K karlmb skrev:
Bara om vi inte kan importera vid de enstaka tillfällena.
Men hela poängen med det sammankopplade europaelnätet är ju just att vi ska kunna importera vid behov.
Och som vi konstaterat i 100 sidor med inlägg så får vi redan betala för det, trots att andra har mkt mer nytta av det än vi.
Då är det ju att måla fan på väggen att gorma om effektbrist.
Något som nästan bara kärnkraftsromantiker fortsätter med numera.
Så larmrapporterna från Göteborgs Energi om risken för att man redan i vinter kommer tvingas till rullande frånkopplingar är rent påhitt alltså?
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Och som vi konstaterat i 100 sidor med inlägg så får vi redan betala för det, trots att andra har mkt mer nytta av det än vi.
Betala för vad?
 
A Anders_Nilsson skrev:
. Men tveklös hindrar de handel eftersom de saknar överföringskapacitet mellan norra Tyskland och södra Tyskland
Nej, de hindrar inte handel. Då skulle de tvingas införa elområden. Har Tyskland lägre pris så importerar vi och det omvända.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, de hindrar inte handel. Då skulle de tvingas införa elområden. Har Tyskland lägre pris så importerar vi och det omvända.
Du menar på fullt allvar att Sverige har elområden för att vi hindrar handel men Tyskland säger nej till elområden trots att priset internt i Tyskland inte skulle påverkas eftersom deras begränsning i överföringskapacitet internt i Tyskland inte räknas som handelshinder?

Snacka om att Tyskland lyckats skriva reglerna till sin fördel.
 
  • Gilla
  • Arg
TommyC och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så larmrapporterna från Göteborgs Energi om risken för att man redan i vinter kommer tvingas till rullande frånkopplingar är rent påhitt alltså?
Det kan ju hända. Men jag kan inte garantera att du inte får en komet i huvudet heller. Det är ingen ny risk och sannolikheten är inte hög.
 
Stämmer det verkligen att vi hade samma priser på el i hela landet? Jag tycker mig minnas att det skilde mellan olika leverantörer/orter
 
E elmont skrev:
Stämmer det verkligen att vi hade samma priser på el i hela landet? Jag tycker mig minnas att det skilde mellan olika leverantörer/orter
Ok, men det var marginellt jämför med vad vi hade idag.
 
Nu mins jag inte riktigt men jag har för mig att det var betydligt mer än dubbla priser hos vår "grannkommun".
 
D Daniel 109 skrev:
Det kan ju hända. Men jag kan inte garantera att du inte får en komet i huvudet heller. Det är ingen ny risk och sannolikheten är inte hög.
Göteborg Energi släpper inte in nya företag längre, de kan inte leverera el till dem. Deras nät räcker till, men inte stamnätet in till Göteborg. De tar nu en kalkylerad risk som innebär att det kan bli rullande frånkopplingar, men de kan inte släppa in fler storföretag då sannolikheten för dessa då börjar bli alldeles för stor.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Hela anledningen till att vi tvingas exportera el,
Vilket företag är ditt som tvingas exportera el?
Och vilket kriminellt gäng är det som tvingar er?

Jag är förbryllad. Jag känner inte till någon el-producent som tvingas exportera el.
Nog för att det finns mycket tvång men just det har staten missat.

A Anders_Nilsson skrev:
Den är en fundamental nödvändighet för ett modernt samhälle. Om folk då inte har råd med denna vara innebär det att de inte har råd att leva i ett modernt samhälle.
Bortsett från NO5 (dvs Tromsö med omnejd) så har Sverige de lägsta elpriserna i Nordpool området.

Så länge man i Baltikum med skyhöga elpriser och mycket lägre BNP/capita klarar av att betala för elen så begriper jag inte hur detta kan bli ett problem för svensk del. Eller ens förs fram.

A Anders_Nilsson skrev:
Sedan kan man tycka vad man vill om att Agda 98 år bor ensamt i en villa på 200 kvm med direktverkande el,
1. Hon kan utan bekymmer ställa ned temp i 3/4 av villan. När man är 98 år rör man inte på sig så mycket.
Och då ska hon värma 50 kvm.

2. Iom att hon är kapabel att sköta en villa så är hon kapabel att beställa installation av en LLVP, vilket sänker hennes uppvärmningskostnad drastiskt.

Sedan lär det inte finnas många 98 åriga Agdor som bor i stor villa.

A Anders_Nilsson skrev:
Men jag ser ofta detta resonemang från folk som tycker det är ok att vi tvingas exportera trots att Sverige inte har samma förutsättningar som länder på kontinenten. Hade upvärmningen i en svensk villa varit 5MWh per år hade vi inte haft det här problemet.
Jag förstår inte på vad sätt det skulle bli bättre om export stoppades och elproduktionen drogs ned och priset höjdes.

För egen del uppfattar jag det som en försämring.

A Anders_Nilsson skrev:
Men som sagt, förklara gärna varför EU insisterar på att Sverige måste exportera el samtidigt som Tyskland slipper prisområden.
Vad har dom med varandra att göra?

Sveriges kabel till Tyskland är för näst smalast av alla. Varför ältas de vi exporterar minst till? Eller möjligen näst minst.

Fö profiterar vi elkunder på snorbillig el från Tyskland titt som tätt.

(Tysklands problem är för militant fack som sänker landet långsamt. I dagens DI intervjuas fö Christian Levin som berättar att MAN inte levererat vinst på 15 år. Och att man måste flytta produktion till Polen får att få lönsamhet. Apropå Christer så vägrar Cevian investera i Tyskland pga just facket).
 
D djac skrev:
Jag kan inte frågan i detalj men jag ser flera svårigheter när man jämför med land och jag undrar om man verkligen använt samma millimetermått där, om alla verkligen betalat allt helt själv, i alla lägen, misstänker att det inte varit så. Känslan är att det införs nu, lägligt då att det blev vindkraft.. haha

Sen tänker jag att om vi äger nätet så kan man ansluta mer på samma punkt men om den första exploatören gör det så blir det svårare hur det ska hanteras, bara en reflektion.
Man får väl göra som brukligt och ta ut en anslutningsavgift för alla som vill ansluta sig. Avgiften kan ju vara så stora att den täcker en del kostnaden för anslutningen och beräknas utefter hur många som bedöms nyttja den.

Inte perfekt, samhället står för en risk om bara en ansluter, men blir ju en delfinansiering och samma förutsättningar för alla som väljer att nyttja den.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så larmrapporterna från Göteborgs Energi om risken för att man redan i vinter kommer tvingas till rullande frånkopplingar är rent påhitt alltså?
Kanske inte, men hur stort är problemet?
 
K karlmb skrev:
Kanske inte, men hur stort är problemet?
Tydligen tillräckligt mycket för att gå ut i tidningen och varna för det.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Det är ett extremt dåligt sätt att bedöma sannolikheter på. Syftet är att få uppmärksamhet.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Så länge man i Baltikum med skyhöga elpriser och mycket lägre BNP/capita klarar av att betala för elen så begriper jag inte hur detta kan bli ett problem för svensk del. Eller ens förs fram.
Hur sker uppvärmningen av bostäder i Baltikum, kan det vara med annat än el?
Typ, dom som värmer kåken med ved eller pellets eller gas eller olja bryr sig knappast om elpriset, precis som lägenhetsboende inte heller bryr sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.