i det svenska trefas transmissionsnätet.
 
En likströmsledning kan hjälpa till bra i ett trefasnät. En trefas ledning kan inte styras på samma sätt. Men det finns andra nackdelar med DC.
 
Jag hade föredragit vi producerade mer där det behövs så vi slapp förstärka näten (menar då inte småskaligt, utan snarare tex återuppbygga Barsebäck)

Vindkraft löser ju inte det behovet så länge det inte byggs reglerkraft på samma ställe som vindkraftverken, annars består ändå problemet med flytta större mänger el periodvis.
 
D Dilato skrev:
Du ska inte vara så tvärsäker utan att kolla först, jag kollar innan jag påstår nåt!

Stora Coop Boden (Boden är väl hyffsat långt norrut?)

[bild]

City Gross behövs inte alla någonstans, Willys i samma koncern är alltid billigare.

Du kan inte jämföra transport av betongplintar med överföring av elektroner, det är inte nån "tung-el" vi snackar om 😉
Ok, jag spenderar en hel del tid i norra Sverige och har aldrig sett Pågens bröd. Men jag handlar inte på Coop heller.

På tal om att inte vara så tvärsäker, City Gross ingår inte i samma koncern, men ett uppköpsbud ligger dock. De får dock sina varor från samma grossist. Jag föredrar dock City Gross alla dagar i veckan på min ort.
 
Och Willys och eller Citygross spelar ingen roll i Norrland, det finns väl kanske ett 20 tal Willys i hela Norrland (ca 2/3 av Sverige).
 
D daVinci skrev:
Hade nog varit svårt att undgå att höra om det.
Alla som menar att det skall finna massiva överkapacitet i distributionsnätet (men som själv inte vill betala för någon överkapacitet) hade varit hysteriska över vilket u-land Sverige är.

Båda lär väl vara utan onödig överkapacitet.

Sedan är det bara en fråga om leveranstid.
Men här i forumet verkar det vara så att om man inte kan säkra upp omgående så är man permanent förbjuden att säkra upp för all framtid.
Konceptet leveranstid verkar vara okänt.

Ja, och i fallet Pågen så ordnade också SvK+Eon en upprampning av distrbutionskapacitet. Men då ville inte Pågen ha mer effekt.

Nu svär du i kyrkan. Det är just massiv överkapacitet (som inte får kosta ett öre) som många här i forumet kräver.


Det stämmer väl inte.
SvK bör väl kunna överleva på intäkter som privata företag gör. Varför skulle inte det gå?

Vidare tar ju SvK sanslösa flaskhalsavgifter som räcker till massiva nyinstallationer.

Är det något som statliga SvK inte saknar är det medel till underhåll och nyinvestering.
Du blandade ihop stamnät och distributionsnät/regionalnät.
Hur definierar du onödig och följaktligen nödig överkapacitet?

SvK säger de ligger 5 år efter i leveranstid på västkusten.
Hur tänker du det påverkar industrisatsningar i göteborgsområdet?
Nån privat aktör hade byggt snabbare?
Första samrådet om utbyggnaden av stamnätet på västkusten (SvKs ”norra västlänk”) genomfördes väl 2013?
Hur lång tid kan det ta och hugga lite skog och sätta upp stolpar?

SvK är avgiftsfinansierat av de som ansluter sig och överför elkraft i stamnätet. Jag menade att om SvK vill, eller om ägarna vill, att de ska göra extra stora satsningar utöver de som planerats i deras planer och budget, så får väl ägaren gå in och styra upp det.
Det är väl inte konstigare än att Vattenfall ABs ägare ger direktiv om att tvätta vattenfalls smutsiga byk. Bygg lite laddstolpar och gör lite TV reklam om omställningen så folk glömmer Nuon, brunkol, svart kol och stänga kärnkraftverk som vi råkade köpa för svenska skattebetalares pengar. (Det har iofs inte gått en endaste skattekrona till Nuon-affären, men de som betalt Vattenfall för el eller nät för att bygga upp deras stinna kassa är ju skattebetalare).
 
pacman42 pacman42 skrev:
På tal om att inte vara så tvärsäker, City Gross ingår inte i samma koncern, men ett uppköpsbud ligger dock.
Livsmedelskoncernen Axfood köper butikskedjan City Gross för två miljarder kronor, meddelar bolaget i ett pressmeddelande.
I och med köpet förvärvar matjätten Axfood, som bland annat äger Willys och Hemköp, en andel på 90,1 procent av aktierna i City Gross och går därmed från att äga nuvarande 9,9 procent till att äga 100 procent av aktierna.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/axfood-koper-butikskedjan-city-gross
https://www.axfood.se/nyhetsrum/pressmeddelanden/2024/06/axfood-forvarvar-city-gross/

Men visst, det måste godkännas av konkurrensverket först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.