Hoppas att det dröjer med utbyggnaden, för när det är klart så blir det lika dyrt hos oss som ni har det nu. För det är väl ingen som inbillar sig att det ska bli billigare. Det lilla outnyttjade överskott som finns i norr kommer "kontinenten" att suga i sig så fort ledningarna tillåter.

• Älska
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är ju ett väldigt liv på vissa bara för att man vill nyttja befintlig kapacitet bättre.

E elmont skrev:
Hoppas att det dröjer med utbyggnaden, för när det är klart så blir det lika dyrt hos oss som ni har det nu.
Det är väl bra och rättvist, när elpriset är mycket högre får staten in en massa mer moms och kan sänka andra skatter.😮

Har vi råd har ni råd.🤓

• Haha
blackarrow
  • Laddar…
Unikt namn
De flesta vill ha priserna från norr, inte att Tysklandspriserna smittar sig hela vägen till polcirkeln.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är klart att man vill ha låga priser om man kan få det, men de flesta klarar nog av att tänka längre än näsan räcker, och då är det även bra att kraftverken i norr får en större marknad än den lokala bjuder.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Att folk är sura för att vi i norr i alla fall har en kostnadsfördel sticker naturligtvis i ögonen. Men som sagt ni kan vara lugna vår el är snart lika dyr som er, om inte förr så när man börjar med det fosilfria stålet.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E elmont skrev:
Att folk är sura för att vi i norr i alla fall har en kostnadsfördel sticker naturligtvis i ögonen. Men som sagt ni kan vara lugna vår el är snart lika dyr som er, om inte förr så när man börjar med det fosilfria stålet.
Det är väl ok om ni har typ halva priset, men när skillnaden går upp mot 5-10-20 ggr så blir man ju mindre glad, det gör en hel landsända fattigare.

Som medborgare finns ju absolut inget man kan göra för att fixa det, man är helt i händerna på andra som fullständigt struntar i problemet.

En Pågenlimpan från Malmö/Göteborg kostar lika mycket i Boden som i Trelleborg hos Coop trots lång transport, varför skulle det inte kunna vara på samma sätt med el som väl är så mycket billigare att transportera egentligen?

Så du tycker att bara för att ni får betala dyrt så ska även vi betala dyrt? För då blir det rättvist?

E elmont skrev:
Så du tycker att bara för att ni får betala dyrt så ska även vi betala dyrt? För då blir det rättvist?
Nja, jag ser hellre att vi alla betalar ett lågt eller i vart fall överkommligt pris men ser inget fel i att det är samma kostnad för samma produkt i hela landet, särskilt om det är det statliga monopolet stamnäts-eldistribution som skapar prisskillnaderna.

Elen i sig själv kostar väl samma, det är distributionen som skapar prisskillnaderna.

Så, samma pris för samma produkt i hela landet är rättvist.

Som när vi ska resa till Mallis. Bluesea Piscis en vecka kostar i Malmö 6,444:- och från Kiruna 14,095.
Vore det någon rättvisa borde priset i Malmö höjas till över det dubbla 😉

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
En Pågenlimpan från Malmö/Göteborg kostar lika mycket i Boden som i Trelleborg hos Coop trots lång transport,
Det gör den väl ändå inte. Transporter är inte dyra. Men visst är det dyrare långt bort.

D Dilato skrev:
Det är väl det som är en stor del av problemet.
Du tänker att statliga SvK inte har incitament att låta prisskillnaden bestå så dom kan roffa mer flaskhalsavgift?
Ja, det kan nog finnas sådan inslag. Jag skulle aldrig lita på staten.
D Dilato skrev:
Vi i SE4 betalar enorma avgifter men det tar evigheter att få SvK att bygga ut transmissionsnätet så överdebiteringen bara fortsätter.
Kan ju finnas en kombination av incitament att låta prisskillnaden bestå och generell oduglighet man hittar inom staten.

D Dilato skrev:
Trots att SydVästlänken är i drift efter 4 års försening blev det bara 800 MW mot utlovade 1200 MW och de 400 MW som fattas kommer inte förrän tidigast 2030.
Om man vill bromsa ökningen i länkkapacitet, men vill att det ser ut som att man jobbar på saken så måste man låta det blir lite progress emellanåt.
D Dilato skrev:
Prisskillnaderna fortsätter dock som om inget hänt, regelbundet upp till 20 ggr högre i SE4, nån enstaka gång bara 2-3 ggr (i dag 4,5 ggr) och som i morgon samma pris.
Idag ser jag att SE4 importerat från Tyskland. Inte så mycket men flödet är till SE4.

Ser också att solel dominerar i Tyskland idag. Det är något som skulle ge ganska lågt pris. Men så eldar dom på lite med kol. Och det är väl utsläppsrätterna som driver upp priset.

Polen som eldar mycket kol har också höga elpriser.

D Dilato skrev:
Spotpriset 10 ggr högre just nu, dagspriset "bara" 4,4 ggr.
Ser jag fel då.
Dagspris i SE2-4 8 Sept: 1,40.
I SE1:1,34

D Dilato skrev:
Som medborgare finns ju absolut inget man kan göra för att fixa det, man är helt i händerna på andra som fullständigt struntar i problemet.
Hej Dilato

Jag vet inte om jag kan hålla med dig när du skriver ” Som medborgare finns ju absolut inget man kan göra för att fixa det, man är helt i händerna på andra som fullständigt struntar i problemet.”

När vår elgenerering och kraftledningar byggdes, med början för ca 100 år sedan, då var människor i många fall glada över att elkraften gav ljus och värme samt även i många fall ersatte ett slitsamt kroppsarbete. Jag har bland annat i mitt arbete samtalat med människor om detta.

Mina släktingar (grannar) fick betalt för den avverkade skogen för en kraftledningsgata, när en 400 kV kraftledning i början på 1960-talet byggdes inom synhåll från gården där vi bodde, men de fick ingen ersättning för marken de förlorade för framtiden.

Den kraftledningen syns idag från gårdsplanen och har i över 60 år skickat elkraft från kraftverken i norr till medborgare i söder. Medborgare som nu protesterar om kraftledningar byggs.

Idag tar många elkraften för given och inser inte att den måste förvaltas och underhållas för att fungera. Man vill ha elkraft där man bor, arbetar och tillbringar sin fritid, men vill samtidigt inte ha elgenerering och kraftledningar där man bor, arbetar och tillbringar sin fritid

Det tar tid att bygga elgenerering och kraftledningar, ofta tiotalet år. Under de senaste drygt trettio åren har jag upprepade gånger till exempel sett tidningsartiklar om hur man protesterar (och till och med går till domstol) för att hindra att kraftledningar kan byggasi områden där många idag har höga elpriser.

Inte ens när elgenerering läggs ned i områden med elbehov, så slutar protesterna mot byggen av kraftledningar.

Om medborgare skulle tillåta att vi byggde bort de flaskhalsar som finnas (och som bland annat, markeras genom elområdena i Sverige) då skulle elpriserna kunna vara betydligt mer likadana i hela Sverige.

Det är bekymmersamt (och lite ologiskt) att medborgare först protesterar att man bygger nödvändiga kraftledningar (som kan minska eller t.o.m. eliminera behovet av elprisområden) och sedan protesterar mot att elprisområdena finns, och att elpriset inte är likadant i hela Sverige.

Delvis så är Svenska Kraftnät och andra aktörer i händerna på grupper av medborgare som försvårar, fördyrar och försenar byggen nödvändiga kraftledningar. Många gånger är dessa medborgare som protesterar inte ens erfarna elkraftingenjörer

Redigerat:
E elmont skrev:
Som när vi ska resa till Mallis. Bluesea Piscis en vecka kostar i Malmö 6,444:- och från Kiruna 14,095.
Vore det någon rättvisa borde priset i Malmö höjas till över det dubbla 😉
Om vi bortser från hotel så kostar en flygresa T&R med utresa 24/9 och hemresa 28/9
till Palma PMI
från Kiruna KRN 4297 kr.
Från Malmö MMX 2866 kr.

~50% dyrare från Kiruna, 1.5 ggr.

Den prisskillnaden skulle jag inte ha något emot att betala för elen, det är taget direkt!

Typ dagens elpris SE1, 3,84 öre/kWh
+50% =6,165 öre,
I SE4 kostar det i dag 17,92 öre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.