pacman42 pacman42 skrev:
Ingen av artiklarna specar mad de nekat, Göteborgs kommun ordförande Johan Attenius säger dock detta:


Men konkreta är de inte...
Du sa EXPLICIT att GE tackat NEJ till etableringar.

Då måste du väl ha NÅGOT konkret å bidra med eller chansade du bara på att inte bli synad!!??

Att GE skulle neka industrietableringar hade varit förstasidestoff i GP/GT etc. Vad vet du som grävande journalister inte vet??🤣🤣
 
Z Zodde skrev:
Det var väl ett ganska uselt svar, men ok. Ge exempel på de som sagt de resonerat som du säger…
Det kan jag inte, men du kan inte heller ge exempel på motsatsen.

Men enligt dej ska vi bara ignorera farhågorna från Gbg energi, det är bara mediaskrämsel utan förankring i verkligheten?
 
D Dilato skrev:
Det kan jag inte, men du kan inte heller ge exempel på motsatsen.
Om nån hävdar att etablering nekats är det väl den som ska bevisa nåt..(En specifik händelse, specifikt företag etc)

Att bevisa att etablering INTE nekats (omvänd bevisbörda) blir direkt fjantigt. Thought u were more clever than that.

“Farhågorna” har jag öht inte uttalat mig om så det hamnar under mitt hatämne nr1, WHATABOUTISM
 
Låt oss ta SE4 som exempel, exakt samma sak som i Göteborg.

Eon bekräftar att Pågen fått nej på förfrågan om att öka elkapaciteten. Det är fler företag, både de som vill etablera sig och de som vill utöka sin kapacitet, som fått samma besked: Eon kan inte garantera att elnätet kommer klara det.

Enligt Eon är det inte tillgången på el som är problemet, utan istället Svenska kraftnäts ledningsnät i Skåne som har bristande kapacitet. Som det ser ut nu är planen att elnätet ska vara utbyggt år 2028, fram tills dess kommer det skånska elnätet att vara begränsat, enligt Eon.

– Vi jobbar otroligt intensivt med att försöka hitta olika former av lösningar som kan öka kapaciteten på det befintliga elnätet, säger Johan Mörnstam.

Bara för några månader sen varnade Eon för att det som nu händer skulle kunna hända, att elkapaciteten inte räcker till i Skåne. De instämmer i ovanstående kritik och menar att regeringen saknar ett helhetsperspektiv när det kommer till energiomställningen. Johan Mörnstam menar att det är allvarligt att det finns en energiöverenskommelse, men ingen elnätsöverenskommelse.

Ett företag som redan valt bort södra Sverige för nyetableringar är ventilationsföretaget Lindab med huvudkontor på Bjärehalvön. De senaste åren uppges företaget ha investerat över 100 miljoner kronor i bland annat Tyskland, Estland och Danmark.

”Man vågar inte bygga ut produktion i ett land som inte kan garantera elförsörjningen. Sverige blir allt för riskfyllt”, säger koncernchefen Ola Ringdahl.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/brist-pa-el-gor-att-skanska-foretag-flyttar-investeringar
 
Redigerat:
  • Ledsen
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Varför skulle det nödvändigtvis bli en smutsigare energikälla?
Bygger man 10ggr mer kraftverk än man har behov av så dras man med fulla miljöbelastningen från byggnationen, men bara 10% av nyttan, så varje användbar kWh blir mycket smutsigare.
Hade vindkraften haft större del av utsläppen från sin drift istället för sin byggnation hade det varit en annan sak att de går på sparlåga.

Hade överskottet gått att exportera hade det fungerat bra också, men med tanke på det redan i nuläget ofta är en överproduktion av vind i vårt närområde (Danmark/Tyskland) när vindkraften ger nåt här i Sverige, så saknas den möjligheten, utan det blir snarare att vaska bort (så som Danmark redan får göra då och då).
 
Z Zodde skrev:
Du sa EXPLICIT att GE tackat NEJ till etableringar.

Då måste du väl ha NÅGOT konkret å bidra med eller chansade du bara på att inte bli synad!!??

Att GE skulle neka industrietableringar hade varit förstasidestoff i GP/GT etc. Vad vet du som grävande journalister inte vet??🤣🤣
Du får tro vad du vill, jag läste i GP att de nekat. Jag hittar dock bara vagare uttalanden nu. Antingen så hittar jag inte rätt artikel, eller så har de uppdaterat den.

Däremot så misstänker jag att det var Attenius som sade detta, inte Göteborgs Energi själva. Det känns som något han skulle kunna försäga sig om. Politiker stövlar ofta runt med båtshakar i glashus...
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Om nån hävdar att etablering nekats är det väl den som ska bevisa nåt..(En specifik händelse, specifikt företag etc)

Att bevisa att etablering INTE nekats (omvänd bevisbörda) blir direkt fjantigt. Thought u were more clever than that.

“Farhågorna” har jag öht inte uttalat mig om så det hamnar under mitt hatämne nr1, WHATABOUTISM
Varför tror du företags som missat en etablering, kanske missat vara underleverantör, sökt samarbetspartners etc vill skylta med sina misslyckade affärer?
Du har inte funderat på om det kan vara affärsmässig hemlig information du efterfrågar, att de nekade företagen inte vill synas i media?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ringhals och OKG under lång tid stabiliserat såväl DK2 och SE4 som en stor del av SE3.
K karlmb skrev:
Vi har ju andra stödtjänster numera.
Jag antar att ovanstående är ironiskt menat då min slutkläm var den här:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sånt där som av en händelse alltid ”går att lösa”, men alltid är för tekniskt och komplicerat för att man någonsin ska få veta hur, eller till vilken kostnad.
 
D daVinci skrev:
Vilket företag är ditt som tvingas exportera el?
Och vilket kriminellt gäng är det som tvingar er?

Jag är förbryllad. Jag känner inte till någon el-producent som tvingas exportera el.
Nog för att det finns mycket tvång men just det har staten missat.


Bortsett från NO5 (dvs Tromsö med omnejd) så har Sverige de lägsta elpriserna i Nordpool området.

Så länge man i Baltikum med skyhöga elpriser och mycket lägre BNP/capita klarar av att betala för elen så begriper jag inte hur detta kan bli ett problem för svensk del. Eller ens förs fram.


1. Hon kan utan bekymmer ställa ned temp i 3/4 av villan. När man är 98 år rör man inte på sig så mycket.
Och då ska hon värma 50 kvm.

2. Iom att hon är kapabel att sköta en villa så är hon kapabel att beställa installation av en LLVP, vilket sänker hennes uppvärmningskostnad drastiskt.

Sedan lär det inte finnas många 98 åriga Agdor som bor i stor villa.


Jag förstår inte på vad sätt det skulle bli bättre om export stoppades och elproduktionen drogs ned och priset höjdes.

För egen del uppfattar jag det som en försämring.


Vad har dom med varandra att göra?

Sveriges kabel till Tyskland är för näst smalast av alla. Varför ältas de vi exporterar minst till? Eller möjligen näst minst.

Fö profiterar vi elkunder på snorbillig el från Tyskland titt som tätt.

(Tysklands problem är för militant fack som sänker landet långsamt. I dagens DI intervjuas fö Christian Levin som berättar att MAN inte levererat vinst på 15 år. Och att man måste flytta produktion till Polen får att få lönsamhet. Apropå Christer så vägrar Cevian investera i Tyskland pga just facket).
Starka fackföreningar ger ordning och reda och är en förutsättning för profit. Fråga Volvo Cars varför de just levererade en stark rapport med hög andel elbilar och god marginal. De gör vinst på bilar producerade i Göteborg, Ghent, och det välorganiserade Kina. Att MAN inte levererar vinst beror på allt annat än facket, t ex höga elpriser.

Och om elområden nu är så onödiga undrar jag varför Sverige tvingades införa dem. Och varför Tyskland absolut inte vill införa dem. Det vore ju bra för tysk elproduktion med högre priser i södra Tyskland vilket skulle uppmuntra mer produktion.
 
D Dilato skrev:
Hur sker uppvärmningen av bostäder i Baltikum, kan det vara med annat än el?
Typ, dom som värmer kåken med ved eller pellets eller gas eller olja bryr sig knappast om elpriset, precis som lägenhetsboende inte heller bryr sig.
Ja tyskar och nederländare hade ju en förkärlek för att värma sina hus med billig naturgas från Ryssland. Ett i efterhand mycket tveksamt beslut. Och en risk man har råd att ta när vintrarna aldrig blir kalla. Sedan har ju tyskarna stenkol och brunkol. Inget av detta är ett alternativ för Sverige som dessutom har mycket kallare vintrar.

Sedan undrar jag om någon kan förklara varför Frankrike har regler om att sjukvårdsmaterial inte får exporteras om det är brist, som vi såg underKinasnuvan när en sändning till Sverige fastnade i Frankrike, eller varför amerikanska tillverkare av elektroniska komponenter måste prioritera amerikanska kunder om det uppstår brist?

Andra länder har insett att man spelar inte på plan mark och man måste se till sig själv först. Det är liksom inte så att elindustrin är det viktiga utan den är en möjliggörande för viktigare saker. Och att produktionen av elektricitet skulle minska bara för att elpriser är begränsat till 4 kr / kWh i stället för 8 kr är inte sant. Man producerar så länge det är lönsamt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Sedan undrar jag om någon kan förklara varför Frankrike har regler om att sjukvårdsmaterial inte får exporteras om det är brist
För att de är kortsiktiga populister. Därtill bröt de flagrant mot EU-rätten.

Tittar vi på saken i backspegeln ser vi också att det inte var nationell egoism utan internationell frihandel som hjälpte oss ur pandemin.

Munskydden kom från Taiwan, ampullerna för vaccin lite oväntat från Albanien (tror jag det var) och vaccinen som sådana från multinationella företag som Pfizer, Moderna och AstraZeneca. Medan fransmännen misslyckades kapitalt med ett eget vaccin.

Det finns inget land som klarar sig bra självt i sådana här situationer; vi är alla beroende av internationella värdekedjor. Men politiker tycker förstås om att framhäva det egna landet, och låtsas som om de gör något av vikt i sådana här lägen. Därför agerar de medvetet kortsiktigt, då det gynnar den egna populariteten.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Sedan undrar jag om någon kan förklara varför Frankrike har regler om att sjukvårdsmaterial inte får exporteras om det är brist, som vi såg underKinasnuvan när en sändning till Sverige fastnade i Frankrike, eller varför amerikanska tillverkare av elektroniska komponenter måste prioritera amerikanska kunder om det uppstår brist?

Andra länder har insett att man spelar inte på plan mark och man måste se till sig själv först. Det är liksom inte så att elindustrin är det viktiga utan den är en möjliggörande för viktigare saker. Och att produktionen av elektricitet skulle minska bara för att elpriser är begränsat till 4 kr / kWh i stället för 8 kr är inte sant. Man producerar så länge det är lönsamt.
Det fick Frankrike hård kritik mot. Men på elsidan är det så, riskerar man nätkollaps så stryks exporten snabbt. Det är något helt annat än att hindra export för att hålla nere priserna.
 
B Byggmarodören skrev:
Bygger man 10ggr mer kraftverk än man har behov av så dras man med fulla miljöbelastningen från byggnationen, men bara 10% av nyttan, så varje användbar kWh blir mycket smutsigare.
Hade vindkraften haft större del av utsläppen från sin drift istället för sin byggnation hade det varit en annan sak att de går på sparlåga.
Vilken tur att tillgänglighetsfaktorn på vindkraft har varit 30-40% senaste åren då ;)

Ang. miljöbelastningen så gör du det alldeles för enkelt. Om varje vindkraftverk byggdes av 2 furuplankor så vore miljöbelastningen väldigt låg även om vi byggde 1 miljon ;)

Det krävs betydligt djupare analyser än så.
Men visst, även jag har funderat på det miljömässiga att bygga tusentals småanläggningar till skillnad från några få större med alla samnyttjandevinster, stordriftsfördelar m.m.
B Byggmarodören skrev:
Hade överskottet gått att exportera hade det fungerat bra också, men med tanke på det redan i nuläget ofta är en överproduktion av vind i vårt närområde (Danmark/Tyskland) när vindkraften ger nåt här i Sverige, så saknas den möjligheten, utan det blir snarare att vaska bort (så som Danmark redan får göra då och då).
Menar du att vi inte exporterar någon vindkraft? Hmm, tror vi exporterade ca. 36TWh 2023, menar du att inget av detta var vindkraft?
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Varför tror du företags som missat en etablering, kanske missat vara underleverantör, sökt samarbetspartners etc vill skylta med sina misslyckade affärer?
Du har inte funderat på om det kan vara affärsmässig hemlig information du efterfrågar, att de nekade företagen inte vill synas i media?
Sådana eventuella beslut (nekande) finns på kommunal nivå, med hyfsat många människor inblandade och lär inte vara hemligstämplade så grävande journalister hade lätt fått fram dessa om de funnits.
 
Z Zodde skrev:
Sådana eventuella beslut (nekande) finns på kommunal nivå, med hyfsat många människor inblandade och lär inte vara hemligstämplade så grävande journalister hade lätt fått fram dessa om de funnits.
Eller så tyckte inte journalisterna det var intressant just vilka företag som inte kunnat etablera sig?
Men visst, inte ska man lita blint på vad en lokalpolitiker i Göteborg säger…

Här har någon journalist fått för sig att det skulle vara klent stamnät i Skåne som hindrade bla Pågens etablering.
Det vet ju vi som hängt här på Byggahus att det bara var lokalnätet som gjorde att man inte fick fram ström till den plats där Pågens ville bygga bageri.

D Dilato skrev:
Enligt Eon är det inte tillgången på el som är problemet, utan istället Svenska kraftnäts ledningsnät i Skåne som har bristande kapacitet. Som det ser ut nu är planen att elnätet ska vara utbyggt år 2028, fram tills dess kommer det skånska elnätet att vara begränsat, enligt Eon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.